Illustratie van:

Ford 2000 - tik met rustig lopende motor

Ik heb een ford 2000 en met laag gas hoor ik een tik ik denk dat het de verstuiver is
kan dat?
en kan ik de verstuiver zo uitelkaar halen en inelkaar zetten?

Deel dit topic

Reacties

Jos-IH
Verwacht eerder een klep ofzo, verstuiver zal nie gauw tikken
Wimsumar
Beste FiatFord: Je denkt dat het de verstuiver is?
Nee, die hoor je niet tikken (zitten overigens 3 verstuivers in een Ford 2000).
Aannemelijker is een tikkende tuimelaar. (Klepspelingen controleren/afstellen).
Klepspeling Ford:
Inlaat: 0,40 mm.
Uitlaat: 0,45 mm.

P.S.: Verstuivers niet uit elkaar halen A.U.B.!
valmet6400power
Ik kreeg een fractie van een moment een deja vu, wat jij @ford5000 ? 😃
fiatford
Oke ik zal niet aan de verstuiver komen 😛
dan de kleppen even afstellen
klopt het dat er geen contra moer is
is die ene stelmoer voldoende om de klep op zijn plek te houden er pruttelt soms ook welles een beetje olie uit de uitlaat kan dat ook door de kleppen komen

grt sjoerd
valmet6400power
Weet @jammermaarhelaas dit niet? Die heeft zelf ook een 2000
Wimsumar
Beste
Quote @Fiatford:
klopt het dat er geen contra moer is

Ja dat klopt! Over gemak bij kleppenstellen hebben ze bij Ford eigenlijk de Nobelprijs voor de vrede mee verdient. 😉
Het olieverlies is waarschijnlijk gevolg van versleten afdichtingen om de klepstelen.
fiatford
Oke is dat een kleinigheid om dat optelossen of n grote ingreep word dat afgedicht met Oringen dan ofzo
jammermaarhelaas
@valmet6400power

Aan het gegeven advies van @Wimsumar heb ik niets toe te voegen. 😄
ford5000
@fiatford Om de klepstelen zitten een soort rubber cupjes.
Deze setjes zijn voor relatief weinig geld te koop bij de meeste onderdelenleveranciers.
Histoparts levert ze dacht ik ook wel, om maar even een voorbeeld te noemen.
Of [url]www.trekker-onderdelen.nl[/url]. die heeft ze zeker weten ook.
Zoals Wimsumar al aangeeft is het kleppen stellen een fluitje van een cent omdat er geen contramoeren aanwezig zijn.
Daar staat wel tegenover dat de stelboutjes redelijk stroef draaien(ze piepen en kraken het uit, maar dat hoort zo) dus je moet wel wat kracht zetten, maar het is prima te doen.
Als je de kleprubbers wilt vervangen kun je dat redelijk simpel doen zonder de kop te hoeven demonteren door de zuiger van de cilinder waar je ze wilt vervangen met de hand in de compressieslag in BDP te tornen.
Je tuimelaars staan nu allebei los als het goed is, en wellicht dat je het stelboutje voor de klepspeling er zover uit moet draaien totdat je de stoterstang er onderuit te kunnen halen. Als die onder de tuimelaar weg is kun je de tuimelaar omklappen waardoor de klep en klepveer vrij komen.
Je moet dan een manier zien te vinden om de klepveer in zijn geheel naar beneden te kunnen duwen zodat je de halve borgcupjes eruit kunt halen waardoor de plaat die de veer op zijn plek houdt vrij komt en je plaat en veer kunt verwijderen.
Dan heb je alleen nog de klepsteel en daar kun je nu het oude rubber cupje vanaf halen en de nieuwe eroverheen schuiven. Vervolgens monteer je de klepveer, tuimelaar en stoterstang weer in de omgekeerde volgorde waarmee je de boel los hebt gehaald.
Dit herhaal je bij de andere 2 cilinders, en als je dat gedaan hebt ga je de kleppen opnieuw stellen met de spelingen die Wimsumar hierboven al aangegeven heeft.
Om de motor makkelijker te kunnen rondtornen kun je het best wel even de verstuivers eruit draaien.
jef vanschoubroek
Ik denk ook dat het de kleppen zijn gewoon even binne doen bij de garage en dan is dat zo gebeurd of je kunt het zelf doen maar ik weet ni of het zo gemakkelijk gaat je kan proberen
casegek02
Ford tikt altijd
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
Dan heb je alleen nog de klepsteel en daar kun je nu het oude rubber cupje vanaf halen en de nieuwe eroverheen schuiven.

Juist op dit moment van de reparatie komt het belang naar voren waarom de zuiger in het bovenste dode punt moet(!) staan: De kleppen kunnen niet geheel in de cylinder wegvallen!
fiatford
Oke beste mensen super bedankt:P
deutznoud
@casegek02 nee, nietwaar
deutznoud
@fiatford hopen dat jij weer vooruit kunt 😛
DaanHaar
Nou, als hij alleen bij lage toeren tikt zou ik gewoon het gaspedaal wat hoger afstellen. Dus net zoveel toeren dat het tikken over is. Simpel en goedkoop.
fiatford
Haha en met slippende koppeling door de bocht zeker:P:P
lindehydrocart30
Onze hanomag tikte toen ook, na de restauratie, en dat bleek 1 verstuiver te zijn, waar rommel in zat 😄
fiatford
Oke hoe ben je dr achter gekomen dat dat t was want heb de verstuivers wel es n keer los gehad
ford2910
@Wimsumar beste,

die waarden die je opgaf voor de klepspeling, moet dit van een ford op al een zekere hogere temperatuur gebeuren of mag dit bij koude motor gebeuren?
jmos
@ford2910
dit moet bij koude motor gebeuren want anders kun je ze niet stellen.
als de motor warm wordt zetten de boutjes namelijk uit waardoor ze helemaal klem komen te zitten. hierom is er ook geen contramoer nodig. 😄
Wimsumar
Beste @Ford2910: Nee, de genoemde waarden zijn bij 'koude' motor (Voor sleutelplezier is handwarme motor prettig.)

P.S.: Wat JMos hierboven beweert is niet waar.
jmos
@Wimsumar
niet? Ben er haast zeker van dat ik dit hier op de site gelezen heb. Hoezo klopt dit niet dan?
ford5000
@jmos Het verhaal wat jij verteld heeft niks met het wel of niet aanwezig zijn van een contramoer te maken.
Ford heeft gekozen voor 2 niet helemaal gelijkende schroefdraad maten waardoor de stelboutjes als het ware zichzelf klemmen in de schroefdraad. Daarom kraken en piepen ze het ook uit als je de kleppen opnieuw afsteld, maar het voorkomt op die wijze wel dat ze kunnen verlopen door trillingen.
Veel andere merken gebruiken een standaard schroefdraadtype voor de stelboutjes op de tuimelaars en zetten er een contramoer op voor de borging. Het heeft niks met koud of warm te maken, of wat voor andere uitleg dan ook. 😉
Je kunt ze wel warm gaan stellen, maar dan heb je als de motor op bedrijfstemperatuur komt altijd lekkende kleppen die dan zullen verbranden.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
Ben er haast zeker van dat ik dit hier op de site gelezen heb

Kijk, we doen ons best om alles hier op de site naar waarheid in te vullen. Helaas wordt niet altijd alles goed gelezen.
Het hierbovenstaande uitleg van 'Ford5000' staat ook op reactiepagina 1 van deze topic.

@Ford5000
Quote:
Je kunt ze wel warm gaan stellen, maar dan heb je als de motor op bedrijfstemperatuur komt altijd lekkende kleppen die dan zullen verbranden.

Dit is niet waar!
Vaak staat er in de afstelgegevens een klepspeling bij koude en warme motor waarbij de (voorgeschreven)klepspeling bij warme motor meestal kleiner is dan bij koude motor.
ford5000
@Wimsumar Ja okee, je hebt gelijk.
Had het iets uitgebreider moeten zeggen.
Ik bedoelde wanneer je gelijke klepspelingen aanhoudt als bij koude afstelling.
Was dus toch niet zo duidelijk als ik hoopte te zijn.
Excuses hiervoor.
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
Ik bedoelde wanneer je gelijke klepspelingen aanhoudt als bij koude afstelling.

Correct me if I am wrong!
Als de kleppen bij warme*** motor worden afgesteld met de voorgeschreven klepspeling voor koude motor, dan gaat er niets mis. Dat wil zeggen, de motor zal op bedrijfstemperatuur klepspeling hebben. ( Het houden van klepspeling is belangrijk omdat bij de meeste motoren de klepspeling kleiner wordt naarmate de motortemperatuur oploopt. (behalve bijvoorbeeld Deutz) ).

*** = Klepspeling bij warme/hete motor afstellen gebeurd in de praktijk niet omdat dat simpelweg te heet is aan de handen. (40 graden voelt al te heet aan!).
ford5000
@Wimsumar Klopt alweer. Had andersom moeten zijn, dus wanneer je de speling voor een warme motor toe zou passen bij een koude motor.
Was blijkbaar nog niet wakker.
De logica achter warme controles en afstellingen is me nooit helemaal duidelijk geworden.
Zo had bv bouwmachinefabrikant Caterpillar eerder de instructie om van hun graafmachines het oliepeil van het hydraulisch systeem te peilen bij een warme machine met ingetrokken bak en lepelsteel met de giek in transportstelling op de grond.
Normaliter voor je controles uit voordat je met een machine gaat werken toch? Dus als hij nog koud is. Bovendien zet je 's avonds een graafmachine nooit op de hierboven omschreven wijze aan de kant.
Ze zijn daar zelf ook in de loop der jaren wel achter gekomen en geven nu dus ook een instructie af voor het peilen bij koude machine.
Een warm hydraulisch systeem heeft al gauw een temperatuur van tussen de 60 en 75 graden Celsius, dus daar wil je maar wat graag met je handen uit de buurt blijven.
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
Zo had bv bouwmachinefabrikant Caterpillar eerder de instructie om van hun graafmachines het oliepeil van het hydraulisch systeem te peilen bij een warme machine met ingetrokken bak en lepelsteel met de giek in transportstelling op de grond.

Van belang is dat het oliepeil ieder keer onder zelfde omstandigheden wordt gepeild. Immers, dan zie je verschillen t.o.v. de vorige keer.
Door nu bij warme olie en alle cylinders ingetrokken (Cat-advies) te peilen, dan peil je op een moment dat ook het oliepeil het hoogst kan zijn.
Kijk, olie zet bij opwarming uit en uitgeschoven cylinders onttrekken veel liters aan de tank. Zou men dan ''koud'' bij gaan vullen, dan zou de voorraadtank ''over kunnen gaan koken'' .
jmos
@ford5000 @wimsumar
Bedankt voor de uitleg. weer wat bijgeleerd zo. 😄
jippe
Maar kan het daaraan dus liggen?
Wimsumar
Beste
Quote @Jippe:
het

Je bedoelt een tikkend geluid, veroorzaakt door een onjuiste (te grote) klepspeling? Ja, dat kan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
19