Motor overreden door afslaande tractor

Een 27-jarige vrouw uit Drachten is donderdagmiddag rond 16.50 uur gewond geraakt bij een aanrijding op de Gaestmabuorren tussen Suwâld en Burgum.

Deel dit topic

Reacties

mbvaltra
Had ook heel anders af kunnen lopen. Maar dit is ook al erg genoeg
JDpander
Inhaal actie en geen verlichting op de wagen
johndeere3640fan
@JDpander Heb je de tekst gelezen en de foto's bekeken?
boerekebart
Doeme, dn sta je daar met een kar met platte band en wat brommeronderdelen 😃
GD tuning Garyp
@JDpander En de reacties onder het nieuwsbericht gezien? en dan vooral de 1 na laatste??? En de eerste foto???
fendtje 103s
@JDpander er is wel verlichting op de wagen op 1 vande foto's zie je dat of ze werkte is natuurlijk een andere vraag
GD tuning Garyp
@fendtje 103s Ja, de verlichting werkte.
jmos
Das nie best. ik dacht eerst dat de trekker uitviel maar hij wou een dam in rijden.

zoiets is hier ook een keer gebeurt met een auto die inhaalde en over het voorwiel gelanceerd werdt waarnaa die twee keer over de kop sloeg en de trekker na die tijd zo weer verder kon rijden.
Kimi4ever
Dat meisje had zo in het stukje ook is geschreven echt een "engeltje" op haar schouder!
JDpander
@fendtje 103s volgensmij geen verlichting, alleen de driehoek reflektoren zitten er op
JDpander
@fendtje 103s ownee, sorry. Mijn fout. Het lijkt idd dat er een verlichtinbngsbalk achter hangt
fendt-412
@JDpander
even beter kijken op de laatste foto 😉

En als er even gelezen wordt reed er een auto met paardenkar achter deze combinatie waardoor de lichten alsnog niet tezien zijn door het achterop komend verkeer.
JDpander
@fendt-412 dat kan ik niet in de tekst vinden
fendt-412
@JDpander
2e alinea.
JDpander
Heb je dat op hvnieuws gelezen of ergens anders. Want anders mag ik wel naar de dokter voor controle haha
fendt-412
Onder de titel staat een klein stukje. En daaronder LEES MEER met een peil erachter, klik daar maar eens op 😉
dx11
@JDpander Waldnet-link bij de tekst 😉

Daarnaast rijdt het verkeer meestal niet voor niets stapvoets. Gelukkig lijkt het niet slecht af te lopen. Al lees ik niets over de aard van de verwondingen van deze dame. Beterschap!
HesselFiatpower
Wel raar dat hij met de voerwagen op de openbare weg gaat
fendt309 vario
@HesselFiatpower misschien voert deze boer wel bij andere veehouders of heeft het bedrijf 2 locaties. Of komt met bij de LMB vandaan.
johndeere6230
(is misschien een beetje lullig om.hier neer te zetten) Die automobielisten scooterrijders motorrijders zijn vaak zo aso dat dit soort dingen gebeuren. Dan snap ik het niet, waarom niet even wachten? Want als er zoiets gebeurt duurt het alleen nog maar langer voordat je op je eindbestemming bent, of zelfs helemaal niet! En dan blijft die chaffeur zich toch schuldig voelen.
old man jose
Als we dan eerst allemaal eens wachten tot de feiten bekend zijn en dan beginnen met vingerwijzen, hier het verhaal van een getuige die eerste rang aanwezig was:

ik zat in de auto met paardentrailer,
ik heb alles gezien en gehoord! ik ben me kapot geschrokken! mijn vriendin heeft direct 112 gebeld en haar vriend is naar de bestuurder van de trekker gegaan! er staat dat door de paardentrailer niet te zien was dat de trekker afsloeg, dat is zo niet waar! en de trekker bestuurder had zijn richting aanwijzer en alles netjes op orde! het is 100% fout van motor bestuurder geweest! en het meisje heeft zo ontzettend veel geluk gehad! en noury106 ik vind het ook niet normaal hoe de hulpverleners je moeder behandelt hebben ... niet even een bedankje of dergelijke, niet best! ik wens het meisje de motor bestuurder en de trekker bestuurder veel sterkte toe! Groetjes Jessica
selten
@johndeere6230
je wilt vlot door. Met de brommer wil ik ook niet achter een tractor zitten. Maar zoals old man jose hier verkondigt heeft de motorrijder schuld.
gebruikersnaam
Veel mensen zijn knettergek als ze achter een trekker zitten. Zelf eens gehad dat ik links af moest en stopte om een tegenligger te laten paseren. Toen ik vervolgens optrok om af te slaan had zo'n malloot geluk dat ik in m'n spiegels keek want die zat al half naast me. richtingaanwijzer deed het overigens gewoon en was ook duidelijk zichtbaar
dehandigesmeerlap
In halen op door getrokken strepen,inhalen op uitstaande richting aanwijzers,onoverzichtelijke bochten,het is meer gewoonte dan uitzondering.Wanneer je geen tegenliggers hebt op de weg,midden op de weg gaan rijden,laten we maar zeggen overmatig voorsorteren.Dat behoed je voor onheil van achter.

Als motorrijder ben je al kwetsbaar en dan ook nog eens dit...niet best.

Meestal als het er naar uitziet dat wij achter een trekker komen te zitten nemen we bij de eerste kruising een andere weg.Althans op de binnenwegen.Doen we ons zelf en de trekkerbestuurder een plezier mee door er niet achter te blijven plakken
GD tuning Garyp
@dehandigesmeerlap bij ons in de buurt gaan trekker-bestuurders meestal wel even aan de kant (als dat mogelijk is natuurlijk) als er een auto al een tijdje achter rijd.
weurding
Opmerkelijk de reactie van @wimsumar: als de boer in de spiegel gekeken had zou hij nooit afgeslagen mogen hebben, normaal als er een rij wachtenden achter je staat zou je ook niet verwachten dat er nog iemand voorbij komt (afgezien van overijverige wielrenners en schijnbaar ook motorrijders die denken het rijk voor zich alleen te hebben) 😉
DESLAGERURRE
@weurding waar zie jij die reactie staan dan van @wimsumar? want dat is de grootste onzin die er is !
selten
@DESLAGERURRE
Quote:
wimsumar uit Rendac-city donderdag 23 augustus 2012
23:23 uur
@ Protteraai ( e.a.): Je schrijft: "dat de boer alles in orde had".
Als deze boer zijn (goed in orde?) spiegel, voor het naar het erf afslaan, had gebruikt had hij kunnen zien op dat moment ingehaald te zullen zijn geworden.
Hij had niet af mogen slaan!


Druk op die website bij '22 reacties' 😉
DESLAGERURRE
@selten ik snap je niet ........
selten
@DESLAGERURRE
Onder het nieuwsartikel staat. 22 reacties. Druk daar op. Daar komen de reacties tevoorschijn.
DESLAGERURRE
Aaaahhhhhhhuu ......... ja gevonden .. ik ben dus niet de enige die zich aan hem ergerd ....... ik zeg niet dat hij nooit gelijk geeft maar hij kan ook overdrijven met zijn""beste"(slijm ) reacties!
Wimsumar
Beste
Quote @DESLAGERURRE:
de grootste onzin

Geef eens een toelichting A.U.B.. 😄
DESLAGERURRE
@Wimsumar als jij je richting aanwijzer uit het en je slaat af kun je nooit echt voorbij de bak kijken ! en zo je op de foto ziet is de moter onder het wiel van de wagen geschoten ! hij was dus een fractie van een seconden voorbij de achterkant vAN DE WAGEN @! dat had de tractor noooit kunnen zien in de spiegels ! vind het daaro een beetje dom die uitspraak van jou !
weurding
@DESLAGERURRE +1 idd, je slaat af als het verkeer achter je ziet dat je af wilt slaan en daar ook rekening mee houdt,(getuige de rij achter de trekker), komt er op het laatst nog een mottorrijder aan die de hele meut nog denkt voorbij te kunnen is de schuld geheel bij hem zelf
Wimsumar
Beste Slagerurre: Wie weet had de motorrijder al misschien veel eerder de inhaalmanoevre ingezet dan dat de trekkerbestuurder richting aangaf om af te gaan willen slaan.
Daarnaast, als de trekkerchauffeur geen voldoende zicht heeft op achteropkomende verkeer neemt hij voorrrang(!) door 'blindelings' wel af te slaan.
De weg is op het tijdstip van het ongeluk (16:50 uur) een 'kloteweg' van wege woon-/werkverkeer en de aan deze weg wonende boer had er verstandig aan gedaan niet op dat tijdstip daar te gaan rijden!
De minst 'slechte' manier van afslaan door de trekkerchauffeur was de ( R.M.O.- ;)) vrachtwagen-methode (ofwel zoals reeds in deze discussie is genoemd: overdreven (over het midden heen) voorsorteren.

Nogmaals, hoewel de exacte feiten van de toedracht wellicht iedereen onbekend zullen blijven, blijf ik er bij dat de trekkerchauffeur voorrang KRIJGEN niet afgewacht heeft maar deze 'gewoon' heeft genomen.
radium45
Wettelijk gezien zijn dit soort ongevalletjes heel lastig wat betreft de schuldvraag, punt 1: Afslaand verkeer heeft nooit voorrang, maw je mag nooit afslaan als je wordt ingehaald. Feit is gewoon dat je volgens de wet de bespiegeling dusdanig in orde moet hebben dat je ongeacht de lading zicht hebt naar achteren. Je moet dus kunnen zien wat zich naast de aanhanger bevind. Praktijk is vaak dat de verzekering dit onderling uitvecht en meestal krijgen beide partijen de halve schuld, dus vergoeden zij elkaars schade, bij zwaar letsel kan dit hoog oplopen bij de rechter.
jmos
Quote @Wimsumar:
De weg is op het tijdstip van het ongeluk (16:50 uur) een 'kloteweg' van wege woon-/werkverkeer en de aan deze weg wonende boer had er verstandig aan gedaan niet op dat tijdstip daar te gaan rijden!

niet dat ik het niet met jouw reactie eens ben maar jij zegt nu dat boeren niet op de weg mogen rijden aan het eind van de middag? dus als je de koeien moet voeren op bijvoorbeeld een tweede locatie moet je wachten tot half 6 als je eigenlijk aan het melken moet zijn?
NHSanderJD
@jmos inderdaad!
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
jij zegt nu dat boeren niet op de weg mogen rijden

Zo heb ik dat niet geschreven maar voor boeren die niet kunnen lezen zou misschien inderdaad beter zijn dat ze op dat tijdstip niet op de weg mogen. 😉
jmos
@Wimsumar
oke laat ik het anders zeggen. volgens jou is een verstandige boer slim als hij aan het eind van de middag niet de weg op gaat terwijl er toch situaties zijn waarbij dat wel moet?
Wimsumar
Beste JMos: Je komt er t.z.t. zelf wel achter dat 'het verkeer' op dat tijdstip niet alleen erg druk is maar ook vooral erg agressief! Ik heb inmiddels rij-ervaring genoeg, dat als het niet beslist moet, op dat tijdstip de weg niet op te gaan (zowel met trekker als auto).
Renze
Je moet verkeersveiligheid afdwingen: voordat je af slaat alvast op het midden gaan rijden zodat ze je OF gewoon niet inhalen, OF als jij hun niet ziet en zij niet op zitten te letten, schrikken en teruggaan voordat je helemaal afslaat. Als je pas naar het midden van de weg gaat als je daadwerkelijk indraait ben je te laat, dan zitten ze al bovenop je.

Motorrijders in de file mogen STAPVOETS langs een file rijden volgens de wet. Ik word regelmatig op de A1 ingehaald door een motor die met 60 tussen autos door komt rijden die 20 a 30 rijden... Tussen de twee rijbanen door, dus als er iemand opzij gaat met de auto om vooruit te kijken hoe lang de file eigenlijk is (dat zie je heel veel gebeuren) zitten ze er kats klem tussen.

Echt, je kunt rustig richting naar links aangeven, maar als je rechts voorgesorteerd staat jagen ze je met gang voorbij ookal geef je richting aan. Dus links voorsorteren, je moet de mensen soms een beetje helpen om hun verstand te gebruiken op de weg.
NHSanderJD
@Renze Goeie uitleg, zo is het mijn ook altijd verteld, gewoon middag op de weg met afslaan en GOED in je spiegels kijken.
fendt-412
Of in de rechter berm gaan staan, iedereen voorbij laten en dan de inrit inrijden. Doe dat het liefste op een 80km weg, zeker als de linker rijbaan niet vrij is.
Wimsumar
Beste
Quote @DESLAGERURRE:
ik ben dus niet de enige die zich aan hem ergerd

Lees A.U.B. de nieuwste reacties op het Wâldnet-bericht, inclusief de reactie van de motorpassagiëre(!)

waldnet.nl/nieuwsreacties.php/?nid=38310
weurding
@Wimsumar waarom de verwijzing naar "agrarische kringen" wim ?
Wimsumar
Beste @Weurding: Om de motorrijdster er op te wijzen dat trekkerchauffeurs zelf soms ook dingen op de openbare weg uithalen die ze een ander verwijten. Ofwel: weinig begrip hebben voor de medeweggebruiker.
weurding
@Wimsumar okee, maar ben toch van mening dat wel minstens 50% hier geen echt agrarische achtergrond heeft
Wimsumar
Beste Weurding: 50% niet agrarische achtergrond kan best kloppen, maar ik denk wel dat 90% (of meer) Trekkerfan is en graag (zelfs bij voorkeur) op een trekker rijdt. 😉
selten
@weurding
Wat bedoelt u met een agrarische achtergrond?
weurding
@selten bedoel geen echte direkte roots met de landbouw, ken er veel hier aanwezig die echter wel trekker rijden (of denken het te kunnen 😉 )
selten
@weurding
er zitten hier ook liefhebbers. Maar natuurlijk zitten hier ook monteurs e.d.. Alsnog denk ik dat een 75% een agrarische achtergrond heeft.
weurding
@selten zou leuk zijn het eens uit te zoeken
selten
@weurding
een TF poll 😃?
interman
Ik zie een remspoor op foto 9, naar schatting 20mtr.
Als de motor rijden fatsoenlijk geremd heeft ( voor en achter) komt zo`n lange rem weg over een met een snelheid van 60 a 70 kmh.
Dat is een behoorlijke snelheid om een bijna stilstaande rij auto`s in te halen. Met zo`n snelheid zou de tractor bestuurder hem ook niet in de spiegel gezien kunnen hebben.
korteraar
@interman
Aan je commentaar te lezen heb je totaal geen geen ervaring met motor rijden.

Als je inhaalt geef je een beetje gas.... Als je gas geeft met een motor zit je zo bij de 60 al het al niet harder is. Dat doe je omdat je dan snel langs de file bent en snel uit de onveilige situatie bent. Ze zag te laat dat de trekker afsloeg ze remde en als je geen ABS hebt heb je toch in je achterhoofd zitten dat je jezelf niet onderuit moet remmen, want dan kan het alleen maar erger zijn.
Bij 60km/p uur redt ik met me motor echt wel een remspoor van 10 meter hoor. Want je leunt naar voren op je motor als je remt (wet van Newton) en je achterwiel heeft amper druk op zo`n moment vandaar dat lange remspoor.

Maar we kunnen wel blijven praten erover maar zij heeft een verkeerssituatie verkeerd ingeschat, volgens de letter van de wet is de bestuurder van de trekker aansprakelijk. Maar het is toch allemaal goed afgelopen? Denk dat we daar allemaal veel blijer mee moeten zijn. En denk niet dat ik alleen maar tegen de trekkers ben want op Motor-Forum verdedig ik echt wel onze branch. Want daar hebben ze ook hun ideeen over het beetje graan en bagger wat er op de weg ligt dankzij ons allemaal.
KHD Deutz-Fahr
Quote @korteraar:
volgens de letter van de wet is de bestuurder van de trekker aansprakelijk.

Dan is de wet weer zo krom als een u-bocht, maar dat is normaal in Nederland. Ik heb een schijt hekel aan dat volk (of het nu motor rijders, auto's of vrachtwagens zijn) dat graag inhaalt. Geduld is een schone zaak, en brengt je misschien een paar minuten langzamer wel ongeschonden thuis. Als ik in de luxe wagen zit haal ik nooit een trekker in, omdat ik weet dat je jezelf in gevaar brengt en nog belangrijker een ander in gevaar brengt.

En ik heb al helemaal niks op met motorrijders op, het zijn rijdende orgaan donors....
Wimsumar
Beste
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Als ik in de luxe wagen zit haal ik nooit een trekker in,

Geef je hiermee je vertrouwen in de trekkerbestuurders niet haarfijn aan? 😉
jmos
Oke. zoals ik het doe:
Tweebaans: wachten tot iedereen voorbij is.
Eenbaans: midden op de weg gaan rijden en mooi eind van te voren gas los en niet remmen. (Niet volgas en op het laatst pas op de rem).

Dit is hoe ik het doe al moet ik erbij zeggen dat hier weinig auto‘s rijden omdat andere kant langs sneller is.
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
al moet ik erbij zeggen dat hier weinig auto's rijden

Ja dat wil ik wel geloven, dat er op jouw oefenterrein weinig auto's rijden. 😉

jmos 15 jaar, uit Basse, nederland 😃
jmos
@Wimsumar
ik ben 15 ja maar dat betekent niet dat ik niet soms over de weg ga. en auto‘s hoef je niet alleen tegen te komen met de trekker. Als ik fiets kan ik ook wel beoordelen of er veel of weinig auto‘s langskomen.
korteraar
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Dan is de wet weer zo krom als een u-bocht, maar dat is normaal in Nederland.

Idd welkom in Nederland..... Zelf haal ik met de auto en motor alleen in als ik 1000% zeker weet dat hij niet kan afslaan. (wegen, bedrijven of boerderijen en zelfs bij dammen haal ik niet in)
Uit eindelijk is het grootste probleem dat iedereen zoals je zelf al zegt geen tijd heeft en denkt dat de wereld vergaat als ze een keer 2minuten later op hun bestemming zijn.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Wimsumar:
Beste
Quote @KHD Deutz-Fahr:
Als ik in de luxe wagen zit haal ik nooit een trekker in,

Geef je hiermee je vertrouwen in de trekkerbestuurders niet haarfijn aan?

Heb het volste vertrouwen in trekker bestuurders, ik ken hun situatie, alleen trekkers zijn nogal groot, en je ziet niks wat je toe gemoed komt. Ik heb gewoon geen zin om boven op een andere auto/vrachtwagen te klappen. Ik woon langs de drukste provinciale weg van Nederland (N201), dus daar wil je ook gewoon niet inhalen 😉. Vorig jaar is mijn 16 jarige buurmeisje op de zelfde weg verongelukt, nadat haar vader een mislukte inhaal actie deed.

Dus ik rij lekker rustig, zet de muziek nog even harder, dan maar wat later...
KHD Deutz-Fahr
Quote @korteraar:
Uit eindelijk is het grootste probleem dat iedereen zoals je zelf al zegt geen tijd heeft en denkt dat de wereld vergaat als ze een keer 2minuten later op hun bestemming zijn.

Helemaal mee eens, beste Korteraar.
Renze
Quote @jmos:
Oke. zoals ik het doe:

Sorry, bericht gewijzigd, ik had jouw bericht niet goed gelezen.... 😕

Ik steek wel eens wegen over door eerst op de drukke weg in te voegen als er een gaatje is. Dan rijd ik met het verkeer mee totaan de volgende afslag, als het tegemoedkomend verkeer het niet toelaat om in een keer af te slaan stop ik aan de streep, en wacht tot er een gaatje is.

Wat bereik je daarmee: Je hoeft maar 1 rijbaan per keer te overzien. Hierdoor is de kans op inschattingsfouten, van zowel jezelf als het overige verkeer, veel kleiner.

Mensen kunnen het vervelend vinden dat ze in de verte een trekker, of een auto met aanhanger zien invoegen waar ze even later een paar tellen achter staan te wachten als deze wacht totdat hij afslaan kan, maar daar heb ik schijt aan: Als ik met een langzame, zware combinatie op pad ben, ben IK verantwoordelijk dat ik het overige verkeer niet in gevaar breng door over te steken als er van twee kanten autos rijden, die je opeens op zien trekken en zich een hoedje schrikken.

Echt, laat ze er lekker een minuut achter staan, zal me de reet roesten: Je hebt een veel groter probleem als je na 10 minuten wachten, toch maar optrekt om precies de twee gaatjes, in opkomend en afgaande rijbanen, mee te pakken en je bent ietsje trager als je dacht, of de auto reed iets harder dan dat hij mocht, en er jaagt er zich er eentje dood bovenop.

Liever dat ze een minuutje achter me staan te toeteren dan dat er eentje dood onder m'n trekker zit: Een automobilist kent de gevaren van JOUW zware voertuig niet, dus daar moet JIJ hem voor beschermen, en ze lekker laten toeteren als ze niet begrijpen dat je het ook voor HUN veiligheid doet.
jmos
@Renze
wat ik zei was voor machines waar je overheen kunt kijken. met een grote wagen o.i.d. laat ik ze lekker achter mij rijden met een gangetje van 20. En de wegen hier zijn lang niet zo druk als jij gebruikt in je voorbeeld. de auto‘s die dan achter me zitten zitten daar vaak al een tijd dus die laat ik dan eerst voorbij.

oh ja. en hier hebben mensen in auto‘s vaak wel het fatsoen om even te wachten i.p.v. gelijk in te halen.
dehandigesmeerlap
Op provinciale wegen kan je zat in halen,gemeentelijke wegen zijn doorgaans smaller en daar laten wij de auto s mooi achter ons zitten.In de bermen heeft vrachtverkeer niks te zoeken.Daar liggen trottoirbanden,zachte bermen,riskante sloot taluds en daar wil je met een zware en hoge lading niet wezen.Er achter laten zitten en zodoende leren dat wanneer zij landbouw verkeer achterop komen zij wanneer het nog mogelijk is een andere (en snellere) alternatieve route nemen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
68
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
1