Same luchtgekoelde motoren

Hallo,
Zijn de luchtgekoelde motoren van SAME net zo goed als die van DEUTZ?
Vooral de 6 cil motoren.?
Wie heeft een SAME met luchtgekoelde motor en kan mij er meer over vertellen.

Met vr gr Peter

Deel dit topic

Reacties

dave 7810
Zijn toch gewoon hetzelfd? Heb er geen ervaring mee 😉
ketelbinkie
Nee zijn niet hetzelfde. Koelventilator zit niet aan dezelfde kant.
leo en irm
Ik vind het super motoren lekker simpel en taai
NHSanderJD
Quote @leo en irm:
lekker simpel
Daarom hebben wij een same moter op school haha.
valmet 605
Ze zijn niet hetzelfde let vooral op welke serie je hebt. Beter een ouder model als een nieuwere.
Ze zijn heel goed maar kunnen zeker wel kapot!
Waarvoor wil je een motor gebruiken?
jordi 1455
De L en P serie zijn betrouwbare motoren.
@joop-same weet er alles van.
hermanmuntstra
Wel zorgen dat de koelribben goed schoon en vetvrij zijn, ander lopen ze warm
Snaky Bill
Effe Bouke Bergsma bellen die weet alles over SAME 6 cylinder motoren af ,hier is z`n nummer= 0235617068 en vraag naar Bouke Bergsma,
langeslagdiesel
Mijn ervaring is dat same 6cil motoren wat beter tegen oververhitting kunnen dan de deutsen.
ook kunnen ze beter tegen continu overbelasting.
dat komt volgens mij omdat de deuts met aluminimum koppen werkt en same met gietstalen koppen,dat is wat stabieler op temp wisselingen.
deuts is zeker geen verkeerd blok,maar mijn voorkeur gaat uit naar de same.
same heeft wel eerder last van olie verbruik bij licht werk.
een same moet je LOS houden.
een werkpaard dus.
wij draaiden met een deuts in kraan en wiellader ver voorbij de 10000 uur.
bij 8000 uur ff honen en nieuwe veren en het liep weer schitterend.
same`s liepen voor de kilver en ladewagens.
met 16500 en 18000 uur hebben we ze vaarwel gezegt.
dat waren type laser, en die waren toen ook echt op.
latere type 6 pitters heb ik geen ervaring mee.
qua afsmoren en vasthouden kan menig nieuwere motor van welk fabrikaat dan ook nog wel eens het moeten afleggen tegen deze blokken.
poech prut
De 4 cilinder luchtgekoelde motors kunnen erg warm worden, maar hier kunnen ze aardig tegen. We zijn een keertje met kapotte koelvin naar de dealer 10km verderop gereden, dat is wel gek zat natuurlijk.
Deze motor was wel na 4000 uur in elkaar gelopen, maar dat had een andere oorzaak
joop-same
De 6cil P motoren de LASER serie vind ik beter dan de 6cil van Deutz,de 1000 serie en de nieuwere van Deutz zijn nagenoeg even goed.
Bij een normaal goed onderhoud.
ketelbinkie
Hallo Joop
Alleen de P motoren van de LASER of over het algemeen de 6 cil P motoren van SAME.
Wat is het verschil tussen P en L motoren van SAME
joop-same
@ketelbinkie De hele serie van de P Motor, die hebben
oa.zuigerkoeling,zijn dus lucht en oliegekoeld en deze
motoren zitten aan het eind van de ontwikkeling want
hierna kwam de 916/1000 serie. de L motor zat aan het begin
van de serie en daar zaten ook al heel goede 2-3-4-5 6cil.in.
joop-same
@langeslagdieselEven een opmerking,de Laser 150 en de Galaxy 170 hadden ook ALU.koppen.
ketelbinkie
Hallo Joop
Ik heb begrepen dat jij ook werkplaatshandboeken ed verkoopt.
Klopt dat?
Wat voor boeken heb je precies?
Je mag ook een naar mijn mail sturen
deutzf4l514@gmail.com

Met vr gr Peter
joop-same
@ketelbinkie Welke boeken van welke modellen zoek je dan,
Ik heb van SLH alle boeken van 1958 tot ongeveer 2002.
mail maar welk type Joop-Same@solcon.nl

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
18