Ik ben vandaag weer aan m`n dexta aan het sleutelen geweest. Hij lekte bij de as waar de koppeling aan zit. en waar de aftakas hendel het huis in gaat. Nu is mijn vraag. Hoe moet dat afgedicht zijn?
Ook zat er aardig speling op het koppelingspedaal. Hoort daar een lager in of een bus?
Fotos volgen.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Waar moet dat dan tussen?
Daar was geen spoor van lekkage te zien. Zat ook gewoon een pakking tussen.
Gewoon de as waar de aftakashendel op hoort, uit het huis halen, en daar zal een O-ring op zitten (als ik het me goed herinner, is alweer 25 jaar geleden). Deze vervangen, even voelen of ie af kan dichten (niet te ruim zit wanneer je de as terug in het huis doet). Let er even op dat de kogel met veertje die zorgt dat de hendel in zijn stand blijft staan, er weer tussen komen bij montage.
Let er even op of de O-ring tegen het huis getrokken/geklemd wordt doordat de aftakashendel de as als het ware naar buiten trekt (staat me niet meer helder voor de geest). In dat geval dus zorgen dat de aftakashendel juist gemonteerd wordt, zodat de as dus niet te ver terug kan (waardoor de O-ring dus olie langs laat).
De pakkingsresten en eventueel vuil die nog op het pasvlak waarmee het huis op achterbrughuis komt even verwijderen (bv. met plamuurmes of oude beitel oid.) en zo nodig even handmatig met een schuurpapiertje erover om het glad te krijgen, geen metaal verwijderen natuurlijk, maar pakking en vuil). Op het achterbrughuis hetzelfde.
Nu nieuwe pakking ertussen (eventueel even knippen uit pakkingpapier) en weer monteren.
Wanneer je wilt kun je ook even kijken of het gat in de bus van het koppelingspedaal nog niet (te ver) uitgesleten is, en er een nieuwe bus in tikken. Daarna even kijken wat de speling op de as is waar die om draait, en deze zo nodig bv. oplassen en afdraaien op juiste maat. Zo staat je koppelingspedaal ook weer meer in zijn oorspronkelijke stand.
Voorbeeld van bus in koppelingpedaal:
histoparts.com/webshop/…
Of halverwege deze pagina:
agrilineproducts.com/partscatalogue/dexta.html/
Onderdelen hebben ze allicht bij de Ford-NH dealer nog wel, of anders kan @RPCounty je er wel verder mee helpen.
de binnenste as eruit tikken en de O-ring vervangen`,daarna monteren in omgekeerde volgorde
Je hebt niet goed opgelet!
Ik heb dat balletje wel. Maar dat veertje niet. Zou die in de achterbrug liggen?
Gewoon even kijken/voelen/vissen door de opening waar het huis op hoort
Of je bent hem ergens kwijt geraakt tussen tractor en werkbank...
Anders gewoon even een ander veertje zoeken...
Ik zal morgen eens even kijken. In iedergeval enorm bedankt voor je goede duidelijke uitleg !
Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan gaat hebben.
Daar ga ik wel vanuit.
Ik moet trouwens ook nog een accu hebben. Wat voor een moet ik nemen? Ik haal er wss 1 bij de plaatselijk autogarage, daar krijgen we leuke korting.
Och deksel, weet jij dat ook al ? maar hoeveel ampere moet je dan hebben?
Heb je reactie verwijderd, hoeft niet iedereen te weten
agrilineproducts.com/partscatalogue/dexta.html/
Best mien jong
Dat kan. Maar als je de foto`s bekeken en het bijschrift gelezen had wist je dat ik het al gedemonteerd had.
Zal eens kijken of ze hem daar goedkoper hebben
Zal er uit school weleens een keer langs huppelen
Wat voor accu je nodig hebt weet ik zo niet. Ik kan je alleen maar adviseren om er een te kopen met een behoorlijke capaciteit (ten minste rond de 100Ah), en zo groot dat je hele accubak vol zit.
Of je neemt een OPTIMA-Redtop.
De keuze is reuze
En oohja, waar zit de turbo ?
Heb jij goede ervaringen met droge accu's op een tractor?
Persoonlijk nooit mee gewerkt, wel de nodige verhalen gehoord her en der van mensen die de droge accu na korte tijd (binnen een jaar) weer inruilden voor een natte loodaccu (onvoldoende startSPANNING, kapotte accu's).
Ja, dat kan ik wel zeggen. Op beide trekkers zit een Optima van 15 à 16 jaar oud.
Een OPTIMA-redtop schijnt het alleen goed vol te houden als deze hoofdzakelijk/alleen als startaccu wordt gebruikt. Dus niet op trekkers (e.d.) die veel stroom nodig hebben voor (nacht)verlichting en/of electrische bedieningsystemen.
Ofwel, een OPTIMA-Redtop verdraagt het niet dat deze vaak "leeggetrokken" wordt.
Oke. In 1 geval waar ik op doelde was het zo dat de accu continue vermogen moest leveren voor een weeginstallatie (ook als de tractor uit stond), en dat zal hem de das om gedaan hebben.
Maar het kan dus bij juist gebruik ook heel goed gaan zo te horen.