Illustratie van:

Fordson Super Dexta - tik in de motor

Hallo

ik reed gister met mijn fordson over de dijk en voor de bocht deed ik het gas terug en ineens begon het blok te tikken (regelmatig). er zat overigens wel te weinig koel vloeistof in. ik ben in ieder geval niet verder gereden en ben terug gesleept. heb het koelvloeistof bij gevuld en nu lijkt het alsof ik de tik minder hoor. ik durf eigenlijk niet verder te rijden omdat ik bang ben dat het blok kapot loopt. dus weet ook niet zeker of de tik minder is geworden. verder denk ik eigenlijk eerder dat er een klep los is.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Pim David: Stoomde (kookte) de motor?
Hoeveel liter koelvloeistof heb je bijgevuld?
Jos-IH
Klepveer gebroken misschien?
pim david
Nee hij stoomde niet. aleen uit de ontluchting van de kleppendeksel ( flink hard echt een straal) ik heb maar een litertje bij gevuld maar de tempratuurmeter deed het niet die zat denk ik niet in het water.
Wimsumar
Beste
Quote @pim david:
het water

"Water"? Zat er laatst met de vorst ook water in het koelsysteem?
Heb je de motor kapot laten vriezen?
Jos-IH
@Wimsumar oei ik ben er bang voor...
ha189
Meestal klep of lager of zuigerveer gebroken
nhmonteur
@pim david deed hij dat stomen uit de carterontluchting eerst ook al, dus voordat de tik kwam?
Anders is de kans groot dat er een zuigerveer gebroken is.
Anders kan het goed zijn dat er een krukas, drijfstang of pistonpenlager defect is.
pim david
Hij rookte voor het tikken ook al. verder kan er dan nog steeds een zuigerveer gebroken zijn
hij heeft ook niet buiten gestaan met de vorst. als het tikken stopt, kan ik dan wel gewoon verder rijden?
F-E-N-D-T-J-E
Ik heb een paar jaar geleden exact het zelfde gehad met mijn oude dexta gas terug gegeven kwam er meteen er na een rookpluim en meteen een nare tik in de motor bij mij bleken de drijfstang lagers finaal er uit te liggen ik dacht eerst aan een tikkende verstuiver dat kan bij jou ook nog zijn ik zou is de olie druk op meten kun je ook al iets zien of t aan de lagers lig succes met zoeken van t probleem
nhmonteur
@pim david voor een paar maanden geleden was ik bij een ford 4000, die was ook op de 1 op andere moment gaan tikken.
Hier bleek ook een drijfstanglager helemaal kapot te zijn, zo erg zelfs dat er een nieuwe krukas in moest.
Ik zou dus zeker niet verder rijden met de trekker en eerst gaan onderzoeken waar de tik vandaan komt.
Nu ben je er misschien op tijd bij waardoor er nog minimale schade is.
pim david
Jo bedankt voor de info. misvhien helpt het als ik zeg dat als ik start (heel kort) zodat ik de motor zijn compresie en wenteling kan horen dan is op een bepaalde tijd een enorme knoep. het is niet echt een tikje meer ofzo. het is echt een bonk alsof er iets vast zin en los knoept. daarom dacht ik ook dat het een lager was wand, als de otor weer op dezelfde stand staat als eentje terug hoeft fie knoep niet op hetzelfde moment te zijn hij kan ook wat later komen maar vrij gelijk.

ps ik wou hem vanmorge starten en toen hoorde ik de tik niet meer. daarna zetten ik hem uit en dachtt yes hij doet het niet meer. maar toen ik hem weer aanzetten kwam naar een halve minuut de tik kijhard terug
ford5000
@pim david Als ik jouw verhaal zo lees zou ik in eerste lijn ook denken aan een kapot drijfstanglager.
In ieder geval eerst op onderzoek uitgaan en niet meer verder mee rijden om nog meer nevenschade te voorkomen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
5