Oliedruk verminderen
Weet er iemand welk hydraulisch component ik kan gebruiken om de druk op een olieleiding van een 7-tal bar terug te brengen naar max 4 bar (liefst instelbaar) maar het debiet zou ik het liefst zo weinig mogelijk verlagen
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
dat is het probleem, kan moeilijk nog een leiding retourleiding aansluiten...
is voor de oliedruk van mijn turbo, en ik zou niet weten waar ik nog een retour op mijn blok kan aansluiten
Of in ieder geval ertussenin?
nee want ben bang dat de olie dan niet vlug genoeg weg kan vloeien
Dan ergens in/op het carter een aansluiting maken?
omdat hij nu wel heel hoog is... te hoog denk ik persoonlijk
@heimans
zit er ook over te twijfelen voor een smoring, maar ben vooral bang dat debiet niet meer voldoende zal zijn, of mijn angst terecht is of niet hoop ik hier te weten te komen
Als je een overdruk er in zet, haal je het hele systeem naar beneden.
Dus ook van de krukas ect.
wil alleen de druk in de toevoerleiding van de turbo verminderen, rest mag blijven zoals het is
Maar met een smoring niet, en de volumestroom is na de smoring hetzelfde, de druk is alleen gedaald en daardoor het hydraulisch vermogen.
Misschien iets anders, mijn auto heeft een oliedruk van 6,5bar dus ook op de turbo.
Das af fabriek ingesteld , dus mag ik er van uitgaan dat 7 bar ook geen probleem is.
Correctie, als je iets smoort komt er minder door.
dat kun je wel zeggen ja, komt er langs het turbinewiel uit...
is aan uitlaat zijde, enjah wat is veel, druppels volgen elkaar op met enkele seconden tussen
Tsja t lijkt mij ook geen probleem... Maar turbo krijgt wel genoeg olie.
De volumestroom voor de smoring is gelijk aan die van na de smoring. Overal in de leiding passeerd per tijdseenheid evenveel olie. De druk is wel gedaald, dus het hydraulisch vermogen is ook gedaald. Vermogen=druk x volumestroom.
turbo is 1 a 2 jaar oud, dus zou zeker niet mogen zijn, en ik ga waarschijnlijk een nieuwe opzetten maar dan neem ik liever geen risico
De turbospecialist maar even raadplegen dan, hoeveel druk die mag hebben.
websites en verschillende mensen die ik al geraadpleegd heb zeggen dat 4bar maximaal genoeg is en minimaal iets van 1 bar, en nu zit ik aan minimaal 4 bar
leeftijd zegt niet alles , maar zorgen dat je olie door een nieuwe turbo laat lopen voor dat je de trekker start.
hier zijn er al meer turbo's op kapot gelopen , dat ze te laat olie kregen.
misschien ook wel tips om door te nemen.
turbochargers.nl/turbo/turbo-weetjes.html/
oliepomp dat turbo smeert zit niet in het carter van ik
Te hoge carterdruk of een verstopt carterventilatiesysteem zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.
misschien moet je gewoon een grotere ontluchter erop maken, aangezien je toch zoveel carterdruk hebt
Wanneer een motor slecht gereviseerd is, is er meteen al teveel carterdruk.
Wanneer dit bij een gereviseerde turbomotor gebeurd kan het goed zijn dat deze motorolie gaat lekken of verbruiken. Hierdoor kan de motor op hol slaan waarna alles in de motor kapot is.
oliepomp die op de distributie zit vooraan
is nu ook niet om te zeggen dat ik zoveel carterdruk heb, valt nog erg goed mee maar zie het niet graag...
Beide zijn afzonderlijk terug te regelen.
weet ik niet, maar mijn olieleiding van mijn turbo komt in ieder geval van daar
yep die bedoel ik, denkt toch dat de leiding van daar komt, zal het morgen nog eens goed bekijken
kzou dan wel nog een drukmeter plaatsen na de smoorklep
Exact, gaf ik ook al aan...
Zoals je weet, wordt bij een overdruk de druk vóór de klep geregeld en bij een reduceer erna. En dan heb je idd geen probleem.
denk dat de olie die van de turbo komt dan niet meer vlug genoeg wegkan
Over het algemeen zijn de retourleidingen sterk overmaats, maar je heb wel een punt.
Maar bij het gebruik van een reduceer is er helemaal geen retour nodig; zo'n ventiel heeft maar twee poorten.
en daarmee word de druk ook instelbaar??
Bij mijn weten heeft een reduceer altijd een retour nodig, kijk maar eens bij Kramp op de site.
zou dit niet wat zijn??
dat is idd een goed idee, maar ik steek hem normaal ergens onder de motorkap maar je weet idd nooit...
Maar zo'n smoring als in de link lijkt me niet zo'n goed odee ivm de opbrengst
O ja? Wat gebeurt er met het debiet als het overdrukventiel lager afgesteld wordt?
Ik zit eerder te denken aan meer liters.
Door lagere weerstand minder interne lek in de pomp, dus meer afgifte.
Die emmer gaat niet op, want dat heeft geen verband met vloeistof verpompen.
Een hydrauliektester geeft een beter beeld.
Voor de duidelijkheid; een oliepomp in een motor heeft altijd een vaste opbrengst per omwenteling. Hoeveel er uit de pomp komt hangt af van de interne lek
Neem nu als voorbeeld dat een pomp 50 l/min levert bij een constant toerental van 1500 omw/min. Als je dan de uitgang gaat smoren zal het debiet op lekverliezen na constant blijven. Dit komt doordat de snelheid in de smoring zal toenemen.