Goedemorgen allemaal!
ik moet voor school een opdracht maken over aftakassen en nu was mijn vraag:
Wat wordt er bedoeld met de voor en naloop van een kruiskoppeling.
Ik heb al op internet gezocht maar kon helaas niets vinden, zou een van jullie mij hiermee verder kunnen helpen.
Alvast bedankt,
Geert
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
hoe kan het dat dat deel na de kruiskoppeling langzamer draait volgens jou?
het aantal toeren blijft gelijk hoor.
Als de kruiskoppeling 'recht' is, draait de tussenas regelmatig.
Met de kruiskoppeling onder een hoek, dan voel je dat de tussenasbuis onregelmatig (schoksgewijs) rond gaat. Het kruisje maakt als het ware een binnen- en een buitenbocht (2X) bij een omwenteling.
Ja, dat klopt. Dat wil zeggen, je kunt de kruiskoppeling op 2 manieren haaks houden.
In 1 stand houden beide delen elkaar star, in de ander stand kan 1 helft nog wat draaien.
P.S.: Met de kruiskoppeling van de dopsleutelset (deze tussen 2 verlengstukken geplaatst) kun je het schoksgewijze draaien heel goed voelen naarmate de hoek groter/kleiner wordt gemaakt.
Als je een beetje technisch gevoel hebt dan grijp je hopelijk wel een beetje eerder in en zet je de aandrijving uit als de aftakas begint te 'klapperen' als deze onder een hoek moet draaien en wacht niet af tot de rook er af komt.
dankjewel
Aftakassen moeten altijd onder een hoek draaien wil je de levensduur behouden, daarmee bedoel ik niet mee dat haaks moet staan. Maar ook niet recht, gewoon dat hij net een paar graden is gedraaid. is voor de behoud van je lagers