Kuil verdelen/aanrijden Shovel of trekker????

Ik wil graag jullie mening en reden weten over wat jullie beter vinden aan rijden met een trekker of met een shovel

Deel dit topic

Reacties

fan van JD
Het begint met n z en eindigt op oekfunctie
assink
Hier in de buurt is het alleen maar trekkers.
Redenen hiervoor zijn:
- Trekker is hiervoor beter geschikt(aandrijving)
- Trekker weegt tegenwoordig vaak net zo veel als shovel
- Trekker is breder inzetbaar
- Trekker is zuiniger qua brandstof
Perry JD
Wrm zoekfunctie?
hijnfendt
Shovel veel beter zicht op het werk makkelijk te bedienen, en wendbaar.
Perry JD
@assink bedankt maar zo als @hijnfendt al zegt het verdelen zelf of verdeler op de front hef ?
assink
Loonwerker hierachter heet voorin zo'n reck trommelverdeler en achterin een zware veenhuis verdeler. Lijkt mij dat je dan meer mogelijkheden hebt dan met een shovel.
Perry JD

ik ben ook op het idee gekomen om dat een loon werker tegen mij zij dat een trekker net zo goed reed ik heb er een foto boven geplakt (mits die het doet)
Perry JD
Dit weegt ook gewoon 18500kg dus kwa gewicht maakt het niks uit allen ik snap niet waarom ze de kuilverdeler nit in de front hangen
KHD Deutz-Fahr
Quote @Perry JD:
ik snap niet waarom ze de kuilverdeler nit in de front hangen

Omdat je de breedste wielen gelijk na de kuilverdeler wil hebben 😄!
KHD Deutz-Fahr
Met een trekker met kuilverdeler kun je kleine laagjes goed uitsmeren, shovel met bak zijn vaak dikke lagen, die rommelig neer worden gelegd. Gewicht maakt tegenwoordig niks meer uit. Succes van een goede kuil is niet te snel dikke lagen gras op mekaar stouwen, maar juist dunne goed verdeelde laagjes, die je goed kunt vast rijden. Trekker met kuilverdeler is beter naar mijn mening 😄.
steyrTom
Alle loonwerkers hier in de buurt rijden met een shovel aan. Ze rijden alleen met een trekker aan als ze met 2 groepen rijden.
Newholland-Fendt
Hier rijd de loonwerker met een shovel, maar als wij daarna zelf met de trekker de kuil op gaan zakt die er wel nog een stuk in.

johndeere6230
Ik zeg trekker 😉
Patrick 2020
Ik hoor vaak reacties dat trekkers beter zijn. Inderdaad beter gebouwd om zwaar te trekken bultje op bultje af. Ik heb ook wel eens een kuilverdeler aan een shovel gezien, hydro aangedreven natuurlijk.

Ik ken een boer die altijd mais vastrijdt met een Fendt 820 Vario met voor en achter een schuifblad volgegoten met beton. Lekker zwaar en je kunt voor en achteruit mais drukken/verdelen.

Bij ons op het werk deden we het altijd met een John Deere 7600 met calcium in de banden. Op de weg was die niet vooruit te branden omdat hij zo joekel zwaar is. Dit jaar komt waarschijnlijk een 7810 op de kuil omdat de 7600 word ingeruild. Staat ongeveer 13000 uur op de klok.
Valtrapowerr
Verzwaarde trekker! scheelt je nog wel wat diesel 😉
deutzberend
In de TREKKER stond dat het veel beter is om het met een trekker te doen.
- brandstofverbruik (een heel groot verschil tussen shovel/trekker)
- gewicht, veel loonwerkers gebruiken een shovel ook om zijn gewicht, in Duitsland rijdt iedereen met een trekker, Met een gewicht blok eraan(!) zo ben je bijna net zo zwaar als een shovel.
- kwaliteit, als je een beetje goed tractor kunt rijden, is het bijna net zo makkelijk als met een shovel.

in de TREKKER ging het vooral om brandstofverbruik, maar ik denk als je het brandstofverbruik niet veel uitmaakt, dat het niet zoveel verschilt.

wij doen het gewoon met onze trekker.
Rick9819
Loader ahlmann az 150
beste
walker1
Beide gaat goed, meeste kuilen worden niet verprutst omdat de aanrijd trekker/shovel niet goed is, maar omdat de aanvoer tegenwoordig veel te snel gaat.
jehan
Wij rijden met shovel aan puur omdat we het ding toch hebben ..enzo denk ik dat daarom veel loonwerkers het met de shovel doen
fendt-412
@walker1
dat is maar net hoe je het wilt zien.
De aanvoersnelheid is te hoog. De aanrijcapaciteit is te laag of de kuilplaat is bij lange na niet geschikt.

We rijden zelf aan met een 10tons shovel. Op een kuilplaat van 7meter breed heb ik moeite om een ladewagen bij te houden. In een sleufsilo van 10meter breed kan ik erg eenvoudig 2wagens bijhouden. De aanvoer wordt er niet anders van.
jehan
@walker1 chauffeur op de kuil beslist de snelheid van kuilen
Perry JD
@Valtrapowerr meer of minder diesel??
Ritchie
Shovel met kuilverdeler!

Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden, terwijl er bij de loonwerker een 18 tons shovel te wachten staat...
johndeere6230
Quote @Ritchie:
Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden

als je zelf inkuilt gaat het prima anders niet 😉
Ritchie
@johndeere6230

Maar dat kan toch eigenlijk nooit uit?? Hier in de buurt is er niet één die zelf inkuilt, terwijl de prijzen hier niet eens zo laag liggen.

Bovendien wordt je kuil er niet beter van volgens mij.
johndeere6230
@Ritchie

goeie wagen (4cm kunnen snijden) dan kan je makkelijk tegen een loonwerker op, het is trouwens maar net welke keuze je maakt 😉
markwk
@deutzberend
Jij hebt nog nooit een shovel of een trekker afgetankt na een dag kuilkvast rijden.
Zit nog al een best verschil in of je met de shovel of een trekker vast rijd qua brandstofverbruik.
Hier in de buurt schakelen de meesten om van shovel naar trekker puur om het brandstofverbruik.

En qua gewicht maakt het niks uit. De trekker kun je zo zwaar maken als je zelf wilt.
Ritchie
@johndeere6230

Nee klopt, maar dan ben je al weer enkele tienduizenden euro's kwijt vooraleer je zo'n wagen hebt staan waar je nog jaren mee kunt rijden 😉
johndeere6230
@markwk

onze loonwerker gaat ook om en denk nu met de trekker 2 dagen op 1 tank te doen en met shovel elke dag tanken 😉
johndeere6230
@Ritchie

taarup niet 😉
Ritchie
@johndeere6230

Nou, dan zou iedereen met Taarup rijden.. Volgens mij doet niet iedereen dat.
dirkao
Het is maar net wat er voor handen is, en als je de investering nog moet maken dan moet je je afvragen welke van de twee je het meest gaat gebruiken als je niet aan het kuilen bent. verder is het allerbelangrijkste nog altijd dat onderdeeltje dat tussen stoel en stuur zit.....
johndeere6230
@Ritchie

nee maar zijn goede wagens die licht trekken en op 4 cm kunnen snijden 😉
eddyscania
Mij maak het niet uit, zolang er wat tijd tussen de wagens zit zodat je goed kan aanrijden.................
ljdekker
Quote @Ritchie:
Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden, terwijl er bij de loonwerker een 18 tons shovel te wachten staat...

dat zegt niks, met een 70 pk trekkertje kun je het ook wel vast krijgen, duurt alleen wat langer.
Boerenjongen16
@Ritchie Kan er zo drie in de regio opnoemen die er wel een trekker op hebben staan hoor!

Maar tegenwoordig scheel het niet veel meer, als je maar een zware combinatie/ shovel op de kuil heb staan én een man achter het stuur die van heen en weer rijden houd.
MaartenMandemaker
Als je maar de tijd hebt om aan te rijden, krijg je het ook met een lichte trekker wel goed vast. Maar de tijd ontbreekt nog wel eens.
Ruben-Wind
Wij rijden met 3 opraapwagens en een werklust WG35D shovel op de bult. Kunnen het op de kuil redelijk bijhouden, komt denk ik ook door de redelijk grote kuil 78x15 meter ongeveer. Het mooiste is als er ook nog een trekker bij op staat. Maar vaak is daar geen bestuurder voor.

Hier in de buurt zijn het vooral shovels op de kuil.
johndeerepat
Een shovel is veel beter. Bij ons bakt de trekker er niks van.
Valtra-Fordpower
@Ritchie Je kom maar eens een daggie bij ons! de trekker weegt incl een kleine 5,5ton.... En de kuilen zijn hard!!
markwk
@johndeerepat
Dan zijn het mooie prutsers
mxu power
Lang rijden is meer waard dan een grote trekker die kort rijdt
mdoornekamp
Shovel met kuilverdeler is het beste maar ook het duurst. Kost veel diesel en de hydraulisch aangedreven verdeler heeft veel te lijden. Shovel met alleen voor dubbel lucht om de kanten aan te rijden. De achterwielen zijn slechts 60 cm breed en hebben een as druk van 10 ton
johndeere6230
@mdoornekamp

je kan beter helemaal enkel lucht rijden, zekers tussen de muren 😉
mdoornekamp
@johndeere6230 Doen wij in de mais ALTIJD. met gras rij je de bult wat beter vlak met dubbel lucht op 1 as
fendt-412
@johndeere6230

dat is heel leuk met knikbesturing 😛
Kun je je ontzettend vast parkeren als je dicht langs de muren wilt rijden. Je komt met geen mogelijkheid meer bij de muur weg, kun je beter een dubbellucht hebben van 20cm zodat je aan de achterkant wat meer ruimte hebt om te sturen.

Meeste druk heb je toch op de achteras als je voorin een puinbak hebt. Met de achterbanden spoor aan spoor rijden en met de dubbellucht de kantjes vastrijden.
johndeere6230
@fendt-412

ik weet 😛 maar als je met trekker aanrijd heb je daar al minder last van 😉
Niek1988
Trekker haha scheelt vooral veel diesel en slijtage
NHtvt135
Zo kan het ook, werkt ook wel aardig volgens mij.
mdoornekamp
@Niek1988 En dat de bult dan niet vast komt geeft niks? 😃
jd4050
Hier trekker van loonwerker op graskuil en mais met eigen shovel op het werk.
johndeere6230
@mdoornekamp

trekker kring je hem echt wel vast mee 😉
Niek1988
@mdoornekamp

Als jij een trekker met een leeg gewicht van zon 8-9 ton neemt he, verdeler in de hef van ongeveer 2 ton, dubbellucht 600 kilo, blok in de fronthef van pak'm beet 750 kilo en eventueel water in de banden poft dan kom jij makkelijk aan een gewicht waar je de bult prima mee vast krijgt!!
mdoornekamp
@Niek1988 Daar krijg je de bult ook wel mee vast maar die 10 ton op 1 as zonder dubbellucht haal je lang niet. En als er dan 3 schuitemakers om de boerderij heen "grazen" is alleen het beste op de bult goed genoeg.
Niek1988
@mdoornekamp

Is dat doorslaggevend dan?

En over het beste op de bult zijn de meningen verdeeld he, zet de voordelen en nadelen maar tegen elkaar af... Een trekker kun je na het kuilen weer overal zo'n beetje voor gebruiken en een shovel koop je speciaal voor grondwerk en kuilen. Remmen vd shovel slijten als de neten omdat je het grootste deel van de tijd met je voet op de rem zit tijdens het verdelen. Shovel zuipt gigantisch veel daar tank je er dubbele mee af ten opzichte van een trekker... Enige voordeel wat de shovel heeft is dat je het eigen gewicht hoger hebt en dat je niet achterom zit te kijken de hele dag maar dat went vanzelf... Nee ik zou toch een trekker nemen en verzwaren met wielgewichten/water in de banden
Husqvarna
Hier staat gewoon een trekker van 8 ton op de bult, voorlader, dubbellucht en schuifblad. Met de maïs niet te veel aanvoer, handgas er ietsje op en blijven rijden blijven rijden. Andere loonwerker moest 50 hectare maïs doen, dorstige shovel in de schuur, en 180pk trekker op de bult gezet..
Is trouwens een snijvlak 2x11 meter, 2 lagen plastic netten zandzakken rondom en banden tegen opwaaien, uitkuilen met de kuilsnijder nog geen meter per week.. Misschien als het wat warmer word in de bovenste hoek een beetje broei, maar dit jaar nog geen last van gehad.
KHD Deutz-Fahr
Quote @Ritchie:
Shovel met kuilverdeler!

Snap al die koeiboeren niet die met een 70 pk trekkertje de bult willen aanrijden, terwijl er bij de loonwerker een 18 tons shovel te wachten staat...

Snap jouw uitspraak niet, veel koe boeren zeggen (waar onder ik), hoe meer gewicht op de kuil hoe beter. Ik moet geen shovel, daar word veel te snel meer gereden. Langzaam rijden is een absolute vereiste!
barttjehooipers
Na een dag van 20 ha mais hakselen heeft ons shovel ongeveer 100l gasolie verbruikt volgens ons is dat nog niet zo veel als je naar de trekkers kijkt die voor de wagens staan die zitten op 160 liter
DESLAGERURRE
@barttjehooipers zet maar eens een trekker op de bult in de mais .. dan zit je er zo 20/30 liter onder per dag ..
landbouw
Trekker komt bij ons altijd de maisbult plat rijden. Gaat prima, Zuiniger, sneller,... De loonwerker wil ook geen shovel meer. Voor grondkuilen gaat de trekker veel beter. bij ons zit de bult 5 meter hoog en dat gaat nog suppergoed met de trekker. De silagewagens rijden bij ons wel bijna allemaal over de kuil heen. dat scheelt ook veel. gras weet ik niet want dat kuilen we zelf in met de verreiker op de bult. Die zuipt wel wat dan. maar dan zit hij goed vast en we hebben dan geen trekker ter beschikking.
landbouw
Een trekker kun je even zwaar maken als een schovel of zwaarder. maar het belangrijkste is blijven rijden. (zoals al eerder aangegeven.)
Wimsumar
Beste
Quote @landbouw:
het belangrijkste is blijven rijden.

Waarbij men niet dezelfde fout moet maken als wanneer men over het land rijdt:

bandenspanning optimaliseren! 😞
Dr Fendt
Ik ben van mening dat een shovel beter is dan een trekker. tegen een geoefend shovelrijder kan een geoefend trekker rijder niet op qua kuil bult zetten.
mensen die dit niet snappen of zien, hebben zelf ooit onervaren shovelaars op de bult gehad die net hebben leren shovel rijden.
Wimsumar
Beste
Quote @Dr Fendt:
onervaren shovelaars

Helemaal met je stelling eens. Maar het lukt ook slechts een enkele ervaren 'shovelaar' de silo langs de muren goed te vullen om vervolgens ruim boven de muren zonder noemenswaardig handwerk een strakke kant op te zetten.
Dr Fendt
@wimsumar

Quote:
...enkele ervaren 'shovelaar' de silo langs de muren goed te vullen om vervolgens ruim boven de muren zonder noemenswaardig handwerk een strakke kant op te zetten...

en dát ben ik helemaal met jou eens.
wij hebben thuis ook een shovel, en ik zit ook wel eens op de bult, maar met de shovelaar die we hier altijd hadden, ben ik maar een prutser. en tegen die shovelaar was geen man met trekker opgewassen. ik probeer het te leren...
930triplemaaier
Trekker
Als je even de tijd neemt is een trekker veel zwaarder als een shovel daarbij verbruikt een shovel veel meer brandstof omdat koppelomvormers heel inefficient zijn
ook is een trekker sterker door het groffere profiel op de banden
johndeere6230
Ik zeg trekker,

omdat je met een kuilverdeler achter de trekker de kuil bijna in een keer vlak heb liggen en beter vlak en beter aangereden 😉

Kost minder brandstof, makkelijk te vetzwaren enz 😉
markwk
Niet iemand heeft het er over dat als het gras te droog is je kunt blijven rijden wat en waarmee je wilt de kuil toch niet vast krijgt.
ljdekker
Trouwens, maakt niet veel uit waar je mee aanrijdt, als je er natijd maar een halve meter zand op pakt, is er niks aan de hand.
ADB996
Ik zeg een trekker, een loonwerker staat een tijd olie te verstoken voor dat ie eindelijk weer terug de bult op gaat. daar bij heeft een shovel een vlake profiel op de band liggen, een trekker heeft een v vorige profiel met een flinke(uitgezonderd de kale rijders 😃 ) drukt deze nok nog even iets in, wat een shovel niet doet.
daar bij kun je met een trekker dichter langs de kant gaan rijden voor wat minder ervaren bestuurders.
de motor van een shovel is ook groter als die van een trekker, dus meer inhoud waar ook meer diesel in gaat, dus meer verbruikt.

een van de belangrijkste vraag is,
hoe verdeel ik het?
loonwerker doen het vaak met de voorlader en een bak/vork.
in mijn ogen kosten op die manier veel tijd en brandstof.
een trekker heeft meestal een verdeler op zitten.
deze manier kun je veel sneller werken, en bespaart tijd.

Niet iedereen heeft een shovel thuis staan om alleen de kuil aan te rijden. 😉
Perry JD
Sjonge jonge wat een reactie's en verschil van menig. maar ik denk naar aanlijding van de reactie's dat een grote trekker met kuilverdeler samen met een kleinere shovel met bak/gras vork het beste is maar daar zijn meestal de mensen niet voor

Teus2
Hier heb je een loonwerker die heeft van vroeger nog oude zware case magnums die doen daarmee verdelen maar met een shovel heb je meer zicht op het verdelen maar een trekker is zwaarder en rijdt beter vast
geertyb0y
Hier is het allemaal shovel. werkt naar mijn idee wat sneller (ervaren chauffeurs) en dat is ook de hoofdreden. De meeste chauffeurs (op shovel) zijn daaraan gewend en rijden daar enorm snel en goed een kuil aan, als je die op een trekker met kuilverdeler zet gaat de capaciteit flink omlaag.
Ook de zijkanten zijn enorm makkelijk bij te werken met een shovel, en de meeste loonwerkers doen gemiddeld per dag zo'n 3 klanten, en een kuil opstarten en snel doorwerken ziet er bij een shovel veel handiger uit.
Boet arens
Bij ons is een keer gebeurd dat de shovel de bensine op had en toen was die op het midden op de keul en het was donker en toen vielen ale lampen uit en toen most papa hem van de keul trekken met john deere 6420
Boet arens
Bij ons is een keer gebeurd dat de shovel de bensine op had en toen was die op het midden op de keul en het was donker en toen vielen ale lampen uit en toen most papa hem van de keul trekken met john deere 6420
barttjehooipers
@DESLAGERURRE ja dat is bij een werklust zo maar niet bij onze shovel want daar kan echt geen trekker tegen op ha ha
fendt-412
En wat is nou 100liter diesel op een bult van 500ton mais maal dik 40eu/ton? Wel een kostprijsverhoging van 0,5%! Daar lig ik echt niet wakker van als het werk van een shovel beter zou zijn dan van een trekker.

Liefst zou ik nog samen met de loonwerker de bult aanrijden en nog 150liter diesel extra verstoken. Dat verdien je zo terug aan een betere conservering, meer tijd om kanten op te zetten en de tijdsbesparing omdat de hakselaar minder stil hoeft te staan. Alleen de sleufsilo is helaas te smal.
DESLAGERURRE
@barttjehooipers ben ik het niet mee eens ... ik dacht het ook altijd maar een loonwerker met ook een volvo shofel heeft mij overtuigt 😉
selten
@Boet arens
Benzine op in een shovel voor op de kuil. Das knap! Bij ons is meestal dan de diesel op 😃
MaartenMandemaker
Boegievonkjes waren op zeker
Boet arens
@selten o sorry diesel
devonvdkroon
Bij ons kwamen ze met een ahlmann shovel geen trekker die daar tegen op kan met verdelen en vast rijden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
82
DEELNEMERS
43
WEERGAVES
45