Voorloop en naloop aftakas.

Goedemorgen allemaal!

ik moet voor school een opdracht maken over aftakassen en nu was mijn vraag:

Wat wordt er bedoeld met de voor en naloop van een kruiskoppeling.

Ik heb al op internet gezocht maar kon helaas niets vinden, zou een van jullie mij hiermee verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Geert

Deel dit topic

Reacties

marco steyr
Als een kruiskoppeling onder een hoek staat draait het deel na de koppeling iets langzamer, als je gebruik maakt van 2 koppelingen word dat snelheidsverschil opgeheven. Ik denk dat ze dit bedoelen.
interRick
@marco steyr

hoe kan het dat dat deel na de kruiskoppeling langzamer draait volgens jou?

het aantal toeren blijft gelijk hoor.
RobDeutz104
Je krijgt een oneenparigheid, en de kruiskoppelinng aan de andere kant lost dit weer op, mits die onder dezelfde hoek staat
marco steyr
@RobDeutz104 dat bedoel ik, ja 😉
bartjuh
Onder een hoek draait de buis onregelmatig toch? En door de tweede hoek in de zelfde stand word dit weer opgeheven. Daarom moeten de kruisjes ook altijd 'gelijk' staan tegenover elkaar
marco steyr
@bartjuh klopt, dat bedoelden wij ook 😉
Wimsumar
Beste Geertsuperdexta: Neem maar eens een losse aftakas(helft) in handen en draai er wat mee.
Als de kruiskoppeling 'recht' is, draait de tussenas regelmatig.
Met de kruiskoppeling onder een hoek, dan voel je dat de tussenasbuis onregelmatig (schoksgewijs) rond gaat. Het kruisje maakt als het ware een binnen- en een buitenbocht (2X) bij een omwenteling.
JD3010
@Wimsumar Als je deze er haaks ophoudt dan doet die een stukje niks.
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
een stukje niks

Ja, dat klopt. Dat wil zeggen, je kunt de kruiskoppeling op 2 manieren haaks houden.
In 1 stand houden beide delen elkaar star, in de ander stand kan 1 helft nog wat draaien.

P.S.: Met de kruiskoppeling van de dopsleutelset (deze tussen 2 verlengstukken geplaatst) kun je het schoksgewijze draaien heel goed voelen naarmate de hoek groter/kleiner wordt gemaakt.
JD3010
@Wimsumar Dit is ook de reden dat er bij grotere hoeken een groothoek nodig is. De krachten worden anders veel te groot, waardoor de kruiskoppeling kapot gaat.
Valtra-Fordpower
@JD3010 De krachten kunnen ze wel hebben, maar de ontstane wrijvingswarmte sloopt ze.
Wimsumar
Beste
Quote @Valtra-Fordpower:
wrijvingswarmte

Als je een beetje technisch gevoel hebt dan grijp je hopelijk wel een beetje eerder in en zet je de aandrijving uit als de aftakas begint te 'klapperen' als deze onder een hoek moet draaien en wacht niet af tot de rook er af komt.
JD3010
@Valtra-Fordpower Zet de as maar eens haaks op de trekker. Ik weet zeker dat het kruis of de gaffel niet de kans krijgen om warm te worden.
geertsuperdexta
Helemaal super!

dankjewel 😉
basia
Bij een homokinetische koppeling heb je dit probleem niet .
Valtra-Fordpower
@JD3010 Joh 😃
marco steyr
@basia ja, maar die kunnen helemaal niet haaks dus kun je bijv. een maaier niet opklappen. En je hebt een rubber om de koppeling om vuil buiten te houden, als dat kapot is en er komt wat zand tussen is het heel gauw gedaan met de kogels die in de koppeling zitten. Dat is ook meteen de reden dat deze koppeling alleen in autos word gebruikt.
ADB996
Wat ik nog wel vaak zie is dat bij de trekker een groothoek(dubbel) op zit, en bij de machine 1. dan kunnen ze de krachten niet kwijtraken.

Aftakassen moeten altijd onder een hoek draaien wil je de levensduur behouden, daarmee bedoel ik niet mee dat haaks moet staan. Maar ook niet recht, gewoon dat hij net een paar graden is gedraaid. is voor de behoud van je lagers 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
10