Werker zonder thermostaat

Kan men werken met Cormick D432 zonder thermostaat zonder schade op te lopen?

Deel dit topic

Reacties

jelledexta
Bij m'n dexta wel, werkt al een jaar, maar je motor komt niet op temperatuur, dus of het echt goed is...
ik heb de radiateur afgeplakt, dan komt hij wel op temp.
hilbertvdberg
Heb wel eens van m'n collega gehoord, die veel met cormick/inter gewerkt heeft, dat deze dan juist veel door de bypass gaan pompen en zo juist extra warm worden. maar bij de meeste andere merken is het juist anders om
Boemrang
Ik zeg op mijn beurt, zet er een thermostaat er in, voor komen is beter dan genezen...
hilbertvdberg
Maar voor dat je hem er inzet ff testen, tenzij deze nieuw is dan lijkt mij dat niet nodig
Favorit614
Zonder thermostaat is geen enkel probleem.
Jos-IH
Als hij maar niet te warm word. daar gaat het uteindelijk om
fendt-412
Een koude motor slijt toch harder dan wanneer deze op bedrijfstemperatuur is?

Lijkt me dan niet bevordelijk dat de motor bij licht werk of de koudere wintermaanden niet op temperatuur komt. Zal wel niet direct in puin lopen, alleen beter wordt het er niet van.
Fokke
D-serie kan prima zonder thermostaat. ook zonder komen ze vlot aan bedrijfstemperaruur.
basia
@fendt-412

Juist verhaal ! Bovendien vervuild de motor erg inwendig ook omdat de olie koud blijft .
b450
Ik geloof dat je dan ook een stuk slang te kort hebt als geen thermostaat hebt.
Als ik het goed heb zitten er 3 slang aan het thermostaat huis dus overbruggen met een buisje of een ander stuk slang is dan ook niet erg makkelijk!
GROENEDEERE
De thermostaat zorgt ervoor dat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. De thermostaat gaat bv dmv een drukveer open wanneer er een bepaalde temperatuur behaald is tot die tijd wordt het koelvloeistof alleen door de motor rond gepompt. Het werken zonder thermostaat kan dus geen kwaad alleen het op temperatuur komen duurt veel langer.
Thermostaat is wel belangrijk voor je motor, hij zorgt er ook voor dat je retourkanaal wordt afgeknepen zodat er minder snel cavitatie kan ontstaan omdat de druk hoger wordt in je motor. Zonder thermostaat zoekt het koelwater als het ware de kortste weg, en worden neit alle cilinders even goed gekoeld.
Als je geen thermostaat monteert wil het ook wel eens voorkomen dat je radiateurdop de grote hoeveelheid koelwater niet kan "verwerken". Als je dan bijvoorbeeld je trekker even flink laat werken ben je zo een liter koelvloeistof kwijt.. Dat was bij ons het geval bij een ihc 633.. thermostaat erin en lekte nooit weer 😉
Patrick 2020
Voor ik mijn John Deere motorisch gereviseerd heb, zat er ook geen thermostaat in. Deze kwam dus ook nooit goed op temperatuur en lekte net zoals case956powerzzzzz zegt koelvloeistof via de radiateurdop. Nu nergens meer last van en komt/blijft prima op de juiste temperatuur. 😃
fendt-412
@GROENEDEERE

komt je motor uberhaubt wel op temperatuur?
Als het buiten 0 graden is heb je heel erg veel koelcapaciteit, lijkt me sterk dat je dan het koelvloeistof richting de 50graden krijgt. Een thermostaat zorgt er ook voor dat er geen koelvloeistof naar de radiateur gaat als de vloeistof kouder is dan bijvoorbeeld 85graden, en gaat weer open bij 95graden.
@fendt-412

Nee, je motor komt dan niet echt op temperatuur, anders zou je met thermostaat te weinig koelcapaciteit moeten hebben toch ?
atlaspower
@case956powerrzzzzz je radiateur dop gaat lekken als je radiator kanalen (inwendig) dicht zitten,of te veel vloeistof, normaal gesproken moet het er zo door wegvloeien, zo niet bouwt ie boven de doorstroom kanalen te veel druk op en resultaat dat het door je overdrukventiel(radiatordop) er uit komt, je hebt dus gewoon een aardig dichtgekoekte radiator .het zij roest hetzij kalk
@atlaspower

Dat heeft natuurlijk ook invloed, dat zal bij ons ook wel een rol gespeeld hebben, maar het plaatsten van een thermostaat was in dit geval voldoende.
atlaspower
@case956powerrzzzzz dat klopt want dan knijp je de toestroom aanzienlijk, elke koelsysteem werkt ook met druk word wel eens vergeten, je radiator dop is ook een overdrukventiel,
@atlaspower

Joa, door die druk wordt het kookpunt verhoogt.. Dus kookt je motor ook niet zo snel.
looper321
Of een radiatorgordijntje plaatsen.
Wilting NH
@hilbertvdberg ookal is die nieuw test hem als nog even, mijn ervaring is dat die ook niet altijd goed zijn

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
5