Weet iemand hoe ik op mijn unimog een hydraulische rem kan bouwen voor een aanhanger?
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Unimog 406 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Das er 1 die je ergens tussen de hydro liek leiding kunt plaatsen ipv gelijk op het ventielen blok.
Das er 1 die je ergens tussen de hydro liek leiding kunt plaatsen ipv gelijk op het ventielen blok.
Remmen zijn zeer belangrijk voor het functioneren van een voertuig, zeker bij een Unimog waar relatief snel mee wordt gereden. Als dan in een keer je remmen uitvallen heb je een ernstig probleem. Als je aanhangerremmen uitvallen kun je nog wel afremmen op de Unimog, maar doordat je ingrijpt in het remsysteem van de Mog kan ook daar een probleem optreden bij foute montage. Veiligheid voor alles!
tractorfan.nl/topic/43932/
tractorfan.nl/topic/47082/
tractorfan.nl/topic/49198/
-De drukleiding van de hydrauliekpomp naar het bestaande ventielenblok doorzagen.
-Hier eerst een overdrukventiel (200bar) tussen zetten, als je remventiel geen ingebouwde overdrukbeveiliging heeft. De retouraansluiting van dit overdrukventiel op de retourleiding van het ventielenblok aansluiten, of rechtstreeks met een leiding naar de olietank (voor het oliefilter)
-Na het overdrukventiel plaats je het remventiel.
-De drukdoorvooraansluiting van het remventiel sluit je weer aan op het originele ventielenblok
-de retouraansluiting van het remventiel sluit je aan op de retourleiding van het ventielenblok, of rechtstreeks naar de tank. Eventueel heb je een hefinrichting achter, waar vandaan ook een retourleiding ligt. Daar kun je de diverse retouraansluitingen ook op aansluiten.
-De remaansluiting van het remventiel trek je met een leiding naar achteren, waar je een remsnelkoppeling monteert. Dit moet een leiding zijn, omdat een slang te veel uitzet, en wettelijk niet gebruikt mag worden, in zulke lengtes)
-De aanstuuraansluiting van het remventiel sluit je aan op het remsysteem van de Unimog (dit zijn de dunne leidingen)
-Vervolgens ontlucht je het remsysteem (zoals je gewoon bent, maar nu met een extra nippel op het aanhangerremventiel)
Nu moet alles werken!
Waar je het remventiel precies plaatst, maakt niet veel uit. Waar je zelf denkt dat je het meeste plaats hebt, en waar je de diverse leidingen in de buurt hebt zitten, of makkelijk heen kunt trekken. Wel zorgen dat het hele spul redelijk beschermd zit, en niet gauw beschadigd kan raken.
Bij mijn 1600 zit het ventiel net voor de cabine, onder de rechter framebalk. Dit omdat ik het grootste deel van de leidingen er van de vorige eigenaar bij heb gekregen, en hieruit bleek dat het ook ongeveer op die plek gezeten heeft.
Bij de 900 zit het net achter de cabine, tegen de rechter framebalk aangeboord. Hierdoor kon ik makkelijk de retour van de hefcilinders gebruiken voor de retourleiding, hoefde ik maar een korte leiding te trekken naar de aansluiting achter, en kon ik aan de binnenkant van de framebalk de remleiding doorzagen, en een T-stuk monteren, met een kort stukje leiding naar het ventiel.
De leiding van de pomp naar het bestaande ventielenblok was al vervangen door een slang, i.v.m. het opgebouwde voorladerventiel, en deze kon ik makkelijk verleggen.
Opmerking: Je remventiel moet altijd vóór het bestaande ventielenblok zitten, omdat je remventiel altijd voorrang moet hebben bij de bediening. Tevens is niet elk bestaande ventielenblok geschikt voor drukdoorvoer.
zoals deze: kramp.com/shop-nl/nl/…