Hallo heren, we zitten thuis met de handen in het haar, mijn vader en ik steutelen beiden aan mijn cormick d436, ik heb hem vorig jaar gekocht van mijn tante. Zij had hem 5 jaar daarvoor van mijn opa gekregen, ze heeft de motor en startmotor laten reviseren en hem vervolgens gestald en nooit laten lopen (bij aankoop was de accu dan ook stuk en de olie was nog goudgeel). Ik heb destijds een nieuwe starter, startonderbreking en knipperlichtschakelaar erop gezet en hij liep!
Na een honderd kilometer kwamen de eerste problemen, bij het starten (wat destijds goed ging) kwam witte rook (water?). Ook bleef de motor niet constant lopen, hij begon te stotteren. Nu is de brandstofpomp niet gereviseerd en is het pijlstokje eraf geknipt (raar maargoed). Hij heeft ruim een maand stilgestaan (vakantie) toen ik hem weer wou starten kreeg ik even spanning, maar deze viel met het trekken van de starter meteen weg, opnieuw contact gemaakt, weer even spanning, zelfde probleem. De accu (een nieuwe) gaf 12,5 volt spanning aan. Nu hebben we de tractor gisteren nagekeken, de startonderbreking doet het blijkbaar niet meer, dit was een nieuwe en ook met omleiding van de startonderbreking wilt hij niet starten, de startmotor laat hem een halve slag maken, maar trekt hem niet door. We hebben de startmotor schoongemaakt, deze was een beetje vettig van binnen maar nog steeds hetzelfde probleem. Alle zekeringen zijn nog in tact en ik heb geen flauw benul wat er aan de hand kan zijn? Wat misschien ermee te maken heeft is dat de laatste tijd, met name wanneer de tractor in de lage gering stond er een zoemend/aanlopend geluid uit de versnellingsbak kwam. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, omdat het een tractor van mijn opa is geweest wil ik er geld in investeren, maar dan moet ik wel weten wat er aan de hand is... Ik hoop dat jullie (het een uitdaging vinden en) mij kunnen helpen!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 436 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Die witte rook kan liggen aan de verstuivers of eventueel een compressie/koppakking probleem. Compressieprobleem is echter minder waarschijnlijk omdat ie tot voor kort goed liep.
Misschien moet je de tank, brandstoffilter, brandstofleidingen e.d eens flink schoonmaken, ik denk zelf namelijk dat er rommel in het systeem waardoor hij niet lekker loopt.
Wat betreft het starten, kijk of je goede massa hebt of misschien is het wel je startschakelaar.
Ook kan het zijn dat je anker van de startmotor aan het einde is
Blijft de koelvloeistof wel op peil?
Koelvloeistof in de cilinder is gelopen. En dat de startmotor de motor niet meer door zijn conpressie krijgt.
indien het relais half verbrand is maakt hij slecht contact en is ook de kans groot dat hij blijft hangen.
Uit ervaring weet ik dat bij de mccormick d-439 een veel voorkomend probleem witte rook slecht starten etc, dat tussen de middelste 2 zuigerbussen een scheur ontstaat waardoor er water in de cilinders lekt, dit kun je controleren door te kijken of er koelwater weg lijkt uit de radiateur, of een verstuiver los halen en kijken of er roest/koelwater in de zuiger bevindt, als dit het probleem is zou ik de kop er af halen en kijken of er idd een scheur tussen de 2 middelste zuigerbussen zit. je kunt ook proberen of de motor met de hand rond wil draaien, startmotor eraf draaien en met een bandenlepel de starterkrans rond draaien.
sucses
Bij het starten bleef de startmotor tikken, beetje hetzelfde geluid als een ratelaar/pneumatische dopsleutel. Ik heb de starterkrans (waar een paar beschadigen opzaten) afgelopen zaterdag proberen rond te draaien met een schroevendraaier, dit ging behoorlijk moeizaam ik moest veel kracht zetten om hem een twee tandjes omhoog te krijgen. Ik kan anders proberen een filmpje ervan te maken zaterdag als ik tijd heb, videodiagnose op afstand! Zoemend geluid zal inderdaad de druklager zijn, had ik nog niet aan gedacht! Als hij weer loopt zal ik hem meteen vervangen!
A.U.B. niet aan een draaiende motor sleutelen!
N.B.: Het is erg 'gevaarlijk' jou hier adviezen te geven omdat je schrijft dat de trekker na de motorrevisie 5 jaar lang stil heeft gestaan en de problemen die ontstonden na de eerste honderd kilometer(?).
Maar als je zeker weet dat de motor KAN/MAG draaien, sleep de trekker dan eens aan.