Restauratie cabine

Ik wil de cabine van een fendt 300 gaan restaureren. Ik zou hem volledig uit elkaar halen en dan laten zandstralen. Maar wat is daarna de beste behandeling ? Bij het zandstraalbedrijf kan ik hem laten metalliseren of poederlakken.
Daarna moet er waarschijnlijk nog opnieuw strakgemaakt worden.

Ik heb al eerder wat laten poederlakken, maar ik denk dat ik nu beter laat metalliseren ?
Ik moet er sowieso nog aan strakmaken, en poederlakken kan niet in Fendt groen.

Deel dit topic

Reacties

gkgerbengk
Even een tip: Haal het frame van de camine van de spatborden af. Krijg je het mooiste resultaat van. Heb ik ook gedaan.
Fendttrisixfan
Quote @gkgerbengk:
Haal het frame van de camine van de spatborden af

goed idee, want in de linker hoek achteraan zit er altijd roest!!
JOHNDEEREBOERTJE
Wil je hem helemaal rot-bestendig maken, dan moe je hem laen verzinken.
mbvaltra
Quote @JOHNDEEREBOERTJE:
dan moe je hem laen verzinken

Gaat dat op dezelfde manier als gewoon verzinken? In dat geval zou ik het niet doen. Cabine wordt er vast niet rechter van.
niekj
Kabine helemaal strippen, net zoals foto bij mijn profiel. Op spatborden afslijpen na. Kabineframe ook helemaal kaal, laten stralen, dan strak maken en dan in de verf. Dus niet verzinken of andere wilde ideeën die geopperd worden.
fendy
Verzinken wordt moeilijk, de verzinkerijen hier in de buurt kunnen enkel kleinere onderdelen aan.
Het frame wil ik in elk geval goed laten behandelen, en op het platform moet ook een nieuwe hoek op zoals bij niekj.
niekj
Ik heb r compleet nieuwe spatborden op gelast. Is goedkoper dan de losse randjes en achterstukken van sparen oid. Scheelt de helft, alleen wel vrij veel werk!
RF-HanomagR19
En hem laten: scoperen geen idee?
KHD Deutz-Fahr
@fendy

@RF-HanomagR19

Je moet het cabine frame elektrostatisch laten verzinken, dat is een dun laagje zink, dat gebruiken ze tegenwoordig ook bij cabines, en auto's verzinken ze ook op die manier 😉. Thermisch verzinken trekt het hele frame van de cabine krom. Scooperen, is mooi, maar behandeld de binnenkant niet 😄.
fendy
@KHD Deutz-Fahr Gebeurt dat ook door onderdompeling ?
Wimsumar
Beste Fendy: Ik ben het met de methode van NiekJ. eens. Heb zo zelf ook een cabineframe (Fendt 304) laten doen. Stralen, epoxy-grondverf, aflakken. Prijs € 900,-.
Afdoende resultaat.
KHD Deutz-Fahr
Quote @fendy:
Gebeurt dat ook door onderdompeling ?

Klopt dat gebeurt door middel van onderdompeling, dan is zowel de binnenkant als de buitenkant goed tegen roest beschermt. Zoek maar eens op elektrostatisch zinkfosfateren. Ze dompelen eerst de cabine in zoutzuur, dan ben je de roest zowel aan de buiten als de binnenkant kwijt, dus stralen hoeft niet. Het is een methode die auto fabrikanten al 20 jaar gebruiken, en die gerenommeerde trekker fabrikanten allemaal gebruiken voor hun cabines en plaatwerk. Zelfs Kemper gebruikt het op het plaatwerk van een maïsbek.

Na het elektrostatisch verzinken, moet je het in de primer laten spuiten en dan poedercoaten, dan ben je gegarandeerd de eerst komende 20 jaar de roest kwijt.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Wimsumar:
Stralen, epoxy-grondverf, aflakken. Prijs %u20AC 900,-.
Afdoende resultaat.

Ooit wel eens met een kleine camera (zo'n holle ruimte spion) in de binnenkant van koker balken van gerestaureerde trekker cabines gekeken (?), daar gaat het roest monster vrolijk verder, dus wat jij zegt is alleen mooi voor de buitenkant 😉. Totaal niet afdoende!
niekj
KHD, ooit gehoord van wax of ML coating of lasprimer oid? na een goede behandeling, kan die rustig weer 20 jaar
djwpk
@KHD Deutz-Fahr Als voormalig plaatwerker, voorbewerker, schadehersteller sluit ik me volledig bij jou aan. Elektrostatische verzinken is de manier. Ik zou eerst alles laten stralen dan al het plaatwerk en ander laswerk doen en dan alles elektrostatische verzinken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
6