Trekker rijbewijs paar vraagjes.

Hallo,

Ik heb morgen praktijk voor tractor rijbewijs maar een paar dingetjes kan ik hier op het forum niet vinden.

moet ik de trekker de hele tijd uitzetten als ik eraf ga met aan en af koppelen?

en wat moet ik controleren vooor ik begin met aankoppelen/rijden? of hoeft dat niet?

olie peil, accu, coolvloeistof? ( of hoeft dat niet )

En ga je met of zonder kipper de weg op?

Alvast Bedankt, Lars

Deel dit topic

Reacties

jmos
Nee
wel controleren
met
rickrenault
Ik zou de trekker maar aan laten staan met aankoppelen anders kan je de hef enzo niet bedienen
Super50
@rickrenault het is een kipper hoor, geen ploeg. weet niet wat je met de hef gaat doen 😃
Peter-fendt
Ik hoefde alleen de verlichting te checken. ik had de kipper erachter. verder hoefde ik niet aan te koppelen en ook niet af te koppelen. ook geen olie controle enz.
koenjohndeere
Ik heb het pas gehaald je moet de trekker niet de heletijd uit zetten dacht ik eerst ook maar hoefte dus niet en je moet weten wat je moet controleren voor je vertrekt koelvloeistof en brandstof en olie en zo ook de verlichting en ja je gaat met een kieper de weg op
rickrenault
@Super50 oke dan maakt het niks
ValtraT202
Je moet weten waar het zit en als je zeg dat al gedraaid heeft dan hoef je niet te controleren.
En er gewoon een kipper van tevoren aan hangen en klaar.
zetor4ever
Zo veel mogelijk controleren, oliepeil moest ik wel
trekker hoef je niet uit te zetten, maar wel op de handrem en met afkoppelen moet je handschoenen aan!!!
ik hoefde alleen met de kipper de weg op
lars-deutz
@jmos, dankje! dus het klopt niet wat ik heb gehoord dat die uit moet, omdat ze dat wel op alle filmpjes doen.

hef staat gewoon omhoog met gatenbalk erin dus dat is geen probleem.
JD7530-Ford
Ik hoefde olie pijl alleen maar aan te wijzen, lichten controleren. en kieper had ik er al achter. en ik reed rondje rotonde en was er weer, was ook nog een rechte weg.
mf gek
Ik moest met en zonder kieper rijden, verlichting controleren. spiegels afstellen, en verder geen olie ofzo gecontroleerd.
john deere 1040s
Ruiten en spiegels moeten schoon zijn en ik mocht niet over de kipper heen kunnen kijken.
deutz-valtra-fan
Je moet aan n afkoppelen MET handschoenen, verlichting moet in order zijn, en ook zichtbaar de examinator gaat ook vaak de spiegels anders zetten, of drukt op knopjes bijv. 4wd en je mag niet harder dan dertig
lars-deutz
Veel verschillende reactie's is dus bij iedereen anders, ik zal wel zo veel mogelijk controleren dan.

en moet je die man dan naar het licht laten kijken als je erop zit of moet je de hele tijd zelf afstappen?

Wel een mooie site met zo veel reactie's zeg! dank
jmos
@lars-deutz

licht controleren is overal anders. ik kon blijven zitten en hij keek maar of dat bij jou ook zo is?
lars-deutz
@jmos: zou wel moeilijk zijn om dan je remlichten te controleren lijkt mij.

nog een vraagje moet ik om 3 uur s'miidags licht aan doen, alleen stadslichten?
stannetje96
@deutz-valtra-fan weet niet wie jij heb maar bij mij zat ie alleen maar dom te zwetsen 😉

en ik had al aangekoppeld. afkoppelen hoefde ook niet en hij controleerde ook niet.
ook hoefde ik niks te controleren. en ik ging met kieper de weg op. een 2 baansweg waar ik alleen rechtdoor reed. achteruitrijden hoefde ook niet bij mij

en ik ging gewoon 40 rijden, vond ie niet erg
deutz-valtra-fan
@stannetje96 dan had jij het wel makkelijk hahaha 😃
Straw
Ik vroeg het moet ik alles controle of mag zo aanrijden heb namelijk al heel dag mee gereden(combi kon ook wel aan zien stalmest uitrijden)
Hij zij nee geloof wel
Rij ma na kruising draaien en dan van de hand af terug Inrit op. Toen nog keer terug moeten steken. En klaar
john deere 1040s
Mag niet alleen stadslicht.
ik heb gewoon dimlicht aangedaan weet je zeker dat het goed is.
en je kunt vaak wel van alles nog vragen tijdens het examen, geen examen vragen natuurlijk.
ronald-deutz-fahr
Remlicht controleren gaat beetje lastig als je t zelf moet doen he... En zoiets als oliepijl controleren, je moet die man kunnen aanwijzen waar t pijlstokje zit zegmaar. Spiegels moet je gwn vantevoren goedzetten 😉 en hij heeft met zn tengels van ons trekker af te blijven, dus 4wd blijft mooi uit 😛
fendt 512c
Ik had het weer mee zitten (het regende hard), we hebben samen de wagen er aan gedaan en ik hoevde de verlichting ook niet te controleren, hij had er net voor ook al een gehad die moest afrijden toen wagen de lichten nog goed. Ik vond zelf dat het erg makkelijk was, vooral het achteruit rijden.
Veel succes morgen kearl 😉
alwinsteyr
Met je rug na de deur afstappen en niet te vergeten de handrem niet harder dan 25 km
suc6 morgen
lars-deutz
Ik rijd af met onze John Deere 6400 lekker compackt en een 1 assig kippertje.

voorwielaandrijving komt die niet aan want die zit helemaal rechts:P

alleen nog eventjes handschoenen zoeken dan(onzin)
Spiegels staan goed.

En ik zal dan wel achteruit afstappen als het moet:P

Bedankt!
lars-deutz
Als ik morgen zou slagen hoelang duurt het dan voor je je rijbewijs eigelijk hebt?
ronald-deutz-fahr
@lars-deutz
ik had m volgendedag binnen
ronald-deutz-fahr
@lars-deutz
ik had m volgendedag binnen
alwinsteyr
@lars-deutz als het goed is zie dat ook in en filmpje als je die cd ook heb
stannetje96
@ronald-deutz-fahr ik had em toen ik bij vraag 30 van de theorie was en praktijk nog moest doen 😃
stannetje96
@lars-deutz' als ik morgen zou slagen' moet 'als ik morgen slaag' worden 😉
johndeere6230
Olie/koelvloestof pijl controleren banden controleren, afgeknotte driehoek controleren voor starten buitenom, binnen controleren of die in N staat en op P, daarna spiegels afstellen dan starten.... Daarna verlichting controleren.

Bij aankoppelen handschoenen aan, eerst pin erdoor, steunpoot opklappen hydroliek enzo aansluiten spiegels afstellen, verlichting controleren en 25 rijden tenzij de examinator zegt dat je harder mag.....

Afkoppelen, banden blokeren, steunpoot uitklappen hydroliek afkoppelen en dan pen eruit..... En klaar is kees 😉
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230
Ik hoefde alleen: starten, lichtjes laten checken door meneer, rijden, 2x 100m op de weg, achteruit insteken in schuur en ff afkoppelen(zonder handschoenen) trekker liep nog, en meneer zei dat k geslaagt was, ik mocht de trekker uitzetten, ik blijf naast trapje staan en zet m vanaf daar uit... Meneer zei er gelukkig niks van 😄
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

haha ik.ben er 2 uur mee bezig geweest 😛
ronald-deutz-fahr
@stannetje96 hahaha, aannemen, doen alsof je gebelt word, en gauw weggaan 😛
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230
Hier isie maar 20 min. Op erf geweest.... Ex theorie
lars-deutz
Dan hoop ik ook dat ik het zo snel mogelijk heb, kan ik eindelijk een m'n 8006 uitlaten:)

@ stannetje96: oke! haha

ik hoop dat het niet te lang duurt eff rijden en klaar.
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

haha, zijn wel streng hier kom je op werkklompen of normape schoene ben je meteen gezakt 😛
stannetje96
@ronald-deutz-fahr hij.komt bij ons gewoon thuis langs 😉
stannetje96
@johndeere6230 ik had remmen niet eens gekoppeld. was ook niet erg als ik maar op het midden trapte
stannetje96
@lars-deutz hoor al wel dat ik het toch wel erg makkelijk had hahaha
ik kan dus beter niks zeggen 😛
Trekkerman Tom
Als het goed is heb je dit allemaal geleerd...

Maar één van de belangrijkste dingen die je moet controleren ben ik hier nog niet tegen gekomen (of ik moet er overheen gelezen hebben): Controleer of de remmen gekoppeld zijn voordat je de weg op gaat!!! Die willen ze nog wel eens ontkoppelen.
stannetje96
@Trekkerman Tom zie.mijn een na laatste reactie haha
al was dit gewoon onze eigen trekker. hier komt.ie gewoon thuis langs.
Trekkerman Tom
@stannetje96 Ik zag hem net, toen was ik mijn reactie aan het typen 😉 Maar in een noodsituatie trap je niet altijd in het midden 😉
Fendt_John Deere
Ik moest eerst Eeen paar dingen controleren (remmen enzo en verlichting) daarna ging hij een paar vragen stellen over de trekker. Daarna de wagen afkoppelen, dan een stukje op de weg rijden zonder de wagen, noodstop, keren op de weg en een stkje achteruit de bocht om. Daarna de wagen aankoppelen en een stukje over de weg, achteruit rijden enzo en toen was ik geslaagd. 😄 Ik moest tussendoor wel even wachten, want ik deed samen met m'n broer tegelijk dus ik afkoppelen en m'n broer aankoppelen.
stannetje96
@Fendt_John Deere jij had niet blaauboer dus ?
Fendt_John Deere
@stannetje96

Breure, ik had me ingeschreven via onderwijsgroep noordwest-holland.
stannetje96
@Fendt_John Deere blij dat ik hem niet gebeld heb haha
Fendt_John Deere
stannetje96
@Fendt_John Deere als ik zie wat jij allemaal.moest doen 😛
Fendt_John Deere
@lars-deutz

Oliepeil controleren, koelvloeistof controleren, trekker uit met aan- en afkoppelen, remmen koppelen op de weg en spiegels goed instellen enzo en handrem gebruiken als je uitstap.
kokkiekubotaman
Ik ben zaterdag geslaagd voor trekkerpraktijk examen, moest de tank erachter koppelen, alles controleren qua verlichting en loszittende dingen, dan ga je over de weg, ergens achteruit insteken en weer terug naar huis, erachter wegkoppelen en klaar 😃
Fendt_John Deere
@stannetje96

Ja, hadden we de wagen erachter toen hij kwam, ja we gaan eerst even een stukje rijden zonder wagen dus moet hij er maar even af.

En van hem moest ik hem achteruit de schuur in steken met wagen, maar dat ging de avond ervoor niet zo mooi dus mooi een smoes verzonnen dat het niet hoefde.
Fendt_John Deere
@stannetje96

Ik kon ook niet kiezen uit verschillende eaminators, dat werd ons toegewezen.
stannetje96
@Fendt_John Deere je ken toch wel de schuur in rijden? 😛
ik had ook klaar gezet en toen ik theorie had gedaan eerst uur koffie drinken en daarna ging ik naar achter en reed trekker voor. hij stapte in en tijdens het rijde. zat ie airco aan te doen en te kijken naar het toerental (1700 bij vol gas). toen ik na 10 minuten weer terug kwam stapte ie voor uit en zei , rijbewijs ligt binnen en tot ziens
stannetje96
@Fendt_John Deere maar ik.had blaauboer gewoon gebeld niet via school gedaan
Fendt_John Deere
@stannetje96

Ja, dat kan ik wel, maar die wagen is lang en die was ik niet gewend, spiegels stonden voor het mooie te smal, had ze eigenlijk breder moeten zetten maarja, volgens mijn vader hoefde dat niet.
stannetje96
@Fendt_John Deere wij hebben joskin 16 tonner.
Fendt_John Deere
@stannetje96

Oke, ik had een Taarup erachter, net zo breed als de trekker dus was een mooi wagentje ervoor. Die dag ervoor hadden we een Veenhuis erachter en die kwam 2,90 meter breed, dat vond ik ff te om daar examen mee te doen.
stannetje96
@Fendt_John Deere joskin is ook breder als de trekker hoor.
Fendt_John Deere
@stannetje96

Maar van die Veenhuis pastte het ook niet zo mooi achter onze trekker dus maar een mooiere wagen gevonden, die wringde ook even minder in de bochten.
Fendt_John Deere
@stannetje96

😉 Onderste was hem geworden.
stannetje96
@Fendt_John Deere ik had even 12 ton veenhuis erachter gegooid van biurman die nog.net niet van ellende uit elkaar valt.
joskin heb gedwongen besturing en 5 slangen ofzo. en je moet een bout losdraaien. had ik geem zin in.als ik wel af moest koppelen
Fendt_John Deere
@stannetje96

Ja, en die steunpoot van die Veenhuis moest het laatste stukje met de heftruck opgetild worden, en de remslang pastte niet enzo.
stannetje96
@Fendt_John Deere bij die veenhiis bij mij etzelfde 😛 tillen em nu altijd met heftruck op en leggen em dan gewoon op de grond neer. dus niet op de poot
fendt 512c
"lars-deutz - 2 uur geleden

Als ik morgen zou slagen hoelang duurt het dan voor je je rijbewijs eigelijk hebt?"

ik had hem na 5min al 😉
case-inter
Voor het opstappen moest ik even de oliepijlstok en de radiatordop aanwijzen, en bij het aan afkoppelen heb ik em gewoon op de handrem gezet. bij het wegzetten van de trekker sluitel eruit halen en even aan de examinator laten zien.
lars-deutz
Oke, heeft die dat bij zich ofzo dan?

En moet je dat uit je zelf doen of zegt die van we beginnen met het controleren van:...
rick-mf
Staat allemaal in je boek wat je moet controleren en dat heb je ook bij je theorie gehad

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
68
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
9