Illustratie van:

Fordson Super Major - 6cil motor nr.660ed12626

Ik zou graag het bouwjaar weten
b.v.d. aj

Deel dit topic

Reacties

selten
6 cilinder is toch nooit af fabriek geleverd?
kees 956
@selten dacht het wel
fiat1000DTsuper
@kees 956

Normaal niet 😉
kees 956
@ford5000 weet dat vast wel..
+1
gdr
Volgens mij ook niet af fabriek
rene roadless
De motor die jij hebt is een industriemotor.
er zijn een aantal roadless en prototype's gemaakt met een 6 cilinder 590e.
Fordson gaf alleen geen garantie op bak en achterbrug dus fabriek af is het vermogen nooit boven de 52 pk gekomen.
sommige subdealers gingen hier werk van maken door een 6 cilinder ervoor te bouwen hiervoor was een ombouwkit dus het veel genoemde gietijzeren carterpan voor een 6 cilinder.
old man jose
@rene roadless
De beste wensen Rene.
Er zijn wel degelijk 6 cilinders af fabriek gekomen nl 2600 Power Major. En daarna pas weer in de nieuwe generatie Ford.
ford5000
Ik weet niet beter als dat er nooit een Major met 6 cilinder 590E af fabriek geleverd is, maar ik denk dat het beter is dat we @RPCounty het verlossende antwoord op deze vraag laten geven.
jmos
@ford5000
dat had ik ook begrepen. weet wel dat er dealers waren die ze ombouwden tot 6-cilinder omdat de versnellingsbak en achterbrug de pk‘s wel aankonden.
SimonD
@old man jose

Nooit zijn ze fabrieks af gemaakt. 6 cilinder werd altijd bij de dealer gemonteerd. NOOIT in de fabriek 😄
boerbas
Er zijn wel degelijk majors met 6cilinders gebouwt
bert8210
@SimonD er zijn wel degelijk 6 cilinders af fabriek geleverd
Boemrang
Ik meen mij ook te herinneren de 6 cilinder nieuw af fabriek leverbaar waren...
SimonD
Ik zal er geen discussie over voeren, want daar zijn al veel topic's over geweest en ze draaien altijd uit op voor- en tegenstanders dus...:p
RPCounty
Laten we even een paar dingen duidelijk stellen....Er zijn inderdaad wel New Majors gebouwd af fabriek met 6 cylinder motoren. Feit is alleen dat die fabriek NIET Ford was. De 6 cylinder 590 E motor is in productie gebouwd door Roadless in de 6/4, door County in de Super Six. Er zijn naar men meld 22 stuks 2 wiel aangedreven roadless trekkers gebouwd onder de aanduiding 6/2. County bouwde naar het schijnt 3 stuks 2 wielaangedreven majors. De 2 wiel 6 cylinders werden door Roadless naar Zuid Amerika verkocht om te werken in hoge berggebieden omdat daar te weinig zuurstof was om de 4 cylinders het vermogen te laten leveren waar ze voor op papier stonden. Dit scheen 30% minder te zijn! De 6 cylinders werden natuurlijk door diverse bedrijven ingebouwd omdat het natuurlijk plug and play was. de motoren pasten met een paar kleine aanpassingen 1 op 1 voor de achterbrug en alles was ruim voldoende bemeten om dit vermogen over te brengen. De gietijzeren carterpannen werden in eerste instantie gegoten door HOWARD die de motor monteerden in een drainagerups. Alleen dealers van Howard konden de pan bestellen. Nadat er diverse pannen op korte termin werden afgenomen had HOWARD als snel door hoe het zat. De pannen werden snel nagegoten door diverse gieterijen, en de major 6 cylinder ombouwkit was een feit. In NEderland werden ze geleverd door VEGE motoren, met alle delen die nodig waren voor de ombouw. Ik hoop dat iedereen hier een beetje uit kan halen hoe het werkelijk zit. Het is wel een feit dat er de laatste jaren bijna net zoveel gebouwd zijn als in de 60 er jaren als ik kijk hoeveel combine motoren ik wel niet gehad heb.
ford5000
@RPCounty Dankjewel voor deze verhelderende uitleg Richard!
Haalt een boel ruis van de lijn af. 😄
RPCounty
En je motornummer geeft trouwens aan dat het een vrachtwagen motor geweest is. Voor exacte leeftijd tot op de dag nauwkeurig graag nummer doorgeven achter de dynamo. bijvoorbeeld J 23 F of 3 E 15 iets van die trend.
old man jose
@RPCounty
Dank Richard, en de beste wensen voor 2013 .
Valtra-Fordpower
En door de recente ombouwers wordt het gietijzeren carterpan dus zeldzaam?
stannetje96
@Valtra-Fordpower de meeste passen de triangel aan. Ze gebruiken dus niet een gietijzeren carterpan. Moeilijk te vinden en vaak zeer prijzig 😉
godaj
@RPCounty het nummer achter de dynamo B 4L17.Is de 4L in dit nummer de motor inhoud? Ik weet in ieder geval al wat meer.
b.v.d. AJ
RPCounty
De exacte bouwdatum is 17 oktober 1964.Cylinderinhoud is zoals bij alle 590 motoren 5418cc oftewel 5.4 liter. Als het goed is heb je met grote letters FOMOCO achter je uitlaatspruitstuk op het blok staan. Dit is de laatste generatie 590E motor, met dikke cylindervoeringen, onder en boven een cylinderbusafdichting, FL cylinderkop, en vermoedelijk een Minimec brandstofpomp. Hoop dat je er wat mee kunt.
godaj
@RPCountydank u voor de informatie KL op de cil.kop en fomoco achter het spuitstuk
de brandstof pomp is een simm
groet AJ
RPCounty
Opgelost. Hoop dat je er mee gered bent.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
92