Interview met de Nederlands kampioen in de standaardklasse 10 ton: Bert Kok uit Lexmond met een New Holland TG 230.
Dit is de Fendt-klasse en dan win jij met een New Holland.
Ja, zo hoort dat he.
En hoe deed je dat?
Het enige wat ik anders heb gedaan is dat ik niet heb geschakeld. Een versnelling en rijden.
Was dat de manier om deze dag te winnen of doe je dat wel vaker?
Nee, dit was de eerste keer.
Is het niet een grote gok om zoiets op een NK voor de eerste keer te proberen?
Ja, je moet wel eens gokken he.
Ben je een vaste deelnemer van de NK's?
Dit is de derde maal dat ik meedoe. Drie keer is scheepsrecht dus. Mijn broer Hanco reed met de 8970 de dubbelfinale tegen Arnoud Sterk die ook bij ons uit Lexmond komt. Dat die twee in de finale precies dezelfde afstand trokken dat is toch niet normaal. Gelukkig won Hanco uiteindelijk toch van Arnoud zodat wij met ons loonbedrijf 1 en 2 zijn. Staan er 10 Fendt-tractoren op rij achter ons? Goh, dan blijkt maar hoe goed de New Holland's zijn.
Jullie hebben enkel New Holland-tractoren op jullie bedrijf?
Ja, op ons loonbedrijf hebben we allemaal New Holland's. Er werken zo'n 60 man. We zitten veel in cultuurtechniek en grondverzet en ook in het recyclen doen we best wel veel en dan heb je het agrarisch loonwerk nog..
Bron: Truck en Tractor Pulling Magazine, oktober 2009.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
hier in de buurt winnen ook altijd de fendts, komt omdat er niet veel andere trekkers zijn voor in die klasse
maar een klasse lichter, de 8 ton, daar moeten de varios het altijd afleggen
maar bij ons is het de 11.5 ton
als je `m zo opdraait red je het met een 824 zoals deze ook wel om hem dr af te slepen..
jonge jonge wat een klootzak ja, heeft maar geluk dat de baan knoeperd hard is, dat de hydroslep dat toelaat dat hij de wagen zo haaks om mag gooien...
beetje verstand
verder zeg ik maar niks
en die fendt uit denemarken oid is best leuk maar daar staat die kar helemaal nie zo afgesteld als hier in nederland.
kheb t in de vakantie zelf mogen mee maken maar das wel ff n tikkie anders als hier...
en dat om gerop van die kop is wel mooi om te zien ja haha, mooi laten gaan
het filpje van de puul waarmee hij nederlands kampioen werd
Dit kun je ook nog uitschakelen, is niet van toepassing bij vario's.
Voor trekkerslep is het misschien nadelig, voor het gewone werk is het toch een stuk behoud voor motor en versnellingsbak, gekke klappen of trillingen worden allemaal opgevangen. Kan je wel zien aan de staat van die ZF bakken die uit die oudere trekkers komen, liggen namelijk ook in andere trekkers zonder vloeistofkoppeling.
In het regelement staat bijvoorbeeld dat een trekker die deelneemt in de standaardklasse voorzien moet zijn van de standaard brandstofpomp. Volgens mij is dat wat anders als deze NH. Ga eens goed onder de kap kijken, en je komt een brandstofpomp tegen die daar niet hoort te zitten, en veel gebruikt wordt op oudere vrachtwagens met plunjers die bijna 1,5x zo groot zijn als standaard.
Verder vraag ik me dan af hoe moeilijk het is om te winnen met meer als 400pk aan boord op een baan waar puur op snelheid gereden moet worden, omdat deze simpelweg zo nat is, dat er totaal geen grip inzit. Op een evenement dat gesponsord wordt door uiteraard een NH-dealer, waar s'morgens 2prachtige banen liggen waar dan opeens een enorme hoeveelheid water ingebracht moet worden. Beetje vreemd als de banen er zo mooi bij liggen mijns inziens. Daarbij komt kijken dat er gereden wordt met een sleepwagenafstelling waar alleen wat bereikt kan worden door snelheid. De 70meter in de finale komt iedereen overheen, waarna opeens de messen zo hard de grond ingaan, dat degene met de meeste snelheid nog het verst doortrekt toevallig. Bij alle trekkers die getrokken hadden volgt het standaard commentaar: Ja maar wacht maar tot de NewHollands van KOK komen. Oftewel we hebben van tevoren al bepaald wie er gaat en wie er moet winnen. Of trek ik nu een foute conclusie? Je kunt me veel wijsmaken, maar niet dat dit geen doorgestoken kaart is. Het straalde er aan alle kanten van af.
Ook vraag ik me dan af, als die NewHollands van hen werkelijk zo goed zijn, waarom redden ze het dan alleen op zo'n waardeloze baan als op het NK? In Putten deed geachte heer KOK ook mee met deze TG230. In Putten ligt tenminste een baan waarop de deelnemers aan elkaar gewaagd zijn, en waarop iedereen grip kan creeren. Op zo'n zware kleibaan, kan tenminste een trekkertrek verreden worden, dat is wat anders als spelen in een zand/klei-bak, waarop je alleen domweg gas hoeft te geven. Als die NewHolland werkelijk zo goed is, waarom komt hij dan in Putten op die prachtige baan niet verder als een 10e plaats? Waar trekkers met 150pk hem er gewoon even dik afrijden en meneer KOK die van tevoren nog zo'n grote mond had over dat hij het wel even voor zou doen, nadietijd niet zo'n grote mond meer had.
Als hij met ze NEwHollands eens meedeed in bijv. Wekerom/Speuld/Putten of een andere wedstrijd met een mooie zware kleibaan, komt hij never op het podium, want grip heeftie niet. Zo'n wedstrijd op een fatsoenlijke baan is voor de deelnemers veel leuker, en voor het publiek zeker veel mooier om naar te kijken.
En degene die een paar reacties terug zei dat die trekkers opgevoerd waren kan ik bij deze vertellen dat de Fendt920, JohnDeere6920, JCB Fastrac 150 en Fendt Xylon 524 geen één van allen opgevoerd zijn. Deze vier trekkers zijn volkomen standaard.
en volgens jou kunnen die jcb jd en kleine fendt's mee met die 900-reeks da klopt toch niet helemaal hoor
Ik rijd ook veel liever op de hele zware banen. Ben helemaal met je eens, dat dan tenminste de echte kracht eruit komt, maar ben niet met je eens, dat die kleine trekkers niet mee kunnen komen met de grote, bij een goede baan en goede sleepwagenafstelling komen ze net zo ver als een grote als ze de boel goed voor elkaar hebben. Zie uitslagen 2009 van Wekerom, Putten, Speuld, Harskamp, Tzum, enz
hihihi
1 Aart Kroes Elspeet JCB Fastrac 150 F.P. 93,64
2 Adriaan van de Steeg Uddel John Deere 6920 F.P. 88,18
3 Henri van de Bunt Nijkerk Case International 7250 F.P. 87,60
4 Ronald Haverlag Nijkerkerveen Fendt 930 F.P. 87,21
5 Evert Kroes Elspeet Fendt Xylon 524 F.P. 84,54
6 Bouwheer Lunteren John Deere 7810 93,13
7 Nijborg Renswoude International 1246 92,70
8 Van Dijk Otterlo John Deere 6030 91,55
9 Gerrit Buijtenhuis Kootwijkerbroek Fendt 920 89,96
10 Gerard Geurtsen Ederveen John Deere 7710 89,81
11 Bouwheer Lunteren John Deere 7810 86,22
12 Gerard van Dijk Wekerom New Holland T7050 80,30
13 Bouwheer Lunteren Deutz TVT 78,87
Standaardklasse tot 10000 kg:
1 Gerrit Buitenhuis Uddel Fendt 920 97,04
2 Hans Versteeg Uddel Fendt 920 96,82
3 Arnoud van Hierden Meerveld John Deere 7930 96,61
4 Evert Kroes Elspeet Fendt Xylon 524 95,60
5 Gerbert Kuyt Elspeet John Deere 7930 95,23
6 Hendri van de Bunt Nijkerk Case International 7250 94,86
7 Gertjan van Ginkel Harskamp Fendt 824 94,78
8 Donkersgoed Voorthuizen Fendt 818 94,45
9 Van Panhuis Emst Fendt 94,34
10 Erik Dijkgraaf Elspeet Massey Ferguson 7490 88,22
Standaardklasse tot 10000 kg:
1 Hans Versteeg Uddel Fendt 920 97,29
2 Adriaan van de Steeg Uddel John Deere 6920 86,38
3 Arnoud van Hierden Putten John Deere 7930 85,61
4 Jeroen Hop Nijkerk Case International 1455 XL 84,95
5 Wout Sterk Lexmond Fendt 936 84,66
6 Wouter van Donkersgoed Voorthuizen Fendt 818 83,85
7 Wilco van Harten Waarder Fendt 930 82,84
8 Gert Buitenhuis Elspeet Fendt 920 81,04
9 Jan Kroes Elspeet JCB Fastrac 150 81,03
10 Bert Kok Lexmond New Holland TG 230 80,64
11 Sander Schoonderwoerd Dordrecht Case International 1455 XL 80,12
12 Ronald Haverlag Nijkerkerveen Fendt 820 79,94
13 Mathijs van de Wind Putten John Deere 7830 79,61
14 Arnoud Sterk Lexmond Fendt 930 79,57
15 Hendri van de Bunt Nijkerk Case International 7250 79,52
16 Edwin Borgstein Nijkerkerveen Fendt 924 79,17
17 Gertjan van Elst Stoutenburg Fendt 920 78,52
17 Luuk Wessel Holten New Holland T8030 78,52
19 Evert Kroes Elspeet Fendt Xylon 524 78,03
20 Henk Bokkers Nijkerk Fendt 916 76,58
21 Wouter Timmer Ermelo New Holland T7050 75,86
22 Gertjan van Ginkel Nijkerk Fendt 824 74,24
22 Peter van Loenen Putten John Deere 6030 74,24
24 Firma Kamphorst Ermelo Massey Ferguson 8240 74,13
25 Johan van de Kieft Barneveld International 1455 XL 73,97
26 Dirk van Beek Renswoude International 1246 73,92
27 Daan van de Wetering Stoutenburg Fendt 924 73,72
28 Marcel Verhoef Nijkerk Fendt 916 73,56
29 Janneke Kap Renswoude Fendt 816 73,20
30 Gerard Franke Putten Fendt 818 70,87
Standaardklasse tot 10000 kg:
1 Hendrie van de Bunt Nijkerk Case International 7250 F.P. 90,02
2 Jeffrey Paulusse Bergen op Zoom New Holland 8870 F.P. 89,13
3 Adriaan van de Steeg Uddel John Deere 6920 F.P. 88,10
4 Peter Hijwegen Nijkerkerveen Fendt 820 F.P. 85,77
5 Sippe Heeringa Terzool Fendt 918 F.P. 85,26
6 Gerard Geurtsen Scherpenzeel John Deere 7710 F.P. --
7 Sible Nauta Tzum John Deere 7920 99,36
8 Floris van Binsbergen Bears Fendt 820 98,95
9 Dirk-Johannes Steenstra Tzum Case MX 220 98,53
10 Rutger Agricola Terzool Fendt 820 98,19
11 Joh. Heeringa Sibrandabuorren Fendt 930 96,92
12 A.J. Kroondijk Oosterend New Holland 8770 94,64
13 Marco Jansma Rotstergaast New Holland T7040 91,40
14 Richard Heslinga Boksum Fendt 924 91,22
15 Evert Schoneveld Ferwoude New Holland T7050 88,73
16 Gerrit Faber Oosterend Ford 8360 88,62
17 Coen Rameau Tzum John Deere 8100 85,12
18 Anne de Boer Lollum Massey Ferguson 7485 84,93
19 Sybren van de Kooi Achlum Claas Axion 810 84,61
20 Kieftenburg Pingjum New Holland G240 83,58
21 Wiebren Plantinga Ferwoude New Holland T7030 83,24
Standaardklasse tot 10000 kg:
1 Adriaan van de Steeg Uddel John Deere 6920 F.P. 92,36
2 Gebr Bouwman Staphorst John Deere 6030 F.P. 89,32
3 Wilco van Harten Waarder Fendt 930 F.P. 86,50
4 Eric Hoeve Staphorst John Deere 7710 94,48
5 Henry van de Bunt Nijkerk Case International 7250 93,94
6 Bernard Dunnink Staphorst New Holland T7040 93,44
7 Rene Trompetter Rouveen Ford 8670 90,88
8 Marco de Gorter Bloemberg New Holland T7060 90,17
9 Arjan Kleine Bloemberg New Holland T7050 89,14
Volgens mij zeggen deze uitslagen toch wel genoeg dat er met een kleine trekker ook zeker kansen zijn
en daar komen kleinere trekkers vaak pk's te kort.
bij ons is de 9.5T wat bij jullie 10T is.
fendts rijen nooit snel ook niet op het nee hor
Uitslagen NK Alphen 2012
1. New Holland
2. Fendt 920
3. Fendt 930
4. Belarus
5. Case International
6. Case International
7. Fendt 936
8. Fendt 828