Treintje schudder voor- nadelen


Beste Tf'ers,

Wat zijn de voordelen en nadelen van een treintjesschudder?

m.v.g

Deel dit topic

Reacties

newholland6640
Lijkt me niet fijn over de weg, banden slijten sneller. En harder dan 35 is niet zo snel mogelijk. Lijkt me dan al helemaal niet bevordelijk voor de levensduur van de banden.
JJ
Nadeel: transportsnelheid, krappe ingangen van percelen, bochten maken, meer slijtage aan de machine dus meer onderhoudskosten.

Voordeel: Goedkoper dan een volledig getrokken met frame.
fendt-412
Kunt denk ik gauw een paar banden verslijten voordat beide systemen even duur zijn.
Valtra-Fordpower
De grootste voordelen zijn, laag transport hoogte en lage opslag hoogte en het kosten plaatje.

Grootste nadelen, enorm lang gevaarte achter je aan te hobbelen op elk element wiel, niet stabiel met transport vermoed ik en grote bochten moet je draaien.

Probeer treintjes altijd te voorkomen, dit had gewoon nooit uitgevonden mogen worden 😃
jmos
Nog een voordeel is dat je hefvermogen niet uitmaakt. hydroliek net zo min. alleen met in en uitklappen. met treintjes kun je een schudder kopen naar aftakasvermogen.

nadeel: lang, lage transportsnelheid (oudere trekkers is geen probleem want die gaan toch niet zo hard 😄 ), hobbelig.
koeninterfan
Als je alleen een huiskavel heb dan is de transport snelheid geen eens zo erg aan de orde lijkt mij?
Fendt_favorit
@JJ

Ik kan niets anders eraan toevoegen! Ik vind het in ieder geval 3x niks! Werkt voor geen meter.
newholland m100
@jmos hefvermogen bij een frame dient ook niet zo veel te zijn, want schudder in treintje is zowiezo al behoorlijke breedte dus al wat aftakasvermogen nodig
huub
Met zo'n schudder heb je ook wel een beetje ruimte nodig om het perceel in en uit te komen, is 2,98 breed!
jmos
@newholland m100
heb je niet eens hefvermogen voor nodig. kun je de her er wel afhalen.
Watekupe
Werken hier met een 12 elements krone. ding loopt perfect achter de trekker aan, rijd er altijd volgas mee.. gaat mooi met 40 km/h. Het nadeel is wel met krapper perceels ingangen, maar dat is met een tank op opraapwagen hetzelfde probleem. En het onderhoud? kan er nog niet echt over ordelen. ding is nog maar jaar of 3.
mc 130
Nadelen:veel opslagruimte nodig,moelijk een krape dam in draaien,lang met transport.

voordeel:goedkoop,geen zware trekker nodig,laag transport.
Kubota
@huub

Klopt, en de standaard die snijd behoorlijk in de bochten. Met de profi zit het draaipunt verder naar achteren, maar hangt wel in de hef. Ook moet je met deze versie de trekker er recht voor hebben staan met in en uitklappen, omdat ze anders tegen de breedteborden aanklappen.
Valtra-Fordpower
@huub

Dat spul is niet gestuurd zeker?
weurding
Vind het altijd wel makkelijk als het wat nat is dat je de machine kunt heffen, bij een treintje ga je door het diepe
mc 130
@JJ wij hebben en fella van 13meter en daar kun je best 40km/h me rijde.
dehandigesmeerlap
Hebben 14 jaar met een treintje geschud,afhankelijk van welk merk,hebben wij er geen problemen mee gehad.Met een jaar of 12 gingen de tanden eruit maar voor de rest.En hier hebben we veel transport over de weg.Heeft ons geen banden gekost.40 a 50 km per uur kan. Maar dan wel je machine een beetje in achting houden maar dat moet met die snelheden met een ander ook.Hebben nu een gedragen schudder voor dit seizoen weer maar zijn die liever kwijt dan rijk.

Een echt treintje is aankoppel gemak.Pen in de gatenbalk aftakas eraan olie slang eraan en gaan.

Nadeel is de opslag,neemt wel meer ruimte als een GEDRAGEN schudder.De andere met zij wieltjes nemen evenveel ruimte in beslag
Kubota
Valtra-Fordpower
@dehandigesmeerlap Kun je nog een beetje fatsoenlijk achteruit rijden met een treintje?
dehandigesmeerlap
@Valtra-Fordpower altijd stonden bij ons de laatste wieltjes van de schudder vast.De rest stuurde mee.Dan rijd het gewoon als een 2 wielige wagen.Was op een centimeter nauwkeurig overal te krijgen
mc 130
@Valtra-Fordpower je kan er met een beetje fansoen best me acter uit rijde.
Watekupe
Bij een krone kunnen de buitenste wielen en de 2 middelste wielen 360 graden draaien. dus als je achteruit wilt draaien deze wielen zich om hun as. En dan is er prima mee achter uit te rijden. Het is soms op krappe plaatsen wel lastig. omdat de schudder niet op zijn plaats blijft staan, als je bijv. waar achter uit in wil parkeren en je moet een keer steken ofzo...
paardeboertje
Werken al ongeveer 8 jaar met een krone kw 15m
treinje heeft alleen maar voordelen.
goedkoper dan halfgedragen(nodig met deze breedte)
In en uitklappen geen enkel probleem (ook met lichtere traktor,en scheef er voor )
rijden regelmatig naar meerdere percelen ongeveer 20km uit elkaar met tegen de 50 km/h
rijd als een gestuurd tamdem,en voor deze lengte geen probleem met insturen in percelen en al helemaal niet in de bochten op de weg.
een paar keer een lekkeband gehad maar dat was op het land door de schelpjes in de klei.
in de winter compact met opslag doordat de laatste elementen met de hand op te klappen zijn.
het eerste jaar problemen met zwabberen op de weg en in het land ,maar toen zijn er door zorg van Krone stablisatoren op gekomen en kunstof remmen op de voorste wieltjes
Watekupe
En als je in de weide bent en je maakt een 180 graden bocht, dan wordt het buitenste element op gebeurd omdat het wiel vrij kan draaien, daardoor krapt hij niet door de grond.
newholland m100
@Kubota idd, als je niet recht staat gaat het mis
newholland m100
@jmos wij hebben lely profi en die is wel in hefarmen dan
woutkuiphuis
Quote @newholland6640:
En harder dan 35 is niet zo snel mogelijk

Ben ik niet met je eens, je kunt makkelijk 40/45 halen.
newholland6640
@woutkuiphuis

Ligt denk ik ook aan het type, Ik zet het er ook niet neer als een vast staand gegeven.
jmos
@newholland m100
gatenbalk zeker? dan heb je alsnog weinig hefvermogen nodig. en dat heb je wel met een trekker voor die breedte.
woutkuiphuis
Ik vind de treintjes schudders super dingen, eigenlijk geen nadelen hebben.
woutkuiphuis
Quote @Valtra-Fordpower:
enorm lang gevaarte achter je aan te hobbelen op elk element wiel

Niet op elk element, in het midden word de schudder van de grond getilt
fendtjuh
@jmos

nee, je hebt dan een bok. Hefarmen vast aan de schudder en het draaipunt zit dan achter de bok. Schudder volgt dan dus de trekker veel en veel beter.
jmos
@fendtjuh

oohh. zo, ja dat hebben wij ook bij onze swiller. wel handig alleen kunnen we dus niet al onze trekkers ervoor zetten. 😞 alleen de bijde renaults kunnen er voor. de ford en de deutz zakken allebij en dan gaat de aftakas krom. (al twee keer in een half jaar.)
newholland m100
@jmos gewoon knikpunt zit achter kop van schudder die in hefarmen zit, kanje elke hoek praktisch met bereiken daar zieje het knikpunt
jmos
@newholland m100
weet ik. zo is onze krone hark ook gemaakt ja. met onze kleine renault ervoor kunnen we gewoon werkgang na werkgang harken zonder te steken en het is een 6m hark!
casejxu
@dehandigesmeerlap als je je kop akker maar groot genoeg houd
johndeere3640fan
@huub Heb je die lely schudder in de hef of in de trekhaak hangen? Want onze vorig lely schudder hing ook in de trekhaak en die nam verschikkelijk de binnenbocht. Maar nu hebben wel een lely schudder in de hef hangen en die volgt perfect!
MasseyPowersss
Wij hebben er thuis ook een.
De schudder loopt goed achter de trekker aan.
En 40 km kun je wel halen.
Je kunt voor winteropslag de laatste twee elementen opklappen.
wilbertkw
@Valtra-Fordpower Wat transport betreft hij komt met 45km/h net zo makkelijk mee alleen moet je er op verdacht zijn dat bij een hobbel veel krachten op de rotor komt (stuiter) De Fella moet je eigenlijk voor transport vergrendelen doen we nooit maar ook dan gaat hij net als een enkelassige aanhanger acteruit Fella TH1100
wilbertkw
@newholland m100 Ik wilde ook een foto toevoegen van de schudder staat bij Landini Mythos 90 maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
newholland m100
@wilbertkw gewoon de link in tekstvenster plakken
wilbertkw
Het nadeel is dat je in de hoek niet kunt heffen om weg te draaien. Achteruit rijden kan wel maar zorg er dan wel voor dat de gatenbalk niet tegen de aftakas aan komt 😉 voordeel is ze zijn goedkoper in aanschaf. Fella heeft met hydorlisch omzetten naar transport of mechanisch. Daar zit wel verschil 😉 Ik zou voor hydo gaan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
1