Illustratie van:

Mc-Cormick D 439 - vorstschade?

Hallo, Waarschijnlijk heeft mijn Mc Cormick D-439 vorstschade opgelopen. Heb hem van de zomer gekocht met problemen aan de motor. De cilinderkop zit een scheurtje in, er zit een nieuwe waterpomp op, er zit een nieuwe radiateur op, en er zit een nieuwe dynamo of startmotor op. Dynamo of startmotor heeft eigenaar wel verteld, maar van die radiateur en waterpomp wist ik niks af. Zou het kunnen zijn dat dat komt door vorstschade? De man waar ik de cilinderkop heb laten testen zei dat de dop van de radiateur zou moeten afklappen. Zou de eigenaar daarom een nieuwe radiateur en waterpomp erop gezet hebben?
Weet iemand wat hier aan de hand is?/Wat er nog meer kapot zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten J Otte

Deel dit topic

Reacties

mestyle
Kijk eens achter de brandstofpomp of daar een scheut in het blok zit wil ook wel kapot gaan door de vorst
b450
Als je twijfelt of je blok nog dicht is moet je hem miss. afpersen kan je zien of hij lekt is en eventueel waar
J Otte
@mestyle @b450 Bedankt! Ik had de cilinderkop af laten persen, en daar zat een scheur in. Maar ik denk dat jullie het motorblok zelf bedoelen?
mestyle
Heb al een paar keer gezien bij cormick met vorstschade dat precies achter de brandstofpomp een scheur zit ( dus motoblok ja ) van een cm of 15 zal er maar even kijken als ik jou was
J Otte
@mestyle ok, bedankt. Zou je dat met het blote oog kunnen zien?
mestyle
Ja dat is zeer duidelijk te zien en soms ook te voelen als je het ziet
J Otte
@mestyle Oké, heel erg bedankt, zal morgen eerst is even gaan kijken voordat ik een nieuwe cilinderkop ga kopen. Misschien wordt het dan wel een nieuw motorblok.
mestyle
Is te lassen. motorblok niet weggooien worden namelijk steeds schaarster is altijd wel intresse voor
J Otte
Bij de reviseur zijden ze dat ze de cilinderkop wel konden lassen, maar dat het meestal niet lang duurde dat het weer net zo erg was. ik weet niet of dat bij het motorblok hetzelfde is?
b450
Als je iets koopt, probeer dan zoveel mogelijk te weten te komen. als je een blok koopt probeer iets lopends te kopen.
en laat je niet af schepen met een oooodat past wel!
mestyle
Als het juist gelast wordt houdt het wel.
J Otte
J Otte
@b450 ik probeer wel een lopend motorblok te pakken te krijgen ja. Zal al genoeg kosten, als er dan ook nog allerlei nieuwe dingen opmoeten, wordt het nogal duur.
J Otte
@b450 in principe past iedere dd-148 motor toch denk ik??
b450
Alle 4 cilinder motoren uit de D serie passen voor die achter brug. als ik het goed heb.
als ik naar een motor zou moeten zoeken zou ik niet meer kiezen voor een d439 maar voor een kleinere 4 cil bv D432 of D436
b450
Heb je al na gevraagd wat een pakkingset van zo'n motor ongeveer kost?
J Otte
@b450 Hoezo niet?
Motor van D436 is toch zelfde als D439?
mestyle
Pakkingset ben je gauw 120 euro kwijt
b450
Geloof dat van een D436 de boring kleiner is ???

Nou bij een d439 is het blok zo groot uitgeboord dat er tussen cil. 1 en 2 en tussen cil. 3 en 4 geen brug meer zit.
De cil. bussen zijn zelfs iets afgevijld om dichter tegen elkaar te passen.
Dat is een beetje een zwak punt.
Heb zelf gehad dat de cil.bussen los zijn gaan zitten en het blok uit gesleten was.
Bij een motor van een D432 is de boring kleiner en is de kans hier op dus ook kleiner.
J Otte
Oké
b450
Maar je moet je niet bang laten maken door ons
Zou rustig rond kijken wat er te koop is en dan beslisssen.
mestyle
Eerst even kijken wat er met het blok mis is dsn pas verder zoeken
IHC-power
436 heeft ook grote boring, dus juist hetzelfde blok dan 439. Enkel 430 en 432 hebben als 4 cilinder de kleine boring (440 buiten beschouwing gelaten). Een andere radiator en waterpomp kunnen er ook op wijzen dat ie ooit bevroren is geweest. Een warerpomp kan immers openvriezen en de radiator kan er door uitzetten en eventueel scheuren. 😄
MartinZaandam
Bij alle motoren krijg ik kippevel als er door de eigenaar of koper iets wordt verteld over een andere radiateur of zelfs een nieuwe. Een radiateur gaat jaren mee, of er moet een steentje of zoiets tegen aan klappen. Als er "zomaar" een radiateur gaat lekken of is vervangen altijd op onderzoek uit gaan. Als een radiateur zomaar gaat lekken is hij meestal "opgeblazen" door de motor compressie(koppakking, scheurtje inwendig)of door een kokende motor
mestyle
@MartinZaandam

bij onze cormick was die ook helemaal naar de klote maar die is gerevisserd de radiateur. als je een oldtimer koopt die gewoon heel lang stil gestaan heeft kan die gewoon wegrotten. als iemand hem dan gaat opknappen en vervolgens verkoopt is er ja niks aan de hand
bemrob
Wij zijn een john deere 310 aan het opknappen en daar zat ook een schuur in het blok zegmaar net naast de kop op het onderste gedeelte en hebben alles eraf gehaalt en met zilver dicht gelast heeft wel zn 5 uur geduurt want je moet hem steeds rustig laten afkoelen en alles
mestyle
@bemrob

Zilver gelast bedoel je niet hadd solderen
J Otte
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal zo nog even kijken of motorblok gescheurd is. Ik hoop het niet. En dan op zoek naar een andere kop.
J Otte
En als ik er alleen een nieuwe kop opzet, mag die dan ook van een D430/32 zijn? of moet dat wel van een D439/36?
bemrob
@mestyle nee met autogeen gelast en dan zilveren stafjes
mestyle
@bemrob

je doet het inderdaad met een autogeen brander. maar volgens mij heet het met zilver geen lassen maar hardsolderen
IHC-power
@J Otte dat maakt op zich niet echt uit. Je moet dan wel de kleppen wisselen. Een 432/430 heeft platte kleppen. Een 439/436 heeft bolle kleppen.
J Otte
@IHC-power ok, Kleppen waren al wel ver afgesleten, misschien moeten er dan maar gelijk nieuwe in. Moet ik even kijken.
IHC-power
@J Otte slijpen zou ook kunnen als ze nog niet te ver afgesleten zijn.
J Otte
@IHC-power ja, ging misschien nog. misschien een aantal. Moet binnenkort cilinderkop nog ophalen, dus dan zullen we wel even kijken.
mestyle
En was het motorblok goed ? geen scheur erin ?
J Otte
@mestyle ik heb zo gauw niks kunnen vinden, maar moet misschien nog beter zoeken.
Dairy-Special
@IHC-power Het klopt dat een 436/439 bolle kleppen heeft en de anderen vlakke kleppen. De bolle liggen boven het pasvlak van de kop, daarom zit er ook een uitsparing in de zuiger. Als je bolle kleppen in een 430/432 kop zet steken ze nog niet boven het pasvlak uit. Je krijgt hierdoor te weinig compressie einddruk en zal hij heel slecht aanslaan als hij tenminste aanslaat.
Je zult toch op zoek moeten naar een kop van een 436/439 of een compleet andere motor.
J Otte
@Dairy-Special Maar ik kan dan toch gewoon de oude kleppen erin zetten? van de D-439. Of gaat dat niet?
Dairy-Special
@J Otte Nee, de lengte van de kleppen van een 436/439 en een 430/432 verschilt circa 3 mm. Als je bolle kleppen in een 430/432 kop zet steken ze niet onder het pasvlak van de kop uit waardoor je in combinatie met de uitsparing in de zuiger een te lage compressie einddruk krijgt. De motor zal hierdoor niet willen lopen.
J Otte
@Dairy-Special oké, bedankt. Dus zal er toch een compleet motorblok in moeten. Ben al een beetje bezit met een trekker. ziet er niet mooi uit, maar verder volgens mij wel goed. Zet ik alle goeie onderdelen over en maak ik van 2 1.
IHC-power
@J Otte ik was in het weekend met onze monteur (heel zen leven bij een McCormick dealer gewerkt) bezig over het wisselen van koppen bij de D-serie. Toen moest ik ineens aan dit topic denken. Het is wel degelijk dat koppen van bijvoorbeeld een D-430 passen op een D-439, wanneer je natuurlijk de kleppen en de klepveren verwisselt. Dat brengt GEEN compressieproblemen, startproblemen of wat dan ook met zich mee, doordat het verschil verwaarloosbaar klein is. Je kan dus met een gerust hart op zoek naar een kop van een DGD4, 430, 432, 436 of 439. De monteur waartegen ik sprak kwam helemaal uit de lucht gevallen toen ik zei dat ze nie inwisselbaar zouden zijn. Hij heeft al tientallen koppen op die manier gewisseld. 😄 Succes ermee!
J Otte
@IHC-power heel erg bedankt voor de reactie! Ik heb nu al een andere trekker gekocht. Niet te duur en voor de rest goede motor. Ziet er niet goed uit, dus moet gespoten worden.
IHC-power
@J Otte ahzo. En de 439 die je oorspronkelijk had verkoop je weer?
J Otte
Ja, probeer ik te verkopen. Met voorlader.
Wimsumar
Beste
Quote @IHC-power:
Hij heeft al tientallen koppen op die manier gewisseld.

Als het maar niet ieder keer bij dezelfde trekker was. 😉 😃
J Otte
@IHC-power dus als je nog iemand weet?
J Otte
IHC-power
@Wimsumar haha idd, dat zou het tegenovergestelde betekenen. 😃 Maar ik kan je gerust stellen, tis wel degelijk bij verschillende trekkers gebeurd. 😉
IHC-power
@J Otte hmm nee helaas, ik weet zo direct niemand..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
18