Fordson Dexta - diesel filter vervange
Ik heb bij mijn ford dexta de dieselfilter vervangen hij starten daarna niet meer, lucht in de leiding? ik heb al heel lang gepompt en hebben hem aangetrokken maar start nog niet?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wanneer je de ontluchtingsbout niet meer los kunt draaien, kun je de bout waarmee de pot waarin het brandstoffilterelement zit, een paar slagen lossen. Nu kan de pot iets naar onderen, zodat de dieselolie over kan stromen. Let even op dat het afdichtingsrubber op zijn plek blijft. Wanneer de dieselolie overstroomt, draai je de bout waar vast. Zo heb je dus tot en met het filter ontlucht.
Hierbij is het handig dat de dieselolietank minstens halfvol zit met dieselolie. Zodoende wil het voldoende vlot doorstromen.
Ik weet zo niet hoe het bij de brandstofpomp van jou Dexta zit, maar allicht zitten er op het blokje waar de verstuiverleidingen bovenop zitten, 2 bouten op de zijkant. Deze beiden 1 slag losdaaien en nu met het de hand met het opvoerpompje de lucht eruit pompen, tot je geen witte kringetjes van luchtbellen in de dieselolie meer ziet.
De bouten weer aandraaien, en nu de verstuiverleidingen bij de verstuivers een halve slag lossen, de motor met de startmotor laten draaien, handgas volgas, en wanneer er geen luchtbellen meer uit 1 van de leidingen komen, deze wartel weer aandraaien. Zo ook voor de andere 2. Grote kans dat ie inmiddels aanslaat.
Succes.
beetje startpiloot bij het starten spuiten wil ook helpen
Wanneer je gewoon goed ontlucht, en das echt niet moeilijk, slaat de motor gewoon zo aan.
Startpiloot is hierbij niet nodig. Echt niet, heb al vaker motoren ontlucht, nooit sp gebruikt.
Wat voor dingen???????????????????
Die keuze is aan jou.
Maar ik ga ook pas starten bij een niet-zelfontluchter wanneer ik filter en pomp ontlucht heb. Dus alleen voor de verstuiverleidingen (en dat hoeft alleen wanneer hij drooggelopen was).
ja natuurlijk ja. maarja, als je er geen erg in hebt dat er meerdere plekken zijn waar je moet ontluchten.. maar of die startpiloot goed voor de motor is...
Een Dexta of een Super Dexta heeft een lijnpomp.
Geen startpilote of verstuivers ontluchten gewoon simpel tot en met de pomp alles ontluchten dus.
Startpilote ontluchten?
Niet helemaal waar, Was laatst ook aan een Dexta bezig, en die kreeg ik toch echt niet aan, verstuivers ontlucht, en lopen!
thuis zetten we altijd een tweede trekker halfgas erbij voor extra stroom en startkabels aansluiten en dan een starten en de ander de verstuiver ( in ieder geval die moer) losdraaien tot er diesel uitkomt en dan weer vastdraaien.
Ik zou dan niet schrijven de verstuivers los te draaien, of die moer. Dat is niet nodig, en onduidelijk.
Het gaat je toch om de moeren van de verstuiverleidingen aan de kant van de verstuivers?
ja sorry. Was wat onduidelijk maar die bedoelde ik ja.
Oke
Mijn ervaring met Ford en ontluchten is echt anders. Eigenlijk gewoon een fluitje van een cent, zeker bij de Fords waar de tank boven de pomp zit.
Inderdaad, "tot en met het filter". De luchtbel bovenin het filterelement blijft bestaan. Dus ( @ Fendt-308) de ontluchtingsschroef bovenop het element wel los zien te krijgen!
Grapjurk 3:)
Dank voor de opmerking.
@FENDT 308
Er zitten 2 ontluchtingsboutjes op de filterhouder.
1 onder een hoek van 45 graden, deze zit net voor en onder de bout waarmee je het potje waar het filterelement in zit, wordt vastgedraaid.
En 1 net boven en achter deze bout waarmee het potje wordt vastgedraaid.
Allicht zijn de koppen (engelse maat) van de ontluchtingsboutjes ongeveer rond (met dank aan metrisch gereedschap), dus gewoon een fatsoenlijke tang (bv. een echte waterpomptang, geen budget gamma spul) erop zetten en losdraaien. Geen pussy aanpak, maar even stevig ferme aanpak, linksom draaien want het is een rechtse draad.
Mijn advies zou zijn om naderhand (of als het uitkomt meteen) nieuwe ontluchtingsboutjes, met nieuw koperen ringetjes te monteren en deze met beleid (niet te vast, als het afsluit is het goed) aan te draaien. Zo kun je de volgende keer makkelijk ontluchten
Ik neem aan dat deze boutjes bij de NH-Ford of MF dealer wel te koop zijn (het betreft hier een Perkins motor).
het wil nog wel eens voorkomen dat de nok van de opvoerpomp zo staat dat je er geen slag mee kan maken... ff een tipje tussendoor
Mooi zo