Wat is nu waar?
Ik heb wel eens gehoord dat trekkertrek net zo zwaar is als ploegen. (denk wel diep) En de ander zegt dat je versnelligsbak en motor naar de gallemiezen gaat. Maar wat is nu waar dan. Want opvoeren kan ik niet meer in de 2,5 ton. Dus zou in dat op zicht niks meer kunnen slopen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat leest een stuk makkelijker.
en de krachten komen mooi geleidelijk, en dus niet met klappen oid. dus ik zie er helemaal geen problemen in.
+1
+1
Ik heb twee keer wat zien breken bij een trekker, maar in het ene geval had de trekker een versnelilngsbak waar achteraf mee geknoeid was, en de andere brak de trompetbouten, maar die had een keer een oplawaai gehad van een kipper nadat de olieslang geknapt was, en de bak naar beneden gevallen was..
een trekker is gemaakt om vermogen over te brengen naar banden of aftakas. De Krachten die vrij komen in je bv je versnellingsbak en eindaandrijvingen zijn zo berekend dat je tandwielen en dergelijke dit makkelijk moeten kunnen hebben ook bij het volle vermogen. Word het te zwaar dan zal je motor in toeren af zakken of gaan slippen.
Maar als je een trekker gaat opvoeren dan kan het inderdaad zijn dat er wat kapot gaat tijdens trekkertrek, maar dit kan ook zeker gebeuren als je bv aan het ploegen bent of transport werk aan het doen bent.
Dus als je een keer met een standaard trekker mee wilt doen met trekkertrek dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ja, die JD motoren trekken veel harder, toch?
Maar een Deere trekt verder
met 2wd
Rijd je met een 1046? Die zitten beter met hun versnellingskeuze dan JD. En hebben door hun lage eigengewicht ruimte voor dubbellucht.
Bijvoorbeeld de 4020 is een prima trekker qua vermogen en karakter, maar op de klei zijn de versnellingen heel beroerd in combinatie met de maximale 110pk voor de 4.5
In de periode van ca 2003-2006 reed ik alleen op de wedstrijd in m'n eigen woonplaats op de toenmalige leembaan, en was niet te kloppen. 4 keer op rij gewonnen met ruime voorsprong; later op de klei moest ik een versnelling terug, en zakten de prestaties net zo snel..
en als je een cabine hebt je achterraam gebruiken als steigerbegrenzer
zetten hopen op wat extra pks
Ha-ha, ik rij top 3 met originele pks jij moet de grootste moeite doen met 2/3x het maximale vermogen
en dan wordt ie nog gedisk, hahahaha
Behalve af en toe een stommiteit in Meerkerk afgesmoorde trekkers en wat amerikaanse steekassen waar de stroppen van zijn gebroken amper pijn.
Met name de "standaart" trekkers die alleen maar voor de wagen staan gaan wel eens kapot, maar die kunnen ook nergens anders kapot gaan denk ik dan.
Alle moeite voor niks
Mee eens, maar toch een kanttekening:
Bij trekkertrek wordt anders dan in praktijksituaties getracht ten allen tijde 100% grip te houden (met name de ''boere-/standaardklasse''). Dit doet men door (extreme) ballastgewichten, bandenkeuze en bandenspanning. Hierbij kiest men dan een dusdanig (lage) versnelling dat op het zwaarsttrekkende gedeelte van de baan de motor nog net niet opgeeft. De piekbelasting in de rijaandrijving krijgt dan ongetwijfelt dermate hoge draaimomenten (koppel in Nm) te verwerken waar de fabrikant van de trekker geen rekening mee heeft gehouden.
In praktijksituaties komen dergelijke situaties echter niet voor omdat men dan kiest voor òf een groter trekker, òf een kleiner werktuig.
P.S.: schadegevallen door trekkertrek zijn mij niet bekend. Hoewel er wel tal van gevallen zijn waarbij men door de lage bandenspanning, zichtbaar de levensduur van de band (gescheurde koortlagen) aan het verkorten is.
De meeste schade van de trekkers komt meestal door onzorgvuldig gebruik en slecht onderhoud!.
mijn 1056 krijgt het voor het gewoone werk veel zwaarder .
dagje dumperen is veel zwaarden dan een sleepwagen een of twee keer verplaatsen.
Succes met je JD dit jaar.