Hallo,
wij hebben sinds vorige week een ford dexta gekocht.
maar schakelen ging slecht hij pakte afentoe 2 versnellingen te gelijk.
We hebben hem open gehad en gekeken we konden niks vinden.
we hebben alleen even de veertjes en de kogeltjes eruit gehaald en de veertjes wat uitgetrokken. daarna ging het schakelen stukken beter maar nu pakt hij afentoe nog steeds 2 versnellingen. Wat kan dit zijn???
nog een vraag;
onze dexta start ook slecht.
we gloeien 40 sec of meer starten. we moeten dit wel 3/4 x doen.
hij heeft ook weinig compresie met starten, hij gaat maar net rond met starten.
Ligt dit aan de zuigeren veren en de sproeiers??
Hopelijk weet iemand hiermeer van....
groet,
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Over het starten, ga er maar wel vanuit dat het motortje de meeste draaiuren wel heeft gehad als ik dit zo hoor. Dit ligt idd voor een groot deel aan je zuigerveren, maar er zijn meer delen die zorgen voor een goede compressie!
Maar 40 seconden gloeien en hij pakt hem niet zegt wel genoeg
we gaan volgendeweek de motor los halen en dan kijken of er nieuwe sproeiers of zuigers/veren in moeten.
mn temp meter doet het niet, hij is net nieuw. heb wel gekeken naar bedrading die gaat wel naar het dashbordje toe en ook naar de motor. wat zou hier mee kunnen zijn?
dat zou ook kunnen komen doordat hij amper rondgaat. als de motor goed rondgaat dan slaat hij veel sneller aan.
en kan het zijn dat die moer nog te breed is? Dat hij twee “vorken“ (of hoe het ook heet) tegelijk pakt. die dingen waar die moer inzit. (Waarom kan ik niet op die naam komen? :P)
die gloeispiraal weet ik niet zeker maar goed naar de lampjes op het dashbord kijken. als je gloeit zouden ze iets minder fel moeten gaan branden. goed kijken want je ziet het amper maar het is te zien.
@gertsuperdexta als je de versnellingsbak los haalt zie je 2 stangetjes die je naar voren drukt om hem in zn versnelling te doen. daar zitten iets slijtplekjes op dus die blijven dan voor hangen en als je dan achteruitwilt staan die pinnetjes daarin nog. dan moet ik hem eerst in zn 2 en dan 3 doen en dan kan hij in zn achteruit
Bij deze buitentemperaturen moet ie ook zonder enig gloeien aanslaan, al is gloeien voor een dergelijke motor altijd goed.
Echter als ik lees dat ie maar langzaam tornt, zou ik denken aan een zwakke accu en/of slecht bijladen. In elk geval eerst even kijken naar de massakabel van de startmotor (of de contacten nog goed en schoon zijn).
Ook kan het dan nog de startmotor zijn die aan het eind van zijn latijn is. Ik zou dus even wachten met losdraaien van de motor!
Dat je temperatuurmeter niet werkt kan ook komen van een kapotte temperatuur sensor.
Het idee om een moertje op elk van de schakelvork-heveltjes te lassen is prima. Let er echter wel op of ze dan niet te breed geworden zijn. Dit is namelijk wat ik gezien je uitleg denk (de te breede hevelkop neemt 2 in plaats van 1 schuitje mee). Dus niet korter, maar wel smaller slijpen zou mijn advies zijn.
Volgens mij is het motorblok niet precies hetzelfde bij de fergudon heeft de cilinderbus nog een kraag deze heeft (mijn) dexta niet.
De details ken ik niet, dus ik zal dit uit mijn vorige bijdrage verwijderen.
Dat je gaat kijken (testen / laten testen) of de verstuivers "sproeiers" ( slechte verstuivers zijn sproeiers) zijn is prima maar haal de motor (in dit stadium) zeker nog niet los om te kijken of er nieuwe zuigers/veren in moeten. Daarmee ga je van de regen in de drup komen! Ofwel: dan gaat het uitdraaien op een (kostbare) totale revisie.
Probeer eerst verbetering te krijgen in het starten door het moeizame rondgaan te verbeteren. ( Accucapaciteit en/of startmotor zijn aandachtspunt). Verstuiver testen is prima. Daarnaast ook klepspeling controleren, hetgeen ook goed is te doen. Om twijfel over de compressie weg te nemen kan in combinatie met het verstuiver-testen een compressiedrukmeter worden geplaatst.
Hij zit ook wel soms op dit forum maar weet naam zo niet.
Als je Harry Tijhuis Albergen even googled dan krijg je hem er zo voor.
Hij heeft veel verstand van Ford(son) wellicht kan hij je verder helpen
@HA189 bedoel je. trekker-onderdelen.nl/
Dat kan hij ( ha189) zeker! Hij zal dat graag doen want hij kan de onderdelen leveren.
MAAR: Met een vraagstelling zoals in de topicopening is nauwelijks een goede diagnose te stellen, laat staan advies te geven wat wel en niet te doen (lees: wat wel en niet te vervangen door nieuwe onderdelen).
Met ander woorden: Topicvraagsteller Roalt97 moet het eerst maar met zelfredzaamheid en "ons" doen.
je kan hem ook alleen om advies vragen.
Wat betreft Ford(son) weet hij veel van.
Gebeurt dit niet krijg je hem ook bijna niet aan.
Meet even met een universeel meter of de startmotor wel ongeveer 12 volt heeft tijdens het starten.
Is dit niet het geval dan de bekabeling vervangen.
Is dit wel het geval dan de start motor reviseren.
Wij wouden net even de Dexta starten maar toen we starte ging de startmotor eerst wel rond toen ik daarna ging gloeien en weer probeerde te starte wou de startmotor niet meer rond?
Ligt dit aan het relais? Want als we hem met een draadje door verbinden wilt hij wel iets rond. We hebben al met start kabels geprobeerd vanaf de auto.
Is het start relais kapot??
Groet
Nee, alles wijst er op dat de accu te zwak is.
Het start relais was kapot.