Goedendag,
Ik ben voor een oom bezig met een Ford 2000 uit 1971.
Deze heeft het probleem dat het dynamolampje blijft branden en dus ook niet bijlaad.
Ik ben zelf automonteur maar ben er achter gekomen dat dit laadsysteem toch weer andere koek is dan bij een auto.
Mijn vragen zijn: Hoe of wat moet ik meten om een diagnose te stellen waar het probleem zit?, dynamo, regelaar of bedrading?
De dynamo zelf heb ik eraf gehad en de koolborstels gecontroleerd, deze zijn in orde.
Ik heb ook overwogen er een autodynamo op te monteren alleen kan ik dan de kabel van de toerenteller niet meer aansluiten.
Ook zou ik graag een electrisch schema zien te krijgen. ( pietervanbeers@mudmaniacs.nl)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
groet Pieter
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
dat ook ja.
Ik ga morgen aan het meten met lopende motor en accu los.
Ik zal de gemeten waarden posten.
Kan iemand mij misschien aan een schema helpen zodat ik ook bedrading naar de regelaar door kan meten?
Alle tips zijn welkom
Is dit niet het geval dan is hoogstwaarschijnlijk de regelaar defect.
Let er op als je een nieuwe besteld of je een 11 of 22 Ampere regelaar nodig hebt.
Als je de nieuwe regelaar hebt gemonteerd dal hij moeten bijladen. Maar deze dynamo's laden nooit zo heel veel bij, dus de spanning die je zal meten is ongeveer 13 a 13,5 volt.
Die zijn voor weinig nieuw te koop. echt tientjeswerk. Als het goed is moet je de 22 Ampere variant hebben.
Schema heb ik wel voor je.
Ik zal hem naar het mailadres in de topictekst toesturen.
Het wil wel eens gebeuren dat wanneer er is voorgegloeid, men vergeet om de sleutel op groot contact te zetten. Na voorgloeien en starten door verder door te draaien linksom, komt de sleutel namelijk terug in "uit" stand, verticaal, en blijft de laadlamp dus branden.
De spoelen zien er verder nog als nieuw uit maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
De regelaar is wel al ooit vervangen maar dat is 10 jaar geleden.
@ford5000 Het zou fijn zijn als je een schema zou kunnen mailen, dan kan ik iets gerichter meten.Hoe kan ik zien of ik een 11 of 22 ampere regelaar heb?
Kan ik aan de dynamo zelf nog iets meten of komt dit bijna nooit voor?
@jammermaarhelaas Contact staat in de goede stand , maar toch bedankt voor je tip
Misschien in je ongewenst box binnen gekomen?
Zou je hem nog 1keer willen versturen naar werkplaats@autopolar.nl
Bedankt voor je moeite.
Ik heb overigens nog geen tijd gehad om nog wat metingen te doen, wel heb ik de regelaar open gemaakt en de contacten zitten niet vast geplakt, maar hij zou toch wel defect kunnen zijn.
Hallo Pieter,
Ik heb het bestand zojuist naar het bovenstaande adres gestuurd, maar ik krijg ook al de mededeling terug dat hij het mailadres niet herkent.
Ik probeer het nog een keer naar beide opgegeven adressen.
Als je hem nu nog niet hebt snap ik ook zo even niet wat er aan de hand is.