Hallo,
Zijn de luchtgekoelde motoren van SAME net zo goed als die van DEUTZ?
Vooral de 6 cil motoren.?
Wie heeft een SAME met luchtgekoelde motor en kan mij er meer over vertellen.
Met vr gr Peter
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ze zijn heel goed maar kunnen zeker wel kapot!
Waarvoor wil je een motor gebruiken?
@joop-same weet er alles van.
ook kunnen ze beter tegen continu overbelasting.
dat komt volgens mij omdat de deuts met aluminimum koppen werkt en same met gietstalen koppen,dat is wat stabieler op temp wisselingen.
deuts is zeker geen verkeerd blok,maar mijn voorkeur gaat uit naar de same.
same heeft wel eerder last van olie verbruik bij licht werk.
een same moet je LOS houden.
een werkpaard dus.
wij draaiden met een deuts in kraan en wiellader ver voorbij de 10000 uur.
bij 8000 uur ff honen en nieuwe veren en het liep weer schitterend.
same`s liepen voor de kilver en ladewagens.
met 16500 en 18000 uur hebben we ze vaarwel gezegt.
dat waren type laser, en die waren toen ook echt op.
latere type 6 pitters heb ik geen ervaring mee.
qua afsmoren en vasthouden kan menig nieuwere motor van welk fabrikaat dan ook nog wel eens het moeten afleggen tegen deze blokken.
Deze motor was wel na 4000 uur in elkaar gelopen, maar dat had een andere oorzaak
Bij een normaal goed onderhoud.
Alleen de P motoren van de LASER of over het algemeen de 6 cil P motoren van SAME.
Wat is het verschil tussen P en L motoren van SAME
oa.zuigerkoeling,zijn dus lucht en oliegekoeld en deze
motoren zitten aan het eind van de ontwikkeling want
hierna kwam de 916/1000 serie. de L motor zat aan het begin
van de serie en daar zaten ook al heel goede 2-3-4-5 6cil.in.
Ik heb begrepen dat jij ook werkplaatshandboeken ed verkoopt.
Klopt dat?
Wat voor boeken heb je precies?
Je mag ook een naar mijn mail sturen
deutzf4l514@gmail.com
Met vr gr Peter
Ik heb van SLH alle boeken van 1958 tot ongeveer 2002.
mail maar welk type Joop-Same@solcon.nl