IH 946

Hoi allemaal,

Ik heb een paar vragen over de 946:

Hoe zijn de versnellingen gegroepeerd, is het een zesbak of een vierbak?
En met de poken tussen de benen is dat de eerste versie?

En kan zo'n trekker 40 km/h lopen bij 2400 motertoeren?
Ik kan namelijk nog aan zo'n trekker komen, maar 40 km leek me nogal veel, terwijl ie normaal 28 loopt bij 2200 toeren.

Deel dit topic

Reacties

1056xlacase
Ik ken ze alleen met vier versnellingen en middenschakeling is volgensmij wel gemaakt
844S-844SA
1971 tot 1974 is top snelheid 30km
1974 tot 1977 is top snelheid 35km
en dan is het maar net watvoor banden eronder zitten
3 groepen en 6 versnellingen
de eersten hebben volgens mij midden schakeling
maar met comfort cabine hebbe ze het altijd past het anders niet met de lange poken
wvdh
Is een zf bak met 6 versnellingen en hoog laag achteruit. met cabine is midde schakeling en zonder is het standaard zij. midden schakeling schakeld lekkerder
IH214d
Ok, bedankt voor de info alvast.

Er zitten 600-65r38 banden onder, maar als het de eerste serie is, dan zal 40 km/h wel moeilijk worden. lijkt me.
JordiValmetValtra
@IH214d

Wij hebben als dubbellucht op onze 946 18.4R38 liggen, trekker weet ik zo niet. Maar die van ons loopt ook lang geen 40 km/h.
snowbee
@IH214d vraag maar eens aan @jeroen946 die heeft er zelf een
jeroen946
@IH214d wij hebben ook 1 van de eerste en het is een 6 bak met laag hoog en(midden) groep, het is een zij schakeling en hij loopt 41kmh bij 2500 toeren banden maat is 20.8-38 maar hij loopt 43-44 toeren weet ik niet want hij kan maar tot 2500 toeren 😉 hij heeft ronde spart boarden met een zonne klep kan nog een cabine op geboud worden 😄
jeroen946
dit is hem
wvdh
Quote @jeroen946:
(midden) groep,
??

dat heb je een hele speciale
jeroen946
@wvdh oo zou het niet weten of hij speciaal is, maar langs de achteruit is een versneling die het langzaamst gaat
dus ja ik kan het ook niet helpen.
(het is een zijschakeling met 4 groepen 😄
unimog_kevin
Normaal is toch hoge groep, 2 lagen en dan de achteruit ?
1046
wvdh
@jeroen946 je heb geen midden groep. er zit een hoge groep in, een achter uit. en die andere 2 is gewoon laag word via de zelfde tandwiel geschakeld, jij je midden en laag gaan even hard
unimog_kevin
@1046 Want als je bijvoorbeeld met transport met dieplader bultje op moet, dat je hem in hoge groep naar lage groep kan terug schakelen, dan ga je maar halve versnelling naar beneden ipv 1 hele ?. of zeg ik da verkeerd ?
1046
@unimog_kevin dat zeg je goed
jeroen946
@wvdh oke kan best maar ik had het laast uitgeprobeert maar er zat wel 25% verschil in 😉 of ik heb een steekje los hahah 😉
wvdh
@jeroen946 ik heb het gemeten en zit niks in. maar als je de bak open haald kan je het ook zien
unimog_kevin
@jeroen946 als je hem gaat vertragen zit er 25 % in. Maar zo zit daar geen verschil in
jeroen946
@unimog_kevin het is eigenlijk een soort powershift (highlow) alleen met koppeling 😃
unimog_kevin
@jeroen946 jah soort van !, alleen noemt men dat splitteren hahahah 😛
jeroen946
@unimog_kevin haaha oke maar ik dacht dat er verschil in zat maar het kunnen ook 2 lagen zijn dat je hem in het zelfde tandwiel schuift 😄
IH214d
Oke, dus met de zijschakeling gaat het dus net als met de 1055, alleen heb je daar nog een extra hi-lo opzitten.
Ik ben inmiddels heel wat wijzer geworden, het is dus allemaal redelijk standaard.
wvdh
@IH214d maar dat schakelen van zij en midden zit op de bak. een midden schakeling schakeld lekkerder. is ook makkelijk om te bouwen
ihc-driver
@IH214d 1055 heeft compleet andere bak, is geen vergelijk. Maar kun je niet beter kijken naar een 1046, 1055 of een van de latere 955 ers? Hebben namelijk een veel taaiere motor. 946 en de eerste 955ers hebben een zogenoemd astmablok
IH214d
Ok, 1055 ken ik wel, heb ik nog een poos voor een 18 ton's kipper gehad, die kun je rustig smoren tot de 500 toeren.
IH214d
@1046
Die 1055 waar ik op reed, die had ook de lage groep op twee plekken zitten, tegenover de achteruit, en tegenover de hoge groep. vandaar dat ik dacht dat het zelfde pricncipe ook werd toegepast bij de 946.
ihc-driver
@IH214d ja klopt, hebben ze toen gedaan om een soort omkeerbak te realiseren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
2