Kuil verdelen/aanrijden Shovel of trekker????
Ik wil graag jullie mening en reden weten over wat jullie beter vinden aan rijden met een trekker of met een shovel
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Redenen hiervoor zijn:
- Trekker is hiervoor beter geschikt(aandrijving)
- Trekker weegt tegenwoordig vaak net zo veel als shovel
- Trekker is breder inzetbaar
- Trekker is zuiniger qua brandstof
ik ben ook op het idee gekomen om dat een loon werker tegen mij zij dat een trekker net zo goed reed ik heb er een foto boven geplakt (mits die het doet)
Omdat je de breedste wielen gelijk na de kuilverdeler wil hebben !
Ik ken een boer die altijd mais vastrijdt met een Fendt 820 Vario met voor en achter een schuifblad volgegoten met beton. Lekker zwaar en je kunt voor en achteruit mais drukken/verdelen.
Bij ons op het werk deden we het altijd met een John Deere 7600 met calcium in de banden. Op de weg was die niet vooruit te branden omdat hij zo joekel zwaar is. Dit jaar komt waarschijnlijk een 7810 op de kuil omdat de 7600 word ingeruild. Staat ongeveer 13000 uur op de klok.
- brandstofverbruik (een heel groot verschil tussen shovel/trekker)
- gewicht, veel loonwerkers gebruiken een shovel ook om zijn gewicht, in Duitsland rijdt iedereen met een trekker, Met een gewicht blok eraan(!) zo ben je bijna net zo zwaar als een shovel.
- kwaliteit, als je een beetje goed tractor kunt rijden, is het bijna net zo makkelijk als met een shovel.
in de TREKKER ging het vooral om brandstofverbruik, maar ik denk als je het brandstofverbruik niet veel uitmaakt, dat het niet zoveel verschilt.
wij doen het gewoon met onze trekker.
beste
dat is maar net hoe je het wilt zien.
De aanvoersnelheid is te hoog. De aanrijcapaciteit is te laag of de kuilplaat is bij lange na niet geschikt.
We rijden zelf aan met een 10tons shovel. Op een kuilplaat van 7meter breed heb ik moeite om een ladewagen bij te houden. In een sleufsilo van 10meter breed kan ik erg eenvoudig 2wagens bijhouden. De aanvoer wordt er niet anders van.
Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden, terwijl er bij de loonwerker een 18 tons shovel te wachten staat...
als je zelf inkuilt gaat het prima anders niet
Maar dat kan toch eigenlijk nooit uit?? Hier in de buurt is er niet één die zelf inkuilt, terwijl de prijzen hier niet eens zo laag liggen.
Bovendien wordt je kuil er niet beter van volgens mij.
goeie wagen (4cm kunnen snijden) dan kan je makkelijk tegen een loonwerker op, het is trouwens maar net welke keuze je maakt
Jij hebt nog nooit een shovel of een trekker afgetankt na een dag kuilkvast rijden.
Zit nog al een best verschil in of je met de shovel of een trekker vast rijd qua brandstofverbruik.
Hier in de buurt schakelen de meesten om van shovel naar trekker puur om het brandstofverbruik.
En qua gewicht maakt het niks uit. De trekker kun je zo zwaar maken als je zelf wilt.
Nee klopt, maar dan ben je al weer enkele tienduizenden euro's kwijt vooraleer je zo'n wagen hebt staan waar je nog jaren mee kunt rijden
onze loonwerker gaat ook om en denk nu met de trekker 2 dagen op 1 tank te doen en met shovel elke dag tanken
taarup niet
Nou, dan zou iedereen met Taarup rijden.. Volgens mij doet niet iedereen dat.
nee maar zijn goede wagens die licht trekken en op 4 cm kunnen snijden
dat zegt niks, met een 70 pk trekkertje kun je het ook wel vast krijgen, duurt alleen wat langer.
Maar tegenwoordig scheel het niet veel meer, als je maar een zware combinatie/ shovel op de kuil heb staan én een man achter het stuur die van heen en weer rijden houd.
Hier in de buurt zijn het vooral shovels op de kuil.
Dan zijn het mooie prutsers
je kan beter helemaal enkel lucht rijden, zekers tussen de muren
dat is heel leuk met knikbesturing
Kun je je ontzettend vast parkeren als je dicht langs de muren wilt rijden. Je komt met geen mogelijkheid meer bij de muur weg, kun je beter een dubbellucht hebben van 20cm zodat je aan de achterkant wat meer ruimte hebt om te sturen.
Meeste druk heb je toch op de achteras als je voorin een puinbak hebt. Met de achterbanden spoor aan spoor rijden en met de dubbellucht de kantjes vastrijden.
ik weet maar als je met trekker aanrijd heb je daar al minder last van
trekker kring je hem echt wel vast mee
Als jij een trekker met een leeg gewicht van zon 8-9 ton neemt he, verdeler in de hef van ongeveer 2 ton, dubbellucht 600 kilo, blok in de fronthef van pak'm beet 750 kilo en eventueel water in de banden poft dan kom jij makkelijk aan een gewicht waar je de bult prima mee vast krijgt!!
Is dat doorslaggevend dan?
En over het beste op de bult zijn de meningen verdeeld he, zet de voordelen en nadelen maar tegen elkaar af... Een trekker kun je na het kuilen weer overal zo'n beetje voor gebruiken en een shovel koop je speciaal voor grondwerk en kuilen. Remmen vd shovel slijten als de neten omdat je het grootste deel van de tijd met je voet op de rem zit tijdens het verdelen. Shovel zuipt gigantisch veel daar tank je er dubbele mee af ten opzichte van een trekker... Enige voordeel wat de shovel heeft is dat je het eigen gewicht hoger hebt en dat je niet achterom zit te kijken de hele dag maar dat went vanzelf... Nee ik zou toch een trekker nemen en verzwaren met wielgewichten/water in de banden
Is trouwens een snijvlak 2x11 meter, 2 lagen plastic netten zandzakken rondom en banden tegen opwaaien, uitkuilen met de kuilsnijder nog geen meter per week.. Misschien als het wat warmer word in de bovenste hoek een beetje broei, maar dit jaar nog geen last van gehad.
Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden, terwijl er bij de loonwerker een 18 tons shovel te wachten staat...
Snap jouw uitspraak niet, veel koe boeren zeggen (waar onder ik), hoe meer gewicht op de kuil hoe beter. Ik moet geen shovel, daar word veel te snel meer gereden. Langzaam rijden is een absolute vereiste!
Waarbij men niet dezelfde fout moet maken als wanneer men over het land rijdt:
bandenspanning optimaliseren!
mensen die dit niet snappen of zien, hebben zelf ooit onervaren shovelaars op de bult gehad die net hebben leren shovel rijden.
Helemaal met je stelling eens. Maar het lukt ook slechts een enkele ervaren 'shovelaar' de silo langs de muren goed te vullen om vervolgens ruim boven de muren zonder noemenswaardig handwerk een strakke kant op te zetten.
en dát ben ik helemaal met jou eens.
wij hebben thuis ook een shovel, en ik zit ook wel eens op de bult, maar met de shovelaar die we hier altijd hadden, ben ik maar een prutser. en tegen die shovelaar was geen man met trekker opgewassen. ik probeer het te leren...
Als je even de tijd neemt is een trekker veel zwaarder als een shovel daarbij verbruikt een shovel veel meer brandstof omdat koppelomvormers heel inefficient zijn
ook is een trekker sterker door het groffere profiel op de banden
omdat je met een kuilverdeler achter de trekker de kuil bijna in een keer vlak heb liggen en beter vlak en beter aangereden
Kost minder brandstof, makkelijk te vetzwaren enz
daar bij kun je met een trekker dichter langs de kant gaan rijden voor wat minder ervaren bestuurders.
de motor van een shovel is ook groter als die van een trekker, dus meer inhoud waar ook meer diesel in gaat, dus meer verbruikt.
een van de belangrijkste vraag is,
hoe verdeel ik het?
loonwerker doen het vaak met de voorlader en een bak/vork.
in mijn ogen kosten op die manier veel tijd en brandstof.
een trekker heeft meestal een verdeler op zitten.
deze manier kun je veel sneller werken, en bespaart tijd.
Niet iedereen heeft een shovel thuis staan om alleen de kuil aan te rijden.
Ook de zijkanten zijn enorm makkelijk bij te werken met een shovel, en de meeste loonwerkers doen gemiddeld per dag zo'n 3 klanten, en een kuil opstarten en snel doorwerken ziet er bij een shovel veel handiger uit.
Liefst zou ik nog samen met de loonwerker de bult aanrijden en nog 150liter diesel extra verstoken. Dat verdien je zo terug aan een betere conservering, meer tijd om kanten op te zetten en de tijdsbesparing omdat de hakselaar minder stil hoeft te staan. Alleen de sleufsilo is helaas te smal.
Benzine op in een shovel voor op de kuil. Das knap! Bij ons is meestal dan de diesel op