Oliedruk verminderen

Weet er iemand welk hydraulisch component ik kan gebruiken om de druk op een olieleiding van een 7-tal bar terug te brengen naar max 4 bar (liefst instelbaar) maar het debiet zou ik het liefst zo weinig mogelijk verlagen

Deel dit topic

Reacties

heimans
Met een reduceerklep.
monteurtje
Gewoon een simpele overdrukklep in de persleiding maken en die afstellen op 4 bar.
heimans
Exact, kan ook, we bedoelen hetzelfde doel.
Fendttrisixfan
Hmmm dat is een mogelijkheid maar dan moet ik nog een drukloze retour hebben ergens??
heimans
Ja die moet naar je tank, of waar het maar in moet.
Fendttrisixfan
@heimans
dat is het probleem, kan moeilijk nog een leiding retourleiding aansluiten...
heimans
Hoe bedoel je, wat is de situatie?
Fendttrisixfan
@heimans
is voor de oliedruk van mijn turbo, en ik zou niet weten waar ik nog een retour op mijn blok kan aansluiten
heimans
Je kunt toch wat maken op je retourleiding van de turbo?
Of in ieder geval ertussenin?
Fendttrisixfan
@heimans
nee want ben bang dat de olie dan niet vlug genoeg weg kan vloeien
heimans
Maar waarom zet je gewoon geen smoring in de pers? Debiet wordt er niet zo veel minder van...
Remi_91
Waarom druk verlagen naar je turbo??
heimans
Quote @Fendttrisixfan:
ben bang dat de olie dan niet vlug genoeg weg kan vloeien

Dan ergens in/op het carter een aansluiting maken?
Fendttrisixfan
@Remi_91
omdat hij nu wel heel hoog is... te hoog denk ik persoonlijk

@heimans
zit er ook over te twijfelen voor een smoring, maar ben vooral bang dat debiet niet meer voldoende zal zijn, of mijn angst terecht is of niet hoop ik hier te weten te komen
Favorit614
7 bar kan ie wel hebben das geen probleem.
Als je een overdruk er in zet, haal je het hele systeem naar beneden.
Dus ook van de krukas ect.
Fendttrisixfan
@Favorit614
wil alleen de druk in de toevoerleiding van de turbo verminderen, rest mag blijven zoals het is
heimans
@Favorit614

Maar met een smoring niet, en de volumestroom is na de smoring hetzelfde, de druk is alleen gedaald en daardoor het hydraulisch vermogen.
Favorit614
Komt er olie uit de openingen van de turbo waar het niet weg hoort te komen?
Misschien iets anders, mijn auto heeft een oliedruk van 6,5bar dus ook op de turbo.
Das af fabriek ingesteld , dus mag ik er van uitgaan dat 7 bar ook geen probleem is.
Favorit614
@heimans klopt , maar zou het zinvol zijn , en krijgt de turbo dan wel genoeg olie.
Correctie, als je iets smoort komt er minder door.
Fendttrisixfan
Quote @Favorit614:
Komt er olie uit de openingen van de turbo waar het niet weg hoort te komen?

dat kun je wel zeggen ja, komt er langs het turbinewiel uit...
Favorit614
@Fendttrisixfan veel? meeste turbo's smeren iets olie aan de zuigzijde
Fendttrisixfan
@Favorit614
is aan uitlaat zijde, enjah wat is veel, druppels volgen elkaar op met enkele seconden tussen
Super50
@Fendttrisixfan Kan je nergens de overdrukklep van de oliepomp afstellen ofzo? Als je hem kunt regelen datie vanaf 4 bar open gaat ofzo, heb je nog altijd meer dan genoeg oliedruk.
Favorit614
@Fendttrisixfan Dan kun je , je ook afvragen hoe goed is de turbo.
heimans
@Favorit614

Tsja t lijkt mij ook geen probleem... Maar turbo krijgt wel genoeg olie.
De volumestroom voor de smoring is gelijk aan die van na de smoring. Overal in de leiding passeerd per tijdseenheid evenveel olie. De druk is wel gedaald, dus het hydraulisch vermogen is ook gedaald. Vermogen=druk x volumestroom.
Fendttrisixfan
@Favorit614
turbo is 1 a 2 jaar oud, dus zou zeker niet mogen zijn, en ik ga waarschijnlijk een nieuwe opzetten maar dan neem ik liever geen risico
heimans
@Fendttrisixfan

De turbospecialist maar even raadplegen dan, hoeveel druk die mag hebben.
Fendttrisixfan
@heimans
websites en verschillende mensen die ik al geraadpleegd heb zeggen dat 4bar maximaal genoeg is en minimaal iets van 1 bar, en nu zit ik aan minimaal 4 bar
Favorit614
@Fendttrisixfan hoeveel speling heb je op de as vd turbo?
leeftijd zegt niet alles , maar zorgen dat je olie door een nieuwe turbo laat lopen voor dat je de trekker start.
hier zijn er al meer turbo's op kapot gelopen , dat ze te laat olie kregen.
Remi_91
Zou dan nog maar eens goed nagaan of de rest ook wel met 7 bar gesmeerd moet worden (fabrieksgegevens). Zo kan je t spulletje misschien via de overdruk van je smeerpomp omlaagschroeven...
Super50
@Fendttrisixfan zit daar dan nergens een overdrukklep op het hele oliedruksysteem? Al mijn oldtimers hebben dat, de zetor heb ik overlaatst ook bijgeregeld die ging voorbij de 6 bar, nu draait die gewoon rond de 4 bar. Van mijn 614 weet ik wel niet waar die zat, maar er zijn hier wel mensen die dat zullen weten zeker?
Fendttrisixfan
@Favorit614 zit wel wat spelling op maar alleen omhoog en omlaag en niet voorwaarts en achterwaarts
Fendttrisixfan
Heb geen idee waar overdrukklep zou kunnen zitten...
Favorit614
@Super50 van een jongere 614 zit ie in de oliepomp , voor in het carter.
misschien ook wel tips om door te nemen.
turbochargers.nl/turbo/turbo-weetjes.html/
Fendttrisixfan
@Favorit614
oliepomp dat turbo smeert zit niet in het carter van ik
Super50
Dit staat tussen die tips:
Te hoge carterdruk of een verstopt carterventilatiesysteem zal zorgen voor olielekkage in de Turbo.

misschien moet je gewoon een grotere ontluchter erop maken, aangezien je toch zoveel carterdruk hebt 😃
Favorit614
@Fendttrisixfan waar mee smeer je hem nu dan ?
Super50
Dit is misschien ook van toepassing?
Wanneer een motor slecht gereviseerd is, is er meteen al teveel carterdruk.
Wanneer dit bij een gereviseerde turbomotor gebeurd kan het goed zijn dat deze motorolie gaat lekken of verbruiken. Hierdoor kan de motor op hol slaan waarna alles in de motor kapot is.
Fendttrisixfan
@Favorit614
oliepomp die op de distributie zit vooraan
Fendttrisixfan
@Super50
is nu ook niet om te zeggen dat ik zoveel carterdruk heb, valt nog erg goed mee maar zie het niet graag...
Super50
@Fendttrisixfan is de oliepomp op de distributie niet voor het stuur dan?
Favorit614
@Fendttrisixfan De hydrauliek of stuurpomp, ik weet ff niet welke daar op die trekker zit, ik ken alleen de jongere modellen.
Beide zijn afzonderlijk terug te regelen.
Fendttrisixfan
@Super50
weet ik niet, maar mijn olieleiding van mijn turbo komt in ieder geval van daar
Super50
@Fendttrisixfan Ik zou de olie toch maar ergens aftappen van het blok hoor ipv aan de stuuroliepomp. Het is toch de pomp die vlak voor de brandstofpomp zit die je bedoelt?
jo845xl
Je moet wel nadenken over wat je gaat doen . Het hele smeersysteem krijgt oliedruk van de oliepomp . Als je een overdrukventiel gaat plaatsen krijgt de rest ook minder oliedruk . ( druk zoekt altijd de gemakkelijkste weg ) en een gewone smoring werkt ook niet degelijk , hangt teveel af van temperatuur en debiet van pomp bij bepaalde toerentallen . Ik zou eerst de oliedruk van de motor maar eens meten en als die ook te hoog is kun dat wel laten zakken naar ongeveer 3 bar . Bij mijne 14 zit overdrukventiel in het carter .
Fendttrisixfan
@Super50
yep die bedoel ik, denkt toch dat de leiding van daar komt, zal het morgen nog eens goed bekijken
Fendttrisixfan
@jo845xl
kzou dan wel nog een drukmeter plaatsen na de smoorklep
jo845xl
Dat zou je kunnen maar je gaat toch zien dat drukmeter gaat schommelen . Als de motor koud is en je stelt dan de druk af gaat deze toch nog te hoog worden als de olie warm word en als je ze afstelt bij warme motor ga je niet veel druk krijgen als de motor dan weer koud is . Verschil in viscositeit . Maar ik begrijp precies wel niet heel goed vanwaar jou oile komt want je hebt het over een stuurpomp en zo , normaal komt de olie voor een turbo gewoon van het motorblok en daar dat ik zeg , eerst oliedruk motor meten .
Super50
@Fendttrisixfan ja bekijk het maar eens goed. het zou nogal onlogisch zijn die stuurpomp geeft tot 150 bar ofzo... En die werkt met andere olie. normaal gezien steken ze een T stuk waar de oliedruksensor zit aangesloten, en tappen ze daar oliedruk af voor naar de turbo. En de retourolie gewoon ergens weer in het carter laten lopen. Ik zou toch eerst eens kijken om de oliedruk van de motor te regelen naar 4 bar ofzo is nog altijd meer dan genoeg.
ramrod
Je moet een reduceerklep gebruiken ipv een overdrukventiel; dan blijft de druk in de rest van het systeem behouden. En de retour van zo'n ventiel kun je toch in de retourleiding vna de turbo uit laten komen via een t-koppeling?
heimans
@ramrod

Exact, gaf ik ook al aan...
Zoals je weet, wordt bij een overdruk de druk vóór de klep geregeld en bij een reduceer erna. En dan heb je idd geen probleem.
Fendttrisixfan
Quote @ramrod:
En de retour van zo'n ventiel kun je toch in de retourleiding vna de turbo uit laten komen via een t-koppeling?

denk dat de olie die van de turbo komt dan niet meer vlug genoeg wegkan
IH214d
Je zou ook in een wartel een draad kunnen tappen, waarna je er een bout indraaid, die met loctite vast zit, en waar je een kleiner gat in boort, deden we in het verleden vaak bij de rotor van een knijpbak.
ramrod
@Fendttrisixfan
Over het algemeen zijn de retourleidingen sterk overmaats, maar je heb wel een punt.

Maar bij het gebruik van een reduceer is er helemaal geen retour nodig; zo'n ventiel heeft maar twee poorten.
Fendttrisixfan
Quote @ramrod:
Maar bij het gebruik van een reduceer is er helemaal geen retour nodig;

en daarmee word de druk ook instelbaar??
heimans
@ramrod

Bij mijn weten heeft een reduceer altijd een retour nodig, kijk maar eens bij Kramp op de site.
Fendttrisixfan
kramp.com/shop-nl/nl/…

zou dit niet wat zijn??
heimans
Ja dat is een idee, ik zou voor een gaan die je met een inbusje kunt verstellen, je weet nooit wat voor een grapjas eraan zit met zn klauwen...
heimans
Ik meen me nog te herineren dat je die dingen kon borgen met een inbusje... Oja weet het wel zeker, zie het nu in de link.
Fendttrisixfan
Quote @heimans:
Ja dat is een idee, ik zou voor een gaan die je met een inbusje kunt verstellen, je weet nooit wat voor een grapjas eraan zit met zn klauwen...

dat is idd een goed idee, maar ik steek hem normaal ergens onder de motorkap maar je weet idd nooit...
ramrod
Idd wel een retour.
Maar zo'n smoring als in de link lijkt me niet zo'n goed odee ivm de opbrengst
Valtra-Fordpower
Druk verlagen is ook debiet verlagen.... Het hoort bij elkaar.
TomopSame
Bij een oliepomp mag je niet zomaar de drukleiding gaan smoren. Een volumetrische pomp levert een constant debiet per cyclus. Bij smoring zal de pomp dan meer vermogen vragen wat de pomp sneller laat slijten en de olie zal hierdoor bij een te grote smoring te veel opgewarmd worden.
ramrod
@Valtra-Fordpower
O ja? Wat gebeurt er met het debiet als het overdrukventiel lager afgesteld wordt?
Valtra-Fordpower
@ramrod Dan heb je minder liters in dezelfde tijd. Probeer het eens met een emmer ofzo 😛
ramrod
@Valtra-Fordpower
Ik zit eerder te denken aan meer liters.
Door lagere weerstand minder interne lek in de pomp, dus meer afgifte.

Die emmer gaat niet op, want dat heeft geen verband met vloeistof verpompen.

Een hydrauliektester geeft een beter beeld.

Voor de duidelijkheid; een oliepomp in een motor heeft altijd een vaste opbrengst per omwenteling. Hoeveel er uit de pomp komt hangt af van de interne lek
TomopSame
@Valtra-Fordpower
Neem nu als voorbeeld dat een pomp 50 l/min levert bij een constant toerental van 1500 omw/min. Als je dan de uitgang gaat smoren zal het debiet op lekverliezen na constant blijven. Dit komt doordat de snelheid in de smoring zal toenemen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
67
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
17