Dynamo Briggs&Stratton blok

Hallo,

Ik heb een White zitmaaier met daarin een Briggs en Stratton blok, allen is denk ik de dynamo stuk, want mijn accu is vaak leeg. Ik wil nu meten of de dynamo nog stroom levert alleen kan ik die niet vinden.
Weet iemand waar de dynamo zit?

alvast bedankt,

mvg Gerjan van Werven

Deel dit topic

Reacties

RF-HanomagR19
Even op de accu meten als de motor draait.
(+/- 14.5 volt zal je moeten meten)
old man jose
Als deze zitmaaier ook een startmotor heeft, is dat tevens de dynamo dan heet dat een dynastart.
gerjan600
Ok, maar dan moet dr toch ook een kabl naar de accu gaan of geeft die geeft die het dan door via de sussie ofzoiets want als ik gas geef gaan me lampen niet feller branden
fendtinterfan
@old man jose Over dat Dyna-start Klopt, maar dat is alleen bij grotere (oudere)motoren, vooral die Scheeps dieseltjes en benzine's die vroeger alleen een slinger hadden. Vaak is zo'n dyna-start er later opgebouwd voor het gebruiksgemak. De startmotor is een gewone reguliere in mini fotmaat zegmaar. Bij deze briggs zit er (meestal) een spoel bij de ontsteking in voor het opladen van de accu. deze spoelen geven over het algemeen niet meer dan 13,5 Volt en 6 Amperé.

@gerjan600 Er gaan 2 dunne kabeltjes van dezelfde kleur naar de gelijk richter als het goed is, deze richt de stroom van wisselspanning(- en + pool van de magneet) naar gelijk spanning. Door de lage laadstroom is het inderdaad zo dat de lampen niet feller gaan branden. Komt door het geringe verschil tussen de accu (goede accu geeft 12,8 Volt) en de laadstroom (in dit geval 13,5 V). De 2 kabeltjes waar ik het net over had moet je de spanning en de amperé over meten met de multi meter op wissel spanning. Als deze niet bij de 13,5 volt komt bij volgas is er iets niet goed, maar meestal krijg je die spoelen bijna niet kapot...
lange4571
De dynamo zit in het vliegwiel. effe het vliegwiel demonteren en controleren of alles nog intact is...
Straw
Ik zou als ik jouw was de spanning meten heb je meer aan als de stroom 😛
gerjan600
Ik zal vanmiddag ff kijke of ik die kabels heb, het is namelijk geen nieuwe meer 😛
lange4571
Op de kabeltjes die onder het vliegwiel uitkomen moet je ongeveer 24volt wisselspanning kunnen meten.
als dat goed is kan je achter de gelijkrichter gaan meten en zoeken op welke kabeltjes je 13volt krijgt.

het is niet altijd de gelijkrichter die stuk gaat 😉
gerjan600
Ik moet dan eerst het hele blok losdraaien want anders kan het vliegwiel er niet af 😞
johnnyfan
@gerjan600
motor moest er bij ons niet helemaal af hoor, gewoon alle beschermkappen eraf, bout in het midden van het vliegwiel eruit, en toen heb ik het vliegwiel er na enig gekl**t met een poelietrekker afgekregen
gerjan600
Johnnyfan hebt u er ook last van gehad dat die het niet deed?
JD3010
@gerjan600 Heb je het vliegwiel er al af? Een kennis van me had een stuk magneet van het vliegwiel af, waardoor die niet meer goed bijlaadde.
johnnyfan
@gerjan600
nee dat niet, maar ik had mij drijfas gebroken en toen heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald, en voor de krukas er uit te halen moest het vliegwiel er ook af
redeagle14
@gerjan600
Je laadspoel en de spanning die uit de laadspoel komt is afhankelijk van je model van de motor. Er zijn ongeregelde en geregelde systemen bij B&S.
gerjan600
@JD3010 ik krijg het vliegwiel dr niet af, ff kijke of dat ik dr een grotere accu in doe en dan af en toe opladen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
50