Illustratie van:

Case International 1494 - motor heeft geen vermogen

Hallo, mijn werkgever op een recreatie park heeft een case international 1494 turbo. ook wel een david brown) nu heeft hij een probleem. van het ene op het andere moment houdt de trekker erg in. vanaf stationair toerental begint het, tot ongeveer 1200 toeren. daarna lijkt de turbo te beginnen te draaien en komt de trekker weer(normaal) op toeren. ook geeft hij bij 1 van de cilinders een raar plofje bij de arbeids slag.. bij starten rookt hij heel erg wit.

wat zou ik moeten controleren bij dit probleem. hij loopt wel op alle cilinders, want bij elke verstuiver leiding die we los draaiden ging hij anders lopen. het lijkt alsof 1 cilinder maar half zijn werk doet.

wat kan ik doen?
- kleppen stellen, welke maat?
- turbo controleren op speling? hoe?

mvg bram

Deel dit topic

Reacties

kees 956
Mischien eerst ff brandstoffilters vervangen (goedkoopste en makkelijkste) anders mischien de koppakking.
fendtinterfan
@kees 956 brandstof filter ga ik niet vervangen want de paar dagen ervoor elke keer een pluimpje erboven met optrekken.. brandstof krijgt hij zat. en nu met op toeren komen rookt hij ook zwart...(zoals altijd..)
unimogboppe
Geeft de brandstofpomp bij een laag toerental niet genoeg brandstof? of onjuiste druk?
RubenSiebkes
Heb je wel winter diesel er in ? Aangezien het zo'n beetje -5 is geweest kan die lichtjes zijn gaan vlokken in het filter.
fendtinterfan
@RubenSiebkes dat zou nog wel kunnen ja, nog niet aan gedacht!
RubenSiebkes
@fendtinterfan Toch maar even filtertjes er af halen. Kosten maar 5 euro ofzo dus kan je niet voor prutsen. Meestal is gewone zomer diesel bestand tot ongeveer -5.
fendtinterfan
Zou het ook nog wat anders kunnen zijn? als er winter diesel in zit? zou nl ook nog best wel eens kunnen, ik weet het niet
RubenSiebkes
Als de trekker inhoud krijgt hij een te kort. Of brandstof of lucht. Dus je toevoer van de lucht na kijken kan ook geen kwaat. Bij onze 1490 in de aanzuig buis naar de turbo ook wel eens plat gezogen. Maar ik zou bij de brandstof beginnen.
fendtinterfan
Oke. we aan het nakijken.
fendtinterfan
Oke. we gaan het nakijken.
sjonnies
Heb je winteridiesel in zitten anders gaat het niet goed krijg je vlokken dat moet je wat petrolium door doen
fendtinterfan
@sjonnies ja weet ik maar dar heb ik nog ff niet aan gedacht...
fendtinterfan
er zit winterdiesel in.
fendtinterfan
Trekker is nu weg om de verstuivers en kleppen te stellen... waarchijnlijk een pissende verstuiver oid.
Wimsumar
Beste @Fendtinterfan: Welke werkzaamheden moet zo'n 'dikke' trekker op een recreatiepark doen?
Ik zit te denken aan motor-/turbo-vervuiling met roet (door veelvuldig (te) licht werk.
jmos
Je zegt dat hij pas vanaf 1200rpm begint te trekken. dus dan kan het niet aan de brandstoftoevoer liggen aangezien hij bij lager rpm minder brandstof nodig heeft. kan het ook zijn dat hij te veel krijgt dat hij erin verzuipt? en dat bij 1200rpm de turbo gaat werken en hij dan wel genoeg lucht krijgt om de diesel te verbranden?
fendtinterfan
@Wimsumar we doen er werk mee met de kieper en lakens rondbrengen op het park. ook heeft hij het afgelopen jaar een paar uur met een rotor kopeg gewerkt, en afgelopen zomer regelmatig aan het kanten maaien geweest. maar met de kopeg wordt hij wel lekker los, dat kan ik je wel vertellen. trekker is eigenlijk net te ligt veer een 3 meter kopeg in een wat nattige klei 😃
IH214d
Filter op opvoerpompje, vuil in de leiding of banjobout...
fendtinterfan
@jmos verzuipen doet hij niet. rookt niet enorm zwart ofzo. hij draait wel erg laag stationair, ik schat op 250 toeren per minuut.

Quote @jmos:
Je zegt dat hij pas vanaf 1200rpm begint te trekken.

ook dan is het niet wat het vorige week was. hij is nu niet vooruit te branden. bergop zonder wat erachter= terug schakelen van 3 naar 2
fendtinterfan
Oorzaak is nog niet gevonden. verstuivers zijn getest.. allemaal goed. brandstof druk is goed. kleppen zijn gesteld.filters vervangen... alles is goed.

en nu? weten jullie nog wat?
Wimsumar
Beste @Fendtinterfan: Compressie gemeten?
Luchtfilter vervangen/schoongemaakt?
Turbo gecontroleerd?
fendtinterfan
@Wimsumar compressie is gemeten en die is goed.. lucht filter is vervangen turbo is goed.
Wimsumar
Beste @fendtinterfan: Hoeveel draaiuren heeft deze 1494?
Ik begin er aan te twijfelen of de brandstofpomp nog wel goed functioneerd.
fendtinterfan
@Wimsumar deze trekker heeft 4500 draaiuren. brandstof pomp is afgelopen week afgesteld en functioneert verder helemaal goed
Wimsumar
Beste @Fendtinterfan: Nou, dan weet ik het ook niet meer en moet het aan de chauffeur liggen. 😉

Ohhw, ja, nog dit: Hoeveel geeft de trekker af aan de vermogenstester?
IH214d
Heb je het filter op de opvoerpomp kos gehad? en de brandstofleidigen, met name de banjobouten?

al eens in de tank gekeken terwijl deze zo goed als leeg was? zit er veel troep voor de aanzuigleiding?, en mischien heen filter?
tegenwoordig met de verplichte bijmenging krijg je gauw last van bacteriegroei in de tank en filters.
hansjee
@IH214d Helemaal waar wat je zegt, van het ene op het andere moment je filters kats dicht zitten met die rommel.
fendtinterfan
@IH214d filters zijn allemaal goed. filters zitten niet dicht. hij geeft meer dan genoeg diesel en de branstof pomp is opnieuw afgesteld.

@Wimsumar helaas heeft mijn poolse collega ermee gereden toen het euvel kwam (plots, ineens werd het vermogen minder zei hij wel) maar hij kan dat niet zo goed vertellen wat hij hoorde/zag.(heeft er ook niet zoveel verstand van dus rijdt hij gewoon door...)

mijn pools en die van mijn baas, is niet geweldig 😃 als ik, of mijn baas ermee gereden had dan hadden we het nu wel gevonden.

aan de vermogens tester? nooit geprobeert. mijn schatting nu is ongeveer 50 pk van de 90 die hij orgineel ongeveer heeft 😃
Wimsumar
Beste
Quote @Fendtinterfan:
plots, ineens werd het vermogen minder zei hij wel
:
J@tten ze nu ook al peekaas van trekkers? 😉

Wat is er de laatste keer getankt? Per ongeluk benzine?
basia
@Wimsumar

Tez dla ciebie ; Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku !!!

Is voor iedereen bedoelt !!!
basia
@fendtinterfan

Hoewel ik geen inter kenner ben ; heb ik meer het vermoeden dat er iets loos is met de communikatie tussen tutbo druk en brandstofpomp ; zit hier een leiding ? zodat de pomp geen meer opbrengst krijgt bij wel hogere turbodruk ?
fendtinterfan
@basia Wesolych Swiat i Szczesliwego nowego Roku z powrotem!!
fendtinterfan
@basia zit er niet op. ook geen bypass. ik heb het idee dat er bij een van de cilinders de uitlaat klep krom is.... ik kan het niet precies plaatsen aan de hand van het geluid. lucht doorlaat meter zal het moeten uitwijzen.
HeitecNL
Bij 14's willen de klepzittingen nog wel eens uit de kop vallen als de boel goed warm wordt. Kromme uitlaatklep kan, maar die worden niet zomaar krom. Ik zou de kleppendeksel er eens afhalen en de kleppen eens controleren. Je zou bijvoorbeeld de tractor kunnen starten met de stopknop uit, waarbij je de bewegingen van de kleppen en de tuimelaars volgt. Anderzijds kan een lekke koppakking ook tot de mogelijkheden behoren. Heb je wellicht overdruk op het koelsysteem? Been there, done that...
basia
@fendtinterfan

Ik heb me ook al suf zitten denken over dit probleem ;
zoals HeitecNL schrijft , losse klepzetel kan , maar dan gaat ie vaak ook erg tikken en kromme klep kan , maar dan was het met klepstellen wel opgevallen dat er een of meer erg ruim stonden .

Je zegt dat het stationaire toerental erg laag is ( 250 ?) dat hoort ook niet denk ik , dus toch iets met brandstofpomp ; stopkabel goed afgesteld ?
Koppaking doorgeblazen tussen 2 cilinders kan ook niet , dan had je dat wel gezien aan compressietest ?

In de 43 jaar dat ik als automonteur werkte heb ik veel meegemaakt ; en soms weas het ook zoeken en proberen ; ook wel meegemaakt dat een uitlaatdemper verstopt zat .

Losse klepzetelring kwam voor als een motor oververhit was geweest , dan viel de ring eruit , en vaak had je dan ook schade aan de zuiger omdat die de zetelring kapot ramde .

Maar zit er helemaal geen leiding of slang tussen inlaatspruitstuk en brandstofpomp?

Ben benieuwd ; moet toch iets aan de hand zijn .
fendtinterfan
Quote @basia:
Je zegt dat het stationaire toerental erg laag is ( 250 ?) dat hoort ook niet denk ik , dus toch iets met brandstofpomp

dat is als je hem start. als ik daarna gas geef en dan weer stationair laat lopen blijft hij bij ongeveer 700 a 800 toeren. trap ik daarna het gas weer vol in gebeurt er weinig. heel langzaam optoeren, dan komt bij 1200 tpm de turbo erin en dan heeft hij wel weer wat kracht.

ik heb zelf niet de spullen om een compressie test te doen. mijn werkgever heeft gezegt dat de dealer een compressie test heeft gedaan, maar dat hebben ze helemaal niet. de kleppen hebben ze gesteld maar dat ga ik zelf nog maar een keer doen. misschien dat er een bijna gebroken tuimelaar opzit die meeveert oid. je weet t maar nooit.
fendtinterfan
Quote @basia:
Maar zit er helemaal geen leiding of slang tussen inlaatspruitstuk en brandstofpomp?

nee er zit echt helemaal niets tussen. geen regelaar ofzo gewoon direct op het gaspedaal. gas geven bij lage toeren = donders roken. maarja dat was voorheen ook altijd al zo.

Quote @basia:
uitlaatdemper verstopt zat .

zit een nieuwe uitlaat op. vorige kapot geslepen omdat hij er niet af wilde, anders kon de moterkap niet open 😃
basia
@fendtinterfan

Ja , dan weet ik het even ook niet meer ; turbo rad is niet beschadigd ? En draait licht rond ? ( Kun je met vinger makkelijk draaien ? )

Als wij zo.n geval in de werkplaats kregen ; dan was het vaak een geval van ; bij het begin beginnen ; compressie meten , kleppen stellen enz .

Starten is goed ? Is de brandstofpomp gecontroleerd door een dieselbedrijf ? Spruitstuk-pakkingen niet lek ?
fendtinterfan
@basia turbo is goed. zit een beetje speling op maar valt binnen de toleranties. brandstof pomp is goed getimed en verstuivers zijn afgesteld door de dealer. de waardes ervan lagen veel te laag. 150 120 170 en 110 bar. nu zijn ze allemaal weer netjes 190 bar geloof ik. Het heeft alleen niets geholpen.
basia
@fendtinterfan

En turbo lager hoort iets speling te hebben ; is dus normaal .
Zit er een lijn of roterende pomp op ?

En met drukken afstellen bedoel je de verstuivers neem ik aan ?
fendtinterfan
Quote @basia:
bedoel je de verstuivers
ja idd in alle gouwigheid verkeerd getypt 😃

er zit een roterende vac pomp op zo uit mijn hoofd
fendtinterfan
Weet iemand trouwens de klep speling waardes van deze trekker?
HeitecNL
Klepspeling 0,25mm koud.
Ik denk nog steeds aan compressieverlies dat gecompenseerd wordt nadat de turbo erin komt. Ik denk niet dat de turbo er iets mee te maken heeft.
Motor heeft een idd een roterende pomp. Nogmaals, een compressietest zal veel uitwijzen.
fendtinterfan
@HeitecNL daar zat ik ook aan te denken inderdaad. misschien(hopelijk) een lekke koppakking, en anders misschien nog wel iets ernstigers
basia
@fendtinterfan

Ik heb het met mijn Guldner gehad ; had ook lekke koppaking tussen cil 3 en 4 ; ook weinig vermogen hoe meer toeren hoe beter hij liep .
Met starten ( wat ook niet vlot meer ging ) hoorde je ook het "sissen" van luscht dat naar een cilinder ging waar een klep van open stond .

Motor ; Mercedes OM 636 ; nieuwe koppakking + kop vlakken ; en loopt weer als een zonnetje .
Interland
Ik neem aan dat je het brandstofsysteem hebt nagekeken.
Dan kan het nog zijn dat het zeefje op de ingang van de brandstofpomp vol met vuil zit.(CAV Pomp?) Leiding demonteren en wartel losdraaien van de pomp. Binnenwerk voorzichtig uitnemen (let op de juiste volgorde) en zeefje schoonmaken.
fendtinterfan
@Interland hebben wel allemaal al gedaan... zelf denk ik aan een lekke koppakking, net als basia.
fendtinterfan
Het is dus een lekke koppakking, bedankt voor het meedenken mensen! hij laat compressie door tussen cilinder nr 3 en 4 en daarom rookt hij zwart... onvolledig verbrande diesel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1494 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
17