Ik zit weer eens met een vraag, en dat is de volgende. Een rupstrekker, hoe stuurt deze eigenlijk? Natuurlijk snap ik dat een rups minder snel gaat draaien, stil gaat staan of bij somige rupsvoertuigen zelfs andersom gaat draaien, en dat de machine daardoor stuurt.
Echter bij rupskranen en rupsdumpers is dit niet zo moeilijk, gewoon 2 hydraulische wielmotoren welke je apart aan kunt sturen en klaar ben je al.
Mijn vraag is dus ook hoe dit zit bij een mechanische transmissie? het lijkt mij namelijk niet dat hier gewoon een differentieel met op beide rupsen een afzonderlijk te bedienen schijfremmetje op zit. Deze zou binnen de kortste keren verbranden, en zoals op het filmpje in de lees meer link is te zien is er een enorme remkracht vereist.
Wie o wie weet hier meer over?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
bij een rupstrekker worden de ringwielen aangedreven, hierdoor kun je de overzet verhouding in de eindvertraging aanpassen. je kunt bijvoorbeeld het ringwiel met de draairichting van de sattelietwielen meedraaien, hierdoor zal de vertraging groter worden en de rups aan die kant minder snel draaien als aan de andere kant. draai je het ringwiel er tegenin, dan zal de rups juist versnellen.
ik durf niet met zekerheid te zeggen over challenger, maar meestal zit er maar 1 hydro motor op die beide kanten middels een constructie omgekeerd evenredig aandrijft.
de werking werking die robin verteld is op een andere manier maar de werking is eigenlijk hetzelfde als bij een diferrentieel
het komt er in beide gevallen op neer dat als je de ene kant af remt de andere kant sneller gaat lopen en daardoor ga je dan de bocht om
Had ff wat tijd en youtube-filmpjes nodig om alles op mijn netvlies te krijgen
de meest gebruikelijke op het gebied van bulldozers is de hydro-dynamische met een haakse overbrenging, koppelpakketten, en rempakketten.
blok schema:
[motor]-[koppelomvormer]-[powershift bak]-
[haakse overbrenging]-[koppel pakketen]-[rempakketten]-[eind aandrijving].
de bediening/sturen is vrij makkelijk, je trekt de linker hendel van de 2 een stukje naar je toe, dan ontkoppel je die kant, en ga je naar links. trek je die hendel nog verder naar je toe, dan pakt het systeem de rem mee en gaat de rups helemaal stilstaan. remmen hoeft op zand meestal niet, maar als je op een betonpad rijdt o.i.d. gaat hij gewoon rechtdoor en zul je moeten bij remmen. hetzelfde geldt voor rechts natuurlijk.
Meestal wordt het systeem met een draaibaar ringwiel niet toegepast omdat dit vrij duur is om te bouwen en alleen nodig is om heel precies te kunnen sturen. met name bij hogere snelheden dus.