Wij hebben en ford 3000.en ik ben bezig met het aan sleuten van de draad van het voorgloei systeem.ik heb en contact met 0=uit 1=contact 2=voorgloeien 3=starten wie heeft en plaatje op welk stekkertje achterop het contactslot die draad moet.
gr johan
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De gloeispiraal is goed te vinden als je de motorkap openzet en de accu naar buiten draait. De spiraal zit waarschijnlijk een paar centimeter na de inlaatopening van het inlaatspruitstuk (daar waar de rubberslang vanaf het luchtfilter op aangesloten zit).
Even het stroomdraadje eraf halen, multimeter eraan steken en dan de sleutel in de gloeistand draaien, als er dan 12V spanning op komt te staan, en in alle andere standen niet, heb je de gloeispiraal goed op het contactslot aangesloten. Maar dat is logisch
Andere manier, als dat praktisch lukt, is gewoon even de spanning op klem 2 meten wanneer je de sleutel in de voorgloeistand zet (12V spanning), en in elke andere stand (dan mag er dus geen spanning op komen te staan).
heb je er zolang deze al tussen gehad? Als ie in de zomer kapot ging wat heb je tot nu toe gebruikt dan om te starten? Als het dit contactslot is heb je als het goed is nog een pin over waar een draad aankan. en dat moet hem zijn dan.
ford-fordson.nl/
Hoeveel aansluitpunten heeft jouw contactslot dan?
in geval van 3 moet ie aan het middelste pootje, in geval van 4 aan de derde vanuit de nulstand gezien, dus van de achterkant gezien tegen de klok in.
Heb zo helaas geen foto voor je.
Je kunt het vrij eenvoudig testen.
Ik weet niet of je eem multimeter hebt?
Anders even aansluiten, en sleutel in die stand vasthouden, tegen de veerdruk in, en als de vlamstart dan warm wordt heb je het goed gedaan.
Na zo'n 15 seconden moet de vlamstart, en de omgeving daarvan in het inlaatspruitstuk warm aanvoelen.
Dat is mij namelijk ook al een keer overkomen.
Als dat gebeurd kun je de motor losgooien.
Daarom vermeld ik het er maar even bij.
Ik heb toen gewoon mazzel gehad.
Dacht een lekke cilinderwand te hebben, maar bleek dus diesel op de voorste zuiger te staan toen ik de kop erafgetrokken had.
Heb toen gelijk de kop laten reviseren en een nieuwe pakking ertussen gedaan. Draaid nu al weer anderhalf jaar naar volle tevredenheid.
Het was mijn 5000 waar ik dit geintje mee gehad heb.
Ja en nee.
Het vlammetje wat je in het filmpje een aantal keren ziet is van de vlamstartinstallatie. Doordat de slang van het inlaatspruitstuk is afgehaald is het nu zichtbaar. De vlam moet de inlaatlucht flink voorverwarmen zodat de eindtemperatuur bij een compressieslag onder koude omstandigheden toch voldoende wordt om de ingespoten diesel te doen ontbranden. Nadeel is dat er ook al zuurstof uit de inlaatlucht mee wordt verbruikt. Desondanks, is het een betrekkelijk eenvoudig en betrouwbaar koudestart-hulpsysteem.
Deze trekker is niet bepaald een vlotte starter.
Een multimeter heb je al voor minder dan €15,- .
Ook met een ouderwets 12V gloeilampje (halogeen is duur en kan niet tegen vet op het glas, want brand dan door) in een fitting met 2 draden, je snapt het denk ik wel, kun je spanning detecteren. In dat geval is het uiteraard wel handig als je met 2 man bent, als je die luxe hebt.
Precies, komt goed van pas zo'n ding!
Succes ermee.