Kiep cilinder

Bij het kippen gaat eerst de 2e pot omhoog,hierna komt de 1e pas ,wat een enorme klap maakt,de 1e cilinder is omhoog geschoten en de 2e weer in,zou het kunnen dat de cilinder krom of inwendig beschadicht is ? iemand ooit ook zoiets mee gemaakt??

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Inter-Eric: Ook bij geladen bak?
inter-Eric
@Wimsumar ben nog niet in de gelegenheid geweest dit te testen
JD3010
Zoals je zelf al denkt, zal de cilinder krom of beschadigd zijn. De 1e trap blijft in het huis vastzitten, omdat deze zwaar gaat om welke reden dan ook. Zie je geen beschadigingen op de 1e trap? Is het een 2 traps dan?
jmos
Ja. de eerste trap blijft hangen en als die op een gegeven moment wel moet gaan schiet die in een keer los.
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
schiet die in een keer los

De klap wordt veroorzaakt doordat de uitgeschoven tweede trap van de kiepcylinder (met de bak) terugvalt terwijl de eerste trap met rotgang omhoog schiet omdat de olie uit de tweede trap in de eerste wordt geperst.
Het is even schrikken omdat het plaatstaal van de bak het geluid nogal versterkt. 😉
JD3010
Quote @Wimsumar:
Het is even schrikken
Het is ook niet zo best voor de cilinder.
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
niet zo best

Het komt ook niet zo vaak voor. 😄
JD3010
@Wimsumar Nee, meestal lekken ze eerder.
jmos
@Wimsumar
ja, dat bedoel ik. de bak komt dan misschien een heel klein b beetje omlaag. maar de tweede trap blijft ong. op dezelfde hoogte. alleen die schiet in de eerste die tegelijkertijd omhoog schiet. dus de eerste schiet los en komt omhoog om de tweede heen.
inter-Eric
@JD3010 aan de cilinder is niets te zien,heb er een strip langs gehouden en dan zie ik er niets kroms aan,zou het ook kunnen dat de kering hem afknelt?
JD3010
@inter-Eric Niks is onmogelijk, maar het lijkt me niet dat de keerring de cilinder vasthoudt. Van mijn kiepwagen blijft de cilinder soms even hangen tijdens het zakken, maar kan er ook weinig aan zien.
inter-Eric
@JD3010 ok,tja ik ben benieuwd,als het weer beter word haal ik hem er onderuit en maak ik hem open,ben benieuwd wat ik dan aantref
JD3010
@inter-Eric Waar zit die dan onder en wat voor cilinder is het dan? Repareren doe ik niet meer, meestal is er meer kapot en voor een beetje meer geld heb je een nieuwe.
inter-Eric
Tja,wat voor merk het is weet ik niet,ik was niet van plan grote kosten te maken,maar de cilinder oogt nog vrij nieuw,en is niet zijk nat van de olie,klein betje zweten doet hij,maar als er een andere ondermoet kan ik gerust de oude openschroeven,of heb jij nog een mooie 4 traps cilinder voor een mooie prijs?
JD3010
@inter-Eric Afgelopen voorjaar heb ik er 2 in de oudijzerbak gegooid. Die lekte zo hard dat je daar ook niks aanhad.
inter-Eric
@JD3010 de mijne is niet lek,maar wat was jij kwijt voor een nieuwe?
JD3010
@inter-Eric Deze heb ik al jaren terug vervangen. Wat die kosten is sterk afhankelijk van de grootte.
IH214d
'roest' of vuiligheid, als je het zeker wilt weten dan moet je de cilinder los halen.
Komt wel vaker voor, kan ook nog met het weer te maken hebben. (vorst)
radium45
@inter-Eric Ik heb dit ook gehad met een nieuwe cilinder onder de kipper, was een 4 traps waarbij de derde eerder kwam als de 2de, met als jouw verhaal tot gevolg, dit was mij nooit opgevallen daar dit met lading niet gebeurde, is logisch, pas bij schoonmaakwerkzaamheden waarbij ik de lege bak opkiepte merkte ik dit, ik heb er met leren leven en de cilinder is nooit lek of stuk gegaan. Maar dit mag natuurlijk niet zo zijn.
inter-Eric
@radium45 ok,2e en 3e is het olie verschil niet zo graat als de 1e en 2e,jij hebt er toen niets aan gedaan??
maisboerke
@inter-Eric

Controleer de manchetten maar eens.
inter-Eric
@maisboerke de manchet van de 1e pot komt op 1 plek naar buiten,kan dit het probleem zijn,de cilinder is verder niet lek! ook hier lekt hij niet
radium45
@inter-Eric Nee, omdat het probleem zich alleen voordeed bij een lege kar, en omdat het de 2-3 trap betrof, kon ik hem leeg al wel zover opkiepen om wat te kunnen zien tijdens het achteruit rijden. Maar het is idd wel ff een raar moment als beide plunjers wisselen van plaats...
maisboerke
@inter-Eric
Is Waarschijnlijk mede een oorzaak, haal hem maar eens uit elkaar, goed schoonmaken, evt. polijsten, denk hierbij wel om je veiligheid. eerst goed nadenken, dan pas doen.
Wardcase
@inter-Eric
hedde um al open? die manchet die er buiten uit stak is de stof ring en kan al goed klem gaan zitten daar tussen de cilinder wand en de buis. maar daarom ook niet lekken! kan ook een nieuwe leveren 😛
inter-Eric
@Wardcase nee,hedegij nie effe tijd,moet een heftuck hebben,hank hem op pakken,cilinder los en dan weer in,hebk iets meer plaats
inter-Eric
@Wardcase afzetter .............
monteurtje
@inter-Eric

Dit ligt niet aan de afdichtingen, cilinder is niet krom, maar door de ouderdom en grbruik is er iets meer speling gekomen tussen de buizen die onder spanning komen te staan zodra ie uitgeschoven is, zodra hij een tikje krijgt van de voorgaande buis schiet ie los waardoor ie ineens in schuift.

heb dit zelf ook al eens meegemaakt bij een wat oudere miedema kipper. de enige oplossing is de cilinder vervangen.
Wardcase
@monteurtje
we hebben hem net uit mekaar gehaald en nu blijkt er een kop op de eerste tap te zitten een beetje ovaal daarom gaat hij niet goed in de buis het zijn de eerste 10 cm dat hij stroef gaat. Ouder dom is het niet is een vrij nieuwe cilinder maar hij heeft al eens een keer iets meegemaakt.
monteurtje
Doordat hij ovaal is kan kunnen de buizen ietsjes kantelen ten opzichte van elkaar waardoor ze in elkaar klem lopen. dat probeerde ik net ook al uit te leggen. hoeft niet altijd door ouderdom te komen, kan zoals jij zegt ook komen omdat er al eens iets met de cilinder is gebeurt, maar zoals bij veel boeren hoor je het hele verhaal pas later waardoor er pas via een omweg een oorzaak word gevonden. (bedoel dit niet verkeerd)
Wardcase
@monteurtje
dat laatste dat is een bekent verhaal 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
11