Grip of pk's?

Goede avond.
Ik ben wel eens benieuwd op welke manier ik de meeste kans maak met trekkertrek. Met standaard 10 pk meer en meer gewicht voorop, maar met mindere voor banden. Of standaard 10 pk minder en betere gewicht verdeling en beter voor banden! Heeft iemand toevallig ervaring met zon soort situatie? De meeste wedstrijden zijn op zandbaan, en ik kan terug schakelen!

Brand maar los!

M.V.G Remcotrekker

Deel dit topic

Reacties

Johan-L
De variant van 10 pk minder
steyrTom
Terug schakelen licht denk ik aan het type trekker.
Johan-L
@atlaspower zo hoog mogelijk eej
LEON-DEUTZ
Juiste versnelling, leuke bandjes en een goed gewichts verdeling!
1046
Op zand meer peekaas, zodat je meer snelheid kan maken
remcotrekker
trekker met brede voor banden en minder pk standaard. andere trekker. Bijde doen mee met zelfde dubbellucht
remcotrekker
@atlaspower hoe bedoel je dat?
remcotrekker
met deze gewicht verdeling. de andere zou ongeveer 500 kg voor op komen @LEON-DEUTZ
atlaspower
@remcotrekker Maarrreee waar ga je trekken, want we gaan natuurlijk geen concurentie helpen ...
LEON-DEUTZ
Zouw ik zo laten doen! dubbellucht er ook aan houden,lage banden spanning en trek punt zo hoog mogelijk
Payton
@atlaspower

Haha, +1
remcotrekker
@atlaspower In de achterhoek:P @LEOn-DEUTZ het probleem is dat de ondertrekhaak 4 mm te hoog is. vandaar houde we de voorbanden altijd vol! aankomend jaar de trekbek dr andersom onder en opvulling maken
atlaspower
@LEON-DEUTZ trekpunt is groeps afhankelijk de Maximum hoogte al van bepaald 50 of 60 cm verschilt per regio
930triplemaaier
Juiste banden gewicht en gewichtsverdeling zegt meer dan veel pks. Kijk maar bij de videos van de fendt 524 daar wint een 150 pk 4 cilinder het bijna van alle 6 cilinders in de 11 ton
majoor85
Je moet probeeren zoveel mogelijk gewicht achter op de trekker kwijt zien teraken
remcotrekker
@930triplemaaier of de ford 6640 van amper 85 pk kampioen in de 9 ton!
markwk
Gewicht is nog belangrijker dan pk's.
Had dit jaar toen ik een keer mee deed de 155 swel aardig gekieteld maar graafde me op het eind gewoon in omdat ik geen gewicht genoeg had.
Mocht nog 800kilo aanladen.
remcotrekker
@majoor85 juist nie! voorwiele trekken dan voor niks! nu gaan we alle 4 banden precies tegelijk de grond in!
remcotrekker
@markwk ja klopt! aan de haak in de trekbek heeft het niet gelegen! de T8 heeft de gewicht verdeling precies goed!
unimogboppe
Met andere woorden, grip is belangrijker als pk`s
markwk
De haak zat toen eigenlijk te hoog.
Gewichtsverdeling zegt niet zoveel.
Je moet voor rukkie ruk zoveel mogelijk achterop pakken is mijn idee.
En op die zandbanen hier heb je met dubbellucht meer voordeel dan enkellucht
Johan-L
Quote @atlaspower:
@Johan-L nee je moet de balans zoeken, trekpunt zo ver mogelijk naar achteren maken, is meer druk/kracht naar beneden op je achterwielen, alleen niet te ver want dan komt ie eerder lager als je neus omhoog komt,,en lager is weer minder druk want dan komt de ketting minder schuin,,
lig eraan wa voorn trekker in de standaart komen maar weinig trekker met de neus omhoog.
remcotrekker
@markwk dat denk ik niet! trek maar us zonder 4wd. sta je voor de 60 meter stil!
valmet 605
Tt is een samenspel van zoveel factoren! ik zou voor redelijk wat profiel gaan en pk's ondergeschikt.
Ook een leuke: dit type versnellingsbak heeft soms problemen met terugschakelen, dan moet de bak door meerdere pakketten heen. Dit kan als je pech hebt zorgen voor een moment van stilstaan en dan meten sommige wagens al.

Als je trekker dit probleempje ontwikkeld is het van belang deze versnellingswissel te mijden!'

Veel plezier met tt
remcotrekker
@valmet 605 dat is idd zo met de terug schakelen van de groepen! we trekken in de middelste groep dus das geen probleem!
markwk
Kijk maar naar die amerikaanse types zoals de JD 7000 en 8000 serie en de magnum serie.
Die hebben vanaf fabriek al veel gewicht achterop.
Zou er niet teveel voor oppakken. Maar meer tussen de achter en voorwielen
remcotrekker
@markwk das een jd he! geen newholland! we hebben de voorlader steun tusse de wiele zitte! perfecte plek!
valmet6400power
Die 130 opschroeven dan doet ie lachend 180 pk
valmet 605
@remcotrekker verrassing er zijn meer versnellingen die dit hebben. Het zijn ook de versnellingen die soms moeten worden gereset.
valmet6400power
@Johan-L

Met 900 kg voorop kwamen mijn voorbanden ook bijna los?
maartendankers
Gewoon aanhaken en kijken waar het schip strant.
remcotrekker
@valmet 605 klopt! van de 3 naar de 2 ook. maar de banden blijven draaien!
remcotrekker
@valmet6400power doen iets. ff x voor de rem zette
ronald-deutz-fahr
Ik ben van plan met mn deutzje(6007c) mee te doen, kan netaan in de 2.5 ton, zonder gewicht onder de accubak e.d. dus van voren vrij ligt, moet ik nu een orginele lange trekhaak, of een zelfbouw kortere?
markwk
Ff een avondje in t laberatorium knutselen en je hebt die ideale plaats.
En die blokken kunnen wel 190pk aan en Koen weet wel welk schroefje je moet indraaien....
remcotrekker
@markwk dat weet ik ook wel! de 1 dr uit de ander dr in!
remcotrekker
@ronald-deutz-fahr hoe korter hoe harder hij de wielen op de baan trekt!
hilbertvdberg
Ik reed met onze Renault ares (125pk) in de 7 ton mee, met een paar goede banden eronder, zo ging ik genoeg trekkers met 160pk+ mooi ff voorbij 😄
B - W
Quote @markwk:
Gewicht is nog belangrijker dan pk's.

ook niet altijd, deze,


werd vorig jaar in ik meen Renswoude, ook eerste, en mocht er 800 bijhangen, maar die had hij niet, dus hij ging zo, maja, die slipt de vermogenstester ook naar de mallemoeren, ding wil nie eens stationair lopen haha
remcotrekker
@hilbertvdberg kameraad van me deed in de 7 ton mee met een renault 100 pk! was 2na laatste, goede banden en goede gewichts verdeling.. gwn kut banen hier!
hilbertvdberg
@remcotrekker tja 100pk is ook net wel een beetje aan de lage kant dat moet ook wel in de 5,5ton kunnen toch
remcotrekker
@hilbertvdberg dat kan weer niet! zit een zware voorlader steun aan!
1046
De beste jongen in kwestie heeft et vooral over zandbanen ,vergeet grip dan , probeer peekaas te krijgen zodat je snelheid hoger wordt , dan pas ga je meedoen
remcotrekker
@1046 dus dubbellucht dr af en gang maken?
1046
Dat zeg ik niet, gewoon zorgen dat je voldoende peekaas heb , kan je gang maken en op gang blijven
1046
Snelheid is belangrijk op zand
remcotrekker
@1046 het hardste wat we rijden is ongeveer 12 km/h! en eindigen rond de 4 km/h
machendrickx
Het kan toch ook handig zijn als je een 4wd tractor hebt om het gewicht juist voorop te gooien, zodat de voorwielen goed mee trekken?
jdronny
@B - W op welke manier meten ze in de glind vermogen, met een cilinder in de treklijn? of waterrem
landbouw
Grip grip , dat is het belangrijkste, ik ben dit jaar in de 10 ton klasse gewonnen met een fendt 820 van een 927. even brede banden hadden we maar ik had veel gewicht op de juiste plaats (vanachter) en die 927 kon bijna geen extra gewicht leggen. ik had nieuwe banden die van die 927 weet ik niet precies meer. dit was ook op een normale zandbaan.1 tip, veel gewicht achteraan en vooraan net genoeg om niet de trekker aan de grond te houden.
fendt818vario
@atlaspower Heb je nog tips voor op de kleibaan? Gewicht voorop zeker?
1246 844-s

gang grip pk's en schik
B - W
Quote @jdronny:
op welke manier meten ze in de glind vermogen, met een cilinder in de treklijn? of waterrem

geen idee, is ook al een aantal jaren geleden, vermogentester ging tot een bepaald aantal pk's, maar kon deze Deere lang niet aan, weet niet of ze daardoor schade hadden, bedoelde het eigenlijk cynish... :lol:
fiat350
@remcotrekker welke klasse rijdt jij met die TM 130??
remcotrekker
@fiat350 7 ton!
remcotrekker
@fiat350 7 ton!
fiat350
@fiat350 o ja, is het een range Command? want dan zal jij wss naar de A groep moeten komen??
remcotrekker
@jdronny cilinder inplaats van ketting!
remcotrekker
@fiat350 weet niet wat voorn bak! met a b c groep. we trekken in de b 6op en schakelen terug naar de b2. dan graaft hij zich in. draaien um uiteraat wel ietsjes op!
atlaspower
@fendt818vario jij komt uit de buurt, ik zeg niks meer 😄 haha we zullen zien..
remcotrekker
@fiat350 heb jij trouwens kabiene en vooras vering op de tractor?
atlaspower
@remcotrekker het voordeel van een kutbaan is dat iedereen op dezelfde kutbaan rijd, en je dus gewoon een ... trekker heb als je niet ver kom, want iedereen zit met hetzelfde probleem
valmet6400power
@hilbertvdberg

Dat ik in de 5.5 ton ging met de Valmet afgelopen jaar smoorde ie ook net zo hard als ie ging slippen, gewoon pks tekort dan..
unipower
Je moet zorgen voor een goede bandenspanning (ligt eraan wat voor banden dat je hebt) hebt en je moet proberen als het kan zoveel mogelijk gewicht achterop van voor moet je het niet hebben en als je ze voor te slap zet kan hij alleen maar gaan springen en als hij gaat springen rij je geen 10 meter meer. En je mag niet terugschakelen alleen als je powershift hebt of een variobak maar iig zonder te koppele. Veel succes!
valmet6400power
@atlaspower

Geluk is dan ook een grote factor 😮
1046
@unipower hoeveel ervaring heb jij met trekkertrek??????
unipower
@1046 hoezo?
1046
@unipower zo te horen weinig aan je reactie te zien
valmet6400power
unipower
@1046 hoezo da is toch gewoon hoeveel ervaring heb jij dan?
atlaspower
Quote @valmet6400power:
Geluk is dan ook een grote factor
de beste reactie tot nog toe haha
1046
@unipower jaartje of 12 met eigen trekker en 2 jaar met een superstock
unipower
@1046 is nog al wat maar hoezo heb ik er dan weinig verstand van ik heb ook pas een keer meegedaan en ben 14 ik weet niet alles he!
1046
@unipower als je nie alles weet , zeg dan niks
unipower
@1046 ik zeg niet alles de dingen die ik wel weet zeg ik! En wat klopt er dan niet aan zeg dan
1046
@unipower gewicht achterop klopt niet,banden te zacht en dan gaan springen klopt ook niet, en als ie gaat springen rij je geen 10 meter ver, klopt ook niet , want dan ken je er nie mee omgaan
unipower
@1046 banden te slap en springen klopt dus wel en als hij gaat springen is het zo afgelopen ook met jou!
1046
@unipower mijn trekker gaat nie springen , dat heb ik onder controle, en mocht ie wel gaan deinen , dan krijg ik em uit de deining , dat heet controle over de trekker
unipower
@1046 ja maar ik heb het hier niet over jou trekker en hoe wil je hem daar uit krijgen dan eerder al je gas terug laten?
1046
@unipower ga jij maar vaker meedoen als je mag en kom over een paar jaar maar terug
unipower
@1046 je weet niks meer he haha en dat mag ik niet maar doe ik waarschijnlijk wel ja!
ArnoFendt
@unipower

Toen ik nog met een 4WD trekker meedeed, hielp ik de trekker uit het deinen door de voorwielaandrijving tijdelijk uit te zetten.
1046
@unipower ik ga een eigenwijs iemand nie wijzer make , heeft geen zin
unipower
@ArnoFendt oke help het ook als je de sper eruit zet? Of dat niet?
unipower
@1046 ben inderdaad eigenweis ja heb het van mn opa haha 😃
jdronny
@remcotrekker van tsta ja die ken ik. ik was benieuwd of er nog meer organisaties vermogenmeten tijdens de trek en op welke manieren
ArnoFendt
@unipower

Als je een mechanisch bediende sper hebt, krijg je die er onder spanning niet vanaf.
unipower
@ArnoFendt oja is waar ook kwam ik ook achter de 2e trek 😃
ArnoFendt
@1046

Ook ik heb toch wel eens ervaren, dat als je voorbanden erg slap zet, dat de trekker sneller de neiging heeft om te gaan deinen.
ArnoFendt
@unipower

Met welke trekker wil je mee gaan doen?
unipower
@ArnoFendt nu nog niks misschien nog eens ooit een case ih mag ik hopen 😃 en dan een 956 of een 1056 ofzo
radium45
stannetje96
@unipower trekker krijg je uit het deinen door wat gas terug te nemen (niet te veel zodat turbo stopt, als je die heb) of 4wd even uit te zetten.

en @-remcotrekker ik zou zeggen pak de lichtste!!!
knoop er dubbellucht aan. gooi al het gewicht achterop.
en ga zo hard mogelijk rijden en bij zo'n 1600 toeren terug schakelen. en banden lekker zacht!!
stannetje96
@1046 toch scheelt hardere voorbanden wel 😉
maar dit licht uiteraard ook aan je trekker. en de grootte van je voorbanden.
ik heb er nog nooit last van gehad, hopelijk blijft dat zo 😄
remcotrekker
@stannetje96 hoezo achterop? Dan kan ik net zo goed 4wd uitlaten
valmet6400power
@radium45

Hoeveel bar zitten er in die banden? 😃
stannetje96
@remcotrekker omdat je er dubbelucht onder gooit en die moet je benutten!!
en 4wd maar aanlaten denk? doen ze in ieder geval nog wat. maar gewicht moet achterop. druk op die banden krijgen.

en waar zou je meer mee doen? 500 kilo op kleine 480 bandjes of 500 kilo op 2x 1 meter brede hoge wielen. denk het laatste 😉
remcotrekker
@jdronny ntto moet de top 3 voor de rem
remcotrekker
@stannetje96 das zo. Maar weet haast zeker dat de voorwielen nog Donders trekken. Merk je goed met mais vast rijden. Zonder Kuj helemaal niks
stannetje96
@remcotrekker mais rijden os wat anders als tt. tt baan is droog en hard.
geloof me nou maar, gewicht moet achterop. zeker met dubbelucht
stannetje96
En dan nog iets, kale banden is bij TT ook beter dan veel profiel. ook anders dan bij het dagelijkse werk 😉
ArnoFendt
@remcotrekker

Mais rijden kun je totaal niet vergelijken met TT.
remcotrekker
@stannetje96 ut mooiste is voor en achter een ton dr an
stannetje96
@remcotrekker hoeveel weegt die geplastificeerde ford met dubbellucht?
zit je rond de 6.5 ton?
remcotrekker
@stannetje96 als je pk over heb mag je best. Wat nokken hebben
stannetje96
@remcotrekker dan ga je JUIST graven.
waarom vraag je advies als je het zelf beter weet?
remcotrekker
@stannetje96 de 130 met tank 1/4e vol en 4 frond gewichten 7 ton. 140 tank vol, 1000 kg gewicht en geen dubbellucht 7,2 ton
stannetje96
@remcotrekker dan kom je met 130 nooit in de 7 ton?
dus pak dan maar de 140. dubbellucht erom en die 600 kilo die er bij aan kan achterop hangen
remcotrekker
@stannetje96 dus gladde kale banden, gewicht achter op, zachte banden en gang houden
stannetje96
@remcotrekker lijkt me wel 😄
banden rond de 0.7/0.6. niet té zacht omdat je op zand zit.
vooral de dubbellucht en daar druk op krijgen dmv het gewicht achter is belangrijk. en enige stuurmanskunsten die je onder de knie moet krijgen.
het gaat natuurlijk om de schik die je heb, vergeet dat niet 😄
remcotrekker
@stannetje96 Gwn met bijde trekkers tegelijk proberen dus een x. Rond de 1700 toeren terug, kan dr weinig mis gaan. Helpt sturen tegen stuiteren? Of gewoon. Even gas terug, 4we uit en direct weer aan?. Meedoen is belangrijkste. Maar hij heeft al prijzen gepakt dus dan moet en zou ik dat ook willen
remcotrekker
@stannetje96 Gwn met bijde trekkers tegelijk proberen dus een x. Rond de 1700 toeren terug, kan dr weinig mis gaan. Helpt sturen tegen stuiteren? Of gewoon. Even gas terug, 4we uit en direct weer aan?. Meedoen is belangrijkste. Maar hij heeft al prijzen gepakt dus dan moet en zou ik dat ook willen
WO 562 Driver
@stannetje96 hoezo de banden niet te zacht. Op zandbaan kun je gerust met zachtere banden rijden. en als je 4wd mag gebruiken kan er gerust wat gewicht voorop. de sleepwagen trekt de trekker wel achterover.
ArnoFendt
@remcotrekker

Helemaal gladde banden zouden niet mijn voorkeur hebben. In mijn ogen is zo'n 10 to 15 mm profiel ideaal.
remcotrekker
@ArnoFendt dat hebben we op bijde dubbelluchten liggen. Bijde trekkers rond de 3 cm
stannetje96
@remcotrekker sturen heb geen zin tegen stuiteren. denk dat 4wd uit genoeg is. maar dat moet je zelf even bekijken. gas loslaten moet je goed aanvoelen.
stannetje96
@WO 562 Driver als je 4wd mag gebruiken kan er gerust wat gewicht voorop. de sleepwagen trekt de trekker wel achterover.

je spreekt jezelf tegen. je zegt dat gewicht voorop moet. en vervolgens zeg je dat de sleepwafmgen de trekker wel achterover trekt, waardoor je het hele effect van je front gewichten kwijt bent
ArnoFendt
@stannetje96

Met het uit- en inschakelen van de voorwielaandrijving onder belasting moet je ook uitkijken. Dit vinden niet alle merken trekkers fijn.
stannetje96
@ArnoFendt gaat niet zomaar stik 😉
ik heb er nog nooit last van gehad. ik prefeer ook het gas wat loslaten, maar dit moet je heel goed aanvoelen. ook werkt dit soms niet
remcotrekker
@ArnoFendt plastic breekt niet, tordeerd eerst stukje 😄
ArnoFendt
@stannetje96

@WO 562 Driver heeft toch wel gelijk. Als je gewicht vooraan hebt hangen en je trekker wordt toch achterover getrokken geeft dit extra veel druk op je achterwielen.
stannetje96
@ArnoFendt hoe dan?
remcotrekker
@stannetje96 soort wip wap effect. Maar 20 cm los met gewichten.voor op werkt beste. Los komt hij toch. nooit
ArnoFendt
@stannetje96

Ik weet ook niet of Ford/New Holland daar gevoelig voor is (geen ervaring mee), maar ik heb wel eens iemand op baan horen spelen met de inschakeling van de voorwielaandrijving en dat klonk niet fijn. Welk merk dat was, weet ik niet meer.
ArnoFendt
@stannetje96

Kracht maal arm.
remcotrekker
@stannetje96 helpt gas los en weer gas als je aan het graven bent om meer grip te krijgen?
stannetje96
@ArnoFendt ik weet ook niet hoe dat bij een tm zit. bij onze t6070 kan je 4wd op een standje zetten dat ie bij het sturen uit gaat. dat gaat ook vol onder belasting dan.
stannetje96
@remcotrekker euhhmm nooit geprobeerd. denk dat je dan je turbodruk verliest
ArnoFendt
@stannetje96

Bij de moderne trekkers zou dit ook geen probleem moeten zijn, maar sommige oude types wel.
remcotrekker
@stannetje96 Oke. En bij bijvoorbeeld 2100 toeren beginnen te slippen, x opschakelen?
remcotrekker
@stannetje96 klopt, dat hoor je ook nouwelijks bij 15 km/h
stannetje96
@remcotrekker ja dat werkte bij mij wel. errst terug en toen begon ie te slippen. toen opschakelen en ging ik weer 2meter. daarna was het over
ArnoFendt
@stannetje96
@remcotrekker

Maar sinds ik nu al een jaar of 8 / 9 alleen 2WD rij, heb ik daar geen last van. Alleen is bij 2WD de juiste balans vinden nog belangrijker als bij 4WD.
WO 562 Driver
@stannetje96 Ik bedoel dus dat je gewicht voorop moet doen met 4wd om de voorwielen aan de grond te houden om er van te kunnen profiteren. Als je de gewichten achterop zou doen heb je geen profijt van de 4wd. En met het achterovertrekken bedoel ik dat je op die manier wel druk op de achterwielen krijgt.
remcotrekker
Duurt nog 2 maand dus heb tijd zat om te bedenke wat ik doe. Denk nog x zonder dubbellucht
ArnoFendt
@WO 562 Driver

Rijd jij ook wel eens NTTO?
WO 562 Driver
@ArnoFendt ook wel eens. hoezo?
Johan-L
Quote @valmet6400power:
@Johan-L

Met 900 kg voorop kwamen mijn voorbanden ook bijna los?
in wat voor klasse ree jij ik heb het over gwn de standaartklasse eej. ik had nergens last van in de 6,5 ton
valmet6400power
@Johan-L

5.5 ton standaard.. Aangezien ze daar geen 4.5 ton hadden 😄
Johan-L
@valmet6400power ik woog toen 6500 en toen in finale mog ik er 200 kg bij hange en de trekhaak hoger had geen gewicht bij dus alleen trekhaak hoger maar hij kwam niet omhoog ofzo.
valmet6400power
@Johan-L

Ik zal vanmiddag foto van deze site even zoeken en hier plaatsen 😃
ArnoFendt
@WO 562 Driver

Omdat ik het idee heb, dat ik de Oliver op jouw profielfoto wel eens op het NK heb zien trekken.
WO 562 Driver
@ArnoFendt Kan kloppen. Ben er twee keer geweest.
ArnoFendt
@WO 562 Driver

Bakel en Wekerom?
WO 562 Driver
@ArnoFendt Wekerom en vorig jaar Alphen
fiat350
@remcotrekker vabinevering wel, maar voorasvering en supersteer zijn niet samen leverbaar...
remcotrekker
@fiat350 hoe kan jij dan in de 5,5 ton komen? tank helemaal leeg?
fiat350
@remcotrekker ik rijd 5.5 met 4 blokjes in m'n tank
remcotrekker
@fiat350 Oke. Dan moet ik dat ook kunnen
valmet 605
@WO 562 Driver ik heb je wel es langzaam op me af zien komen inderdaad. jij hebt een trekker die zich leend voor dit onderwerp. Veel koppel, weinig pks, verplaatsbaar gewicht voorop en heeul veeul band achterop.
Heb ik het mis?
velsje
@remcotrekker woj ook tsta rijden dan? of gewoon alleen hier in de buurte?
remcotrekker
@velsje in de buurt
WO 562 Driver
@valmet 605 klopt. pk's zeggen niet alles. als je de rest goed voor elkaar hebt is ja zo belangrijk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
153
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
0