Mc-Cormick D 436 - Startprobleem en meer

Hallo heren, we zitten thuis met de handen in het haar, mijn vader en ik steutelen beiden aan mijn cormick d436, ik heb hem vorig jaar gekocht van mijn tante. Zij had hem 5 jaar daarvoor van mijn opa gekregen, ze heeft de motor en startmotor laten reviseren en hem vervolgens gestald en nooit laten lopen (bij aankoop was de accu dan ook stuk en de olie was nog goudgeel). Ik heb destijds een nieuwe starter, startonderbreking en knipperlichtschakelaar erop gezet en hij liep!
Na een honderd kilometer kwamen de eerste problemen, bij het starten (wat destijds goed ging) kwam witte rook (water?). Ook bleef de motor niet constant lopen, hij begon te stotteren. Nu is de brandstofpomp niet gereviseerd en is het pijlstokje eraf geknipt (raar maargoed). Hij heeft ruim een maand stilgestaan (vakantie) toen ik hem weer wou starten kreeg ik even spanning, maar deze viel met het trekken van de starter meteen weg, opnieuw contact gemaakt, weer even spanning, zelfde probleem. De accu (een nieuwe) gaf 12,5 volt spanning aan. Nu hebben we de tractor gisteren nagekeken, de startonderbreking doet het blijkbaar niet meer, dit was een nieuwe en ook met omleiding van de startonderbreking wilt hij niet starten, de startmotor laat hem een halve slag maken, maar trekt hem niet door. We hebben de startmotor schoongemaakt, deze was een beetje vettig van binnen maar nog steeds hetzelfde probleem. Alle zekeringen zijn nog in tact en ik heb geen flauw benul wat er aan de hand kan zijn? Wat misschien ermee te maken heeft is dat de laatste tijd, met name wanneer de tractor in de lage gering stond er een zoemend/aanlopend geluid uit de versnellingsbak kwam. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, omdat het een tractor van mijn opa is geweest wil ik er geld in investeren, maar dan moet ik wel weten wat er aan de hand is... Ik hoop dat jullie (het een uitdaging vinden en) mij kunnen helpen!
Marc436

Reacties

IHC-power
Hmm, is de massakabel goed en zuiver aan het chassis bevestigd? En kan je de motor met de hand wel nog vlot rondkrijgen?
Die witte rook kan liggen aan de verstuivers of eventueel een compressie/koppakking probleem. Compressieprobleem is echter minder waarschijnlijk omdat ie tot voor kort goed liep. 😄
HanomagR228
Wat betreft een zoemend geluid uit de versnellingsbak is het druklager. Deze kun je van onderuit de trekker vervangen dus hij hoeft niet helemaal doormidden.
Misschien moet je de tank, brandstoffilter, brandstofleidingen e.d eens flink schoonmaken, ik denk zelf namelijk dat er rommel in het systeem waardoor hij niet lekker loopt.
Wat betreft het starten, kijk of je goede massa hebt of misschien is het wel je startschakelaar.
Ook kan het zijn dat je anker van de startmotor aan het einde is
Rega
Zoals IHC-power zegt, dit is een massaprobleem. Witte rook duid op een te koude verbrandingskamer. Mogelijk krijgen je gloeibougies niet genoeg stroom waardoor zij niet goed hun werk doen en je dus een te koude start hebt. Na de koude start het bokken zijn ook verschijnselen van slechte gloeibougies. Ik zou een goede accu, nieuwe massakabel aanleggen, schone aansluitingen en mogelijk je start/gloeischakelaar es nakijken.
Wimsumar
Beste Marc436: Het "halve slag" starten wijst op een zwakke accu.

Blijft de koelvloeistof wel op peil?
ErDee
Ik denk dat je enkele onderdelen hebt vervangen die je best had kunnen laten zitten. Ik denk dat je accu slecht is of de bekabeling(slechte contactpunten, schoonmaken/schuren). Als de trekker loopt moet je eens de spanning meten, die zou ongeveer 14,4 volt moeten zijn. En als de trekker start mag de spanning van de (volle) accu niet onder de 9,5 volt komen, zo wel dan is de accu kapot en moet je hem vervangen.
Rene schut
Zelf heb ik ook een d436 Je moet wel voldoende olie in de brandstofpomp hebben als die te vol zit gaat er vanzelf uit vul ook het regulatuur deel bij met motorolie. Het zou ook goed kunnen zijn dat de koppakking lek is en waterverlist naar de zuigers en zo doende de startproblemen omdat water zich niet laat samenpersen en lucht wel. draaj de gloeibougies er uit en probeer of de starmoter het dan wel doet.
jelle algera
Misschien een lekke koppaking waardoor het
Koelvloeistof in de cilinder is gelopen. En dat de startmotor de motor niet meer door zijn conpressie krijgt.
lcboom58
Blijft het sartrelais niet hangen en komt het zoemend geluid van de startmotor i.p.v. de versnellingsbak.
indien het relais half verbrand is maakt hij slecht contact en is ook de kans groot dat hij blijft hangen.
bezoeker
Beste Marc436,

Uit ervaring weet ik dat bij de mccormick d-439 een veel voorkomend probleem witte rook slecht starten etc, dat tussen de middelste 2 zuigerbussen een scheur ontstaat waardoor er water in de cilinders lekt, dit kun je controleren door te kijken of er koelwater weg lijkt uit de radiateur, of een verstuiver los halen en kijken of er roest/koelwater in de zuiger bevindt, als dit het probleem is zou ik de kop er af halen en kijken of er idd een scheur tussen de 2 middelste zuigerbussen zit. je kunt ook proberen of de motor met de hand rond wil draaien, startmotor eraf draaien en met een bandenlepel de starterkrans rond draaien.

sucses
Marc436
Sow, ik had notificaties blijkbaar uitstaan dus lees nu alle reacties! Een lekke koppakking zou kunnen, ik zal zaterdag als ik weer op het bedrijf ben eens kijken naar het koelvloeistofniveau, wanneer ik de olie bij de brandstofpomp bekeek zaterdag merkte ik wel dat deze wat waterig was/zilverkleurig.
Bij het starten bleef de startmotor tikken, beetje hetzelfde geluid als een ratelaar/pneumatische dopsleutel. Ik heb de starterkrans (waar een paar beschadigen opzaten) afgelopen zaterdag proberen rond te draaien met een schroevendraaier, dit ging behoorlijk moeizaam ik moest veel kracht zetten om hem een twee tandjes omhoog te krijgen. Ik kan anders proberen een filmpje ervan te maken zaterdag als ik tijd heb, videodiagnose op afstand! Zoemend geluid zal inderdaad de druklager zijn, had ik nog niet aan gedacht! Als hij weer loopt zal ik hem meteen vervangen!
Wimsumar
Beste
Quote @Marc436:
Zoemend geluid zal inderdaad de druklager zijn, had ik nog niet aan gedacht! Als hij weer loopt zal ik hem meteen vervangen!

A.U.B. niet aan een draaiende motor sleutelen! 😉 😃
Marc436
Het koelvloeistofniveau was gewoon op hetzelfde niveau gebleven.. We hebben de startmotor vervangen en daarbij ging het al iets beter! Ik breng de originele startmotor langs deze week bij een bedrijf die die kan reviseren (iemand opties in zuid limburg hiervoor?) Desondanks gaat hij nog steeds niet aan. Het kan zijn dat de startkabels te veel spanning pakken, ze werden nogal erg warm namelijk. We hebben eerst de motor rondgedraaid mbv de zwengel . Enfin, hier het filmpje, iemand ideeën? Ik zelf denk dat de startmotor het niet trekt omdat hij te weinig spanning krijgt..
Wimsumar
Beste Marc436: N.a.v. het filmpje: (Nogmaals) De accu is te zwak!

N.B.: Het is erg 'gevaarlijk' jou hier adviezen te geven omdat je schrijft dat de trekker na de motorrevisie 5 jaar lang stil heeft gestaan en de problemen die ontstonden na de eerste honderd kilometer(?).
Maar als je zeker weet dat de motor KAN/MAG draaien, sleep de trekker dan eens aan.
Marc436
Ik denk dat ik het heb gevonden.. De "startonderbreker" die op de - pool zat maakte geen contact meer.. Geen idee waarom, maar ik kan hem terugbrengen. Ik dacht toen dat de accu leeggetrokken was en met de startkabels een volle accu op de originele accu aangesloten (terwijl deze dus ook vol was), toen ik hem toen heel even kon starten deed hij niets meer.. Ik denk dat ik toen kortsluiting of iets anders heb gemaakt in de startmotor, dus ook de startmotor maar eens langsbrengen! Ik houd jullie op de hoogte! Voor de mensen die het leuk vinden een filmpje toen ik hem voor de eerste keer aantrok.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 436 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!