Illustratie van:

Iseki TX 1300 - koppeling

Alle

De koppeling van onze iseki 1300 ontkoppeld niet meer helemaal. De bout onder het pedaal heb ik reeds helemaal ingedraaid. Ik kan verder geen stel mogelijkheden vinden, of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Ad

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Koppeling cilinder stuk, koppeling plaat ver heen of helemaal zelfs....
Wimsumar
Beste
Quote @Boemrang:
Koppeling cilinder

De bediening op zo'n Iseki 1300TX compacttrekker is puur mechanisch.

@ Ad van der Velden: Ik denk dat het druklager totaal versleten is. Het trekkertje zal in tweeën moeten.
Dat is dan mooi vervelend want hij is net in drién geweest. Van de prisus as waren wat tanden versleten dus die is vervangen. Het druklager zag er nog goed uit.
Wimsumar
Beste @Ad van der Velden: Ik deed maar een 'logische' gok. 😉

Hoe voelt de weerstand van het pedaal aan bij induwen?
Normale vrije slag en "ontkoppelings-weerstand'' ?

De koppelingsplaat kan ook vastgekleefd zitten.
jmos
@Ad van der Velden
dus hij blijft wat hangen als je de koppeling intrapt? dat ie nog iets wil gaan rijden? dan is het het druklager niet denk ik. dan zou die juist slecht moeten aangrijpen maar dat kan ik mis hebben. :? @wimsumar?
Heren
Bedankt voor het meedenken. Ik heb een ruime vrije slag van het koppelingspedaal. Daarna voel ik duidelijk de weerstand van het indrukken van de koppeling. Vastzitten van de koppelingsplaat is een optie. Wat denken jullie de trekker vastzetten aan een boom en ingeschakkeld de koppeling maar indrukken
basia
Ja ; kan meerdere oorzaken hebben ; drukgroep komt niet voldoende vrij , plaat blijft kleven , plaat schuift zwaar op spiebanen om maar paar te noemen ,

Versleten druklager lijkt me heel sterk ; dan had het ook veel lawaai moeten geven bij kop.intrappen .
basia
@Ad van der Velden

Kun je de vrije slag nog iets kleiner maken ?
casejxu
3 cm vrije slag is genoeg
Vrije slag was nou net mijn vraag, er is mijns inzien niks te stellen of zie ik iets over het hoofd?
Kubota
Heb je hier iets aan?
sonnys_bolens.tripod.com/iseki/TX1300-1500-OM.pdf/

Bladzijde 16, figuur 14
Beste Kubota

Op de tekening zie ik twee bouten. Eentje om te zorgen dat je het pedaal niet te ver intrapt. Die heb ik maximaal terug gedraaid. De tweede bout lijkt mij om het pedaal vast te zetten op de as. zou dat iets zijn om het pedaal te verstellen????
Kubota
Ik dacht eerder aan de gaffel, door die te verdraaien? althans, zo'n dergelijke constructie zit op mijn Kubota.
Wimsumar
Beste
Quote @Ad van der Velden:
tweede bout

Het tweede boutje is voor de afstelling van de vrije slag ( het stukje dat het pedaal bovenin nagenoeg weerstandloos intrapt). De vrije slag moet 2 cm zijn.
Er gaat aan onderzijde een stangetje (hierin zit geen verstelmogelijkheid) naar de drukgroep.

Het koppelingspedaal scharniert om de as van de linkerrembediening.
nhmonteur
@Ad van der Velden
toen hij in drieen is geweest heb je toen ook de koppeling los gehad?
heb je misschien de koppelingsplaat er verkeerd om in gezet, is mij ook wel een overkomen.
Meestal als hij verkeerd om zit dan komt hij niet of heel slecht vrij.
Nhmonteur
Ik ben er honderd procent zeker van dat de plaat er goed inzit bij het loshalen meteen gemerkt. vandaag aan een boom gebonden en met ingetrapte koppeling ging de Iseki proberen de boom om te trekken. Spinnende wielen als gevolg. Vervolgens ook de rem nog ingetrapt. Dit alles met bijna vol vermogen en laagste versnelling. Een krakend geluid en ik kan weer ontkoppelen. Dus de plaat zat vastgeplakt. Probleem opgelost. Bedankt voor het meedenken.
Groet, Ad
Wimsumar
Beste Ad van der Velden: Bij de stelschroefjes voor o.a. de vrije-slaginstelling zit ook een beugeltje om het koppelingspedaal in ingetrapte stand vast te houden.
Als je de trekker langdurig niet gebruikt is het aan te raden de koppeling dan ''ingetrapt'' vast te zetten. Dan kan de plaat ook niet vastkleven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1300 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!