Illustratie van:

Fendt 612 - versnellingsbak

Hallo,

Mijn trekker springt uit z'n 3e versnelling. (Onbelast) (synchromesh) Wil dit eigenlijk weer klaar maken, zijn er ook mensen die dit eerder mee gewerkt hebben?, gerepareerd hebben? Zou makelijk zijn zodat wat achtergond info kan krijgen, tevens wil ik de remmerij nakijken, en vermoed dat koppeling ook niet al te fris is.
alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Dan kijk je eigenlijk tegen een achterbrug revisie aan. Flinke klus. Heb geen ervaringen met Fendt en wens je veel succes.
Fendt_favorit
Dat de trekker uit z`n versnelling springt kan niet aan de synchromeshring liggen. Deze zorgt alleen voor het `soepel` schakelen tussen de tandwielen. Waar ik bang voor ben is dat de tandjes welke aan het tandwiel zitten waar de schakelmof overheen schuift weg zijn.
jo845xl
ZF Bak ; waarschijnlijk lager defect , was bij mij ook het geval ( 1455 ) . Wel goed kijken of de as en het tandwiel niet teveel beschadigd is door het defecte lager anders moet je dat ook vervangen . . Een zf-bak demonteren vind ik persoonlijk wel meevallen .
radium45
@Tom VB dit staat los van de achterbrug.. Heb verschillende malen dit probleem ook gehad bij de 612 serie. Vaak is het idd een lagerprobleem en een behoorlijke klus en als je orginele nieuwe delen gaat monteren vrij prijzig.. In Utrecht niet ver van De Vor zit iemand die veel gebruikte delen van Fendt op de plank heeft liggen. Oja.. op papier zijn een 1455 bak en een 612 bak hetzelfde.. Niet dus.. Bij de Fendt uitvoering zitten er nog weer andere synchro delen bij inverwerkt die via Case-IH niet te verkrijgen zijn..
Tom VB
@radium45
Ja dat weet ik bij Fendt, maargoed, we bedoelen hetzelfde. Overigens wist ik het niet van ZF, leermomentje dit topic.

Rinus van Dijk ?
radium45
@Tom VB ik kijk ff op google earth waar die beste man ongeveer zat.. was vanaf de vor ongeveer 15 min rijden.
Tom VB
@radium45
Houten ?
radium45
@Tom VB Nee, was richting Stoutenburg of die kant op en dan ri Nijkerkerveen.
lucas712
Cees van den heuvel nijkerkerveen bedoel je denk
radium45
@lucas712 Dat is hem idd.
radium45
@lucas712 Rijdt die ook niet met een 614 in de sportklasse? Old Green worker of haal ik nu wat doorelkaar?
joop-same
Meer dan 10.000 uur???koppeling/versnellingbak/remmen als
je alles netjes klaarmaakt 10/15.000 euro ben je zo kwijt.
radium45
@joop-same Denk dat je aardig in de richting zit.. En die droge trommelremmen.. Daar blijf je mee aan het werk.
Fendttrisixfan
Remmen heb je voor een 500€ aan stukken wel weer in orde
avdh
Het is bijna 9 van de 10 keer de synchromesh. gebeurt het gelijk bij loslaten van de koppeling?
Wel hele klus om de bak te demonteren cabine eraf, hef deksel los want hier onder zitten nog 3 bouten.
de remmen is taai klusje zeker bij een 600 serie.
Favorit614
@martijnsteyrdriver heeft laast nog een zf bak uit elkaar gehaald.
Misschien heeft hij ook nog onderdelen over.
sander
Bedankt voor de reacties. Ik heb namenlijk idee dat steeds erger word, Hij gaat er wel licht in maar als ik bv van heuveltje af rol, of kuilbult etc, loopt ie er uit, als ie in die versnelling moet trekken blijft ie wel zitten. andere versnellings (nog) geen last van. Als t lager probleem ofzo moest zijn dan zou hij toch ook zwaar er in moeten gaan ofzoiets, of helemaal niet willen.
@sander

als die er onder belasting niet uit springt zou ik ik eerst je schakelstangen maar eens nakijken!, als tandjes van tandwiel op zijn dan springt ie dr onder belasting wel uit. het synchromes setje met de 3e/4e versnelling zit wel net onderin de bak aan de pignonas. daar word je niet gelukkig van. als het alleen lager van de pignonas is, is dit wel goed te doen. maar had bij bak van 1090 en de fendt 600 bak wel het naaldlager uit de 4e versnelling liggen. bij 1100 zit dat anders gelagert, en dan gaat het wel goed.
Moet je even zien dat je voelt als je versnelling er zo uit aait, of dat ie echt ''klikt''. als je m dr zo uit schuift.. makkelijker als de andere versnellings is er dus wss gewoon veertje achter een kogeltje in het schakelstelsel kapot. (pak je er zo uit, schakeldeksel er ff af, en dan pak je met een paar bouten bovenop de bak zo stangenstelsel eruit 😉


6 bouten dus. heb trouwens eventueel nog wel wat liggen.
Synchromes kan je wel makkelijk testen, als je trekker gewoon in vrij staat, en je drukt versnellingspook tegen de versnelling aan en trekker begint wat te rollen zonder te kraken dan zijn ze nog wel goed (als die begint te kraken als je echt hard gaat duwen dan is het logisch dat die kraakt natuurlijk)
jo845xl
Ik weet niet hoe het bij een fendt zit maar bij mijn 1455 kan ik de bak eronderuit halen zonder de cabine te verwijderen .2 steunen voor de cabine en een zelfgemaakt karretje voor de bak .
Jeroen1988
Is idd een hele operatie. de bak is het vervelendste was je kunt krijgen aan die trekkers. ik kan het het zelf niet dat moge duidelijk zijn. 8-10 duizend ben je zo kwijt denk ik ja
radium45
@jo845xl Dat kan nooit. De trekker moet gesplitst worden, er steken assen door de bak dus die kun je nooit zo onderuit laten zakken.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
De trekker moet gesplitst

Jo845XL schrijft de bak te demonteren zonder de cabine te verwijderen.

P.S.: Slap bakkie (koffie) gehad? 😉
radium45
@Wimsumar Dit is een klus waarbij het gewoon handiger is de hele hut eraf te smijten
Fendttrisixfan
Cabine eraf doen houd ook zo veel niet in...
hulk duckstad
Van de heuvel, is ook heel duur, kun je beter nieuw halen bij een plaatselijke dealer , is mijn ervaring,
jo845xl
Ik vind het toch handig hoor het hok erop laten , geen elektricteit afkoppelen , geen koppeling of gaskabels , geen hydraulica van het stuur . Het koppelingshuis laat ik ook gewoon zitten , direkt de bak van het koppelingshuis eraf halen .
etje
Je blokeerstift kan ook kapot zijn/vergrendelinrichting
sander
Weer bedankt voor de reacties 😃. Heb zo'n bak nog nooit uitelkaar gehad van mf wel eens synchro vervangen maar kon je zo hele klok er van voorkant er uit halen, dus dat viel wel mee. K ga eerst wel eens naar t schakelmechanisme kijken, omdat je em idd zo met hand uit schuift zonder enige klik, andere versnellings voel je echt dat ie over soort weerstand moet voordat ie er uit of in wil. Voor dat schakeldeksel moet je dan cabine er ook niet af hebben? omdat boven op bak ligt lijkt mij niet zo fijne plek om bij te komen? Hij krast niet als ik em zonder koppeling in 3 druk, dan wil hij gewoon niet heb dit al eens getest maar zal morgen nog es proberen als goed is moet hij heel langzaam beginnen te rijden, maar bij trekker van 6.5 ton die krijg je zo maar niet van plek af. Hij begint laatste tijd wel steeds zwaarder te schakelen maar heb t idee dat komt dat koppeling niet helemaal vrij trapt ofzo, als warmer is t beter, en bij zware vracht weg trekken hoor je em ook iets piepe de koppeling, dus moet zowiso ff door de midden denk ik, maar hoop dat versnelling iets van schakelmechanisme is, dat scheelt hoop werk, kosten. Alvast bedankt!
sander
Iemand nog suggesties? #left
fendtkubota
Ik had het zelfde probleem bij men vorige trekker , 311 , de dealer heeft eens tegen mij gezegd dat je de groef waardoor hij in die versnelling zit een klein beetje dieper moet gemaakt worden , vraag me niet welke groef maar dat zei hij , en heb ook wel eens horen vertellen dat uit de versneling spring dat dat niet aan de synchro liegt . blijft hij in versnelling als je de vitessepook vasthoud ? die 311 van me sprong er uit bij bv het persen of frezen waarbij de trekker even werd vooruit geduwd
jmos
@radium45
splitsen is ind iets anders als cabine erafhalen/loskoppelen. onze renault hoef je de cabine niet los te koppelen om hem te splitsen. alleen koppeling en hefbediening enz.
sander
Oke, jah als ik pook beet hou blijft hij er wel in. En als ik em zonder koppeling gebruike in z'n 3 druk gaat hij er ook niet in en krast ie ook niet. Hij begint alleen langzaam te rijden, dus heb niet idee dat dan synchro af is of lagers kapot etc. Ik hoop dat t veertje ofzoiets is. k wacht verdere reacties nog wel ff af. bedankt
Fendttrisixfan
@sander
dat zijn inderdaad de typische symptonen van een kapot veertje van de arretering
radium45
@jmos Dit is een klus waarbij het gewoon handiger is de hele hut eraf te smijten
jmos
@radium45
twee week terug de renault een andere koppeling ingedaan en dan de cabine omhoog en je pakt de hele achterbrug versnellingsbak er bijna onderweg. dus je zou bij renault erbij kunnen zonder cabine in zijn geheel los te koppelen. hoe het bij fendt zit weet ik niet precies maar bij renault is het niet moeilijk.
Fendttrisixfan
Bij fendt houdt het niks om cabine te demonteren en je hebt idd direct veel meer plaats om te werken
sander


Iemand nog ergens gebruikte zf onderdelen liggen? Zoek nog het 3e en 5e tandwiel (van versnelling 3 en 5) Of weet iemand nog adressen? Nieuw word het erg duur allemaal... alvast bedankt!. Anders stuur ff een pb'tje
brian-elfring
@ matijssteyrdriver wij zijn ook bezig met de ban van een 1090 maar we kunnen de onderdelen niet vinden of bestellen heb jij een tip waar jij ze weg haalt?
Stevdvyv
@martijnsteyrdriver Op onze 612 hebben we ook een derde versnelling die eruit springt, ik zou graag de veertjes in het schakelstelsel eerst al nakijken, zoals jij hierboven aangeeft. Gaat het over de veertjes met nummer 23 op bijgevoegde foto? Ik veronderstel dat dit gewoon kan losgenomen worden door de vloer in de cabine? Nog tips voor ik hieraan begin? Schuift alles makkelijk terug in elkaar na revisie (als de versnellingshendels juist staan), of moet er op iets gelet worden?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
45