Hallo,
Ons international 845Xla heeft een probleem met de spanning.
De accu geeft rond de 12 Volt, maar dit doet hij ook met draaiende motor. De dynamo geeft van zich zelf 14,4 volt. Bij het werk doet de trekker alles gewoon normaal, alleen starten wil hij niet. Hij krijgt hem dan krap aan rond.
Duid dit gewoon op een kapotte accu, of is hier wat anders aan de hand?
alvast dank voor jullie hulp
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Anders de accu maar eens goed opladen, kijken wat hij dan doet....
Je meet wel 14,4 bij de B+ aansluiting van de dynamo?Waarschijnlijk heb je geen contact tussen de B+ en de + klem van de accu.
Zolang het accu goed en vol is heeft het laadcircuit er nog niks mee van doen. pas als hij niet meer bijlaad kun je daar verder naar kijken.
OVERSTARTEN.
Dit technische begrip betekent: een motor starten met behulp van startkabels en een externe accu.
Ofwel:
Kersaan gaf aan dat: "Wanneer ik de tractor overstart loop hij direct.
Conclusie: De accu van de I.H.845 XLA-trekker is aan vervanging toe.
ligt er maar net aan waar hij het startaccu aansluit...
als hij hem aansluit met de - ergens op het chassis en de + op de startmotor zegt dat nog niks over het accu in de trekker zelf. dan kan het nog net zo goed een kabel zijn.
@Kersaan je kan ook de stroom verliezen meten... stop kabel uit em dan op plus van accu en plus van start motor.. dan door starten . als volt meter niks aan geeft is het zeer goed maar zal altijd iets aan geven. zo kun je m ook op de min van de accu houden en op het huis van de start motor.. mocht hij hier bijvoorbeeld 0,6 aangeven kan je het traject delen dus of alleen over de massa kabel of op huis start motor/tegen de motor.. zo kan je elk stukje van het start stroom circuit meten. mocht je totaal bijvoorbeeld 0.8 opgeteld hebben gemeten krijg je ipv 12 nog maar 11,2 voltr op de start motor krijgen. voor een goed functionerend circuit niet meer dan 0,2/0,3 stroom verlies totaal!
hoop dat het een beetje duidelijk is?? zo ja succes!!
een hulpje hierbij kan heel handig zijn
Daar heb jij weer gelijk aan.
Topicvraagsteller Kersaan moet zelf maar even aangeven hoe hij de hulpstartkabels aansluit: door middel van jouw methode , of, door de accu's door te verbinden.
Controleer dus eerst de draad van de B+, want in princiepe moet je met draaiende motor op je dynamo en accu ongeveer dezelfde waarde meten.Kan een paar tiende verschil in zitten maar niet veel.
maar na t plaatsen van reactie bedacht ik me idd dat t daarom ging.. sorry
Beste, zou je dat misschien nog eens willen uitleggen van de stroomverliezen meten snap het ongeveer maar wil het volledig snappen.
Vergeet niet dat als je laadstroomlampje stuk is zal hij nooit branden maar zal de dynamo ook nooit op gaan laden...
En de mening dat de accu kapot is slaat alles, want als deze niet of nauwelijks bijgeladen wordt kan die toch ook niets leveren? Echt niet vreemd dat het dan met een externe starthulp wel lukt..
Wordt de 14.4.Volt van de dynamo ook automatisch naar lager spanning teruggeregeld door de spanningsregelaar als de accu zwak (laag voltage) is?
Reactie even vanaf de andere computer.
Nee, de regelaar zorgt er eigenlijk voor dat de dynamo stopt met laden als de afregelspanning van 14.4 V is bereikt. Hoe groter de afwijking tussen de gewenste en de ingestelde spanning is, hoe groter de laadstroom is die gaat lopen. De laadstroom zal bij steeds lagere boord- of accuspanning steeds meer laden, tot het de maximum capaciteit bereikt.
Indien de accu flink ontladen is, zal de afgegeven spanning van de dynamo ook dalen. Niet door de regelaar, maar omdat de accu alles 'opslobbert', waardoor de spanning daalt omdat de dynamo het niet bij kan houden.
Vergelijk het met de communicerende vaten; bij veel hoogteverschil tussen twee vaten met een heel dunne slang tussen beide zal het nivoverschil nagenoeg in stand blijven.
De dynamo 'voelt' dus door de hapering in de kabel niet dat de accu leeg is, omdat de spanning vóór de stremming in de kabel bij de dynamo hoog blijft.