Goede avond.
Ik ben wel eens benieuwd op welke manier ik de meeste kans maak met trekkertrek. Met standaard 10 pk meer en meer gewicht voorop, maar met mindere voor banden. Of standaard 10 pk minder en betere gewicht verdeling en beter voor banden! Heeft iemand toevallig ervaring met zon soort situatie? De meeste wedstrijden zijn op zandbaan, en ik kan terug schakelen!
Brand maar los!
M.V.G Remcotrekker
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Haha, +1
Had dit jaar toen ik een keer mee deed de 155 swel aardig gekieteld maar graafde me op het eind gewoon in omdat ik geen gewicht genoeg had.
Mocht nog 800kilo aanladen.
Gewichtsverdeling zegt niet zoveel.
Je moet voor rukkie ruk zoveel mogelijk achterop pakken is mijn idee.
En op die zandbanen hier heb je met dubbellucht meer voordeel dan enkellucht
Ook een leuke: dit type versnellingsbak heeft soms problemen met terugschakelen, dan moet de bak door meerdere pakketten heen. Dit kan als je pech hebt zorgen voor een moment van stilstaan en dan meten sommige wagens al.
Als je trekker dit probleempje ontwikkeld is het van belang deze versnellingswissel te mijden!'
Veel plezier met tt
Die hebben vanaf fabriek al veel gewicht achterop.
Zou er niet teveel voor oppakken. Maar meer tussen de achter en voorwielen
Met 900 kg voorop kwamen mijn voorbanden ook bijna los?
En die blokken kunnen wel 190pk aan en Koen weet wel welk schroefje je moet indraaien....
ook niet altijd, deze,
werd vorig jaar in ik meen Renswoude, ook eerste, en mocht er 800 bijhangen, maar die had hij niet, dus hij ging zo, maja, die slipt de vermogenstester ook naar de mallemoeren, ding wil nie eens stationair lopen haha
gang grip pk's en schik
geen idee, is ook al een aantal jaren geleden, vermogentester ging tot een bepaald aantal pk's, maar kon deze Deere lang niet aan, weet niet of ze daardoor schade hadden, bedoelde het eigenlijk cynish... :lol:
Dat ik in de 5.5 ton ging met de Valmet afgelopen jaar smoorde ie ook net zo hard als ie ging slippen, gewoon pks tekort dan..
Geluk is dan ook een grote factor
+1
Toen ik nog met een 4WD trekker meedeed, hielp ik de trekker uit het deinen door de voorwielaandrijving tijdelijk uit te zetten.
Als je een mechanisch bediende sper hebt, krijg je die er onder spanning niet vanaf.
Ook ik heb toch wel eens ervaren, dat als je voorbanden erg slap zet, dat de trekker sneller de neiging heeft om te gaan deinen.
Met welke trekker wil je mee gaan doen?
en @-remcotrekker ik zou zeggen pak de lichtste!!!
knoop er dubbellucht aan. gooi al het gewicht achterop.
en ga zo hard mogelijk rijden en bij zo'n 1600 toeren terug schakelen. en banden lekker zacht!!
maar dit licht uiteraard ook aan je trekker. en de grootte van je voorbanden.
ik heb er nog nooit last van gehad, hopelijk blijft dat zo
Hoeveel bar zitten er in die banden?
en 4wd maar aanlaten denk? doen ze in ieder geval nog wat. maar gewicht moet achterop. druk op die banden krijgen.
en waar zou je meer mee doen? 500 kilo op kleine 480 bandjes of 500 kilo op 2x 1 meter brede hoge wielen. denk het laatste
geloof me nou maar, gewicht moet achterop. zeker met dubbelucht
Mais rijden kun je totaal niet vergelijken met TT.
zit je rond de 6.5 ton?
waarom vraag je advies als je het zelf beter weet?
dus pak dan maar de 140. dubbellucht erom en die 600 kilo die er bij aan kan achterop hangen
banden rond de 0.7/0.6. niet té zacht omdat je op zand zit.
vooral de dubbellucht en daar druk op krijgen dmv het gewicht achter is belangrijk. en enige stuurmanskunsten die je onder de knie moet krijgen.
het gaat natuurlijk om de schik die je heb, vergeet dat niet
Helemaal gladde banden zouden niet mijn voorkeur hebben. In mijn ogen is zo'n 10 to 15 mm profiel ideaal.
je spreekt jezelf tegen. je zegt dat gewicht voorop moet. en vervolgens zeg je dat de sleepwafmgen de trekker wel achterover trekt, waardoor je het hele effect van je front gewichten kwijt bent
Met het uit- en inschakelen van de voorwielaandrijving onder belasting moet je ook uitkijken. Dit vinden niet alle merken trekkers fijn.
ik heb er nog nooit last van gehad. ik prefeer ook het gas wat loslaten, maar dit moet je heel goed aanvoelen. ook werkt dit soms niet
@WO 562 Driver heeft toch wel gelijk. Als je gewicht vooraan hebt hangen en je trekker wordt toch achterover getrokken geeft dit extra veel druk op je achterwielen.
Ik weet ook niet of Ford/New Holland daar gevoelig voor is (geen ervaring mee), maar ik heb wel eens iemand op baan horen spelen met de inschakeling van de voorwielaandrijving en dat klonk niet fijn. Welk merk dat was, weet ik niet meer.
Kracht maal arm.
Bij de moderne trekkers zou dit ook geen probleem moeten zijn, maar sommige oude types wel.
@remcotrekker
Maar sinds ik nu al een jaar of 8 / 9 alleen 2WD rij, heb ik daar geen last van. Alleen is bij 2WD de juiste balans vinden nog belangrijker als bij 4WD.
Rijd jij ook wel eens NTTO?
Met 900 kg voorop kwamen mijn voorbanden ook bijna los?
5.5 ton standaard.. Aangezien ze daar geen 4.5 ton hadden
Ik zal vanmiddag foto van deze site even zoeken en hier plaatsen
Omdat ik het idee heb, dat ik de Oliver op jouw profielfoto wel eens op het NK heb zien trekken.
Bakel en Wekerom?
Heb ik het mis?