Kraan opbouwen kipper

Beste leden.
Sinds ik bezig ben met het op knappen van me ford 4000 wil ik er natuurlijk ook iets achter hebben.
Nu ben ik gek van kranen en wilde ik er een getrokken Argenterio achter hangen
Maar nu vandaag was ik bij de dealer en daar stond een mooi kippertje met kraan op de neus.
Nu dacht ik gelijk van da wil ik ook wel hebben 😛
Nu doet het voorval voor dat ik een kipertje georven heb.
En nu was mijn idee een gehangen kraantje te kopen en deze op de kop van het kiepertje te lassen.
Maar nu mijn vraag:
Hoe denken jullie er hierover
En waar moe ik aan denken kwa verbouw werk.

Edit gaat om dit kippertje

Het idee:


GR eric.

Deel dit topic

Reacties

jehan
Hmmm is je kiepertje daar wel geschikt voor ..dissel zal wel verzwaard moeten worden
EJBFarming
Dissel is paar jaar geleden verdubbeld met 4 mm plaat rondom nadat die al is gebroken was.
jehan
Oei dissel al een keer gebroken en dan wil je er een kraantje bij opmaken ..had het niet gedaan
newholland6640
Tja, zou je er gewoon een nieuwe lomp zware dissel op moeten maken. Bedenk wel dat je een enorm zware kipper krijgt, waarmee je ook gauw vast komt te zitten als het iets nat is, helemaal als je 4000 geen 4wd heeft. Maar opzicht kan t wel 😉!
jmos
Licht er ook wel aan wat voor kraan je erop wilt he?
Heldern
@newholland6640

Even een H spantje onder door leggen ofniet?
newholland6640
Favorit614
Zorg voor een paar goeie steunpoten, dat je hem goed kunt stempelen
EJBFarming
H spantjes zat:P
Maar zit me ook af te vragen hoe ik de kraan ga aandrijven met de aftakas aangezien die op de trekker onder de dissel zit.
word dus kraan met losse pomp zoeken.
gewicht zit ik niet zo over in.
zal voornamelijk over de weg rijden.
en de ford heeft voorlader dus achterover zal die niet gaan.
En kraan hoef niet zo gek zwaar te zijn.
jmos
@EJBFarming
dan gewoon een hydroulisch aangedreven kraan erop bouwen met goede steunpoten om hem af te stempelen en dan de hydro-pomp onder de dissel bouwen, of als je hem toch verbouwt gelijk naar de ondertrekhaak bouwen en dan de aftakas gewoon bovenlangs laten gaan. of als je het helemaal mooi wilt hebben de hydro-pomp los zien te halen en dan zo maken dat je hem gewoon op de stomp kunt zetten. hoef je er ook niet om te denken dat je hem recht neerzet.
newholland6640
@EJBFarming

Weet niet hoe je hem neer wilt zetten, en wat voor kraan je erop wilt, maar aftakas is toch wel door te verbinden als je de kraan handig neerzet?
newholland6640
@Favorit614

Is inderdaad ook een goeie 😉!
Favorit614
@newholland6640 weet ik , anders heeft ie spul nog een keer op kant liggen
GD tuning Garyp
Gewoon goed kunnen stempelen idd, gaat de dissel ook niet meer krom......
newholland6640
En misschien nog even paar schoren bij de banden maken 😉! Gewoon voor de zekerheid.
Fendt926Driver
Misschien is dit iets voor jou. staat bij pc aantjes goudriaan (volgens mij net bij hardinksveld???) had deze al langer op het oog om voorop de xylon te bouwen. maar nog veel niet afgemaakte bouwprojecten liggen. denk kan het jou wel zeggen lijkt wel iets op jou voorbeeld en met steunpoten agritrader.nl/img-ad/960m/…
EJBFarming
@ Fendt926Driver
Mijn trekker en kieper staan nog geen 500 meter van ome piet vandaan 😛
Echter is ome piet geen hulpje van Sinterklaas.
En dus best prijzig met zijn handel.
Maar fijn dat je zo goed mee denkt.
steyr-wanroy
Ik heb zelf een aantal jaar terug ook een kraan op mijn wagen gebouwd en achteraf had ik dat veel eerder moeten doen ideaal een paar goede steunpoten is wel belangrijk ik laat mijn kraan gewoon op de hydrauliek van de traktor werken dat werkt goed je moet wel redelijk wat olie hebben (liters) ik heb er ook een elektrisch aangedreven pomp bij 12 volt maar die heb ik nooit gebruikt .
jmos
@steyr-wanroy
ik weet niet wat voor trekker jij hebt maar een 4000 heeft nou niet bepaald een goeie hydrouliek. 😛
Renze
Steunpoten zijn onontbeerlijk omdat anders je chassis torst. Met een kraantje dat 500kg tilt kan hij het buigend moment wel aan, hij staat immers afgestempeld op de poten dus de buiging in de dissel veroorzaakt doordat hij op de trekker rust, ben je dan al kwijt.

En scheurende dissels: las op de onderflens en bovenflens een strip plat op. Ik heb een Veto voorlader, die dingen staan bekend om hun scheuren. Heb het ruwe werk van de vorige eigenaar eraf geslepen en op de boven en onderflens een strip 50x10 gelast, in dit geval ging het weerstandsmoment tegen buiging met 71% omhoog terwijl het maar 23kg extra gewicht is.

Strippen die rechtop staan doen niks, je moet materiaal toevoegen aan de boven en onderzijde, daar treden de grootste spanningen op: de bovenflens van de dissel wordt p druk belast, de onderste op trek: in het midden heb je een neutrale lijn die niet op buiging belast wordt. Dus als je in het midden langs de zijflensen wat op last heeft het nauwelijks effect.
selten
@jmos
Ik denk de 8150 😉
Fendt926Driver
Quote @EJBFarming:
Echter is ome piet geen hulpje van Sinterklaas.
En dus best prijzig met zijn handel.
bij ons zeggen we wel eens beter duur dan niet te koop. weet niet wat ome piet er voor wil hebben maar zat zelf te denken aan 6 a 750 euro. transport heb je er al niet mee dus tel uit je winst. echter houd de markt voor hef kraantjes nu al 1.5 jaar in de gaten maar er komt niet zo heel veel voorbij. en deze met stuenpoten (als die nog steeds te koop staat) zou mooi passen. ben je er al eens geweest om te kijken naar een hef kraantje? kunt er ook een hiab of paflinger opbouwen maar die zijn ook niet goedkoop en meestal heel zwaar
Janfendt820
Waarom koop je niet een kieper met een kraan dr op?
MF 2725
@Renze Werktuigbouwkunde gestudeerd?
houtboer
Steunen poten zijn zeer belangrijk, als ik ze zelf niet gebruik met kranen schut alles heen en weer, en je kieper heeft er veel van te lijden.
pomp zou ik proberen op de aftakas stomp te krijgen. kijk maar tussen mijn foto's staat wel tussen hoe ik dat heb.
maak de olietank groot genoeg en anders met koeler er tussen. olie wordt wel warm.
rickrenault
Ik zou gewoon een landbouw kraan kopen en daar de kieper achteraan heb je ook geen last van dat de olie te warm word en de kieper krijgt er niet zo van langs
steyr-wanroy
@jmos ik heb er meestal mijn 8150 voor staan maar ook wel ooit mijn 650
Renze
@MF 2725 ligt eraan wat je studeren noemt 😉
MF- 4255
Heeft de Ford wel genoeg ventielen? 😃
EJBFarming
Zo vandaag is ff met de hele zooi bij Aantjes langs geweest en is alles ingemeten.
Dissel moet 70 cm langer worden zodat ik nog fatsoenlijk de bocht om kan.
Echter staan er alleen kranen die door de trekker van olie worden voorzien en dat gaat voor mij niet werken met me 21 liter per minuut.

@rickrenault
Een getrokken kraan met daar achter een kieper word te lomp.
Aangezien ik hem ook in de woonwijk ga gebruiken.
En om dan een paar honderd meter te zigzagen tussen de autos door in een doodlopende straat gaat niet werken.
En steeds omkoppelen van kraan naar kieper zie ik niet echt zitten.

@Janfendt820
Waar vind ik dan een mooi kiepertje met kraantje erop?

Ik denk da het een mooi voorjaars projectje gaat worden.
zit ook nog te denken om er een tandem asser van te maken.
Maar eerst maar is de ford af.
Anders krijg ik weer te veel projecten.
gr eric
jmos
@EJBFarming
anders kun je altijd nog een aparte pomp erop aansluiten op de aftakas. en dan een hydrouliektank erbij opbouwen. moet je naar een stautmann hercules eens kijken hoe het daar zit. dat is een voerbak die met een hydrouliekpomp op de aftakas is aangedreven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
18