Hallo, mijn werkgever op een recreatie park heeft een case international 1494 turbo. ook wel een david brown) nu heeft hij een probleem. van het ene op het andere moment houdt de trekker erg in. vanaf stationair toerental begint het, tot ongeveer 1200 toeren. daarna lijkt de turbo te beginnen te draaien en komt de trekker weer(normaal) op toeren. ook geeft hij bij 1 van de cilinders een raar plofje bij de arbeids slag.. bij starten rookt hij heel erg wit.
wat zou ik moeten controleren bij dit probleem. hij loopt wel op alle cilinders, want bij elke verstuiver leiding die we los draaiden ging hij anders lopen. het lijkt alsof 1 cilinder maar half zijn werk doet.
wat kan ik doen?
- kleppen stellen, welke maat?
- turbo controleren op speling? hoe?
mvg bram
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case International 1494 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zit te denken aan motor-/turbo-vervuiling met roet (door veelvuldig (te) licht werk.
ook dan is het niet wat het vorige week was. hij is nu niet vooruit te branden. bergop zonder wat erachter= terug schakelen van 3 naar 2
en nu? weten jullie nog wat?
Luchtfilter vervangen/schoongemaakt?
Turbo gecontroleerd?
Ik begin er aan te twijfelen of de brandstofpomp nog wel goed functioneerd.
Ohhw, ja, nog dit: Hoeveel geeft de trekker af aan de vermogenstester?
al eens in de tank gekeken terwijl deze zo goed als leeg was? zit er veel troep voor de aanzuigleiding?, en mischien heen filter?
tegenwoordig met de verplichte bijmenging krijg je gauw last van bacteriegroei in de tank en filters.
@Wimsumar helaas heeft mijn poolse collega ermee gereden toen het euvel kwam (plots, ineens werd het vermogen minder zei hij wel) maar hij kan dat niet zo goed vertellen wat hij hoorde/zag.(heeft er ook niet zoveel verstand van dus rijdt hij gewoon door...)
mijn pools en die van mijn baas, is niet geweldig als ik, of mijn baas ermee gereden had dan hadden we het nu wel gevonden.
aan de vermogens tester? nooit geprobeert. mijn schatting nu is ongeveer 50 pk van de 90 die hij orgineel ongeveer heeft
J@tten ze nu ook al peekaas van trekkers?
Wat is er de laatste keer getankt? Per ongeluk benzine?
Tez dla ciebie ; Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku !!!
Is voor iedereen bedoelt !!!
Hoewel ik geen inter kenner ben ; heb ik meer het vermoeden dat er iets loos is met de communikatie tussen tutbo druk en brandstofpomp ; zit hier een leiding ? zodat de pomp geen meer opbrengst krijgt bij wel hogere turbodruk ?
Ik heb me ook al suf zitten denken over dit probleem ;
zoals HeitecNL schrijft , losse klepzetel kan , maar dan gaat ie vaak ook erg tikken en kromme klep kan , maar dan was het met klepstellen wel opgevallen dat er een of meer erg ruim stonden .
Je zegt dat het stationaire toerental erg laag is ( 250 ?) dat hoort ook niet denk ik , dus toch iets met brandstofpomp ; stopkabel goed afgesteld ?
Koppaking doorgeblazen tussen 2 cilinders kan ook niet , dan had je dat wel gezien aan compressietest ?
In de 43 jaar dat ik als automonteur werkte heb ik veel meegemaakt ; en soms weas het ook zoeken en proberen ; ook wel meegemaakt dat een uitlaatdemper verstopt zat .
Losse klepzetelring kwam voor als een motor oververhit was geweest , dan viel de ring eruit , en vaak had je dan ook schade aan de zuiger omdat die de zetelring kapot ramde .
Maar zit er helemaal geen leiding of slang tussen inlaatspruitstuk en brandstofpomp?
Ben benieuwd ; moet toch iets aan de hand zijn .
dat is als je hem start. als ik daarna gas geef en dan weer stationair laat lopen blijft hij bij ongeveer 700 a 800 toeren. trap ik daarna het gas weer vol in gebeurt er weinig. heel langzaam optoeren, dan komt bij 1200 tpm de turbo erin en dan heeft hij wel weer wat kracht.
ik heb zelf niet de spullen om een compressie test te doen. mijn werkgever heeft gezegt dat de dealer een compressie test heeft gedaan, maar dat hebben ze helemaal niet. de kleppen hebben ze gesteld maar dat ga ik zelf nog maar een keer doen. misschien dat er een bijna gebroken tuimelaar opzit die meeveert oid. je weet t maar nooit.
nee er zit echt helemaal niets tussen. geen regelaar ofzo gewoon direct op het gaspedaal. gas geven bij lage toeren = donders roken. maarja dat was voorheen ook altijd al zo.
zit een nieuwe uitlaat op. vorige kapot geslepen omdat hij er niet af wilde, anders kon de moterkap niet open
Ja , dan weet ik het even ook niet meer ; turbo rad is niet beschadigd ? En draait licht rond ? ( Kun je met vinger makkelijk draaien ? )
Als wij zo.n geval in de werkplaats kregen ; dan was het vaak een geval van ; bij het begin beginnen ; compressie meten , kleppen stellen enz .
Starten is goed ? Is de brandstofpomp gecontroleerd door een dieselbedrijf ? Spruitstuk-pakkingen niet lek ?
En turbo lager hoort iets speling te hebben ; is dus normaal .
Zit er een lijn of roterende pomp op ?
En met drukken afstellen bedoel je de verstuivers neem ik aan ?
er zit een roterende vac pomp op zo uit mijn hoofd
Ik denk nog steeds aan compressieverlies dat gecompenseerd wordt nadat de turbo erin komt. Ik denk niet dat de turbo er iets mee te maken heeft.
Motor heeft een idd een roterende pomp. Nogmaals, een compressietest zal veel uitwijzen.
Ik heb het met mijn Guldner gehad ; had ook lekke koppaking tussen cil 3 en 4 ; ook weinig vermogen hoe meer toeren hoe beter hij liep .
Met starten ( wat ook niet vlot meer ging ) hoorde je ook het "sissen" van luscht dat naar een cilinder ging waar een klep van open stond .
Motor ; Mercedes OM 636 ; nieuwe koppakking + kop vlakken ; en loopt weer als een zonnetje .
Dan kan het nog zijn dat het zeefje op de ingang van de brandstofpomp vol met vuil zit.(CAV Pomp?) Leiding demonteren en wartel losdraaien van de pomp. Binnenwerk voorzichtig uitnemen (let op de juiste volgorde) en zeefje schoonmaken.