Illustratie van:

Ford 2000 - 2910 water steekt omhoog via nokkenas

Beste traktor liefhebbers,

ik ben in het bezit van een oude ford traktor 2910 dat ik van me overleden opa heb geerfd. Ik heb deze zomer tijdens het hooi seizoen een nieuwe waterpomp moeten plaatsen en heb deze zeer vlug moeten vervangen en heb er gewoon water in gedaan omdat ik geen koelwater had staan, nu geeft het natuurlijk enkele weken terug geleden een heel eindje een serieuze vriesperiode geweest met als gevolg dat er waarschijnlijk wat schade aan de blok is, Toen ik water terug bijvulde nadat deze was uitgelopen uit de radiator kon ik er enorm veel water bij doen, toen ik de motor terug liet draaien kwam er veel water en olie via de ontluchting van het kleppen deksel naar boven. Dan heb ik het kleppen deksel gedemonteerd en zag ik dat er 1 vriesplug uit de culasse was gekomen, toen heb ik deze hersteld en ik dacht dat ik er van ging verlost zijn, maar niets is minder waar. Het olie en water mengsel komen nog steeds van langs de nokkenas naar omhoog. Zitten er ergens nog vriespluggen in het motorblok of zou er zo een grote barst in het blok kunnen zijn dat er zoveel water doorkomt? De culasse heb ik gedemonteerd om te kijken of er daar geen schade was maar die was er niet. toch niets zichtbaars en de koppakking leek me ook nog ok.

alvast bedankt, mvg alexander

Deel dit topic

Reacties

F-E-N-D-T-J-E
Hmm dan vrees ik t ergste dat t blok inderdaad gescheurd is
heimans
Koelsysteem op druk zetten met een afperssetje, als je dat hebt tenminste, en kijken waar het weg komt. Carter eronder vandaan halen en dan kun je ook al een hele hoop zien wat er eventueel loos is.
Tis niet zo verstandig geweest om er gewoon water in te doen, hopen dat er nog ergens een vriesplug zit, maar ik vrees het ergste voor je.
Wimsumar
Beste Ford2910: Dat er nog steeds water/olie-mengsel omhoog komt is niet verwonderlijk. Het (olie) carter zal ook ''vol'' water staan of heb je dat afgetapt/ververst?
ford5000
Ik mag toch sterk hopen dat je, voordat je de trekker na het vervangen van de vriesdop in de cilinderkop weer hebt laten lopen, eerst de motorolie ververst hebt?
ford2910
Alvast bedankt voor jullie reactie,

ja ford5000 ik heb eerst nieuwe olie filter en olie in de trekker gedaan. ik zal eens kijken om het koel systeem onder druk te zetten. Maar een scheur in het blok is toch bijna niet te geloven, door een scheurtje kan er toch moeilijk al zoveel water zijn gelopen in de tijd van het vullen van radiator en het starten? trekker starte nog zoals hij vroeger starte, van direkt. Ja het is inderdaad zeker niet slim geweest om dat te doen, heb al gevloekt op me eigen vooral omdat ik normaal zo precies let op al die dingen, heb nog 3 oude traktoren en die hebben niets van schade. Ik heb het opgemerkt toen het al te laat was, wil trekker starten en de v-riem piept enorm omdat de waterpomp vast gevroren stond. Er is hier iemand in de buurt die motoren rivisie doet en die zegt dat het misschien nog te lassen zou zijn maar hij zou eerst moeten zien of hij eraan kan al dan niet en wat het juist is van schade. Geeft er daar soms iemand ervaring mee met het lassen van een motorblok of is het beter van het blok van de eerste keer te vervangen?
ford5000
Een ander onderblok aanschaffen is beter als lassen.
Als de draaiende delen verder geen schade hebben opgelopen zou je deze onderdelen weer in het nieuwe onderblok kunnen monteren.
Een gereviseerd onderblokje is wel te vinden.
ford2910
Ja ik heb hier vorige week bij een plaatselijke dealer geweest en die geeft een onderblok liggen die nog goed zou zijn volgens hem maar het blijft wel een 2dehands he. Hij vraagt daar 1000 euro voor, dat is wel een beetje aan de hoge kant zeker? of vergis ik me daar in? ik heb enkel een waterpomp nodig en een nieuwe thermostaat huis op het eerste zicht en natuurlijk al de nieuwe pakkingen. Dus dat zou wel nog mee vallen van te vervangen.Wat ik me wel afvraag is of dat me CAV pomp geen schade kan hebben opgelopen door het water/olie mengsel of wordt deze niet nog eens extra gesmeerd?

bedankt ford5000 voor je reactie
heimans
Nee hoor, die zit gewoon in de distributie met een tandwiel, je tandwiel heeft alleen een beetje water/olie geproefd en van dat kortje stukje houdt ie echt niks
over.
ford2910
Ja k, dat is een hele opluchting. zal al de onderdelen die ik demonteer eens zeer goed reinigen met remmenreiniger en alles eens met olie van de trekker inborstelen. Er komt volgende week een gepensioneerde trekker mecanicien helpen om wat secure onderdelen te demonteren. Op wat zouden we moeten zeer goed opletten bij de demontage?

dank voor de reactie
heimans
Wat willen jullie demonteren?
deeremeneer
Is de cilinderkop er nog af?
ford5000
De branndstofpomp heeft geen last. Je hebt wel andere zaken om je eerst zorgen over te maken.
heimans
Als ie niet te lang zo doorgedraaid heeft, ben ik voor de draaiende delen niet zo bang, het enige wat hij uit moet zoeken, is of zijn onderblok niet gescheurd is, wat ik wel vrees overigens.
ford5000
@heimans Daar ben ik dus ook bang voor. En lassen,......ik weet het niet.
gereviseerd onderblokje kopen en draaiende delen overzetten kon nog wel eens de beste oplossing zijn, en op termijn de goedkoopste.
deeremeneer
Quote @ford5000:
En lassen,......ik weet het niet.

Net weer een JD oldtimer klaar die gelast is aan het cilinderblok/cilinderkop/waterinlaat en radiateur. Als je een goede lasser hebt is het zeker te lassen mits je erbij kunt natuurlijk.
heimans
@deeremeneer

Gietijzer is en blijft moeilijk te lassen, het scheelt natuurlijk welke soort gietijzer je hebt, de ene soort is beter te lassen dan de andere.
En je zit ermee dat het materiaal vervuild is met olie, dat zit er diep ingetrokken, wat ze soms wel eens doen is zilversolderen, dat gaat dan wel en het resultaat is redelijk.
Maar het blijft een zwak punt.Ik zou gewoon een ander onderblok opscharrelen.
heimans
@ford5000

Richard heeft vast nog wel wat staan denk ik?
deeremeneer
@heimans Een ander blok is in dit geval misschien ook wel goedkoper maar als die er niet zijn is lassen zeker een goede optie. Wij hebben hier een lasser in de buurt waar iedereen met de moeilijke klussen heen gaat. Die last meerdere motoren per jaar alleen het lassen is erg duur door de enorme tijd die erin gaat zitten.
heimans
Daar heb je gelijk in, wie is die lasser als ik vragen mag?
deeremeneer
@heimans Willy Peters van peters klein scheepsbouw.
heimans
@deeremeneer

Heb even op hun site gekeken en dat zijn wel vakmannen als ik dat zo zie.
deeremeneer
@heimans Ja dat is hij zeker. Zulke vakmensen zijn er niet veel meer.
ford2910
@heimans
ja nu is enkel het de cilinderkop eraf. Dus in principe zal het moeilijk zijn om het koeling gedeelte terug onder druk te zetten of te wel moeten we dan alles terug monteren van cilinderkop maar het is wel jammer om dan nieuwe dichtingen in principe terug stuk te maken om enkel te testen waar het lek juist zit. We zullen proberen volgende week het blok volledig uit mekaar te halen en dat binnen te doen bij iemand die motor rivisie doet. Hij zij ook inderdaad iets van een soort zilver solderen maar hij moest er goed bij kunnen en daarom moest hij het blok ledig zien om te kijken wat er juist is en ofdat hij er wel aankan.
deeremeneer
@ford2910 Cilinderkop eigenlijk al laten afpersen?
ford2910
@deeremeneer
met afpersen bedoel je dan laten testen? Neen deze heb ik nog niet laten testen, ik heb daar ook al zitten aan denken. Maar ik heb langs de bovenkant niets gezien, enkel 1 van de 3 of 4 vriespluggen waren eruit en deze zitten er al terug in. Hoe zou er dan water in het carter kunnen komen en het gedeelte van de nokkenas?

bedankt voor jullie vele reacties, ik ben blij dat er verschillende ideeën komen dat ik weet waar ik moet zoeken en hoe er aan te beginnen.
malcon
@ford2910 je hebt wwarschijnlijk een scheurtje in je blok. Net achter het ovale schijfje wat je nokkenas op de plaats houd. Dit gebeurt wel eens vaker bij die motoren. Maak het daar schoon en bekijk dat maar eens goed..
malcon
@ford2910 als je cilinderkop er toch af is. Met heet water het onderblok vullen via de koelkanalen . Zo warmt het onderblok op, en zal het zichtbaar worden waar het onderblok eventueel lekt..
ford5000
@heimans Weet zo niet wat @RPCounty allemaal op het schap heeft liggen, maar als hij er geen heeft liggen weet hij vast nog wel een adresje.
deeremeneer
@ford2910 Als je op dat gele ballonetje klikt bij de reactie komt de naam van diegene blauw in beeld en ziet die dat hij genoemd is.
ford2910
@malcon
bedankt voor de reactie, bedoel je dat ovaal plaatje langs de linker zijde van het blok? Het plaatje dat je kan losmaken met een paar bouten?
Voor het blok te testen met heet water moet het carter er dan best af? Met welke reden moet ik heet water gebruiken?
ford2910
@deeremeneer bedankt voor de tip 😄
deeremeneer
@ford2910 Kijk zo zien we meteen dat we genoemd zijn en reageren we sneller.
jmos
Lassen is niet aan te raden maar wil wel. als er een ander onderblok onder kan dat zeker doen
deeremeneer
Quote @jmos:
lassen is niet aan te raden

Want?
jmos
@deeremeneer
veel moeite, gaat tijd inzitten en dan zit je nog met een gelast blok. blijft altijd een zwakke plek. kan weer scheuren. kun je beter een goed onderblok eronder zetten.
deeremeneer
Quote @jmos:
kun je beter een goed onderblok eronder zetten.

Moet je die wel hebben.
jmos
@deeremeneer
daarom zeg ik ook, dat het niet aan te raden is om te lassen maar het wel wil.
ford2910
@jmos bedankt voor de reactie,

ja kan ik wel geloven maar ik heb naar 3 plaatselijke dealers gebeld en maar 1 iemand had het correcte onderblok. En die vroeg er 1000 euro voor. Is dit een correcte prijs of is het beter dat ik nog wat verder zoek?
deeremeneer
@jmos Och af raden. Hoeveel blokken hier al gelast zijn. Zoals ik al eerder al aangaf als de juiste persoon het doet is het weer net zo goed en sterk als origineel.
jmos
@deeremeneer
ind. maar dan heb je wel een gelast blok. toch ga ik liever voor een goed onderblok.

@ford2910
lijkt me wel erg duur voor een 2000. de hele trekker is dacht ik iets meer als het dubbele waard dus alleen voor het onderblok lijkt me 1000 wel erg veel.
heeft @rpcounty niks liggen?
ford2910
@deeremeneer ja ik heb ook al een aantal dingen gelezen op het forum van gelaste blokken. Ik zal allereerst eens goed moeten testen van waar het lek komt. Ik heb eens gekeken op peters scheepsbouw en dat is inderdaad wel vakwerk dat die mannen doen.
malcon
@ford2910 ja dat ovale plaatje bedoel ik. Achter het nokkenas tandwiel. Heet water gebruiken omdat je onderblok dan uitzet, en zo het eventuele scheurtje ook groter wordt en er water uit gaat lekken..
ford5000
@ford2910 Een goed verbust onderblok met originele boring zal je wel een paar centen kosten. Dat dit wel tegen de € 1000,- kan lopen zit er wel een beetje in.
Exacte prijzen weet ik ook niet zo uit mijn hoofd. Zit niet zo in de motorenrevisie. @RPCounty kan je meer vertellen.
ford2910
@jmos
Ja lijkt me ook wel duur. Het is een ford 2910 dat ik bezit maar dit is toch normaal hetzelfde blok he zoals een ford 2000? Hoe zou ik die persoon kunnen bereiken waarover je het hebt?
jmos
@ford2910
dat weet ik niet. dat zal @ford5000 je wel kunnen zeggen denk ik. en @rpcounty zal vanzelf wel reageren denk ik.
ford2910
@malcon bedankt voor de tip. Carter moet eraf om beter te zien waar het lek zich bevind? Dat ovaal plaatje dat jij bedoelt is dus het plaatje aan de distrubutie ketting die het nokkenaskettingwiel verduikt of is het dat plaatje langs de zijkant van de motor helemaal waar het vliegwiel bijna zit.
ford5000
@ford2910 Richard reageert denk ik vanzelf wel.
Zo niet dan wil ik hem wel vragen morgen.
ford2910
@jmos sorry, ik wist niet waar het duimpje voor diende, het is nog allemaal nieuw voor me op deze site, vind het wel tof dat iedereen af komt met ideen om mekaar te helpen
ford2910
@ford5000 k dat zou zeer fijn zijn.
RPCounty
@ford2910 Je zou in principe elk blok kunnen nemen met de kleine boring, dus 2000/3000 en afgeleiden. Je moet alleen WEL een motor hebben met DUN (schroef) oliefilter. Als je een oud model motor zou nemen met dik filter heb je geen mogelijkheid voor de urentelleraandijving onder het oliefilter. Verbust onderblok heb ik denk ik wel liggen van 106,67mm boring. Je kunt dan het draaiend gedeelte overbouwen van je eigen motor. Dan ben je het goedkoopste uit.
ford5000
@RPCounty Goeie van die telleraandrijving!
Daar had ik in de gauwigheid nog niet eens aan gedacht. De teller van een 2910 draait rechtsom dus die moet vanaf het blok aangedreven worden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
6