Fendt 309 LSA - Koplampen en lampen in het dak

Hallo, wie weet er hoe ik mijn koplampen en lampen in het dak aan de voorzijde tegelijkertijd aan kan zetten. Nu is het zo dat als ik mijn koplampen aan heb staan en mijn lampen in het dak aan wil zetten dan gaan de koplampen uit. Hoe kan ik het veranderen dat mijn koplampen aanblijven.
Rens309

Reacties

hans515
Zo hoord dat anders heb je 4 gewone lampen dat mag niet !
paultje
Voor op het land is het toch handig als ze allemaal aan kunnen
DESLAGERURRE
Kan niet .... en ook niet proberen ..
fendt308ls
Dat is bij onze 306 ook zo en dat hoort zo.
fendtjuh
Nou tijdens werk ist wel makkelijk als alles aan is...

Je moet het iig apart schakelen, denk dat je ergens de boel heb gesplitst en de lampen samen teveel vermogen vragen.

Zowiezo moeten je werklampen apart aankunnen van de gewone lampen, werklmapen mogen niet op de weg he 😉 En daarbij verblind je vaak ook andere weggebruikers.

Ik zal als ik jou was je schema 'ns nalopen en kijken hoe het zit.
FENDT300
Je kan groot licht aanzetten dan branden ze wel alle 4 maar dat kan alleen op t land
fendt308ls
Als je de gewone lampen aan hebt en je doet de lampen in het dak aan gaan automatisch de koplampen uit waarom dat is weet ik ook niet. dat volgens mij gewoon zo dat heeft onze 306 ook heb er eerder ook een topic over gemaakt.
Rens309
Nee met groot licht branden ook alleen maar de lampen in het dak.
Maar ik wil ze wel gewoon apart blijven schakelen.
fendt308ls
Die lampen in het dak hebben ook een groot licht net als de koplampen maar ze gaan niet allemaal tegelijk branden als je groot licht aanzet? bij ons niet tenminste.
Rens309
Bij mij ook niet
DESLAGERURRE: waarom zou dat niet kunnen alles is te maken.
fendtjuh
Precies.

Bij onze 308 zit het gewoon apart geschakeld 😉

1 knop voor de gewone lampen en 1 voor de werklampen 😉
Rens309
Ja dat is volgens mij bij die nieuwere types.
en zo wil ik het ook eigenlijk doen
Fendforever
Bij ons kun je gewoon kiezen welke lichten je aan wil maar ja wij hebben een andere fendt
fendt308ls
@fendtjuh er zitten ook wel twee aparte knoppen maar als je die van het gewone licht aanhebt en je drukt die van de werklampend in gaan de koplampen gewoon uit ook al heb je de knop ingedrukt.
fendt308ls
@Rens309 dat is juist bij de oudste typen.
fendtjuh
Haha nee, de onze komt uit '83 😉
Een van de eersten dus 😉

Lijkt me gewoon dat je dan 2 draden zegmaar naar de zekeringkast moet hebben... 1 voor werklampen en 1 voor gewone licht enzo 😉

Ik denk nu dat het geowon 1 draadje is die gesplitst is en dat er te weinig vermogen is om alle lampen tegelijk te laten branden en hij daarom voor 1 van de 2 kanten van de splitsing kiest 😉

(ff simpel uitgelegd :P)
RemcoPower
Die lampen boven in de cabine is voor als je wat in de fronthef hebt dan zie je die koplampen niet meer en dan kan je die boven aan de cabine aan doen.
Rens309
Oke de mijne komt uit '87.
@fendtjuh dat heeft niet met teweinig vermogen te maken dat is origineel zo. voor als je bijv. in de frondhef een werktuig hebt hangen dan mogen de koplampen niet branden dan moeten de lampen int dak aan.
fendtjuh
Hoezo mogen? die mogen dan ook best aan hoor 😉
DESLAGERURRE
Is een heel ingewikkeld verhaal rens .. kan ik je zo niet uitleggen .....
Rens309
@fendtje zo hebben ze dat mij ooit verteld ik weet het verder ook niet
mark_geffen
Onder de dieseltank zitten 4 relais 😉 Die moet je eruit trekken en 3 punten aan elkaar koppelen (weet zo niet welken, moet je even in het elektriciteitsschema kijken ;))
Maar dan gaat er wel veel stroom door die zekering en volgens mij is het beter als je het niet doet 😛 Maar het kán wel zo 😉
(bij de 306 van een vriend ook zo gedaan toen)
fendtkubota
Ja das ook bij onze 308 het probleem ik heb gewoon 2 werklampen op de handvaten gemonteerd want de lichten bovenaan schijnen ook op de zelfde plek als je gewone lichten dus als werklichten betekent dat niet veel 😉
Fendttrisixfan
Van ons kan je ze standaard allemaal aanzetten
DESLAGERURRE
DAT MOET JE MAAR DOEN mark_geffen - dan ben je zo van je trekker af en kun je hem een nieuwe verflaag geven .. lekker gevaarlijk ...
perry-fendt
.
mark_geffen
@deslagerurre: Het is inmiddels weer veranderd naar origineel volgens mij 😉 Maar wat kan er dan gebeuren als je dat doet?
HollandNew
Woesh 😉
DESLAGERURRE
Op een relai zit ook altijd een massa ... :lol: en die moet je niet op een spanning draad zetten .. snappie
mark_geffen
Snap ik, de massa zat ook niet aan de + 😉
We hadden de voeding en de koplampen en de lampen in de dakrand met elkaar verbonden als ik het me nog goed herinner 😉
keeko
De schakelaar waarmee je de daklampen aan zet is een wissel schakelaar. Als je een beetje elektrisch onderlegt ben, kan je mbv. extra schakelaar en relais(!), alle lampen laten branden.
Rens309
@Keeko Dan kan ik daar eigenlijk gewoon een gewone schakelaar tussen zetten? 😛
stuifzand
Het is een z.g. hotelschakeling met een enkelvoudige schakelaar en geen wisselschakelaar.Weleens gezien in een huis boven en beneden lampen, alleen hier worden wisselschakelaars gebruikt.
Dit soort schakelaars kun je gebruiken evt wat keeko ook aangegeeft kun je een omkeer relais gebruiken met een enkelvoudige schakelaar hiermee kun je of de voorlampen alleen schakelen of beide voor en boven.Je kunt gebruiken een schakelaar 1keer indrukken alleen voor 2keer indrukken alles.Dit moet je laten monteren. Een gewone schakelaar kan niet die heb je al!!!
johndeerefiat
Niet veranderen straks begint de bedrading te stinken omdat de lampen te veel vermogen vragen. je kan het wel veranderen maar dan moet je kabels maken bij de startmotor van daan!
jd user
Ik had vroeger op mijn jd 1640 ook werklampen gebouwd.Gewoon een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu met een zekering ertussen.En die heeft het tot nu toe steeds gehouden.En de accu's ook.En dan blijft het printplaatje ook heel.Want die willen snel oxideren bij veel stroomafname.Maar goed......dit is bij een john deere het geval.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!