Heb ik diesel bacterie in de tank ? oplossing ?

Beste tf-ers,

Vorige week is me de Inter 323 afgeslagen tijdens het rijden. Hield eerst in, toen was het gebeurd. Filter eraf, kwam nauwelijks diesel uit. Vervolgens tank leeggezogen en toen zag ik de banjobout vol zitten met soort slijm / drab. Over de hele tankbodem zitten van die slijmbolletjes. Heb ik hier te maken met een dieselbacterie of is het wat anders.

Er zit nog 40 ltr diesel in de tank, zonde om in de brand-ton te verstoken als nie nodig is. Hoe kom ik er goed vanaf en kan ik de diesel nog reinigen/gebruiken ?

Graag jullie tips,

groet Looman

Deel dit topic

Reacties

tjerk-koetje
Had je zeker geen middeltje door de diesel of niet?

en een filter op de tank is ook handig
looman
@tjerk-koetje Zat idd geen middeltje in, welk middeltje gebruiken jullie dan ?
harold82
Beetje roundup erdoor
tjerk-koetje
@looman

geen idee,
me pa ligt nu op bed, vraag het em morgen wel ff.

maar wij bestellen altijd diesel en dan met die zooi erdoor.

en dan zit er ook nog es een filter op e tank.
tjerk-koetje
@harold82

werkt dat dan?
harold82
Geen idee maar daar gaat wel veel rommel aan kapot. haha
ford5000
Dit is idd algengroei, ook wel genaamd de dieselbacterie.
Gewoon een Cimtek filter op de pomp van je opslagtank monteren om te voorkomen dat je weer water in je tank van de trekker krijgt.
Dat is nou lang leve de zwavelarme NEN-590 diesel.
looman
@tjerk-koetje Hebben jullie dan een filter op de voorraadtank, of in de tank van de trekker zelf ? Hier is het hobby, en tanken we bij de pomp (3 x per jaar). Dan staat er nog een jerrycan van 20ltr voor reserve in de schuur.
Joop3
Er zijn speciale toevoegmiddelen verkrijgbaar, om de bacteriën uit te roeien. Na het reinigen van je tank kun je de reeds aangetaste diesel, en het toevoegmiddel in de tank gooien. Vraag er maar naar bij je brandstofleverancier of mechanisatiebedrijf.
looman
@ford5000 Begrijp ik goed dat die bacterie groeit op de waterdruppels onderin de tank ? Die slijmbolletjes zaten wel alleen onderin en niet aan de zijkanten...
ford5000
@looman Wanneer je de trekker langere tijd niet gebruikt kan het verstandig zijn om de trekker met volle tank weg te zetten zodat er zich geen condenswater in de tank van de trekker kan vormen.
De bacterie bevindt zich in het aandeel biodiesel wat tegenwoordig volgens de NEN-590 norm in diesel voor landbouwdoeleinden moet zitten. M.a.w. in het plantaardige deel.
De bacterie gedijt goed in het (condens)water in de tank waardoor je die slijmerige bende in je brandstofsysteem krijgt.
Om dat zoveel mogelijk te voorkomen verdient het dus aanbeveling om te zorgen dat je de vorming van condens in de tank zoveel mogelijk vermijdt. 😉
Het antwoord op je laatste vraag is dus: Ja.
looman
@ford5000 Heb je met rooie diesel eigenlijk eerder last van dat bacterieverhaal ? Bij auto's heb ik er nog nooit van gehoord. Voor dat beetje diesel per jaar kan ik dan beter blanke diesel kopen...
ford5000
Ik weet eerlijk gezegd niet of en hoeveel biodiesel er in de blanke diesel bijgemengd wordt.
Ik ben het bij auto's ook nog nooit tegengekomen, maar let wel dat de gemiddelde dieselauto veel kilometers rijdt, en dus vaak getankt wordt waardoor de verblijftijd in de tank, en dus ook de tijd voor bacteriegroei, relatief kort is.
Bij trekkers die veel uren maken zal het ook minder snel voor komen dan bij een trekker die alleen hobbymatig of als oldtimer gebruikt wordt.
Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat het zeer warme weer van de laatste tijd ook in negatieve zin meewerkt, en de bacteriegroei aanzienlijk bevordert.
Kijk maar naar al die zwembadjes bij mensen in de tuin waarvan het water na 2 dagen al groen begint te worden.
Dat is namelijk precies hetzelfde. 😉
Fast Eddy
Bij ons op het werk gooit de brandstofleverancier er een soort van algendoder door de diesel. Dat doet hij een paar keer per jaar.
walker1
Ik hoor dit soort verhalen alleen uit de landbouw. Ik kom geregeld bij grondverzet en transport bedrijven en daar hoor ik nooit deze verhalen. Ook heb ik het nog nooit gehoord dat het bij personenauto's voorkomt.

Zou het inderdaad kunnen zijn dat het alleen voorkomt bij trekkers die maar weinig gebruikt worden.
fendt 936 vario
De tnk schoonmaken met een stoomcleaner en de diesel leidingen schoonmaken,en als die helemaal vol zitten met dat spul dan kun je ze nog eventueel vervangen
JD3010
@walker1 In de grondverzet komt het ook wel voor hoor. In 2004 heb ik een andere mobiele kraan gekocht en deze had het ook in de tank zitten. Het was toen al bekend. Echt vuile zooi en je moet dan ook echt alles schoonmaken om er vanaf te komen.

@ford5000 Een Cimtek-filter kan niet alles voorkomen hoor. Als die vol zit met vocht/vuil, laat die ook de troep weer door. De doorlaat wordt dan wel wat minder. Dankzij de biodiesel en de bovengrondse tanks die in de zon staan, is het wel een groter probleem geworden.
Vroem Vroem
Ik dacht eigenlijk dat dit probleem eigenlijk alleen bij nieuwe trekkers speelde.
JD3010
@Vroem Vroem Nee hoor, alleen nieuwe trekkers hebben nog fijnere filters. Door die troep gaat alles verstopt zitten, ook de leidingen.
inter-Eric
@loonman traxx heet dat spul dat er dan via de dieselboer bij moet laten doen,doen wij op het werk ook,nooit problemen met verstopte filters of iets dergelijks
looman
@JD3010 grondverzet gebruikt toch ook rooie diesel ?
looman
@inter-Eric ? www.traxx.nl/ We hebben alles in huis voor kinderfeestjes 😉 ow nee: traxx-diesel.nl/ Daarbij krijg ik toch de indruk dat dit is gericht op de rooie landbouwdiesel, en dat dit bij blanke diesel niet nodig lijkt.
JOHNDEEREBOERTJE
Het grootste probleem is dacht ik je opslag.
De diesel ligt lekker in je tank een beetje condens d'r bij en lekker moeken
john deere 7810
@looman

grondverzet mag alleen rooie diesel gebruiken als de kraan wordt gebruikt voor agrarische doeleinden.
looman
Quote @JOHNDEEREBOERTJE:
Het grootste probleem is dacht ik je opslag.
De diesel ligt lekker in je tank een beetje condens d'r bij en lekker moeken

? moeken ?
JD3010
@looman Ja, die gebruiken ook rode. Rood en wit heeft dezelfde basis als brandstof, alleen de toevoegingen maken het verschil. Mijn leverancier levert ook Traxx en heb er zelf geen problemen mee.

De opslag van de brandstof is heel bepalend. Witte diesel zit bij de pompstations onder de grond opgeslagen en blijft dus koel. Rode diesel wordt vaak bovengronds opgeslagen en heeft dus veel meer tempertuurschommelingen, wat condens veroorzaakt. Dit vocht met warmte is ideaal voor de bacterie.
jurgenkrijt
25 liter bacterie doder erbij door dat gaat het over. heb laatst ook zoon geval gehad
ford5000
@JD3010 Ik wilde er ook niet mee zeggen dat een Cimtek filter alle problemen voorkomt, maar het kan er wel voor zorgen dat de troep daarin blijft zitten en het niet in het brandstofsysteem van de trekker komt te zitten, of op zijn minst niet zo snel.
Een Cimtek filter op je pomp is makkelijker te vervangen als die troep weer uit het systeem van een trekker of machine te moeten halen.
Dat had ik er inderdaad even duidelijker bij moeten vermelden. 😉
JD3010
@ford5000 Ja, zo'n filter kan de problemen wel een heel stuk verminderen. Ik heb er zelf ook 1 op zitten.
tjerk-koetje
@looman

wij hebben een filter op de vooraad tank 😛

maar zo'n tank is denk ik dan te groot voor julie.
wand als je die volgooit en je 3 x tankt per jar moet er nog een goedje door heen voor de wintermaanden 😉
anders gaat het scheiden en is de diesel bijna onbruikbaar 😞
john633
Deze verhalen heb ik al vaker gehoort en niet alleen in de landbouw. Een kameraad van me die werkt bij een kraan verhuur bedrijf waar ze een paar jaar terug een nieuwe 250 tonner kochten van Liebherr. binnen een half jaar was het over en uit met de kraan alles zat dicht fiters leidingen enzenz. motor van de kraan is kapot gelopen oorzaak bio diesel
JOHNDEEREBOERTJE
@looman
ja moeken, een beetje liggen smeren\rotten.
Is dialect denk ik, ik gebruikte het woord gisteren bij een klant en die snapte het ook niet.
GROENEDEERE
Extra filters monteren op de leidingen en in de tank helpen niks wekt alleen maar meer frustaties op omdat dat ook broeihaarden zijn.
alleen de tank reinigen helpt ook niks omdat de bactrie ook in de leidingen zit en bij stilstand net zo makkelijk terug kruipt. ik heb het zelf ook gehad met mijn oude kraan daarvoor kreeg ik een middel dat je met elke tankbeurt moest mengen elke 100 liter 10 miniliter. dat hielp toen goed. zorg dat je tank goed vochtvrij is controleer daavoor ook de afdichting van de tankdop. vocht in de tank is de grootse oorzaak van de bacterie in combinatie met de verplichte biodiesel. zorg ook dat je de trekker vol weg zet dat kan ook schelen. De naam van het6 middel ben ik kwijt maar ik weet zeker dat jullie gasolie handelaar er vast wel wat heeft liggen
Fendt 311 LSA
@walker1 Ik werk ik een vrachtwagengarage, die auto's rijden bijna constant en ik heb daar ook al algen in filters gezien. Dus komt overal voor.
MF65
Komt idd ook bij vrachtwagens voor die een paarhonderd liter per dag verstoken. De dealers schrijven voor weer waterafscheiders te monteren, we zijn weer terug in het jaar nul wat dat betreft, leve de Europese wetgeving. Vervolgens moet je 's winters niet vergeten je waterafscheider af te tappen want dan sta je alsnog stil..
GROENEDEERE
@MF65

Waterafscheiders zitten al bij alle tractoren hedendaags. Ook bij de grondverzetmachines. Daarmee haal je de bacterie niet weg die vormt zich in de brandstof tank.omdat het daar een broeinest is met biodiesel vocht en warmte van de retourdiesel
Fendt 311 LSA
@looman Weet wel niet of je 100% met algen zit. Algen stinken echt enorm.
GROENEDEERE
@Fendt 311 LSA de bacterie kan gruwelijk stinken
Fendt 311 LSA
@GROENEDEERE Maar daar zegt hij niets van, zit hij dan wel met bacterie?
ford5000
@Fendt 311 LSA Hij zegt dat hij een slijmerige aanslag heeft op de bodem van de tank en in zijn filter. Dat is voor mij aanduiding genoeg.
"Gewoon" bezinksel is niet slijmerig. 😉
GROENEDEERE
@Fendt 311 LSA

De slijmvorming wat hij beschrijft zegt meer dan genoeg. Eenmaal in de leidingen kan het de boel helemaal dicht slibben het lijkt dan zelfs siliconenkit zo taai
josdeutz
De diesel heeeeeel goed filteren en in een kan doen, alle leidingen goed doorspoelen en de tank van binnen uitspuiten met een stoomcleaner en bij de nieuwe diesel nog een litertje dieselbacterie doder in gooien
GROENEDEERE
@josdeutz

Een litertje? Wil je de motor laten ruïneren? Die troep is vreselijk slecht. Op 100 liter brandstof is slechts enkele milliliter voldoende.
john farmer
Volgens dieselolieleverancier kan die slijmtroep ook komen van zomerdiesel wat bevroren is geweest!
Advies was om uitsluitend winterdiesel te gebruiken in combinatie met Cimtek filter.

Welk spul wordt er dan eigelijk door de diesel gemengd zodat het winterdiesel heet?
Is dat dan ook die traxx?
looman
@Fendt 311 LSA een aparte geur is me niet opgevallen, diesel zelf stinkt al behoorlijk. Het was ook niet veel, alleen de banjobout van de tank zat vol, verderop in de leiding en filter heb ik het niet gezien. Midden in de tank van de trekker zit een "kuil" waar water zich verzamelen kan. Daarop zal de slijm dan groeien. Net achter zit de banjobout, ca. 3 cm hoger. Ik vermoed dat een klodder slijm in 1 keer in de banjobout terecht is gekomen.
looman
@GROENEDEERE Je brengt me wel op het idee om een vochtvanger in de tankdop te maken. Afgezien van de diesel zelf is dat de enige weg waarlangs vocht(water) in de tank kan komen. Bij hydrauliekaggregaten heb ik wel vochtvanger constructies in de tankdop gezien. Er zit dan een laagje olie in waar het vocht onder wordt gevangen.
looman
@josdeutz Een stoomcleaner heb ik niet, wel ben ik er met de hogedrukspuit met vuilfreeskop doorgeweest. Nu nog droogblazen met een fohn, immers zonder water kan het slijm niet groeien.
looman
Ik realiseer me nu ook dat ik een jerrycan diesel niet geheel leeg moet kiepen, immers het vocht zit onderin.
ford5000
Quote @looman:
Ik realiseer me nu ook dat ik een jerrycan diesel niet geheel leeg moet kiepen, immers het vocht zit onderin.

Wat je er dus bijna als eerste uitgiet als je de jerrycan op zijn kant houdt. 😉
looman
@ford5000 Het ik geen last van met zo'n opschroefkraantje, dan hoeft de jerrycan niet op z'n kop.
ford5000
@looman Gewoon geen diesel langdurig op voorraad hebben als je het weinig gebruikt is het beste.
Ik haal altijd een jerrycan vol zodra ik die nodig heb en niet eerder.
Als ik al een can extra haal bij mijn kameraad dan staat hij er hooguit 2 weken voordat ie gebruikt wordt.
Nu weet ik dat de leverancier van mijn kameraad ook incl. Traxx levert, maar toch.
Favorit614
@ford5000 Traxx heeft een soort bacterie doders er in zitten, waar door je veel minder tot geen bacterie groei hebt
ford5000
@Favorit614 Dat weet ik Reinhard, maar toch genoeg van die ellende gezien dat ik voorzichtig blijf, ook al heb ik er zelf nog nooit last van gehad.
Fendttrisixfan
Quote @ford5000:
"Gewoon" bezinksel is niet slijmerig.

bij onze someca zouden we ook nog eens een verstopt voorfilter hebben met zwart slijm, maar dit is gewoon door altijd te vullen met jerrycans, krijg je veel meer rotzooi van in de tank
looman
Dit is het medicijn dat ik van een brandstofleverancier heb gekregen
looman
Deze middellen wordt niet standaard aan diesel toegevoegd, dan zou resistentie gaan optreden. Het wordt toegevoegd aan diesel na reiniging van de tank. Dat wil zeggen alle water (voedingbodem) uit het systeem verwijderd is. Het medicijn doodt dan de laatste bacterien die nog achter zijn gebleven. Dosering 1 liter medicijn op 10.000 liter diesel. Het probleem blijkt bij zowel blanke als ook rooie diesel voor te komen. Het vaakst bij wisseling van de seizoenen wanneer het meeste condens ontstaat. Het spul is giftig, en heeft 8 uur nodig om z'n werk te doen. Ik heb de tank drooggeblazen met een fohn, alle diesel terug erin, en aangevuld tot bijna vol. Nu afwachten ....
ford5000
@looman Ik hoop dat je probleem straks opgelost is.
Letterlijk en figuurlijk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
122