Ford 2000 - Accu laad niet bij en dynamo lampje blijft branden

Goedendag,

Ik ben voor een oom bezig met een Ford 2000 uit 1971.
Deze heeft het probleem dat het dynamolampje blijft branden en dus ook niet bijlaad.
Ik ben zelf automonteur maar ben er achter gekomen dat dit laadsysteem toch weer andere koek is dan bij een auto.
Mijn vragen zijn: Hoe of wat moet ik meten om een diagnose te stellen waar het probleem zit?, dynamo, regelaar of bedrading?
De dynamo zelf heb ik eraf gehad en de koolborstels gecontroleerd, deze zijn in orde.
Ik heb ook overwogen er een autodynamo op te monteren alleen kan ik dan de kabel van de toerenteller niet meer aansluiten.
Ook zou ik graag een electrisch schema zien te krijgen. ( pietervanbeers@mudmaniacs.nl)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groet Pieter
pietervanbeers

Reacties

jmos
Gelijkstroomdynamo, hoeveel volt meet je op de punten bij de dynamo als hij loopt? En bij de regelateur? Ingaand en uitgaand? En bij de accu? Dan kun je dingen uit gaan sluiten.
8600_3055
@jmos tijdens het meten als hij loopt accu even loskoppelen
jmos
@8600_3055
dat ook ja. 😄
8600_3055
@jmos ben zelf ook al eens aan het meten geweest en kwam er niet uit tot ik er hulp bij had (die de accu eerst los koppelde)
pietervanbeers
Oke, bedankt voor jullie snelle reacties

Ik ga morgen aan het meten met lopende motor en accu los.
Ik zal de gemeten waarden posten.

Kan iemand mij misschien aan een schema helpen zodat ik ook bedrading naar de regelaar door kan meten?

Alle tips zijn welkom
nhmonteur
@pietervanbeers Meestal is je regelaar dan defect, Wat je kan doen is de zwarte kap van je regelaar demonteren. hier zitten 3 spoelen in, Deze werken als een soort relais. Het kan zijn dat 1 van de beweegbare contacten vast zit.
Is dit niet het geval dan is hoogstwaarschijnlijk de regelaar defect.
Let er op als je een nieuwe besteld of je een 11 of 22 Ampere regelaar nodig hebt.
Als je de nieuwe regelaar hebt gemonteerd dal hij moeten bijladen. Maar deze dynamo's laden nooit zo heel veel bij, dus de spanning die je zal meten is ongeveer 13 a 13,5 volt.
ford5000
@pietervanbeers Het is zoals @nhmonteur al zegt waarschijnlijk je spanningsregelaar die stuk is.
Die zijn voor weinig nieuw te koop. echt tientjeswerk. Als het goed is moet je de 22 Ampere variant hebben.
Schema heb ik wel voor je.
Ik zal hem naar het mailadres in de topictekst toesturen.
jammermaarhelaas
Waarschijnlijk heb je hier al naar gekeken, maar ik zeg het toch maar even: Heb je de contactsleutel op groot contact staan wanneer de tractor draait?
Het wil wel eens gebeuren dat wanneer er is voorgegloeid, men vergeet om de sleutel op groot contact te zetten. Na voorgloeien en starten door verder door te draaien linksom, komt de sleutel namelijk terug in "uit" stand, verticaal, en blijft de laadlamp dus branden.
IH214d
V-snaar er af liggen?
pietervanbeers
@nhmonteurIk heb zojuist de zwarte kap van de regelaar gedemonteerd en heb de contacten van de spoelen gecontroleerd en zitten niet vast, ik heb er ook een keer met een schuurpapiertje door gegaan maar hielp ook niet.
De spoelen zien er verder nog als nieuw uit maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
De regelaar is wel al ooit vervangen maar dat is 10 jaar geleden.
@ford5000 Het zou fijn zijn als je een schema zou kunnen mailen, dan kan ik iets gerichter meten.Hoe kan ik zien of ik een 11 of 22 ampere regelaar heb?
Kan ik aan de dynamo zelf nog iets meten of komt dit bijna nooit voor?
@jammermaarhelaas Contact staat in de goede stand , maar toch bedankt voor je tip
ford5000
@pietervanbeers Als het goed is heb je dat schema al lang ontvangen.
Misschien in je ongewenst box binnen gekomen?
pietervanbeers
@ford5000 Volgens mij heb ik nog niets ontvangen... ik zie hem zo ook niet bij mijn spam staan. vreemd
ford5000
@pietervanbeers Ga ik het nogmaals proberen.
ford5000
@pietervanbeers Kijk nu nog eens.
hummy
Even nieuwe koolstaafjes erin, probleem opgelost
pietervanbeers
@ford5000 Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb zojuist mijn hele inbox en ongewenste email doorgespit maar ik zie hem er niet bij zitten...
Zou je hem nog 1keer willen versturen naar werkplaats@autopolar.nl
Bedankt voor je moeite.
Ik heb overigens nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen, wel heb ik de regelaar open gemaakt en de contacten zitten niet vast geplakt, maar hij zou toch wel defect kunnen zijn.
ford5000

Hallo Pieter,

Ik heb het bestand zojuist naar het bovenstaande adres gestuurd, maar ik krijg ook al de mededeling terug dat hij het mailadres niet herkent.
Ik probeer het nog een keer naar beide opgegeven adressen.
ford5000
@pietervanbeers Ik probeer het even vanaf mijn andere emailadres.
ford5000
Ik heb hem nogmaals naar jouw eerste adres gestuurd, en hij zegt dat hij wel verzonden is nu.
Als je hem nu nog niet hebt snap ik ook zo even niet wat er aan de hand is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!