Illustratie van:

Deutz D50 - slecht startend

Hallo ik heb een deutz d50s deze wil de laatste tijd steeds slechter starten weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn.
mvg marwin

Deel dit topic

Reacties

Jos-IH
Gaat de motor wel snel rond?
marwin1987
Ja gaat wel snel rond
Jos-IH
Misschien een keer de kleppen stellen en compressie meten.
dan weet je de staat van de motor
ErDee
De laatste tijd, is dat sinds het kouder wordt? gloei je ook even voor?
Jos-IH
@ErDee inderdaad, als je niet kan gloeien word het vaak lastig
marwin1987
Ik gloei nu ongeveer 2 minuut voor anders gaat hij niet aan dan draat alleen de start moter maar
ErDee
@marwin1987 bedoel je hij slaat pas aan na 2 minuten gloeien of is er wat met de startmotor?
marwin1987
Hij wil pas aan naar 2 minuut gloeien als je korter gloeit dan slaat hij niet aan. dan blijft alleen de starmoter maar draaien
Renze
Je moet gloeien totdat het gloeispiraaltje in het dashboard rood wordt. eerst wordt het middenste lusje rood, dan de buitenste twee. Als hij volop oplicht, zijn de spiralen in de motor ook goed heet. In principe start hij dan altijd, maar na een 10 seconden kan hij alsnog beginnen met stotteren als de gloeispiralen afkoelen maar de motor zelf nog niet opgewarmd is, want hij blijft niet zelf nagloeien zoals een auto.
Wimsumar
Beste @Marwin1987: De vraag is of het gloeisysteem wel goed werkt.
Daarnaast de volgende aandachtspunten:
- Klepspeling goed?
- Verstuiver verstuiven de ingespoten diesel / geven geen straaltjes?
- Compressie is redelijk / goed?

P.S.: Je kunt nu 10% benzine bijmengen in de diesel. Dit geeft ook een wat vlotter start.
ford5000
Quote @Wimsumar:
P.S.: Je kunt nu 10% benzine bijmengen in de diesel. Dit geeft ook een wat vlotter start.

Dat wel, maar de motor krijgt dan wel de nodige klappen van binnen.
Deutz-5006
Ook brandstoffilters en rest van brandstofsysteem schoonmaken kan misschein ook geen kwaat, die dingen veel uren of weinig starten nagenoegen altijd
wiltie63
Rook hij wel tijdens het starten? en welke kleur?
deutz-fahrx720
Ha'j dr al een nieuwe start motor
op?
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
klappen

Dat valt mee. Ik meng ook benzine bij als ik 's winters zelf geen winterdiesel voorradig heb. Ik kan niet zeggen dat de trekkermotor er heftiger van loopt.
jmos
@Wimsumar
in winterdiesel zit toch een toevoeging zodat er geen vlokken inkomen van de kou?
306LS
Onze fendt 306 heeft dat ook gisteren morgen, de dag ervoor (zaterdag) had hij nog een hele dag grond gereden en de dag erna starte hij niet, hij ging ook niet vlot rond. Ik heb de spanning op de batterij gemeten en deze is 12.05V weet misschien iemand hier wat de oorzaak zou zijn, ik was namelijk ook van plan om de kleppen opnieuw te laten afstellen zodat er een betere compressie is. Alvast bedankt
goeiedag eem
@Marwin1987, starte hij afgelopen zomer wel goedof beter dan nu? wij hebben het ook gehad met onze d40 even een paar nieuwe gloeisiralen er in en het was klaar, die motoren lopen altijd al hoe koud het ook is, en de klepspeling even controlen is ook niet verkeerd, kan ook heel veel helpen, en de verstuivers testen, kortom wat Wimsumar hierboven al een keer beschreven heeft, maar denk persoonlijk dat het de gloeispiralen, als ie niet goed meer gloeien start hij zeer slecht omdat het een indirect ingespoten diesel motor is
ErDee
@306LS moet je eens meten hoeveel hij bij het starten heeft.. mag niet onder de 9,7 komen dan is de accu nodig aan vervanging toe.
306LS
Bedoel je tijdens het starten of als hij al gestart is en dus draait
heimans
Als je accuspanning 12,05V is, dan is de capaciteit onder de 25% gekomen, laad de accu maar eens flink op en meet het laadstroomcircuit eens goed door.
Valtra-Fordpower
@306LS Tijdens het starten.

12,05V is een goede waarde voor een accu.
heimans
@Valtra-Fordpower
Ben ik niet geheel met je eens, het is opzich geen verkeerde waarde, maar het betekent wel dat de accu dient te worden opgeladen.
Lees de tabellen van diverse accuboeren er maar eens op na.
Valtra-Fordpower
@heimans Een accu hier die in de gaten gehouden word zit constant onder de 12V en starten en dergelijke gaat prima.
heimans
Hmm, nou ja dan weet ik het zo ook niet.
306LS
Ja ik heb hem aangehangen voor op te laden eens kijken wat het dan geeft maar als hij de dag ervoor goed gewerkt heeft een hele dag lang en zwaar werk dan zou de batterij goed opgeladen moeten zijn door de alternator maar het zou hier ook aan kunnen liggen, hoeveel spanning zou hij ongeveer moeten hebben als hij draait?
heimans
ZOU goed moeten opgeladen zijn ja... Ongeveer 13-14 volt bij draaiende motor.
306LS
Ok,zal het eens meten als hem goed is opgeladen.
Bedankt.
marwin1987
Ik heb er net een accu van 2 maand op zitten dus daar kan het niet aan liggen en hij laad ook wel goed bij ik denk zelf ook haast aan de gloespiralen en de compressie zal het ook wel aan liggen van het winter gaat hij ook uit elkaar en komen er nieuwe bussen en zuigers en zo in
goeiedag eem
@ marwin1987 voordat je hem uitelkaar haald eerst eens nieuwe gloeispiralen erin zetten en de klepspeling controleren, dat zegt al heel veel en dan de verstuivers na laten kijken. dit kun je allemaal doen zonder dat het blok uitelkaar moet, start hij dan nog niet goed dan nieuwe bussen met zuigers erin en de koppen laten reviceren( laten vlakken en nieuwe kleppen er in zetten), dan is je motor weer als nieuw en kun je er weer 10000 uur en meer tegen aan. Want als je gaat reviceren moet je de verstuivers en gloeispiralen toch mee pakken anders heb je nog maar half werk. En pak dan ook gelijk de lagerschalen van de krukas en drijfstangen eruit en ga deze vervangen dan heb je een bijna nieuw motor blok.
ErDee
@306LS tijdens het starten, dus multimeter eraan en starten en kijken of hij niet onder de 9,7 volt komt, maar ik zou al bij 10,0 voor een nieuwe gaan kijken.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
toevoeging zodat er geen vlokken inkomen

Daarom kun je zomerdiesel met benzinebijmenging ook 'winterbestendig' maken met als voordeel een betere start omdat benzine nu eenmaal wat lichter ontvlambaar is dan pure diesel. Vandaar mijn advies aan topicschrijver benzine bij te mengen om het starten te verbeteren.
306LS
@ErDee ok bedankt zal achtereen eens testen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D50 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
7