Ford 8830 - storing

Hallo.

laatst was ik bezig met de ford en opeens kwam er een storing te staan; c1, c2, c3, c4, c5, c6, c9 en c10
op het display bij de schakelpook.
(hij rijdt nu niet meer.)
ik heb al het een en het ander rond gebeld en het gaat over een massa sluiting bij de magneetkleppen van de powershift bak.
iemand enig idee of ervaring hiermee?
ik wil het graag zelf oplossen.
tips altijd welcom!
alsvast bedankt
VolvoBMp0wer

Reacties

wouterdp
Controleer eerst maar eens de zekering van de bak.
VolvoBMp0wer
@wouterdp deze heb ik al getest zijn nog allemaal in orde.
verder heb ik de spoele van de magneetkleppen ook al gecontroleerd op sluiting...
wouterdp
@VolvoBMp0wer zeker dat je de juiste getest hebt? er is maar 1 zekering voor de bak en das die in de aparte houder de bovenste 30 amp.
ErDee
Als er zoveel codes ineens komen zal het inderdaad een massaprobleem zijn. Gewoon kijken welke draad massa is(evt. navragen bij LMB) en die controleren en weer in orde maken.
VolvoBMp0wer
@wouterdp ja deze is helaas nog goed
wouterdp
@ErDee
als de zekering springt of de stroom draad is onderbroken geeft hij foutcode op elke spoel! als de massa onderbroken is zal hij inderdaad ook foutcode geven op elke spoel.
VolvoBMp0wer
@ErDee ja idd even nalopen maar dacht mechien heeft iemand er al wat ervaring mee. want het is nogal een gepuzzel
wouterdp
@VolvoBMp0wer

heb je ook uitgemeten of je wel stroom krijgt op de zekeringhouder?
VolvoBMp0wer
@wouterdp nee dat heb ik nog niet gedaan. zal het morge is even doen.
jcb416s
Bij de 8730 waar ik vaak mee rij, heeft dat ook al paar keer gehad, zekering lijkt dan goed maar als we nieuwe zekering erin doen is het over.
wouterdp
Zekeringhouder durft ook wel oxideren. had onze 8730 ook last van, gaan ze vooral slecht van rijden: schokken, nerveus op het rijpedaal etc. nieuwe zekeringhouder erin en prob opgelost.
ford5000
@wouterdp Is het anders ook een idee om met een draadje rechstreeks massa te maken van de solenoids naar het frame van de trekker om te kijken of ze dan wel schakelen?
wouterdp
@ford5000
kan je proberen maar dan moet je ze allemaal doen want als er 1 foutcode in staat gaat hij gewoon in veiligheid. dan ben je beter dat je de hoofddraad rechtstreeks legt van de massa.
VolvoBMp0wer
Schokken of nerveus rijden had hij voorheen geen last van. powershiftbak is 4 jaar terug geheel gereviseerd.
zal morgen is even kijken naar de zekeringhouder
wouterdp
@VolvoBMp0wer

met reviseren laat je ze daarom niet altijd beter rijden.
slecht rijden ligt haast altijd aan oxidatie in de connectors.
jaap8830
Waar woon je als je nou in de buurt van drenthe woont wil ik wel een keer langs komen.

vaak zit er wat in de bovenste spoelen net onderde cabine.
wouterdp
@jaap8830
waarom zouden de bovenste spoelen sneller breken dan de andere?
VolvoBMp0wer
@jaap8830 helaas woon in noord-limburg (america) 😛
ford5000
@wouterdp Dat snap ik Wouter. Ik bedoelde het ook om op die manier elke solenoid afzonderlijk te testen. Niet als mogelijke oplossing, als je dat soms bedoelde.
Maar eerst inderdaad eens kijken of er wel stroom op de zekeringhouder staat zou ik dan ook proberen.
Het zal vast een een simpel probleempje zijn zoals oxidatie of een draadbreukje. Je kan er alleen soms uren naar zoeken voordat je zoiets gevonden hebt.
wouterdp
Solenoids kan je uitmeten of ze nog goed zijn
ford5000
Quote @wouterdp:
slecht rijden ligt haast altijd aan oxidatie in de connectors

Zitten hier nog soortgelijke multistekkers aan als eerder bij de 10 serie voor onder de cabine zaten?
Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Die waren zeer gevoelig voor oxidatie.
wouterdp
Zijn dezelfde denk ik als bij de 10 serie.
grootste probleem geval bij 30 serie is een platte grijze stekker.
ford5000
@wouterdp Okee. Ken de 30 serie daar niet voor.
Bij de 10 serie was de oplossing voor veel electrische storingen vaak te vinden in het loshalen van die multistekkers. Goed inspuiten met contactspray en daarna goed intapen was meestal afdoende om de problemen op te lossen.
VolvoBMp0wer
@wouterdp waar zit deze stekker precies? ik heb de stekkers bij de solenoids al een keer los gehad en contactspray in gespoten.
wouterdp
Stekkers bij de solenoids zijn probleemloos, het zijn degene boven de starmotor naar de orbitrol toe. Maar hiervan gaat jou probleem waarschijnlijk niet komen.
ford8830
@wouterdp zekering krijgt gewoon stroom. Verder nog enig idee? Of meschien een elektrisch schema ofzo?
wouterdp
Zal morgen even de werkplaatshandboek er bij nemen en kijken naar de hoofd stroom draad en de massa draad. indien mogelijk zal ik het inscannen en anders geef ik je de kleurcodes.
het is zobizo in een van deze 2 kabels dat het probleem zit.
de stroom kabel kan je zelf zoeken zonder schema, die loopt van de zekeringhouder gewoon verder naar de computer. massa zal waarschijnlijk een zeer kort draadje zijn dat van de computer meteen aan de cabine vloer ligt.
je bent toch zeker dat je massa kabel van de cabine niet af is? loopt van de onderkant van de cabine vloer naar het hefdeksel.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8830 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!