Krijg een bon en hou me aan de voorschriften
Veilig oogsten hebt u zelf in de hand! 05-10-2012
De najaarsoogst is inmiddels in volle gang. Verantwoord en veilig rijden is het devies. Maar ook voorkomen dat u lading verliest, want er worden in het hele land nogal wat boetes voor afvallende lading uitgedeeld. Daarom willen wij enkele belangrijke aspecten van de oogsttransporten onder uw aandacht brengen.
1. Afvallende lading
Ieder jaar komen er weer vragen binnen hoe het nu zit met het afdekken van losse lading. Het blijkt dat hierover nog steeds onduidelijkheid bestaat. De meeste handhaving door de politie richt zich vooral op de silagewagens met mais, maar ook kippers met aardappelen en suikerbieten kunnen staande worden gehouden. Voor 2012 bedraagt de hoogte van de boete voor afvallende lading € 340,- per overtreding.
Wettelijke bepalingen
De eisen aan het zekeren van lading staan in artikel 5.18.6 uit de Regeling voertuigen (RV) en luiden als volgt:
1. De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
2. Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.
Lid 1 geldt voor vaste lading zoals machines, materieel of balen. Lid 2 geldt voor losse lading zoals mais, gras, aardappelen, suikerbieten, granen, uien, maar ook grond, zand, bouw- en sloopafval en groenafval. Losse lading moet zijn afgedekt als er gevaar is voor afvallen. Er staat dus niet dat losse lading altijd moet zijn afgedekt. Per geval moet de politie beoordelen of sprake is gevaar op afvallende lading. Dit geeft onduidelijkheid in de praktijk en leidt tot veel discussie.
Kortom: uitgangspunt is dat losse lading niet van de aanhangwagen kan vallen.
Afdeksysteem
Praktisch gesproken staat de chauffeur voor de opgave om geen losse lading te verliezen. Zodra er toch lading, hoe weinig ook, van de wagen afwaait kan er geverbaliseerd worden. Het afdekken van de lading met een ladingzekeringssysteem is dan ook aan te bevelen. Zeker bij de aanschaf van nieuwe silagewagens zal de aanschaf van een afdeksysteem ernstig moeten worden overwogen. Dat betekent niet dat er dan helemaal geen mais meer van de wagen komt; het is niet te voorkomen dat er van de onderkant (assen, bodemketting) toch nog wat maïs van de wagen valt. In de praktijk wordt dit meestal door de politie getolereerd, mits er wel een afdeksysteem is gemonteerd. Handmatig afdekken waarbij op de wagen moet worden geklommen raden wij af; daarbij vinden wij het risico op vallen te groot.
Kortom: een ladingafdeksysteem is voor nieuwe wagens een belangrijke overweging.
Onder het schot laden
Voor deze oogstperiode is het praktisch gesproken niet meer mogelijk om op bestaande silagewagens een afdeksysteem te bouwen. De enige optie die er dan is, is om minder mais te laden dan u in de praktijk gewend bent. Er zal zodanig geladen moeten worden dat de kans op afvallende mais zo klein mogelijk is. Zonder afdekken zult u mais in zijn geheel (dus ook de kop in het midden) onder de schotten moeten laden. De combinaties moeten rotondes en bochten kunnen nemen zonder dat de lading er van af valt. Dan nog bestaat de kans dat er tijdens transport over de weg door de rijwind toch maïs uitwaait; maar in elk geval geeft dit geen hopen maïs op de weg. Als de chauffeur goed onder schotten laadt en maximaal 40 km/u rijdt is de kans dat er mais op de weg terecht komt een stuk geringer.
Kortom: als een ladingafdeksysteem niet gemonteerd is, kies er dan voor om ruim onder het schot te laden en niet te hard te rijden.
Mais op de trekker
Ook mais dat van de cabine of spatborden van de trekker valt wordt gezien als afvallende lading. Bij het aanmaken van het perceel is het vaak onvermijdelijk dat de trekker onder de mais komt. Remedie is om, voordat de trekker de weg opgaat, even met de pijp van de hakselaar over de trekker te blazen.
Bij lading als aardappelen, suikerbieten, uien etc. is gemakkelijker te voorkomen dat deze van de kipper vallen. Ook hier is het een kwestie van ruim onder het schot laden, zodanig dat de kop van de lading aan de zijlanten wordt opgevangen. Voordeel van deze akkerbouwproducten is wel dat deze door rijwind niet van de kipper af kunnen vallen.
Wat te doen bij een bekeuring?
Indien u toch wordt geverbaliseerd, neem dan als het even kan zelf foto’s van de wagen en lading, met de bekeurende agent in beeld. Van belang is dat het duidelijk is dat het gaat om de beladingstoestand ten tijde van de staande houding. Indiende de agent niet op de foto wil, moet uit de foto blijken dat de combinatie staat op de plek waar deze door de politie is stopgezet. Zo wordt duidelijk dat het gaat om de beladingstoestand van de kipper op het moment van bekeuren. In geval van twijfel over de juiste uitleg van artikel 15.8.6 RV kunnen deze foto’s worden gebruikt in een eventuele juridische procedure. Zonder foto’s van de beladingstoestand tijdens de staande houding is verweer tegen de bekeuring praktisch kansloos.
Kortom: maak foto’s bij een staande houding of verbalisering van de beladingstoestand.
2. Snelheid en remmen
De huidige tractoren rijden met gemak 40 km/u of harder. Naarmate er harder wordt gereden nemen de risico’s toe. Elk jaar scharen er weer combinaties of liggen er kippers of silagewagens op de kant. Vrijwel altijd is te hard rijden hiervan de oorzaak. De vraag is of het überhaupt wel verantwoord is om met volle combinaties 50 km/u of harder te rijden. Uit testen van remmen van aanhangwagens is gebleken dat meer dan driekwart niet voldoende goed remt in vergelijking met de trekkerremmen. De remwerking van de aanhangers is vaak onvoldoende door niet goed afgestelde remmen of achterstallig onderhoud. Remmen die snel aanspreken en goed gedoseerd kunnen worden zijn een voorwaarde voor veilig rijden op de openbare weg. In veel gevallen schieten hydraulische remmen bij een noodstop tekort. Gezien de snelheden en massa’s waarmee wordt gereden zijn drukluchtremmen sterk aan te bevelen. In Duitsland en België zijn lastafhankelijke remmen ook in de landbouw verplicht. Zolang dergelijke remmen niet op de aanhangwagens zijn gemonteerd, zal veilig rijden betekenen dat er met gepaste snelheid moet worden gereden. In elk geval met een zodanige snelheid dat de chauffeur bij een noodsituatie op tijd en op een veilige wijze stilstaat.
Kortom: rijdt niet harder dan 40 km/u om veilig te rijden en zorg voor goed remmende aanhangwagens. 25 km/u is echter nog steeds de maximum snelheid.
3. Modder op de weg
Tot slot willen wij u nog wijzen om bij modder op de weg borden te plaatsen om de overige weggebruikers hiervoor te waarschuwen. Vervuilde, gladde wegen leiden elk jaar weer tot glijpartijen van auto’s, motoren, bromfietsers, fietsers en zelfs wandelaars. Zorg voor borden die met de onderkant op minimaal 1,20 meter hoogte staan en ongeveer 75 tot 100 meter voor het gladde weggedeelte staan. Maak goede afspraken met de opdrachtgever over het schoonmaken van de weg. Zorg dat de weg na afloop van de werkzaamheden weer zo snel als mogelijk wordt schoongemaakt. Vergeet niet de borden dan ook weg te halen; borden die te lang bij een reeds schone weg staan leiden tot onachtzaamheid bij de weggebruikers.
Kortom: plaats bij modder op de weg waarschuwingsborden voor slipgevaar en maak de weg zo snel mogelijk schoon.
De oogstperiode geeft voor iedereen die hierbij is betrokken extra risico’s. Niet alleen voor de chauffeurs van de cumelabedrijven, de meewerkende boeren, maar ook voor de burgers. Een beter imago van het (land)bouwverkeer door het nemen van de juiste maatregelen is voor de cumelasector belangrijk om ook op termijn nog over de openbare weg te kunnen blijven rijden. Hieraan dient een ieder zijn of haar steentje bij te dragen. Veilig oogsten hebt u zelf in de hand!
€
Auteur : Hero Dijkema
Bron : CUMELA Nederland
Bijgevoegde documenten : ---
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
@ chiel-fendt 936 politie heeft regels niet bedacht maar dient ze wel na te leven en te hanteren
heb je eeh foto gemaakt zoals in de tekst word aanbevolen?
dan kyn je het toch gewoon aanvechten lijkt mij?
sorry typfoutje. moest kun zijn.
Ook bij het laden onder de randen is afdekken verplicht het maïs kan ook dan.nog afwaaien het in beroep gaan tegen het besluit van de agent is dus een actie met een erg lage kans van slagen.
je zorgt er maar voor dat je rommel niet op straat terecht komt.
en doe ook allemaal niet alsof de politie boeren aan het pesten is, want die regels gelden voor iedereen, boeren, loonwerkers, aannemers, transportbedrijven, particulieren.
iedereen hoort zich netjes en veilig te gedragen in het verkeer en lading vast te zetten en/of af te dekken.
ik krijg ook wel eens een boete, meestal voor te hard rijden, maar dan ga ik ook geen topics beginnen met: "kloten politie"
En dan krijgen ze een bekeuring en dan is bla hier en bla daar.
Het is gewoon wettelijk verplicht zelfs, punt uit.
toen ze 30, 40 jaar geleden de oogst met enkelas kippers van 5 a 6 ton wegreden moest er een bult op, later kwamen er grotere tandemassers, 10 ton, 15 ton, 20 ton, maar die bult moest er nog steeds op. tegenwoordig zijn het 3 assers van 30 ton of zelfs vrachtwagentrailers en nog steeds kan er blijkbaar niet genoeg op.
En dan krijgen ze een bekeuring, bla bla bla, maar dit hebben ze allemaal aan zich zelf te danken.
Voorheen heb ik zelf ook in het loonwerk gezeten, en voor 25 jaar terug kreeg ik al een proces i.v.m. met af afvallende mais, en de toezicht hier op is alleen maar strenger geworden.
Nu zit ik in de transport wereld, en hier geld gewoon het zelfde, en terecht ook.
Zeer terecht vindt ik dat als er mensen er een rommeltje van maken er regels komen en deze worden gecontroleerd op naleving.
Ben voorig najaar plat gegaan met de motor doordat er een laag modder van ca 5 cm dik op de weg lag.Dit zie je bijna niet en het donker met regen.
Levens gevaarlijk !!
De eisen aan het zekeren van lading staan in artikel 5.18.6 uit de Regeling voertuigen (RV) en luiden als volgt:
1. De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
2. Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.
Lid 1 geldt voor vaste lading zoals machines, materieel of balen. Lid 2 geldt voor losse lading zoals mais, gras, aardappelen, suikerbieten, granen, uien, maar ook grond, zand, bouw- en sloopafval en groenafval. Losse lading moet zijn afgedekt als er gevaar is voor afvallen. Er staat dus niet dat losse lading altijd moet zijn afgedekt. Per geval moet de politie beoordelen of sprake is gevaar op afvallende lading. Dit geeft onduidelijkheid in de praktijk en leidt tot veel discussie
In de 2e regel zeg je het zelf!!! Ben je nu echt zo'n sukkel als je je hier voordoet? De lading moet afgedekt zijn wanneer er kans is op afvallen. Het afwaaien kun je ook onder het kopje afvallen plaatsen. Maïs waait altijd op tijdens transport hoe vol de kipper ook is. Zand heeft dezelfde eigenschappen....
je haalt de woorden uit mn mond... maar volgens mij heeft hij het zelf nog niet door dat afwaaiende lading er ook bij hoort.
Hier in de buurt heeft IEDERE loonwerker het voor mekaar, behalve de boeren die zelf hakselen, omdat het materiaal maar een paar dagen per jaar voor de mais gebruikt wordt.
uitspraak hoge raad leeuwarden
Daarvoor zijn dus borden ! Op ruime afstand voor de veruiling, en er is niks aan de hand, maar je mag op de plattelandswegen toch maar 60?
wat vind jij onder plattelandswegen vallen?