Illustratie van:

Ford 8240 - aftakas inschakelen

Ik heb problemen met het inschakelen van de aftakas van een ford 8240 sle. De zekering is nog heel. Zijn er mischien goeie ideeën? De aftakas Word dmv een draaiknop ingeschakeld. Die lijkt nog goed te werken.

Deel dit topic

Reacties

Ronijn
Wat voor problemen?
Jeroen-ford
Hij schakelt gewoon niet in. Ook het lichtje gaat niet branden. Heeeel af en toe doet hij wel wwat
ford5000
Draadbreukje richting de solenoid die hem aanstuurt of de solenoid zelf niet meer zo fris misschien?
MaartenMandemaker
Denk dat de schakelaar kapot is. Daar hadden de TS'en met die trekknop wel vaak last van. Heb je op deze trekker nog een druk/draaiknop zitten op ook al zo'n trekknop?
wouterdp
Kan van alles zijn, gaat de toerenteller nog correct? want als je geen pulsen krijgt van de alternator gaat de aftakas ook niet meer.
Fast Eddy
@MaartenMandemaker

Mee eens, zelfs van een Case MXU/New Holland TSA gaan nog wel eens stuk
johan6640
Ik zou eerst de de draaden door meten en de schakelaar is dat goed dan zit er en module in de zekerings kast die kan stuk zijn is die heel dan zit er en leukje achter de tank die aan de zij kant zit daar loopt en draad van de aftakas langs.die wil daar nog wel eens door slijten.hadden wij ook met de 6640.
Jeroen-ford
Deze trekker is voorzien van een draaiknop. Als ik die doormeet komt er stroom op de andere pootjes 1 voor 1. Ik heb een andere module geprobeerd maar dat helpt ook niet.
Bedankt voor alle reacties tot nu
johan6640
@Jeroen-ford als je em door meet moet je eens en keer probeeren met de trekker aan en en keer met de trekker op het contact.kan zijn als de trekker aan is dat er contact maakt met de massa door de trilling van de trekker.
jd greenpower
Dat slecht inschakelen is een ford kwaaltje.
newholland6640
@MaartenMandemaker

TS met trekknop vaak last? Die van de TS voelt veel steviger dan die van de 40 😉! Van de 40 is ook bijna aan vervanging toe terwijl die minder gelopen heeft.
jammermaarhelaas
Naast de goede adviezen die al gegeven zijn zou ik willen aanraden om even het kapje bovenop de gele draaiknop van de aftakas los te wippen, de gele knop losdraaien en van de draaischakelaar afnemen. Nu kun je langs het asje van de draaiknop contactspray in de schakelaar spuiten (bij voorkeur potmeter-contactspray. Deze is niet vettig en zo voorkom je dat er makkelijk stof op het binnenwerk van de draaiknop plakt).

Het is een klein werkje en het heeft destijds bij ons thuis het probleem van af en toe niet willen inschakelen opgelost. Het is niet denkbeeldig dat een schakelaar na bepaalde tijd de ene keer wel en de andere keer niet doorverbindt vanwege slecht contact.
MaartenMandemaker
@newholland6640 Ja die staan er wel om bekend. Die van de 40 serie kan wel minder stevig aanvoelen, maar heb al een paar keer meegemaakt dan de schakelaar in zo'n TS aan eier ging. Dat een behoorlijke poos aan die schakelaar moest rommelen voordat de aftakas een keer inschakelt.
nhmonteur
Er kunnen inderdaad een aantal dingen aan de hand zijn.
Om te beginnen moet je kijken of er op je dashbaord nog motortoeren worden aangegeven. Is dit niet zo dan ligt waarschijnlijk de witte draad van je dynamo. Deze hoort op de W aansluiting te zitten. Het kan ook goed zijn dat je draad daar gebroken is of slecht contact maakt.

Is dit allemaal in orde, dan moet je kijken of de zekering nog heel is. Meet hem ook eens even door met een multimeter.
Als deze ook goed is dan kan het ook nog zijn dat het grote blauwe relais in je zekering kast defect is.Je kan deze helaas niet doormeten en zou hem dus gewoon moet proberen voor een nieuwe.
Ook kan het nog in je draai druk schakelaar zitten waarmee je de aftakas aanzet. Kijk ook eens of alle draden nog goed op deze schakelaar zitten.

Zijn deze dingen allemaal in orde dan zit er waarschijnlijk een draad breuk in de draden naar je inschakel klep die in de versnellingsbak zit.
De draden kan je evt vervangen door achter het linkerachterwiel een deksel weg te halen met 4 bouten.
Dan zit naar boven toe in de bak een elektrische klep waar de 2 draden aan zitten, het kan zijn dat er bv een draad los is.
Als je deze draden volgt lopen ze naar voren in de bak waar ze net voor de tanksteun naar buiten komen door een rubber afdichting. Hierna zit een stekker. Kijk ook eens of deze stekker goed vast zit.

Als dit allemaal niks helpt dan zit het uiteindelijk in je elektronische klep die je aftakas aanstuurt.

Maar als ik jou probleem zo hoor dan zal ik als eerst dat grote blauwe relais proberen.

succes met zoeken.
Jeroen-ford
@nhmonteur bedankt voor je reactie. Ik heb dat blauwe relais inmiddels vervangen maar dit hielp niet helaas, er komt geen spanning op die draden die naar die klep toe gaan. Die stekker zit eigenlijk klem tussen de tank en de trekker in. Kan ik nier het hele relais omzeilen en vanafde schakelaar een kabel trekken naar de inschakelklep? Of is dit niet mogelijk?
nhmonteur
@Jeroen-ford heb je wel het goede relais vervangen dan? want die voor je inschakeling van de aftakas is het hele grote blauwe relais.
Maar in principe kan je het hele relais er tussen weg laten alleen gaat je aftakas dan met een grote klap aan.
maar voor nood zou het inderdaad kunnen.
Je zou dan de 2 draden op moeten zoeken achter de tank. dan ff meten welke van de 2 aan de massa ligt.
En dan op de andere draad sluit je een draad aan waar spanning op komt als je schakelaar omzet.

Let wel op dat bij grote zware machines de aftakas hard aan gaat en dit niet ten goede gaat van je plaatjes in je aftakaspakket.

succes ermee.
newholland6640
@MaartenMandemaker

Was dan de knop zelf aan gort? Of verder ergens? Dat het gele als het ware niet bleef steken? Want dat probeel hebben wij bij de draaiknop van de 40.
Jeroen-ford
Heb nu een kabel getrokken naar de zwarte stekker achter de tank en toen deed hij het weer. Heb nu de kabel rechtstreeks op de schakelaar gemaakt en hij schakelt net zo in als voorheen. Bedankt voor alle reacties!
MaartenMandemaker
@newholland6640 Ja de schakeling in de knop zelf, hij blijft wel goed staan maar de aftakas doet niks. Fijn als je 20 km van de schuur bent 😄 Voor de rest wel fijne trekkers
newholland6640
@MaartenMandemaker

Ooh okey, onze 40 heeft last dat de knop niet blijft staan.... En dat leek me bij de TS haast niet mogelijk omdat die veel sterker aanvoelt.
heimans
@nhmonteur

Waarom gaat de inschakeling van de aftakas met een klap als je de magneetklep rechtstreeks van stroom voorziet?
Het gaat normaal toch ook zo?
Of is het een proportionele klep?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!