Draad voor gloeien ford 3000

Wij hebben en ford 3000.en ik ben bezig met het aan sleuten van de draad van het voorgloei systeem.ik heb en contact met 0=uit 1=contact 2=voorgloeien 3=starten wie heeft en plaatje op welk stekkertje achterop het contactslot die draad moet.
gr johan

Deel dit topic

Reacties

jmos
Niet meer een origineel contactslot dan? Bij de 1000 serie is als het goed is een naar rechts contact, twee naar rechts starten. en een naar links (vanuit middenstand) gloeien en twee naar links ook weer starten.
johan6640
@jmos nee dit is en ander contactslot volgens mij van en 10 serie de orginele was van het zomer kapot.
jammermaarhelaas
Ik heb dit zelf nooit bij de hand gehad, maar als ik je vraag lees dan is het gewoon klem 2 waar je de draad op moet steken die naar de voorgloeispiraal/vlamstarter gaat.

De gloeispiraal is goed te vinden als je de motorkap openzet en de accu naar buiten draait. De spiraal zit waarschijnlijk een paar centimeter na de inlaatopening van het inlaatspruitstuk (daar waar de rubberslang vanaf het luchtfilter op aangesloten zit).
Even het stroomdraadje eraf halen, multimeter eraan steken en dan de sleutel in de gloeistand draaien, als er dan 12V spanning op komt te staan, en in alle andere standen niet, heb je de gloeispiraal goed op het contactslot aangesloten. Maar dat is logisch 😄

Andere manier, als dat praktisch lukt, is gewoon even de spanning op klem 2 meten wanneer je de sleutel in de voorgloeistand zet (12V spanning), en in elke andere stand (dan mag er dus geen spanning op komen te staan).
jmos
@johan6640
heb je er zolang deze al tussen gehad? Als ie in de zomer kapot ging wat heb je tot nu toe gebruikt dan om te starten? Als het dit contactslot is heb je als het goed is nog een pin over waar een draad aankan. en dat moet hem zijn dan.
johan6640
Ik had de draad van het starten enz.er toen al aan gedaan maar de draad van de gloeierij was en beetje rot.dus die heeft nooit op dit contact angesloten gezeten heb nu de draad op nieuw aan gelegt had ik van het zomer niet aan tijd
stuifzand
@johan6640 vraag het eens aan @Ford5000
ford-fordson.nl/
ford5000
@johan6640 Als ik je goed begrijp kun je bij jou de sleutel vanuit middenstand niet naar links draaien?
Hoeveel aansluitpunten heeft jouw contactslot dan?
in geval van 3 moet ie aan het middelste pootje, in geval van 4 aan de derde vanuit de nulstand gezien, dus van de achterkant gezien tegen de klok in.
johan6640
@ford5000 ja bij mijn contact slot kun je van uit de midden stand niet naar links draaien.ik heb 5 aan sluit punten.en er kunnen in totaal 11 draaden op.ik heb nog 1 aansluitpunt over waar 4 draaden op kunnen
ford5000
@johan6640 5 standenschakelaar, dus dan zou hij aan de vierde aansluiting moeten.
Heb zo helaas geen foto voor je.
johan6640
@ford5000 dus aan het aan sluitpunt waar ik die 4 pootjes over heb waar geen draad op zit.het is trouwens en orginele lucas
ford5000
@johan6640 Denk dat je inderdaad die hebben moet.
Je kunt het vrij eenvoudig testen.
Ik weet niet of je eem multimeter hebt?
Anders even aansluiten, en sleutel in die stand vasthouden, tegen de veerdruk in, en als de vlamstart dan warm wordt heb je het goed gedaan.
Na zo'n 15 seconden moet de vlamstart, en de omgeving daarvan in het inlaatspruitstuk warm aanvoelen.
johan6640
@ford5000 okee bedankt.zal ik het morgen even probeeren.multimeter heb ik wel maar die is kaduk.zal ik de ander manier morgen even probeeren.
ford5000
@johan6640 Als je jezelf er maar van verzekerd dat je hem niet achter de contactstand hebt zitten na de tijd want dan gaat je vlamstart kapot en loopt de diesel uit de retourleiding rechtstreeks het inlaatspruitstuk in, en in je cilinders.
Dat is mij namelijk ook al een keer overkomen.
Wimsumar
Beste Johan6640 e.a.: Hier een prachtig 'schoolvoorbeeld' van de werking van de vlamstart:

johan6640
@ford5000 oei ja idd dan blijft hij zeker kontenu op de gloeistand staan zeker
johan6640
@Wimsumar ja idd dit gaat niet helemaal zo als het moet volgens mij
ford5000
@johan6640 Juist, en als je genoeg diesel op één of meer zuigers hebt staan maakt ie een waterslag bij het starten, en loop je het risico op een kromme drijfstang.
Als dat gebeurd kun je de motor losgooien.
Daarom vermeld ik het er maar even bij.
Ik heb toen gewoon mazzel gehad.
Dacht een lekke cilinderwand te hebben, maar bleek dus diesel op de voorste zuiger te staan toen ik de kop erafgetrokken had.
Heb toen gelijk de kop laten reviseren en een nieuwe pakking ertussen gedaan. Draaid nu al weer anderhalf jaar naar volle tevredenheid.
johan6640
@ford5000 ja idd.maar dan heb je zeker geluk gehad dan blijven de kosten nog beperkt maar als je en kromme drijfstang hebt dan ben je verder vean huis.was het de 2000?van jou
ford5000
@johan6640 Was nu € 150,- kwijt incl. nieuwe koppakkingset.
Het was mijn 5000 waar ik dit geintje mee gehad heb.
Wimsumar
Beste
Quote @Johan6640:
niet helemaal zo als het moet

Ja en nee.
Het vlammetje wat je in het filmpje een aantal keren ziet is van de vlamstartinstallatie. Doordat de slang van het inlaatspruitstuk is afgehaald is het nu zichtbaar. De vlam moet de inlaatlucht flink voorverwarmen zodat de eindtemperatuur bij een compressieslag onder koude omstandigheden toch voldoende wordt om de ingespoten diesel te doen ontbranden. Nadeel is dat er ook al zuurstof uit de inlaatlucht mee wordt verbruikt. Desondanks, is het een betrekkelijk eenvoudig en betrouwbaar koudestart-hulpsysteem.
Deze trekker is niet bepaald een vlotte starter. 😞
jammermaarhelaas
@johan6640

Een multimeter heb je al voor minder dan €15,- .
Ook met een ouderwets 12V gloeilampje (halogeen is duur en kan niet tegen vet op het glas, want brand dan door) in een fitting met 2 draden, je snapt het denk ik wel, kun je spanning detecteren. In dat geval is het uiteraard wel handig als je met 2 man bent, als je die luxe hebt. 😄
johan6640
@Wimsumar nou ik dacht al idd dat dit geen vlotte starter was in het filmpje.gelukkig als ons trekkers starten roken ze niet zo.dan kunnen de buuren precies zien waneer we voeren.rook uit (ventelatie nok) haha
johan6640
@jammermaarhelaas ik heb zo net en nieuwe multie meter gehaald meten is weten gissen is missen.ik ga toch maar voor zekerheid
jammermaarhelaas
@johan6640

Precies, komt goed van pas zo'n ding!

Succes ermee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
27