Illustratie van:

Unimog 406 - hydraulische remmen

Weet iemand hoe ik op mijn unimog een hydraulische rem kan bouwen voor een aanhanger?

alvast bedankt 😉

Deel dit topic

Reacties

mc-cormick-ihc
Ja dat zou ik er ook wel op willen maken...
barteltie
Kun je dat niet gewoon van de remleiding aftappen?
unipower
Zit er dat niet al op??? Wij hebben tenminste wel lucht aanhangerremsysteem
VolvoBm 2654
Moet je gewoon remventiel kopen , T splitsing tussen je remleiding , en je moet Hydrauliek pomp hebben.
unimog-406
@unipower ja luchtremmsysteem zit er wel op maar geen hydraulische
unipower
@unimog-406 oke dan denk ik ook niet dat wij dat hebben 😃
unimog-406
@VolvoBm 2654 kan je dat nog een beetje verder uitleggen? en op mijn unimog zit al wel hydrauliek dus hydrauliek zit er toch al op
unimog-406
@VolvoBm 2654 of kan je gewoon een t splitsing tussen je remleiding doen en daar direct een remkoppeling er op.
mc-cormick-ihc
@unimog-406 het moet wel bekrachtigt worden door je hydrauliek anders kun je er niets mee. Bij een trekker kun je dr een los ventiel bij bouwen maar bij een unimog kun je het niet rechtstreeks uitbouwen. Maar er zal vast wel ergens iets te krijgen zijn dat het wel kan...
unimog-406
@mc-cormick-ihc kan je zo iets niet zelf fabriceren?
mc-cormick-ihc
@unimog-406 ik denk het haast wel. Kijk maar op Google bij remventiel.
Das er 1 die je ergens tussen de hydro liek leiding kunt plaatsen ipv gelijk op het ventielen blok.
mc-cormick-ihc
@unimog-406 ik denk het haast wel. Kijk maar op Google bij remventiel.
Das er 1 die je ergens tussen de hydro liek leiding kunt plaatsen ipv gelijk op het ventielen blok.
unimog-406
@mc-cormick-ihc bedoel je die bij kramp?
GD tuning Garyp
@mc-cormick-ihc Nu we het toch over remventielen hebben, kun je bij bijv. een inter 844 gewoon een T-stuk tussen remleidingen doen en daarop een remventiel zetten?
unimog-406
Moet je op dat remventiel dan bijvoorbeeld een hydrauliekslang zetten en een leiding van het remsysteem
Interland
Vraag maar even bij MCV in Assen.Die weten wel hoe dat moet.
Joop3
@unimog-406 Ik heb hier wel eens vaker wat geschreven over het plaatsen van een remventiel. Zoek er maar even op. Ik heb er bij mijn beide MB-Tracs ook een opgebouwd, dus bij een Unimog is het zeker mogelijk. Aan de hand van de vragen die je hier stelt concludeer ik echter dat je niet volledig in de gaten hebt hoe het werkt, en dan kan ik je alleen maar aanbevelen om er iemand bij te halen die er wel verstand van heeft.
Remmen zijn zeer belangrijk voor het functioneren van een voertuig, zeker bij een Unimog waar relatief snel mee wordt gereden. Als dan in een keer je remmen uitvallen heb je een ernstig probleem. Als je aanhangerremmen uitvallen kun je nog wel afremmen op de Unimog, maar doordat je ingrijpt in het remsysteem van de Mog kan ook daar een probleem optreden bij foute montage. Veiligheid voor alles!
mc-cormick-ihc
@GD tuning Garyp als je er een rem ventiel bij bouwt bij je hydro ventielen kun je m aan sturen dmv een t stukje tussen deren leiding. Maar niet een rechtstreekse koppeling gewoon op die leiding... Want die druk ligt lager en minder volume kwa olie...
GD tuning Garyp
@mc-cormick-ihc Ah zo, oké bedankt.
unimog-406
@Joop3 oke zou je daar mischien een link van willen geven want ik kan dat topic niet vinden
unimog-406
@mc-cormick-ihc hoe kan je dat remventiel dan aansluiten met hydrauliekslangen of hoe werkt dat precies
mc-cormick-ihc
@unimog-406 waarschijnlijk van je huidige ventielenblok een pers slang of leiding met constante druk naar zo'n opbouw ventiel zoals ik die van kramp als voorbeeld gaf. En die kun je dan aansturen dmv je hydraulische systeem van je rem systeem. Maar ik moet zelf ook nog kijken hoe dat zit. Want ben nu nog bezig met motor revisie.
unimog-406
@Joop3 dus als ik het goed begrijp moet ik vanaf de hydrauliekpomp een pers naar het ventielenblok leggen, een retoer en een stuurleiding door een t splitsing tussen de remleiding te doen
unimog-406
@Joop3 en kan je dat remventiel het best van voor zetten of van achter zo dicht mogelijk bij de remkoppeling. of maakt dat voor de rest niks uit?
Joop3
@unimog-406 Stapsgewijs:
-De drukleiding van de hydrauliekpomp naar het bestaande ventielenblok doorzagen.
-Hier eerst een overdrukventiel (200bar) tussen zetten, als je remventiel geen ingebouwde overdrukbeveiliging heeft. De retouraansluiting van dit overdrukventiel op de retourleiding van het ventielenblok aansluiten, of rechtstreeks met een leiding naar de olietank (voor het oliefilter)
-Na het overdrukventiel plaats je het remventiel.
-De drukdoorvooraansluiting van het remventiel sluit je weer aan op het originele ventielenblok
-de retouraansluiting van het remventiel sluit je aan op de retourleiding van het ventielenblok, of rechtstreeks naar de tank. Eventueel heb je een hefinrichting achter, waar vandaan ook een retourleiding ligt. Daar kun je de diverse retouraansluitingen ook op aansluiten.
-De remaansluiting van het remventiel trek je met een leiding naar achteren, waar je een remsnelkoppeling monteert. Dit moet een leiding zijn, omdat een slang te veel uitzet, en wettelijk niet gebruikt mag worden, in zulke lengtes)
-De aanstuuraansluiting van het remventiel sluit je aan op het remsysteem van de Unimog (dit zijn de dunne leidingen)
-Vervolgens ontlucht je het remsysteem (zoals je gewoon bent, maar nu met een extra nippel op het aanhangerremventiel)

Nu moet alles werken!

Waar je het remventiel precies plaatst, maakt niet veel uit. Waar je zelf denkt dat je het meeste plaats hebt, en waar je de diverse leidingen in de buurt hebt zitten, of makkelijk heen kunt trekken. Wel zorgen dat het hele spul redelijk beschermd zit, en niet gauw beschadigd kan raken.

Bij mijn 1600 zit het ventiel net voor de cabine, onder de rechter framebalk. Dit omdat ik het grootste deel van de leidingen er van de vorige eigenaar bij heb gekregen, en hieruit bleek dat het ook ongeveer op die plek gezeten heeft.
Bij de 900 zit het net achter de cabine, tegen de rechter framebalk aangeboord. Hierdoor kon ik makkelijk de retour van de hefcilinders gebruiken voor de retourleiding, hoefde ik maar een korte leiding te trekken naar de aansluiting achter, en kon ik aan de binnenkant van de framebalk de remleiding doorzagen, en een T-stuk monteren, met een kort stukje leiding naar het ventiel.
De leiding van de pomp naar het bestaande ventielenblok was al vervangen door een slang, i.v.m. het opgebouwde voorladerventiel, en deze kon ik makkelijk verleggen.

Opmerking: Je remventiel moet altijd vóór het bestaande ventielenblok zitten, omdat je remventiel altijd voorrang moet hebben bij de bediening. Tevens is niet elk bestaande ventielenblok geschikt voor drukdoorvoer.
unimog-406
@Joop3en als je nou een remventiel hebt met ingebouwde overdrukbeveiliging hoef je toch niet nog een los overdrukventiel te plaatsen
zoals deze: kramp.com/shop-nl/nl/…
Joop3
@unimog-406 Ik zou er niet te hard van uitgaan dat daar een inwendig overdrukventiel is ingebouwd. Je kunt de remdruk instellen, maar meer ook niet. Het zou jammer zijn als je je hydrauliekpomp opblaast.
unimog-406
@Joop3 oke zal dan gewoon maar een overdrukventiel tussen doen voor dat alles kapot gaat 😉
unimog-406
@Joop3 en bedankt voor de goede uitleg 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 406 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
27