Illustratie van:

Fiat 450 - Startprobleem

Ik heb een Fiat 450.
Probleem is dat hij slecht start vooral in de winter.
Accu is goed, startmoter gooit hem goed rond, voorgloeien werkt.
Wat kan de oorzaak zijn?
Hoe kan ik dit controleren?
Hoe kan ik het oplossen?
Graag wacht ik op u reactie.
Bvd Sjaak

Deel dit topic

Reacties

wiltie63
Is de compressie nog goed? en rookt hij wel tijdens het starten?
Tom VB
Idd, krijgt de trekker wel voldoende en snel genoeg dieselolie ? Opvoerpompje goed ?
rickrenault
Versleten zuigerveren
jouwstra
Opvoerpompje maar eens nakijken, mijn 550 heeft dezelfde kwalen, even bij pompen tijdens het starten doet wonderen iig voor onze 550 😃
dennis fordson
In de zomer wel goed starten als je hem niet vaak gebruikt in de winter is daar wel een oplossing voor
jelle algera
Is het wel een fiat en geen utb? Dat maakt ook een groot verschil
guy
@jelle algera

Wij hadden vroeger een utb, startte altijd.
jelle algera
Je kunt ook eens de verstuivers laten testen. Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Ook zit er een koudstart op. Zodra je de uitknop ingedrukt houdt zal het inspuitmoment veranderen en bij het starten helpen.
fiat 666
Amai onze 450 start wel , hoeveel ur'en hft hij wel ? Eeen utb is een hele slechte starter tov een fiat !
Svermeulen
Bedankt voor jullie reactie,s
Het is in ieder geval een echte FIAT 450 smalspoor.
Heeft 5200 uren.
Hij rookt tijdens het starten.
Ik ga de opvoerpomp nakijken en de verstuivers testen.
Je hoort nog van me.
Wimsumar
Beste
Quote @Svermeulen:
opvoerpomp nakijken en de verstuivers testen

Dat is, met relatief kleine aanpak, een goed begin met mogelijk al grote gevolgen (beter starten).
Hoe is de overige staat van onderhoud?
Olie en filters, klepspelingafstelling, allemaal van de vorige eeuw?
fiat350
Kan je hem ook niet wat debiet bij geven, dat scheelt ook veel om 'm aan de praat te krijgen!!
Svermeulen
@Wimsumar Olie en filters vorig jaar vervangen.
Kleppen niet gesteld.
Wimsumar
Beste
Quote @Svermeulen:
Kleppen

Kleppen afstellen is een kleine moeite en kost verder niets.
Het kan de (koud)start positief beïnvloeden.
fiatfan
@Svermeulen als hij wel rookt tijdens het starten krijgt hij wel genoeg brandstof. is helaas gewoon een Fiat kwaaltje....Maar als hij eenmaal loopt........................................!!!!!!
fiatfan
@Svermeulen hoor je het 'plofje' bij het voorgloeien? als dat werkt idd de afzetknop ingedrukt houden en dan oet hij langzaam aan de gang gaan. Als hij buiten de wintermaanden wel gewoon normaal aanslaat is er niks mee aan de hand...
morel
Onze 450 met +11000u op de teller heeft dit heel zijn leven al voorgehad.
De vlugste en goedkoopste oplossing is hem eventjes laten ruiken aan startpilot. Is natuurlijk niet gezond, maar wij doen het al 10tal jaar en er heeft nog geen 1 sleutel op de trekker gestaan. Fiat die rookt is normaal hoor, wij hebben er ook, wanneer je die start is de loods eventjes in de wolken. Er bestaat wel iets dat je kan doen in je mazout dat je motor smeert, je verbruikt wat laat dalen en je trekker wat minder laat roken, goed product wel.
fiat 666
@morel we gaan hem wel es komen bezoeken binnenkort ! Onze 450 start goed ,als koud is wa gloeien wel ,maar feit is wel lijk of da fiat350 zegt meer debiet is meer starten !
Polderjong
Met een goed werkende vlamstarter welke gemonteerd zit op de Fiat 450 moet deze bij de huidige buiten temperaturen nog steeds goed willen starten, ook al zou de motor aan behoorlijk wat slijtage onderhevig zijn dat zou moeten lukken zonder problemen. Check eerst eens of de voorgloeispiraal wel spanning krijgt, dat is simple te controleren met een test lampje en duurt 2 minuten. Een andere manier is inderdaad hetgeen hierboven wordt aangegeven m.b.t.het plofje wat je moet horen na ongeveer 20 seconden voorgloeien. Als er wel spanning op de gloeispiraal is maar het plofje niet wordt gehoord check dan de brandstof toevoer naar het gloeispiraal, er zit hierin nog een klein filter wat vervuild kan zijn. Pas als zeker gesteld is dat bovenstaande allemaal goed werkt, zou je verder kunnen gaan zoeken naar mogelijke andere oorzaken. De verhoogde brandstof opbrengst bij het indrukken van de stopknop is alleen van toepassing bij een CAV brandstof pomp, bij een Bosch brandstof pomp is deze functionaliteit niet aanwezig. Trouwens de meeste 450's in Nederland zijn bij mijn weten uitgerust met een CAV pomp. Afgelopen week zelf een soortgelijk start probleem gehad met een 550, bleek dat de gloeispiraal geen spanning kreeg doordat de zekering slecht contact maakte, even opschuren en weer okay. Succes ermee
guy
Quote @fiatfan:
de afzetknop ingedrukt houden

Daarmee heb je toch een hoger debiet met een rotative pomp?
fiatfan
@guy klopt
guy
@fiatfan

Ben je dat zeker? bij onze 540 gaat dat niet hoor, ik denk dat er hier een vergissing is. Dat dubbel debiet heb je enkel op de lijnpompen van op de 211 312 411 enz... Toch niet op die rotative pompen meer?
Robin S
Kweet niet met wat voor fiats jullie rijden,maar de onze heeft geen afzetknop om ingedrukt te houden.wel een trekknop om stil te leggen,maar die kun je niet indrukken...
onze 400 heeft +10000uren ,motor is gereviseerd,pomp is gedaan,nieuwe injectors,alles goed afgesteld,pomp heeft meer debiet,voorgloeien werkt,....maar altijd miserie voor te starten,zeker nu!
fiatfan
@Robin S dan heeft die een bosch pomp? bij een CAV pomp kun je altijd de afzetknop een beetje indrukken. misschien nog nooit geprobeerd?
fiatfan
@guy bij onze 540 wel. die heeft een CAV pomp. de jouwe ook denk ik?
Robin S
@fiatfan ik geloof dat het een bosch pomp is op onze 400
guy
Quote @fiatfan:
indrukken

Indrukken?? Dat verandert niks hoor... Enkel trekken om stil te leggen. Onze 411, die kan je indrukken, dan heb je dubbel debiet. Voor zowaar ik weet lukt dat op geen enkel rotative pomp op die Fiats, zowel Bosch als CAV
fiat350
@guy de Bosch VA van de 550 oa helpt het als je da stillegger half uitrekt...
guy
@fiat350

Dat mag je aan elke 550 gebruiker vragen, dat weet niemand, dat weet ik zeker. De meeste mensen vroeger met een 411 wisten nog niet dat het nut had om in te duwen voor te starten... Mijn grootvader, vader en nonkel wisten dat niet, en pol zijn vader ook nie met hun 415..
fiatfan
@guy heb jij nog nooit een instructieboekje gelezen? staat er overal in. onder aan iedere CAV pomp zit een klein soort schakelaartje. deze wordt door middel van een dubbel stukje op de afzetstang meegenomen. als je de afzetknop indrukt, dan druk je het knopje op de pomp als het ware naar voren. dit is een soort koudstart.
Bij de 850 zit er een knop op de lijnpomp die je met je duim indrukt, en op de 250-350 heb ik er nog nooit op gelet omdat die makkelijk starten. bij de 250-350-850 zit er geen afzetknop op. (dit is met het oplichten van de voetgas).
Ik zal van de week eens kijken op de 640 als ik die ga ophalen..
fiat350
@fiatfan bij 850, 1000 etc met lijnpomp en RSP regelaar zit dat knopje, maar bij oa manu z'n 850 die een RSV regelaar hebben zoals de 250 oa heb je geen mogelijkheid om bij te geven... die regelaar geeft van z'n eigen een hoger startdebiet, maar niet zoveel als het knopje van de dikke RSP regelaar...
En hebben die CAV DPA's een koudstartmogelijkheid??? wist ik niet eens...
fiatgroep
@fiatfan
klopt wat jij bedoelt bij een cav pomp het staat vaak wel in het instructieboekje maar zit er meesal niet op. ik heb ook een 780 met zo,n pennetje onderaan de pomp maar is niet angesloten. en als die bij een 780 is aangesloten dan gebeurt dat doormiddel van een trekmagneet die dan tijdens het starten het pennetje aan trekt.
NewHollandErik
Quote @fiatfan:
is helaas gewoon een Fiat kwaaltje

Geen last van bij onze 450, altijd starten en lopen, ook bij -20 graden.
fiatfan
@fiatgroep bij dat pennetje willen ze wel eens gaan lekken. hebben we al bij elke trekker met die pomp gehad. Bij de 550 hebben ze hem ook afgesloten, maar ik zet er weer een nieuwe afzetstang op, want het start altijd zo beroerd wanneer de vrouwtjes handschoentjes aanhebben....
guy
@fiatfan

@fiat350

@fiatgroep

Daar ga ik nu eens op letten, maar ik zei het al, 99% van de fiat gebruikers kennen dat niet! Ben ik zeker van. Enkel mensen zoals wij weten dat (ik nog niet). De meeste boeren wisten in die tijd nog niet wat het woord 'onderhoud' was, dan zullen ze dit ook niet kennen.
Heb het nog eens aan mn vader gevraagd, die wisten zelfs niet van de koudstart op een 411 in de begin jaren '60, en zo waren er nog veel.

@fiat350

Op onze 750 zit geen knopje op de pomp voor de koudstart, dat weet je ook he, en zoals je zegt gaat die vanzelf meer debiet geven, en dat is weldegelijk zo want als je em start is het wel de buis vol zwarte rook.
guy
Quote @fiatfan:
wordt door middel van een dubbel stukje op de afzetstang meegenomen.

Op onze 540 hangt dit er niet aan, en eerlijk gezegd nog niet veel gezien. Kan je hier eens een foto van tonen ofzo?
Wie weet hangt dit van land af ook he? Jullie kennen ook een 640 origineel met een duwknop om te starten he, weetje nog Marcel, we hebben het daar eens over gehad. Was dat dan een duitse uitvoering ofzo? Het kan evengoed afhangen van bouwjaar ook he.
Robin S
@fiat350 hoe werkt dat eigenlijk,als je de stillegger half uittrekt?wat gebeurt er dan in/met de pomp?
ik weet dat het hielp bij een inter,maar ik weet niet hoe het werkt.
fiatfan
@guy mijn 540 heeft een duwknop om te starten.
ik zal wel eens een foto maken van het bewuste schakelaartje. ik denk dat jouw 540 dat ook heeft, alleen zie je die niet. je moet helemaal met je hand onder de pomp gaan voelen en dan voel je hem wel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
34