Is trekkertrek slecht voor je trekker

Wat is nu waar?
Ik heb wel eens gehoord dat trekkertrek net zo zwaar is als ploegen. (denk wel diep) En de ander zegt dat je versnelligsbak en motor naar de gallemiezen gaat. Maar wat is nu waar dan. Want opvoeren kan ik niet meer in de 2,5 ton. Dus zou in dat op zicht niks meer kunnen slopen

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Gebruik eerst een hoofdletters en punten!!!
Dat leest een stuk makkelijker.
Jahn
Nee zo''n ding is toch gemaakt om te trekken.
en de krachten komen mooi geleidelijk, en dus niet met klappen oid. dus ik zie er helemaal geen problemen in.
marco steyr
Nou, dat gaat weer een hele discussie worden......
Fast Eddy
Als gewoon goed wegrijd. En niet te lang staat te graven op het eind kan het geen kwaad.
jmos
Trekkertrek is zwaarder. daar ga je tot het maximale. met ploegen wil je wat overhouden. maar ligt eraan in welke staat je mee doet. met enorme banden een opengedraaide pomp en helemaal volgesjord mrt gewichten is natuurlijk veel slechter als wanneer je gewoon met een standaard ingerichte trekker meedoet.
+1
wvdh
Vaak ben ie te bang
Valtra-Fordpower
Ja TT trekt je hele trekker aan puin, niet doen dus. Daarom zie je in NL ook bijna nooit wedstrijden ervan.
rickrenault
Als je ze maar niet teveel opvoert gaat het wel goed denk ik
+1
wvdh
@roni pomp lekker vol open zetten, dikke banden er onder en de baan maar uit blaze naar eerste plekkie toe 😃
roni
Ik zit er mee zit kwa gewicht nu al te schommelen heb een john deere 1630 met vce kabine weegt een kleine 2.4 ton en heeft 52 pk
johndeerefendtfan
Doe mee in de 10 kg skelterklasse 😃
Ramrod3
Ik denk dat er heel wat meer steekassen breken met het ploegen op klei, dan met trekkertrek.

Ik heb twee keer wat zien breken bij een trekker, maar in het ene geval had de trekker een versnelilngsbak waar achteraf mee geknoeid was, en de andere brak de trompetbouten, maar die had een keer een oplawaai gehad van een kipper nadat de olieslang geknapt was, en de bak naar beneden gevallen was..
nhmonteur
Als je de trekker standaard houd is trekkertrek of heel zwaar ploegen niet slecht voor een trekkers.
een trekker is gemaakt om vermogen over te brengen naar banden of aftakas. De Krachten die vrij komen in je bv je versnellingsbak en eindaandrijvingen zijn zo berekend dat je tandwielen en dergelijke dit makkelijk moeten kunnen hebben ook bij het volle vermogen. Word het te zwaar dan zal je motor in toeren af zakken of gaan slippen.

Maar als je een trekker gaat opvoeren dan kan het inderdaad zijn dat er wat kapot gaat tijdens trekkertrek, maar dit kan ook zeker gebeuren als je bv aan het ploegen bent of transport werk aan het doen bent.

Dus als je een keer met een standaard trekker mee wilt doen met trekkertrek dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Allgaier R22
Ik zou het niet doen dan gaat je hele versnelling bak naar de villestijnen
wvdh
@Allgaier R22 ja je heb helemaal gelijk ik zal ook nooit met een jd durfe. die bakke gaan idd kapot 😃
billy194
Trekkertrek slecht voor je trekker nee joh juist goed komt ie lkkr los van hoe meer hoe zwaarder hoe beter hoe meer gasolie der in hoe beter
fiatjuh
Ben ook geen voorstander van buigen of barsten,want zo is het!
Ramrod3
@wvdh
Ja, die JD motoren trekken veel harder, toch?
Allgaier R22
@wvdh volgens mij gaat dit niet over een JD
wvdh
@billy194 daar heb jij ervaring mee. is heel slecht hoor zal ik met me 1246 nooit doen 😃
wvdh
Quote @Allgaier R22:
john deere 1630
billy194
@wvdh no guts no glory
Allgaier R22
Ow sorry wvdh
wvdh
@Ramrod3ik weet wel dat inters harder trekken 😃
+1
wvdh
@billy194 gas op die loly, gas los laten is maar mietjes, gang is alles en remme is angst
Ramrod3
@wvdh
Maar een Deere trekt verder 😉
wvdh
@Ramrod3 er zijn bij mij weinig jd's voor geweest 😉
boerontour
Wat denk je zelf, die 15-20 sec. dat het er echt om spant, die eerste 50 mtr stellen doorgaans niet zoveel voor, of de hele dag met een dikke dumper, volgens de aandebarhangverhalen, wel 30 vrachten op een dag van 25 ton/stuk, en ploegen de hele dag op de klei met een stel ouwerwetse hofka banden en een verbruik van 30-40 ltr per uur, zolang je standaard rijd gebeurt er echt niks, en anders gaat het met het werk ook wel stuk....
koenjohndeere
En stel nu dat je je trekker wel opgevoerd hebt en je koppeling aardig slecht is wat dan
stannetje96
Fendtthebest
Als het dan zo slecht is voor je trekker waarom bestaan er dan nog steeds wedstrijden voor
billy194
Ik keek laatst op youtube 6 ton agrisport nou de fords komen toch et verst
711feldliebe
Kan je maar op een manier achter komen 😃
stannetje96
@wvdh boem is ho en plons is water 😄
wvdh
@billy194 en 6ton (st) de inters
wvdh
@stannetje96 sky is the limit

met 2wd 😃
ramrod
@wvdh
Rijd je met een 1046? Die zitten beter met hun versnellingskeuze dan JD. En hebben door hun lage eigengewicht ruimte voor dubbellucht.
Bijvoorbeeld de 4020 is een prima trekker qua vermogen en karakter, maar op de klei zijn de versnellingen heel beroerd in combinatie met de maximale 110pk voor de 4.5

In de periode van ca 2003-2006 reed ik alleen op de wedstrijd in m'n eigen woonplaats op de toenmalige leembaan, en was niet te kloppen. 4 keer op rij gewonnen met ruime voorsprong; later op de klei moest ik een versnelling terug, en zakten de prestaties net zo snel..
wvdh
@ramrod rij met een 1246 is zo goed als zelfde versnellings bak als 1046
stannetje96
@wvdh haha die kende ik nog niet 😛
en als je een cabine hebt je achterraam gebruiken als steigerbegrenzer 😃
wvdh
@stannetje96 zit de ruit alvast op de sleepwagen
billy194
@wvdh std doe ik nie aan haha
wvdh
@billy194 jij gaat nu 13ton sport rijden?
billy194
@wvdh denk et wel ga een extra opvoerpomp bij de newholland op
zetten hopen op wat extra pks
wvdh
@billy194 zo hoort het ook, is die al met intercooler?
valmet6400power
Een John Deere in de 4.5 ton heeft bij ons nog nooit wat gepresteerd..
billy194
@wvdh nee wil ik er wel op
wvdh
@billy194 er zit toch wel al een lijnpomp op? maaar die kan ook nog ff aangepast worden
wvdh
@valmet6400power val-met's presteren ook nooit iets in de 4.5 ton 😃
billy194
@wvdh zekers maar wil em standaard houden om wat echt op te fokken wil ik wat anders
valmet6400power
@wvdh

Ha-ha, ik rij top 3 met originele pks jij moet de grootste moeite doen met 2/3x het maximale vermogen 😃
wvdh
@valmet6400power jaja,en ik heb sinterklaas
steyrTom
Een keer mee doen zal vast geen kwaad kunnen en het zal zelfs goed zijn voor de trekker. Gisteren nog hadden we met het paasvuur een trekker die om het zo maar even te zeggen ''lui'' was. Nadat die de vracht thuis had gebracht trok ie een stuk beter en rookte minder.
1046
Quote @valmet6400power:
jij moet de grootste moeite doen met 2/3x het maximale vermogen

en dan wordt ie nog gedisk, hahahaha
valmet 605
Als TT zo slecht was voor de trekker zou je toch zeggen dat ik al een heeeele lange rij met kapotte trekkers zou moeten weten.
Behalve af en toe een stommiteit in Meerkerk afgesmoorde trekkers en wat amerikaanse steekassen waar de stroppen van zijn gebroken amper pijn.
Met name de "standaart" trekkers die alleen maar voor de wagen staan gaan wel eens kapot, maar die kunnen ook nergens anders kapot gaan denk ik dan.
1046
Als et echt slecht is , waarom zijn er dan overal zoveel inschrijvingen????
valmet 605
@1046 en er zijn ook nog bijna geen wedstrijden....
Johan-L
Quote @wvdh:
@valmet6400power val-met's presteren ook nooit iets in de 4.5 ton
Dus het Val-Tegen.
valmet6400power
@1046

Alle moeite voor niks 😃
Wimsumar
Beste
Quote @Boerontour:
en anders gaat het met het werk ook wel stuk....

Mee eens, maar toch een kanttekening:
Bij trekkertrek wordt anders dan in praktijksituaties getracht ten allen tijde 100% grip te houden (met name de ''boere-/standaardklasse''). Dit doet men door (extreme) ballastgewichten, bandenkeuze en bandenspanning. Hierbij kiest men dan een dusdanig (lage) versnelling dat op het zwaarsttrekkende gedeelte van de baan de motor nog net niet opgeeft. De piekbelasting in de rijaandrijving krijgt dan ongetwijfelt dermate hoge draaimomenten (koppel in Nm) te verwerken waar de fabrikant van de trekker geen rekening mee heeft gehouden.
In praktijksituaties komen dergelijke situaties echter niet voor omdat men dan kiest voor òf een groter trekker, òf een kleiner werktuig.
P.S.: schadegevallen door trekkertrek zijn mij niet bekend. Hoewel er wel tal van gevallen zijn waarbij men door de lage bandenspanning, zichtbaar de levensduur van de band (gescheurde koortlagen) aan het verkorten is.
atlaspower
@Wimsumar helemaal mee eens, de banden krijgen verschrikkelijk te lijden, je ziet het niet meteen maar de koordlagen trek je stuk, en de belasting in de bak is vele malen groter omdat je in een zeer lage versnelling trekt, motorisch is er weinig loos (standaard) bij sommige type's mag je volgens de beschrijving niet eens zwaar trekken in de kruip / lage groep om schade aan de bak te voorkomen, in een standaard trekker zijn de vertandingen schuin, je begrijp als je daar heel veel kracht op gaat zetten dit onwijs gaat wringen, in een opgevoerde trekker voor trekkertrek gebruiken ze rechte vertandingen om dat die minder wrijving geven
fendt trekkertje
Quote @Jahn:
en dus niet met klappen
ja en trekkers met powershift dan?
roni
Hoe zit dat dan met mijn hilo op mijn jd gewoon in low zetten en dan derde versnelling of zo?
stannetje96
@roni nee in HI beginnen en als ie in toeren terug gaat rond de 1600 terug naar LOW.
michaelcx100
Kan best hoor. als je maar zorgt dat je de koppeling niet verpest.
ronald852
Eigelijk is trekker trek soms beter als het land werk , bij trekker trek laat je rustig de koppeling opkomen en geeft gas , bij een nat stuk mais land weetje neem ik zelf aan ook wel hoe dat gaat , gerop en ge trek en gedoe , dus kies zelf maar
roni
Het probleem is ook mijn jd heeft de afgelopen 15 jaar niks anders gedaan als 1x per jaar 1 hectare met een 4 scharige ploeg ploegen 1 hectare cultiveren elke week maaien met een pz 135 en hooischudden met een strela en een kemper trommelhooischudder
roni
En hij heeft nu 1 jaar lang mischien samen maar 1 uur gelopen in verband met restauratie
jd user
In amerika gaan de boeren ook gewoon met hun alledaagse werktrekker erop uit om een wedstrijd trekkertrek te houden.Hier zijn ook geen gevallen van bekend ,dat er noemenswaardige schade aan de trekkers word gedaan door trekkertrek.

De meeste schade van de trekkers komt meestal door onzorgvuldig gebruik en slecht onderhoud!.
sikuman
Ik denk dat de trekkers die gewoon in bedrijf zijn het niks uit maakt.
mijn 1056 krijgt het voor het gewoone werk veel zwaarder .
dagje dumperen is veel zwaarden dan een sleepwagen een of twee keer verplaatsen.
boerontour
@wimsumar en atlaspower, ja julli hebben daarover gelijk, maar wie laad zijn trekker nog voor 100% bij, en die dat doen weten waar ze mee bezig zijn en nemen bewust de risico's, het zoiets als ik mijn dappere 353 voor een 12 m3 giertank zet, dat is vragen om problemen (voor de giertank?? 😄 )
atlaspower
@sikuman mijn trekker heb ik nog nimmer in zijn kruip gehad omdat het te zwaar ging/gaat met land werkzaamheden en dat in de ruimste zin van het woord, voor de sleepwagen had ik zoveel druk/grip op de baan dat ik helemaal terug moest naar zijn kruip, anders stikte ie, nu is het een automaat dus kan vloeiend, maar zegt wel iets over de verhouding grip/druk en kracht,,en dan is er onderin meer loos als een dumpertje waar je normaal gewoon in je hoge giering mee weg rijd.
obelix
Roni, gewoon proberen, laat niet bang maken door mensen met GEEN ervaring, in de 2.5 ton gebeurt niks , kan die JD wel hebben.
Succes met je JD dit jaar.
roni
Zou de ondertrekhaak het houden of zal er een aparte trekhaak op gemaakt moeten worden (kwa sterkte niet dat de bout breekt of zo)
wvdh
@roni ondertrekhaak is sterk zat, en goed als je het een keertje wil proberen. je zal waarschijnlijk niet in de top zitten omdat de ondertrekhaak waarschijnlijk een stukje lager zit dan een verstelbare tt trekhaak
roni
Oke bedankt nu me pa nog over halen dat trekkertrek niet schadelijk is
Kremers
@atlaspowerOp zand baan kan je volgens mij niet zoveel gripkrijgen dat je naar een kruip versnelling terug moet.Of je trekker motor is gewoon veel te slap.Ik deed gewoon mee in de versneling dat die ook aan het smaragden gebruik.En banden leeglopen laten doe je altijd nog zelf.
wezel844-s
@billy194 komt omdat sommige zonder ristrictor rijden en niet volgens het regelement rijden
stannetje96
@Kremers op zand baan moet je juist een versnelling hoger dan op klei.........
koenjohndeere
@wvdh en als je koppeling niet best is maar je hebt hem wel 3 tandjes verzet het gaat hier over mijn 644
Kremers
@atlaspower maar dan zit ik nog niet in de kruip versnelling dus het is gewoon een slap gebakje
unipower
Ligt eraan hoe je het doet!
wvdh
@koenjohndeere kan die er door gaan, maar zal dat met normaal trekwerk ook kunnen. ff open haen en koppeling weg brengen voor 300 euro is die weer als nieuw
koenjohndeere
@wvdh wist niet dat je hem ken laten reviseren
wvdh
@koenjohndeere tuurlijk, dat kost niet zo veel. kan die gelijk eventuaal aangepast worden dat die meer pk's aan kan
koenjohndeere
@wvdh weet jij ook zo wat een nieuwe kost dan soms is dah welles voordeliger als reviseren
wvdh
@koenjohndeere geen idee, ik denk meer. maar dan is nog orgineel. en kan die niet meer hebben als dat nodig is
koenjohndeere
@wvdh daar heb je ook weer gelijk in maar sorry van laats he wat echt niet de bedoeling
billy194
@wezel844-s waar reageer je op en wie doet dat?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
90
DEELNEMERS
38
WEERGAVES
12