Accu probleem 845 XLA

Hallo,
Ons international 845Xla heeft een probleem met de spanning.
De accu geeft rond de 12 Volt, maar dit doet hij ook met draaiende motor. De dynamo geeft van zich zelf 14,4 volt. Bij het werk doet de trekker alles gewoon normaal, alleen starten wil hij niet. Hij krijgt hem dan krap aan rond.
Duid dit gewoon op een kapotte accu, of is hier wat anders aan de hand?

alvast dank voor jullie hulp

Deel dit topic

Reacties

fendt-vario
Dynamo is iig in orde ja accu lijkt me dan wel het meest voor de hand liggen. hoeveel volt krijgt je bij de accu geleverd dan via de kabel ?
kees 956
Lijkt me idd de accu, maar het kan ook de startmotor zijn of gewoon slecht contact
dennis fordson
12 volt is vaak niet genoeg om de start motor rond tekrijgen maar hoelang heb je die accu er al op zitten ?
Boemrang
Ik zat ook al aan de start motor te denken, toch maar eens alles goed doormeten....
Anders de accu maar eens goed opladen, kijken wat hij dan doet....
johan101
Tractor starten en dan de - van de accu halen ( is het veiligs ) en dan op de kabels van de accu meten. Moet je minimaal 13v meten. Als je er nix kunt meten is er mischien een kabel van de dinamo los
Kersaan
Ik krijg met draaiende motor net aan 12 v, Terwijl de spanning op de dynamo 14,6 is. Wanneer ik de tractor overstart loop hij direct.(kan hem met een peugeot 206 overstarten)Kan ik de amperes ook meten?
Siebenga
Je moet je volts niet meten! Dat zegt niet zo veeel over je stroomcircuit! pak de ampere
jmos
De spanning over de spanningsregelaar al gemeten??
Jos-IH
Ampere wel in serie meten he
Ramrod3
Nooit de trekker laten lopen met afgekoppelde accu zoals @johan101 stelt. Daardoor dan de boordspanning zeer hoog oplopen, en kun je van alles opblazen!

Je meet wel 14,4 bij de B+ aansluiting van de dynamo?Waarschijnlijk heb je geen contact tussen de B+ en de + klem van de accu.
heimans
Zit ik ook aan te denken, met draaiende motor meet je op de accu dezelfde spanning als bij B+, als het goed is.. Dus zit vast ergens een breuk in de laaddraad. En pak even een amperetang, of regel er een.
atlaspower
Trek gewoon even snel buitenom een nieuwe draad van je dynamo naar je accu en meet dan nog eens op je accu met draaiende motor, dan weet je het zo,, ps zit de Massa van je dynamo wel goed/schone contacten ?? massa kabel dynamo niet goed is geen spanning.
Valtra-Fordpower
Wordt je dynamo wel geactiveerd door je controle-laadlampje?
CHALLENGERfan
Er kan wel 12v van de accu komen, maar ik zou idd de ampere meten.
monteurtje
Als het accu goed is (en opgeladen) dan zou ik eerst de massa kabel eens bekijken en/of vervangen, de verbinding van de - kabel naar het chassis GOED kaal maken en dan pas weer monteren, poolklemmen controleren en de aansluiting op de startmotor.

Zolang het accu goed en vol is heeft het laadcircuit er nog niks mee van doen. pas als hij niet meer bijlaad kun je daar verder naar kijken.
3130ls
Ik denk dat je gewoon een slechte massa hebt,vaak is dat het probleem
inter-Eric
Wat @monteurtje zegt,zou ik eens controleren,start de trekker maar eens en voel eens of de massakabel heet word,zo ja zet er maar een andere op,de kabel heeft teveel weestand. dit komt meer voor ,vooral als het nog een kabel met zwart omhulsel is,dit zal de orginele nog wel zijn.
Wimsumar
@ Monteurtje, @ 3130LS, @ Inter-Eric- e.a.: Het eerste nieuwe woord van 2013 kan in de Dikke van Dale (woordenboek) opgenomen worden. Namelijk:

OVERSTARTEN.

Dit technische begrip betekent: een motor starten met behulp van startkabels en een externe accu.

Ofwel:
Kersaan gaf aan dat: "Wanneer ik de tractor overstart loop hij direct.

Conclusie: De accu van de I.H.845 XLA-trekker is aan vervanging toe. 😉
monteurtje
@Wimsumar

ligt er maar net aan waar hij het startaccu aansluit...
als hij hem aansluit met de - ergens op het chassis en de + op de startmotor zegt dat nog niks over het accu in de trekker zelf. dan kan het nog net zo goed een kabel zijn.
casejxu
@Wimsumar volledig mee eens.. met een andere accu start hij prima!! oftewel accu overleden...

@Kersaan je kan ook de stroom verliezen meten... stop kabel uit em dan op plus van accu en plus van start motor.. dan door starten . als volt meter niks aan geeft is het zeer goed maar zal altijd iets aan geven. zo kun je m ook op de min van de accu houden en op het huis van de start motor.. mocht hij hier bijvoorbeeld 0,6 aangeven kan je het traject delen dus of alleen over de massa kabel of op huis start motor/tegen de motor.. zo kan je elk stukje van het start stroom circuit meten. mocht je totaal bijvoorbeeld 0.8 opgeteld hebben gemeten krijg je ipv 12 nog maar 11,2 voltr op de start motor krijgen. voor een goed functionerend circuit niet meer dan 0,2/0,3 stroom verlies totaal!

hoop dat het een beetje duidelijk is?? zo ja succes!!

een hulpje hierbij kan heel handig zijn
casejxu
Het belangrijkste trouwens vergeten...meten tijdens het starten!! en een hulp accu geeft hierbij geen problemen voor je metingen!!
Wimsumar
Beste
Quote @Monteurtje:
- ergens op het chassis en de + op de startmotor

Daar heb jij weer gelijk aan.
Topicvraagsteller Kersaan moet zelf maar even aangeven hoe hij de hulpstartkabels aansluit: door middel van jouw methode , of, door de accu's door te verbinden.
nhmonteur
Als je geen 14,6 volt op je accu meet tijdens het lopen van de motor, dan zit de draad van de B+ ergens niet goed of is kapot, daardoor laadt je accu ook niet bij waardoor je trekker niet start.

Controleer dus eerst de draad van de B+, want in princiepe moet je met draaiende motor op je dynamo en accu ongeveer dezelfde waarde meten.Kan een paar tiende verschil in zitten maar niet veel.
casejxu
En als de dynamo 14,6 voltr geeft os dat ook niet goed.. maximaal 14,35
nhmonteur
@casejxu nou die 0,25 volt meer zal ik me niet echt druk om maken. het is belangrijk die 14 volt ook op je accu te krijgen, anders laadt hij hem nooit op
casejxu
@nhmonteur heb wel eens meegemaakt dat t net teveel was voor een accu;)

maar na t plaatsen van reactie bedacht ik me idd dat t daarom ging.. sorry
306LS
@casejxu
Beste, zou je dat misschien nog eens willen uitleggen van de stroomverliezen meten snap het ongeveer maar wil het volledig snappen.
monteurtje
@nhmonteur

Vergeet niet dat als je laadstroomlampje stuk is zal hij nooit branden maar zal de dynamo ook nooit op gaan laden...
Ramrod3
Wel een heleboel frapante reacties. Als de topic goed gelezen wordt staat er toch gewoon dat de dynamo de juiste spanning van 14.4V levert, maar het komt niet bij de accu; dan hapert daartussen toch iets? Zoals @heimans ,@atlaspower en @hnmonteur ook stellen.

En de mening dat de accu kapot is slaat alles, want als deze niet of nauwelijks bijgeladen wordt kan die toch ook niets leveren? Echt niet vreemd dat het dan met een externe starthulp wel lukt..
atlaspower
@Ramrod3 ik gok dat hij de volts op de dynamo met zijn multi meter daarbij de 2 meetpennen daarvan op de dynamo heeft geplaatst zowel de + als de -, als daar dus gewoon 14 volt gemeten word, prima, maar vervolgens geen hogere spanning bij de accu, is dus of een breuk, of een slechte massa, maar wie zijn wij 😄
Wimsumar
Beste
Quote @Ramrod3:
dat de dynamo de juiste spanning van 14.4V levert, maar het komt niet bij de accu; dan hapert daartussen toch iets?

Wordt de 14.4.Volt van de dynamo ook automatisch naar lager spanning teruggeregeld door de spanningsregelaar als de accu zwak (laag voltage) is?
johndeererobert
Raar wij hebben ook een case internatiol 745 xl heeft ook. Vaak problemen met starten maar er is een speciaal manier om te starten even het stop pookje aantrekken waar je de trekker mee uit doet die even klein stukje om hoog. Doen tegelijk met starten en als de motor aan slaat hem weer induwen zo doen wij dat werkt prima
ramrod
Quote @Wimsumar:
Wordt de 14.4.Volt van de dynamo ook automatisch naar lager spanning teruggeregeld door de spanningsregelaar als de accu zwak (laag voltage) is?

Reactie even vanaf de andere computer.

Nee, de regelaar zorgt er eigenlijk voor dat de dynamo stopt met laden als de afregelspanning van 14.4 V is bereikt. Hoe groter de afwijking tussen de gewenste en de ingestelde spanning is, hoe groter de laadstroom is die gaat lopen. De laadstroom zal bij steeds lagere boord- of accuspanning steeds meer laden, tot het de maximum capaciteit bereikt.
Indien de accu flink ontladen is, zal de afgegeven spanning van de dynamo ook dalen. Niet door de regelaar, maar omdat de accu alles 'opslobbert', waardoor de spanning daalt omdat de dynamo het niet bij kan houden.

Vergelijk het met de communicerende vaten; bij veel hoogteverschil tussen twee vaten met een heel dunne slang tussen beide zal het nivoverschil nagenoeg in stand blijven.
De dynamo 'voelt' dus door de hapering in de kabel niet dat de accu leeg is, omdat de spanning vóór de stremming in de kabel bij de dynamo hoog blijft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
9