Sturen met een rupstrekker

Ik zit weer eens met een vraag, en dat is de volgende. Een rupstrekker, hoe stuurt deze eigenlijk? Natuurlijk snap ik dat een rups minder snel gaat draaien, stil gaat staan of bij somige rupsvoertuigen zelfs andersom gaat draaien, en dat de machine daardoor stuurt.

Echter bij rupskranen en rupsdumpers is dit niet zo moeilijk, gewoon 2 hydraulische wielmotoren welke je apart aan kunt sturen en klaar ben je al.

Mijn vraag is dus ook hoe dit zit bij een mechanische transmissie? het lijkt mij namelijk niet dat hier gewoon een differentieel met op beide rupsen een afzonderlijk te bedienen schijfremmetje op zit. Deze zou binnen de kortste keren verbranden, en zoals op het filmpje in de lees meer link is te zien is er een enorme remkracht vereist.

Wie o wie weet hier meer over?

Deel dit topic

Reacties

JD 6430 The Best
Mijn opa heeft het me eens een keer uitgelegd, daarna snapte ik er ook nog steeds niks van, dus ik ben ook wel benieuwd 😄
breedam
Ik heb hier in australie op een challenger 85c geploegd. Mijn baas vertelde me dat er gewoon 2 koppelingen zijn die hydraulisch bediend worden als je stuurt. Hoe verder je he stuur draait des te meer 1 van de rupsen ontkoppelt wordt. Als je je stuur los laat schiet deze automatisch weer naar het midden. Als je stuurt zet je dus gewoon een klep open en als je nog meer stuurt gaat ie verder open. De cultivator lekte aardig wat olie omdat er 36 cilinders op zaten om de tanden op druk te zetten. Als je de olie niet bij vulde dan zou je op een gegeven moment niet meer kunnen sturen. Je moet ook niet te veel heen en weer sturen want dit is slecht voor de koppelingen.
dx11
@breedam Alleen een koppeling? want dan zou je op de straat nog gewoon recht door gaan toch?
dx11
@CVT6230 Dankje!
Fast Eddy
Wij hebben een klein rupsdumpertje op het werk die ontkoppeld dmv een klauwkoppeling.
CVT6230
@dx11 Ik was ook wel benieuwd naar de werking, komt ook niet dagelijks voor he.
dx11
@CVT6230 Daarom, hier in Nederland nog tamelijk onbekend. Heb er wel eens een gezien, maar slechts stilstaand 😄
dx11
@Fast Eddy Oke, wat voor een trekkertje is dat?
breedam
@dx11 nou die challengers, of alleen de oudere van voor 2000 ofzo zoals die 85c waar ik mee reed rijden echt klote. Je wordt helemaal door enkel geschud als er ook maar 1 nok mist. En als je over de weg moet stukkie al helemaal een feest. Ligt wel een heel fijne motor in.
930triplemaaier
Ik heb met een challenger mt765c gewerkt daar zit gewoon een differentieel in en zit er op elke kant een hydromotor met verstelbaar slagvolume deze zijn gewoon middels een hydrauliekleiding met elkaar verbonden. Als dan 1 van de hydromotoren het slagvolume veranderd wordt gaat deze rups sneller of langzamer lopen en dan ga je de bocht om
RobinBos
Naar mijn weten zit er geen differentieel in, gewoon een haakse overbrening van bak naar achteras, bij die haakse overbrening worden links en rechts gelijk aangedreven. net als andere tractoren hebben ook rupstrekkers een planetaire eindvertraging. het verschil is alleen dat gewone trekkers een vast ringwiel hebben, en bij rupstrekkers kun je dit ringwiel doormiddel van een hydro motor aandrijven. bij een vast ringwiel is de overzet verhouding in de eindvertraging een vast gegeven (10 omwentellingen van de ingaande is, 1 van de uitgaande bijvoorbeeld).
bij een rupstrekker worden de ringwielen aangedreven, hierdoor kun je de overzet verhouding in de eindvertraging aanpassen. je kunt bijvoorbeeld het ringwiel met de draairichting van de sattelietwielen meedraaien, hierdoor zal de vertraging groter worden en de rups aan die kant minder snel draaien als aan de andere kant. draai je het ringwiel er tegenin, dan zal de rups juist versnellen.
ik durf niet met zekerheid te zeggen over challenger, maar meestal zit er maar 1 hydro motor op die beide kanten middels een constructie omgekeerd evenredig aandrijft.
breedam
@930triplemaaier @RobinBos oke yep, zo blijft het zacht draaiende wiel ook kracht houden, en het andere wiel gaat dan niet sneller. Bedankt
RobinBos
Nou..bij john deere zal hij de ene kant vertragen en de andere kant versnellen, tegelijk, dat kan niet afzonderlijk van elkaar omdat die mechanisch aan elkaar gekoppeld zitten. dit principe van de planetairen die aangedreven worden door hydromotoren wordt ook gebruikt bij traploze transmissies.
930triplemaaier
@breedam het andere wiel gaat juist dan wel sneller draaien.
de werking werking die robin verteld is op een andere manier maar de werking is eigenlijk hetzelfde als bij een diferrentieel

het komt er in beide gevallen op neer dat als je de ene kant af remt de andere kant sneller gaat lopen en daardoor ga je dan de bocht om
JD3010
@RobinBos Dat verschil tussen links en rechts wordt dan dus met het stuur bepaald? Hoe verder je dan stuurt hoe groter het snelheidsverschil.
930triplemaaier
@JD3010 ja hoe groter het verschil tussen links en rechts maar het gemiddelde tussen links en rechts zal altijd gelijk blijven
JD3010
@930triplemaaier Oke, dan weet ik dat ook weer. 😉
RobinBos
@JD3010 klopt, het stuur is electrisch, hoe verder je stuurt hoe sneller die hydro motor zal draaien. stuur veert automatisch terug naar een midden positie, in deze positie draait die hydromotor dus niet. Hij zal ergens wel electrisch een spiegelplaat aansturen. Waarschijnlijk zit hier ook een zelf calibrerend proces in ergens ofzo, want we hebben eingenlijk nog nooit geen gekkigheid gehad met dit electrische sturen.
930triplemaaier
@JD3010 en hoe sneller je rijdt hoe minder agressief die stuurt
johan6640
Bij mechanich heb je en tand wielen bak met rem banden als je bij voor beeld de linker remband aan trekt dan dan vertraagt hij hem met de helft en zo ga je de bocht om zo zit het teminsten bij en ratrac
dx11
@RobinBos Oke, het wordt mij nu langzaam aan duidelijk. De werking vaan een planetair stelsel is mij wel duidelijk. Het is toch zo dat de satellietwielen vast gepositioneerd zitten? Maar als je dan het ringwiel aandrijft zouden deze moeten gaan bewegen. toch? Of worden juist de satellietwielen rondgedraait tov het ringwiel en het zonnewiel?
dx11
Onee, het is natuurlijk zo dat de satellietwielen aan de naaf zitten, het ringwiel vast aan het fusee zo gezegd,en het zonnewiel zit wel gewoon aan de aandrijfas.

Had ff wat tijd en youtube-filmpjes nodig om alles op mijn netvlies te krijgen 😄
fendtinterfan
@dx11 je vraagt om een mechanische aandrijving? ik denk dat ze allemaal al wel benoemd zijn, al zal ik er eentje wat toelichten.

de meest gebruikelijke op het gebied van bulldozers is de hydro-dynamische met een haakse overbrenging, koppelpakketten, en rempakketten.

blok schema:

[motor]-[koppelomvormer]-[powershift bak]-
[haakse overbrenging]-[koppel pakketen]-[rempakketten]-[eind aandrijving].

de bediening/sturen is vrij makkelijk, je trekt de linker hendel van de 2 een stukje naar je toe, dan ontkoppel je die kant, en ga je naar links. trek je die hendel nog verder naar je toe, dan pakt het systeem de rem mee en gaat de rups helemaal stilstaan. remmen hoeft op zand meestal niet, maar als je op een betonpad rijdt o.i.d. gaat hij gewoon rechtdoor en zul je moeten bij remmen. hetzelfde geldt voor rechts natuurlijk.

Meestal wordt het systeem met een draaibaar ringwiel niet toegepast omdat dit vrij duur is om te bouwen en alleen nodig is om heel precies te kunnen sturen. met name bij hogere snelheden dus.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
29