Onderdelen uit china

Hallo
Ik zocht naar de maten van krukaslagers en drijfstang lagers van een F3L912.
Dan kom je veel onderdelen tegen die uit China komen.
Volgens de adverteerders onder licentie van Deutz gemaakt! Is dat imitatie of wel degelijk goeie kwaliteit?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Peter

Deel dit topic

Reacties

jmos
Met china is het ook oppassen. techniek kan nog zo goed zijn maar als kwaliteit niks is dan heb je nog niks......
Maar er zijn ook chineze bedrijven die wel goede kwaliteit maken, het zijn er niet veel maar er zijn er wel een paar. dus goed kijken van welk bedrijf het is.
ford5000
Ik zou er een beetje mee oppassen. Vaak is de kwaliteit van die onderdelen een stuk lager als de standaard die wij gewend zijn. Het kost dan misschien wel niet zo veel, maar bij dit soort ondedelen zou ik toch wat voorzichtig zijn en ze gewoon bij een vertrouwd adres hier in Nederland of Duitsland bestellen.
deutz6007
Het is maar net wat voor kwaliteitseisen er aan eht product worden opgelegd. als deze hoog zijn is er niks mis mee. veel onderdelen voor trekkers komen uit china. net wat @jmos zegt je moet goed kijken bij welk bedrijf ze vandaan komen. je kan misshien ook deutz ag zelf een mailtje sturen en vragen voor onderdelen.

deutz.de/html/default/…
ha189
Ga voor de bekende leveranciers zoals granit, tracpieces, kramp, sparex.
dalton
Ik zou onderdelen die alleen vervangen kunnen worden door de hele tractor uit elkaar te halen ( zoals krukaslagers ) Niet van chinese afkomst gebruiken maar gewoon oud en vertrouwd bij een nederlands of duits bedrijf bestellen. Onderdelen die makkelijk te vervangen zijn kun je wel riskeren omdat je het dan ook eerder in de gaten hebt als het begint te slijten.
RPCounty
Ik zou maar geen risico lopen met dit spul. De originele drijfstanglagers van een 912 kosten zelfs bij deutz geen vermogen. Ik zou zeggen geen risico nemen, of ga anders voor BEPCO. daar hoor je nooit geen missers van op dit gebied.
Joop3
Bij motoronderdelen eigenlijk altijd voor origineel gaan! Daar zou ik zelfs de gok niet aandurven en imitatie van Kramp of Sparex niet willen hebben. Heb 1 keer een lager van het eigen Kramp merk Gopart bestelt, voor een machine waar het geen geld mocht kosten, en dat merk komt er bij mij niet meer in!
Husqvarna
Had laatst lagers van Go-Part, kijk ik op het doosje staat er MADE IN CHINA op.

Gewoon lagers van SKF, FAG, TIMKEN, NKE kopen, vooral krukaslagers, heb al genoeg Russische lagers moeten vervangen om wijzer te worden.
deutz6007
@Husqvarna zegt het juiste. de lagers van NSK SKF en FAG zijn gewoon de beste die er zijn en zijn niet duurder dan die chinese dingen
mickheijboer
@ha189 En dan heb je nog kans dat je geen goede kwaliteit heb.
@deutz6007 niet duurder? Bekijk jij het prijsverschil maar eens tussen een Go-part lager en een SKF lager. Go-part kost een kwart tot 20% van een SKF. Kwaliteit is daar dan ook naar, maar voor laagtoerige (en makkelijk bereikbare) lagers gaat het prima.
Tom VB
Quote @ha189:
ga voor de bekende leveranciers zoals granit, tracpieces, kramp, sparex.

En waar denk je dat die het vandaan halen ? Precies. Het gaat niet om het land van herkomst, het gaat om de kwaliteit. Ook SKF, Timken etc etc hebben fabrieken of leveranciers in de lagelonen landen. Dat geeft niks als de toleranties en dergelijke maar kloppen. En dan is de productie ook ineens niet zo voordelig meer. Prijs zegt (meestal) wat over de kwaliteit, en die komt voort uit de gebruikte materialen en maatvastheid van eea.
deutz6007
@Fendt-Farmer-Vario als je die lagers koopt bij de dealer wel ja. maar daar haal ik geen lagers. ik ga naar brammer. die hebben eigenlijk alles aan lagers en keeringen op vooraad en zijn goedkoper als een dealer.
dx11
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
@deutz6007 niet duurder? Bekijk jij het prijsverschil maar eens tussen een Go-part lager en een SKF lager. Go-part kost een kwart tot 20% van een SKF. Kwaliteit is daar dan ook naar, maar voor laagtoerige (en makkelijk bereikbare) lagers gaat het prima.

Maar als je dan een levensduur hebt van 2500 uur ipv 10000? Kan het al uit. Als je je arbeid mee rekent kan het sowieso al snel uit!
@dx11 Klopt, maar als ik een lager heb dat kapot gaat door vuil (neem een lager van hoekwiel van een mestschuif, is zeer onderhevig aan corrosie). Dan kan ik er beter een goedkope in zetten dan een dure, want in die omstandigheden hebben ze toch zo ongeveer dezelfde levensduur.

Of stel dat je een draaipunt hebt van een opklapmechanisme o.i.d. Maakt haast geen toeren dus kan zo'n lager ook prima volhouden.

Voor hoogtoerige en veel draaiende delen zoals een maaibalk, versnellingsbak e.d. zou ik ze ook nooit gebruiken. Maar in de eerder genoemde gevallen zijn dure lagers zoals SKF weggegooid geld. Nu is dat voor een enkel lager niet zo erg, maar als het om grote aantallen gaat wordt het al snel interessant.
@deutz6007 Heb er eens gekeken, maar die prijzen in de webshop zijn hoger als bij Kramp, en helemaal als bij Granit. Mag zijn dat ze aan de balie nog fikse kortingen er overheen gooien...
Renze
Meestal leer je uit ervaring wat de kwaliteit is van je leverancier. Voor mijn trekker kan ik ook een waterpomp kopen voor 25 euro: Imitatie uit India. het lager maakte lawaai vanaf nieuw, ze hebben de buitenring in een passing gedrukt door met de hamer op de binnenring te slaan ofzo. Ding losgehaald, nieuw lager erin maar de keerring wilde niet meer dichten nadat hij losgeweest was. Toen heb ik voor 100 euro bij Kramp een goeie besteld, eentje waarvan de poelie en de pompwaaier met een spie op de as zitten ipv een goedkope perspassing met een klodder loc-tite. Nu heb ik er een op voorraad gelegd die van dezelfde leverancier komt als die goedkope, het is echter dezelfde die Kramp ook verkoopt, alleen ik koop hem bij mijn adresje voor 56 euro. Bij dat adres koop ik ook Magneton startmotoren voor 126 euro, terwijl de chinese imitatie 80 euro kost maar na een jaar alweer kapot was. Als ik nu weer onderdelen bestel zeg ik erbij dat ik geen chinees spul wil.

Met iets waar je een hoop vervolgschade van kunt krijgen (krukaslagers weg is krukas ruw, slijpen met Nederlands arbeidsloon is ook schuwduur, daarnaast je eigen arbeid om die motor nog een keer los te halen) zou ik de gok niet nemen. Probeer maar eens zon spiegel, uitlaat of iets dergelijks.

Echter, die chinees gaat niet met jouw zaken doen als je maar 1 setje bestelt, dan moet je een pallet vol afnemen.
Husqvarna
@Fendt-Farmer-Vario
SKF heeft gewoon een bruto prijslijst:
skf.com/files/885008.pdf/

Quote @Tom VB:
Ook SKF, Timken etc etc hebben fabrieken of leveranciers in de lagelonen landen.

Jajaja, nou heb hier een doos vol nieuwe lagers, herkomst staat er meestal gewoon op!:
SKF: France, Germany, Slovakia, Italy, S-Africa
NSK: Japan, England
NKE: processing? in Steyr Austria
TIMKEN: England, France
GO-PART: China

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
26