Beste tf-ers,
Vorige week is me de Inter 323 afgeslagen tijdens het rijden. Hield eerst in, toen was het gebeurd. Filter eraf, kwam nauwelijks diesel uit. Vervolgens tank leeggezogen en toen zag ik de banjobout vol zitten met soort slijm / drab. Over de hele tankbodem zitten van die slijmbolletjes. Heb ik hier te maken met een dieselbacterie of is het wat anders.
Er zit nog 40 ltr diesel in de tank, zonde om in de brand-ton te verstoken als nie nodig is. Hoe kom ik er goed vanaf en kan ik de diesel nog reinigen/gebruiken ?
Graag jullie tips,
groet Looman
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en een filter op de tank is ook handig
geen idee,
me pa ligt nu op bed, vraag het em morgen wel ff.
maar wij bestellen altijd diesel en dan met die zooi erdoor.
en dan zit er ook nog es een filter op e tank.
werkt dat dan?
Gewoon een Cimtek filter op de pomp van je opslagtank monteren om te voorkomen dat je weer water in je tank van de trekker krijgt.
Dat is nou lang leve de zwavelarme NEN-590 diesel.
De bacterie bevindt zich in het aandeel biodiesel wat tegenwoordig volgens de NEN-590 norm in diesel voor landbouwdoeleinden moet zitten. M.a.w. in het plantaardige deel.
De bacterie gedijt goed in het (condens)water in de tank waardoor je die slijmerige bende in je brandstofsysteem krijgt.
Om dat zoveel mogelijk te voorkomen verdient het dus aanbeveling om te zorgen dat je de vorming van condens in de tank zoveel mogelijk vermijdt.
Het antwoord op je laatste vraag is dus: Ja.
Ik ben het bij auto's ook nog nooit tegengekomen, maar let wel dat de gemiddelde dieselauto veel kilometers rijdt, en dus vaak getankt wordt waardoor de verblijftijd in de tank, en dus ook de tijd voor bacteriegroei, relatief kort is.
Bij trekkers die veel uren maken zal het ook minder snel voor komen dan bij een trekker die alleen hobbymatig of als oldtimer gebruikt wordt.
Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat het zeer warme weer van de laatste tijd ook in negatieve zin meewerkt, en de bacteriegroei aanzienlijk bevordert.
Kijk maar naar al die zwembadjes bij mensen in de tuin waarvan het water na 2 dagen al groen begint te worden.
Dat is namelijk precies hetzelfde.
Zou het inderdaad kunnen zijn dat het alleen voorkomt bij trekkers die maar weinig gebruikt worden.
@ford5000 Een Cimtek-filter kan niet alles voorkomen hoor. Als die vol zit met vocht/vuil, laat die ook de troep weer door. De doorlaat wordt dan wel wat minder. Dankzij de biodiesel en de bovengrondse tanks die in de zon staan, is het wel een groter probleem geworden.
De diesel ligt lekker in je tank een beetje condens d'r bij en lekker moeken
grondverzet mag alleen rooie diesel gebruiken als de kraan wordt gebruikt voor agrarische doeleinden.
De diesel ligt lekker in je tank een beetje condens d'r bij en lekker moeken
? moeken ?
De opslag van de brandstof is heel bepalend. Witte diesel zit bij de pompstations onder de grond opgeslagen en blijft dus koel. Rode diesel wordt vaak bovengronds opgeslagen en heeft dus veel meer tempertuurschommelingen, wat condens veroorzaakt. Dit vocht met warmte is ideaal voor de bacterie.
Een Cimtek filter op je pomp is makkelijker te vervangen als die troep weer uit het systeem van een trekker of machine te moeten halen.
Dat had ik er inderdaad even duidelijker bij moeten vermelden.
wij hebben een filter op de vooraad tank
maar zo'n tank is denk ik dan te groot voor julie.
wand als je die volgooit en je 3 x tankt per jar moet er nog een goedje door heen voor de wintermaanden
anders gaat het scheiden en is de diesel bijna onbruikbaar
ja moeken, een beetje liggen smeren\rotten.
Is dialect denk ik, ik gebruikte het woord gisteren bij een klant en die snapte het ook niet.
alleen de tank reinigen helpt ook niks omdat de bactrie ook in de leidingen zit en bij stilstand net zo makkelijk terug kruipt. ik heb het zelf ook gehad met mijn oude kraan daarvoor kreeg ik een middel dat je met elke tankbeurt moest mengen elke 100 liter 10 miniliter. dat hielp toen goed. zorg dat je tank goed vochtvrij is controleer daavoor ook de afdichting van de tankdop. vocht in de tank is de grootse oorzaak van de bacterie in combinatie met de verplichte biodiesel. zorg ook dat je de trekker vol weg zet dat kan ook schelen. De naam van het6 middel ben ik kwijt maar ik weet zeker dat jullie gasolie handelaar er vast wel wat heeft liggen
Waterafscheiders zitten al bij alle tractoren hedendaags. Ook bij de grondverzetmachines. Daarmee haal je de bacterie niet weg die vormt zich in de brandstof tank.omdat het daar een broeinest is met biodiesel vocht en warmte van de retourdiesel
"Gewoon" bezinksel is niet slijmerig.
De slijmvorming wat hij beschrijft zegt meer dan genoeg. Eenmaal in de leidingen kan het de boel helemaal dicht slibben het lijkt dan zelfs siliconenkit zo taai
Een litertje? Wil je de motor laten ruïneren? Die troep is vreselijk slecht. Op 100 liter brandstof is slechts enkele milliliter voldoende.
Advies was om uitsluitend winterdiesel te gebruiken in combinatie met Cimtek filter.
Welk spul wordt er dan eigelijk door de diesel gemengd zodat het winterdiesel heet?
Is dat dan ook die traxx?
Wat je er dus bijna als eerste uitgiet als je de jerrycan op zijn kant houdt.
Ik haal altijd een jerrycan vol zodra ik die nodig heb en niet eerder.
Als ik al een can extra haal bij mijn kameraad dan staat hij er hooguit 2 weken voordat ie gebruikt wordt.
Nu weet ik dat de leverancier van mijn kameraad ook incl. Traxx levert, maar toch.
bij onze someca zouden we ook nog eens een verstopt voorfilter hebben met zwart slijm, maar dit is gewoon door altijd te vullen met jerrycans, krijg je veel meer rotzooi van in de tank
Letterlijk en figuurlijk.