Beste traktor liefhebbers,
ik ben in het bezit van een oude ford traktor 2910 dat ik van me overleden opa heb geerfd. Ik heb deze zomer tijdens het hooi seizoen een nieuwe waterpomp moeten plaatsen en heb deze zeer vlug moeten vervangen en heb er gewoon water in gedaan omdat ik geen koelwater had staan, nu geeft het natuurlijk enkele weken terug geleden een heel eindje een serieuze vriesperiode geweest met als gevolg dat er waarschijnlijk wat schade aan de blok is, Toen ik water terug bijvulde nadat deze was uitgelopen uit de radiator kon ik er enorm veel water bij doen, toen ik de motor terug liet draaien kwam er veel water en olie via de ontluchting van het kleppen deksel naar boven. Dan heb ik het kleppen deksel gedemonteerd en zag ik dat er 1 vriesplug uit de culasse was gekomen, toen heb ik deze hersteld en ik dacht dat ik er van ging verlost zijn, maar niets is minder waar. Het olie en water mengsel komen nog steeds van langs de nokkenas naar omhoog. Zitten er ergens nog vriespluggen in het motorblok of zou er zo een grote barst in het blok kunnen zijn dat er zoveel water doorkomt? De culasse heb ik gedemonteerd om te kijken of er daar geen schade was maar die was er niet. toch niets zichtbaars en de koppakking leek me ook nog ok.
alvast bedankt, mvg alexander
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Tis niet zo verstandig geweest om er gewoon water in te doen, hopen dat er nog ergens een vriesplug zit, maar ik vrees het ergste voor je.
ja ford5000 ik heb eerst nieuwe olie filter en olie in de trekker gedaan. ik zal eens kijken om het koel systeem onder druk te zetten. Maar een scheur in het blok is toch bijna niet te geloven, door een scheurtje kan er toch moeilijk al zoveel water zijn gelopen in de tijd van het vullen van radiator en het starten? trekker starte nog zoals hij vroeger starte, van direkt. Ja het is inderdaad zeker niet slim geweest om dat te doen, heb al gevloekt op me eigen vooral omdat ik normaal zo precies let op al die dingen, heb nog 3 oude traktoren en die hebben niets van schade. Ik heb het opgemerkt toen het al te laat was, wil trekker starten en de v-riem piept enorm omdat de waterpomp vast gevroren stond. Er is hier iemand in de buurt die motoren rivisie doet en die zegt dat het misschien nog te lassen zou zijn maar hij zou eerst moeten zien of hij eraan kan al dan niet en wat het juist is van schade. Geeft er daar soms iemand ervaring mee met het lassen van een motorblok of is het beter van het blok van de eerste keer te vervangen?
Als de draaiende delen verder geen schade hebben opgelopen zou je deze onderdelen weer in het nieuwe onderblok kunnen monteren.
Een gereviseerd onderblokje is wel te vinden.
bedankt ford5000 voor je reactie
over.
dank voor de reactie
gereviseerd onderblokje kopen en draaiende delen overzetten kon nog wel eens de beste oplossing zijn, en op termijn de goedkoopste.
Net weer een JD oldtimer klaar die gelast is aan het cilinderblok/cilinderkop/waterinlaat en radiateur. Als je een goede lasser hebt is het zeker te lassen mits je erbij kunt natuurlijk.
Gietijzer is en blijft moeilijk te lassen, het scheelt natuurlijk welke soort gietijzer je hebt, de ene soort is beter te lassen dan de andere.
En je zit ermee dat het materiaal vervuild is met olie, dat zit er diep ingetrokken, wat ze soms wel eens doen is zilversolderen, dat gaat dan wel en het resultaat is redelijk.
Maar het blijft een zwak punt.Ik zou gewoon een ander onderblok opscharrelen.
Richard heeft vast nog wel wat staan denk ik?
Heb even op hun site gekeken en dat zijn wel vakmannen als ik dat zo zie.
ja nu is enkel het de cilinderkop eraf. Dus in principe zal het moeilijk zijn om het koeling gedeelte terug onder druk te zetten of te wel moeten we dan alles terug monteren van cilinderkop maar het is wel jammer om dan nieuwe dichtingen in principe terug stuk te maken om enkel te testen waar het lek juist zit. We zullen proberen volgende week het blok volledig uit mekaar te halen en dat binnen te doen bij iemand die motor rivisie doet. Hij zij ook inderdaad iets van een soort zilver solderen maar hij moest er goed bij kunnen en daarom moest hij het blok ledig zien om te kijken wat er juist is en ofdat hij er wel aankan.
met afpersen bedoel je dan laten testen? Neen deze heb ik nog niet laten testen, ik heb daar ook al zitten aan denken. Maar ik heb langs de bovenkant niets gezien, enkel 1 van de 3 of 4 vriespluggen waren eruit en deze zitten er al terug in. Hoe zou er dan water in het carter kunnen komen en het gedeelte van de nokkenas?
bedankt voor jullie vele reacties, ik ben blij dat er verschillende ideeën komen dat ik weet waar ik moet zoeken en hoe er aan te beginnen.
bedankt voor de reactie, bedoel je dat ovaal plaatje langs de linker zijde van het blok? Het plaatje dat je kan losmaken met een paar bouten?
Voor het blok te testen met heet water moet het carter er dan best af? Met welke reden moet ik heet water gebruiken?
Want?
veel moeite, gaat tijd inzitten en dan zit je nog met een gelast blok. blijft altijd een zwakke plek. kan weer scheuren. kun je beter een goed onderblok eronder zetten.
Moet je die wel hebben.
daarom zeg ik ook, dat het niet aan te raden is om te lassen maar het wel wil.
ja kan ik wel geloven maar ik heb naar 3 plaatselijke dealers gebeld en maar 1 iemand had het correcte onderblok. En die vroeg er 1000 euro voor. Is dit een correcte prijs of is het beter dat ik nog wat verder zoek?
ind. maar dan heb je wel een gelast blok. toch ga ik liever voor een goed onderblok.
@ford2910
lijkt me wel erg duur voor een 2000. de hele trekker is dacht ik iets meer als het dubbele waard dus alleen voor het onderblok lijkt me 1000 wel erg veel.
heeft @rpcounty niks liggen?
Exacte prijzen weet ik ook niet zo uit mijn hoofd. Zit niet zo in de motorenrevisie. @RPCounty kan je meer vertellen.
Ja lijkt me ook wel duur. Het is een ford 2910 dat ik bezit maar dit is toch normaal hetzelfde blok he zoals een ford 2000? Hoe zou ik die persoon kunnen bereiken waarover je het hebt?
dat weet ik niet. dat zal @ford5000 je wel kunnen zeggen denk ik. en @rpcounty zal vanzelf wel reageren denk ik.
Zo niet dan wil ik hem wel vragen morgen.
Daar had ik in de gauwigheid nog niet eens aan gedacht. De teller van een 2910 draait rechtsom dus die moet vanaf het blok aangedreven worden.