Dissel met oplooprem

Hoi,

Ik ben voor een hobbyproject opzoek naar een dissel met oplooprem. Bijvoorbeeld van een opraapwagen.
Ben al een tijdje aan het rondzoeken maar kan nog niets vinden.(miss. zoek ik niet goed)
Als iemand iets heeft of weet houd ik mij aanbevolen.

Groeten Rudi

Deel dit topic

Reacties

Valtrapowerr
Oude(rwetse) miedema 4 wielige wagens hebben dat nog wel eens.
radium45
Is nog nieuw te koop in Varsseveld
dx11
Duitsland. Daar heb je die dingen volop
kees 956
Zelf maken is ook wel te doen. heb het al eens gedaan.
b450
In duitsland hebben ze vaak vierwielige wagens met rem maar die dissels hebben geen oplegdruk.
Mijn wagen moet een tandemasser worden en dan heb je wel oplegdruk.
Bij Kramp is er idd. wat te koop maar daar hangt een aardig prijskaartje aan.
Het moet wel hobby blijven.
Zelf maken is natuurlijk ook een optie.
Ik hoop dat iemand nog iets heeft liggen.
tone29
@dx11 klopt. onze Krone kieper heeft het ook.
Fast Eddy
Hoeveel ton moet er op die wagen?
b450
Denk totaal wagen en opbouw een ton of vier.
Het moet een soort van pipowagen worden.
Fast Eddy
Kan je dan niet beter een oude autoaanhanger gebruiken.
jmos
Auto aanhanger is te licht denk ik. of je moet er een van een grote caravan zien te bemachtigen en die dan wat aanpassen.
INTER 5488
Weet je wat ook super werkt :
een hydr. cilinder in de oploop dissel , en dan , bij afremmen druk je olie naar remcilinders op de astrommels , geen gekloot met stangenstelsels , wat stroef of krom gaat , of met kabels die nie schuifen willen en als je er een 3weg kraan op zet , met een slang naa de trekker , dan kun je de wagen ook weer gewoon hydr remmen ,
op die manier hebben we jaren stro gehaald na de polder , een 3 assige wagen met op alle 3 de assen hydr remmen , en toch met oplooprem .. perfect
b450
Heb al een onderstel van een claas opraapwagen waar ik de assen van wil gaan gebruiken.
Ben verder materiaal aan het verzamelen voor de opbouw.
Het is een beetje een low budget project.
Een nieuwe oplooprem is wel te koop maar niet binnen budget.
b450
Dat klinkt ook als een goed oplossing Inter 5488.
Zet je dan nog een voordruk in het systeem?
radium45
Onzen Marcel is wel handig ja..
Wimsumar
Beste
Quote @b450:
een ton of vier.

Voor dit tonnage is geen (oploop)rem verplicht / nodig.
MF- 4255
@Wimsumar Oohjawel heb net theorie trekkerijbewijs gehaald en maximaal zonder rem was 3500 kg 😃
jmos
@MF- 4255
inderdaad ja. heb het toevallig ook net gehaald. 😄
dx11
@MF- 4255 Onze krone ladewagens zijn ook niet geremd 😉 Is toch haast 10 ton denk
MF- 4255
@dx11 Jaa klopt onze giertank 5000 liter met mest weegt ook wel meer dan 3500 kg denk ik 😛
Valtra-Fordpower
@dx11 Dat valt ook onder de categorie "Oude Meuk" 😃 Uit de tijd dat alles mocht en niets moest.
MF- 4255
@Valtra-Fordpower Haha de tijd dat je door de plattewagen nog vooruit gedrukt werd;p
dx11
@Valtra-Fordpower Idd, moet je toen al eens kijken naar de zelfde wagens die in Duitsland bleven 😉

Verschil is er altijd geweest 😛
b450
Lijkt mij wel zo veilig om een rem op de wagen te bouwen.
De trekker die er voor moet is ook maar zo rond de 2.5 ton.
Valtra-Fordpower
@dx11 Tegenwoordig is het aarsom Alles moet en niks mag. 😛
INTER 5488
@b450 voordruk hoeft niet , kan ook niet want dan begint tie al te remmen , wel goed ontluchten , maar dat kan ook via een 3 weg kraan op trekker hydrauliek ...
b450
Nou zat te twijfelen over die voor druk!! dank voor de goede tip Inter 5488!!!
Heeft de gevercilinder een diameter die veel groter is als de nemercilinder?
mijn voorkeur gaat steeds meer richting die optie!
Valtra-Fordpower
Dan wel een dikkere cilinder bij de dissel, en dunnere bij remmen. Bij 4remtrommels moet dat slag volume gelijk zijn aan de dissel.
b450
Ja daar zat ik ook aan te denken.
b450
Eens kijken wat er op zolder ligt!!
RF-HanomagR19
Kan je bij die cilinder in de dissel ook nog een achteruit inbouwen zodat je niet telkens af hoeft te stappen??
Kennis gebruikt dit systeem ook bij zijn pippwagen. Werkt goed.
Wimsumar
Beste
Quote @MF- 4255:
maximaal zonder rem was 3500 kg

Ik dacht dat 5.000 kg de grens was voor wel of niet geremde as van een aanhangwagen.
Is er dan misschien verschil tussen tonnage voor 4-wielige wagens en enkelas aanhangwagens?
b450
Miss. is er een verschil tussen wat er mag en wat veilig is!
b450
Allemaal handige tips, bedankt!!
jmos
@Wimsumar
het is vanaf 3500kg. In het boek staat ook dat ze dit willen veranderen naar 750kg.
en voor de info. als de dissel zwaarder is als 25kg moet er officieel een steunpoot aan.
huub
@b450 bij het hydraulisch remmen moet je wel iets bedenken voor het achteruitrijden, een normale oplooprem remt alleen op het moment van remmen, om daarna de dissel weer uit elkaar te drukken en de rem te lossen, een hydraulisch systeem doet dat volgens mij niet, de veren op de remcilinders zullen wel niet sterk genoeg zijn om de olie terug te drukken en de dissel een paar cm langer te maken (en dus de trekker of de aanhanger te verplaatsen)
RF-HanomagR19
@huub klopt, vandaar mijn vraag 😃
Wanneer je die 4,5 ton achteruit drukt komt er tog behoorlijk wat kracht op de cilinder waardoor hij zal gaan remmen. En als die dan iets remt bouw je nog meer weerstand op waardoor hij helemaal blokkeerd.

Ben bang dat het gewoon afstappen wordt en je de cilinder moet blokkeren.
b450
@Huub Bij een oplooprem zit vaak een pal die de dissel blokeert als je achteruit rijdt. Bij moderne gaat die er vaak vanzelf op bij oude moet je vaak met de hand een palletje omleggen. Hoe we de hydraulische remmen gaan bouwen moet ik nog even over nadenken.
Een systeem om achteruit te rijden kunnen we er dan ook in bouwen.
b450
Miss. een elektische klep in de olieleiding? @ RF_HanomagR19-
manus
@b450

Ik ben ook aan het bouwen maar wil gewoon een cillinder op de rem as en dan hand matig met de hydroliek remmen want een remventiel gaat ook in de papieren zitten op mijn Eicher
En bij mij is het ook Lowbudget!! 😉
huub
@b450 jammer dat er gaan achteruitrijlicht op een trekker zit, dan kan het automatisch..
b450
Zou ook een optie zijn! Voor mijn b450 geld al hetzelfde.
Jij bent al lekker op weg met bouwen @manus?
b450
Ja das wel jammer @huub
RF-HanomagR19
@b450
Kan maar dan is het niet mechanisch en dat is toch wel het mooiste.

@manus dit systeem kost je hooguit 1 cilinder extra. En evt een paar koppelingen. En je kan dan de aanhanger achter elke willekeurige trekker hangen.
manus
@b450

Bovenbouw binne aftimmeren en verven, en het onderstel is 2 weekjes terug van de straler gekomen. dat moet nu aangepast worden
b450
Zou ook wel met een pal kunnen die je met een touw er op en af kunt doen!
manus
@b450


Dit is de onderbouw
b450
@manus het is erg leuk om zo rond te kunnen trekken.
heb er nu een oude caravan voor maar die kan niet tegen het gehobbel en gestuiter.
b450
Is het de wagen of ligt het er op?
manus
@b450


Dit is de bovenbouw komt van een faillisement
manus
@b450

Het zijn de assen en andere spullen
b450
Das een mooie bovenbouw!!! Kun je daar je assen zo onder zetten?
manus
@b450

Wordt 1,20 langer dat wordt een bordes dan kunnen mijn vrouw en meiden op zitten, er liggen 2 dikke lange balken onder en heb een kennis die 40 jaar in de carrosserie bouw heeft gezeten dus die is er handig mee 😉 keet is 7,5mtr + 1,20 is!!
Aorend
Als je de ventielen van de trekker van de druk haalt kun je toch probleem loos achteruit rijden?
b450
@manus

Das een mooie lengte, veel succes met de bouw!!
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
MF- 4255
@Wimsumar Dat zou ik niet weten, maar volgens mij drukt een schamel nog net zo hard door in de trekker dan een bijv. enkelasser?
RF-HanomagR19
@MF- 4255 schamelwagen schaart veel sneller!
robbertk
Ff een oud topic naar boven halen.
@INTER 5488 ik zat jouw reactie te lezen over de hydraulische oplooprem. ik heb nog een paar kleine vraagjes over dat systeem.
1 als je hem omschakelt voor "trekker geremd" komt er dan niet heel veel druk op de cilinder in de dissel als je remt? Want de dissel wilt inschuiven maar de cilinder kan zijn olie niet kwijt.
2 hoe vul je de cilinder in de dissel op met olie? /ontluchten
3 heb je nog een demper in de dissel nodig zoals bij mechanische oplooprem?
4 remt het ook daadwerkelijk beter/sterker dan mechanisch.

Ik ben van plan zoiets dergelijks op een kar te bouwen die ook een kenteken heeft, maar ook achter de trekker hangt. Klinkt natuurlijk wel handig. Hydraulisch remmen achter de trekker. En oplooprem achter de auto. (En vergis je niet kar heeft een veilig laadvermogen van 5 ton. Is alleen terug gekeurd voor een kenteken)
Bij voorbaat dank robbert
INTER 5488
1 als je hem omschakelt voor "trekker geremd" komt er dan niet heel veel druk op de cilinder in de dissel als je remt? Want de dissel wilt inschuiven maar de cilinder kan zijn olie niet kwijt. INSCHUIVEN BLOKKEREN MET EEN PAL OF PEN
2 hoe vul je de cilinder in de dissel op met olie? /ontluchten WIJ HADDEN DAAR EEN SOORT EXTRA NIPPEL OPZITTEN BEETJE MEE KLOOIEN , QUA ONTLUCHTE MAA VIEL WELMEE
3 heb je nog een demper in de dissel nodig zoals bij mechanische oplooprem? HADDEN WIJ NIE MAAR ZOU KUNNEN
4 remt het ook daadwerkelijk beter/sterker dan mechanisch
MINDER BEWEGENDE DELEN , MINDER KABELS OF STANGEN DIE BIJV KROM KUNNEN GAAN OF NIE SCHUIVEN WILLEN
robbertk
@INTER 5488 dank u voor de informatie. Kan ik weer een beetje hobbyen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
60
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
13