Bredere band op opraapwagen

Aan de kenners, op onze opraapwagen staan 15.0/55-17 banden. Zijn er bredere banden die op deze velgen passen, zodat ik niet noodzakelijk ook nieuwe velgen moet aanschaffen! Ik kon niet direct iets vinden en een setje (4 stuks) 19.0/45/17 plus velg zijn ook al wat aan prijs!

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Velgen kosten ca. 100 euro per stuk.
Loeideutz
Gaat niet lukken. Bredere banden is ook bredere velgen.
Wimsumar
Beste boereke: Wat is het merk en type van de opraapwagen?

Met een iets breder band schiet je vrijwel niets mee op. Ook deze band'jes' zullen veel te hard opgepompt moeten worden om voldoende draagvermogen te krijgen, met als gevolg hoge rolweerstand (en structuurbedrf!) in het land.
Loeideutz
@Wimsumar Harder oppompen is MINDER rolweerstand en meer structuurbederf.
stannetje96
@Loeideutz net hoe je het bekijkt 😄
fendt-412
@Loeideutz
op een zachte ondergrond, zoals grasland heb je met een lage luchtdruk minder rolweerstand omdat je het rupseffect krijgt. Op de weg heb je bij zachtere banden meer rolweerstand.
Loeideutz
@fendt-412 De rups is van zijn eigen niet zacht, maar heeft door zijn grotere oppervlak meer draagvermogen en trekkracht. De band met weinig druk past zich heel goed aan aan de bodem waardoor het moeilijker is om hem voort te trekken. Probeer het uit met een kruiwagen op zachte en harde ondergrond. Loeihard oppompen trekt of duwt het beste.
fendt-412
@Loeideutz

zon kruiwagen weegt alleen niks.
Als zon zachte band erboven blijft ipv een harde band die je steeds bij een wal op moet trekken zal het laatste zwaarder trekken in het land.

Staat wel een mooi filmpje op youtube. 2 gelijke kippercombi's, de ene met harde en de ander met zachte banden. De laatste ging het snelste.

Door lagere luchtdruk heb je meer grip, minder slip dus een nog lager brandstofverbruik.
Loeideutz
@fendt-412 YouTube filmpjes zijn prachtig maar ook vaak gemanipuleerd. Waren de omstandigheden hetzelfde ? Pk,s van tractor , gewicht van de combi. Ondergrond, draagvermogen van de ondergrond. Een slappe band zakt er minder gauw in, maar dat alleen is het niet.
boereke
Ik heb 2 mengeles, één lw 370 quadro, en één law 460 super quadro, staan allebei op tandemas met 15.0/55-17 banden.
ik begrijp dat ik toch bredere velgen ga moeten aanschaffen!
Bedankt voor de reacties!
dx11
@Loeideutz Bij ptc plus hebben wij het getest. Ik moet zeggen ik stond versteld! Het werkt echt zo, minimale spanning trekt aanzienlijk lichter!
chrizzie6230
Je ken net als bij personen auto wel iets bredere banden erop laten leggen alleen dan heb je er bijna niks aan en je moet zorgen dat het nergens aanloopt.
Wimsumar
Beste
Quote @Boereke:
een lw 370 quadro, en een law 460 super quadro, staan allebei op tandemas met 15.0/55-17 banden.

Voor de kleine LW-370 zouden de 19.0/45-17 iets verbetering kunnen geven (liefst in combinatie met het iets naar achter verplaatsen van het tandemstel.
Voor jouw grote wagen, de LAW-460, zul je een fors groter band (waarschijnlijk met ander tandemstel) aan moeten schaffen.

LW-370


LAW-460:
images.autoline-eu.nl/s/…
boereke
@ Wimsumar Dat ga ik wss niet doen, huidige banden zijn allen nog goed. Tandem van de 460 is al zwaarder (bladveren + assen) Het is op deze wagen dat ik eventueel bredere banden zou willen steken, de 370 rijden we al langer mee en bevalt goed zoals ie is, wagen zelf weegt ook lichter, dus kan met ietwat kleinere banden wel verder.
Loeideutz
@dx11 @fendt-412 Ik zal het eens in de gaten houden en houd mij ook aanbevolen voor meer documentatie hierover. Maar op basis van de kruiwagentheorie en eigen bevindingen heb ik toch enig voorbehoud. Het probleem is daarbij dat natte grond zich ook altijd anders gedraagt als je denkt.
DANOONTJE POWERR
@boereke Hier in de buurt rijdt er 1 op vogeltjesland met dubbellucht op de wagen.
Is misschien nog een optie?
mdoornekamp
Als je meer verbetering wilt kun je ook 500 x 17 nemen. Is iets hoger. Misschien moet je het tandem iets aanpassen
boereke
Met dubbellucht hebben we zelf minder goede ervaringen mee. Bij iets nattere stukken gaan er al snel stukjes zode tussen beide banden kruipen, terwijl een enkele band er beter overheen rolt!
Wimsumar
Beste
Quote @Boereke:
Bij iets nattere stukken

Je denkt/zoekt veel te bekrompen in veel te kleine bandenmaten!
Je zult het moeten zoeken in minstens (ander tandemstel +) 500-22,5 Trelleborg of nog groter.
boereke
Het moet natuurlijk wel allemaal betaalbaar blijven hé! Vroeger hadden we ook een lw 330 op enkelas met 15x17 banden, daar zijn we in 20 jaar mss 3x mee vastgereden, tiental jaar geleden kwam de lw 370 erbij, met zelfde banden maar tandemasser, hebben we nooit problemen mee gehad, nu komt de law 460 ipv de 330, en vermits die wagen een pak groter is, zoeken we een zo goedkoop mogelijke oplossing voor het onderstel. Dan leek mij bredere banden (en dan nog liefst op dezelfde velg, maar dat zal niet gaan vrees ik) de beste manier. bij hogere banden moeten er meer zaken veranderd worden. We zullen komende seizoen wel zien wat de wagen doet! In ieder geval bedankt voor de reacties!
jmos
Quote @Wimsumar:
Je zult het moeten zoeken in minstens (ander tandemstel ) 500-22,5 Trelleborg of nog groter.

er is al eerder gezegd dat dat wss niet gaat gebeuren en toch zeg je het nog een keer?
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
toch zeg je het nog een keer

Dat komt vaker in T.F.-discussies voor dat (goede) argumenten herhaald worden/moeten worden.
Topicvraagsteller Boereke gaf recent aan wat nu eigenlijk het bandenprobleem is: soms is de draagkracht van het land te klein voor de banden die nu gebruikt worden. De (enige) oplossing heb ik aangegeven. 😉
jmos
@Wimsumar
heb je gedeeltelijk gelijk aan. als het een goed argument zou zijn zou het herhaald moeten worden door VERSCHILLENDE personen. dan is het pas een goed argument. Hetzelde argument iedere keer herhaald door dezelfde persoon komt opdringerig over.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
Hetzelde argument

Kijk, dit zie je verkeerd. De topicvraagsteller is (zoals dat veel vaker voor komt) karig met informatie. De eerste reactie waarin ik "grotere banden'' noem, is door mij gebaseerd op een vermoeden. Naar aanleiding van aanvullende informatie, waardoor het voor mij wel duidelijk is, geef ik een wat concreter reactie/advies. Dit des te meer gedaan doordat Boereke met de aanschaf van een breder velg en iets breder band van de regen in de drup komt.
jmos
Quote @Wimsumar:
Kijk, dit zie je verkeerd

het is alsnog twee keer hetzelfde argument. allebeide keren komt het er op neer om een ander onderstel met andere banden. daar is na de eerste reactie al antwoord op gegeven maar dan geef je nog een keer hetzelfde argument terwijl hij daar al eerder antwoord op gegeven heeft.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
daar is na de eerste reactie al antwoord op gegeven

Ja, een antwoord vol twijfel:

"Dat ga ik wss niet doen'' schreef Boereke.
jmos
Quote @Wimsumar:
"Dat ga ik wss niet doen'' schreef Boereke.

kun je grotendeels uit opmaken dat het niet gaat gebeuren want dit topic is gemaakt met de vraag of er bredere banden om dezelfde velgen kunnen. dit is omdat andere velgen gewoonweg duur zijn, laat staan een heel ander onderstel.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
duur

Tja, wat is duur?
Doorrijden met een probleem: is duur.
Verkeerde oplossingen kiezen: is duur
De 'duurste' oplossing doen: is wellicht het goedkoopst.
Helaas is het nog maar de vraag of de door mij voorgestelde (hoger/breder) banden op het huidige tandemstel passen. Zo niet komt er een ander tandemstel nog bij. Maar nogmaals: dan is de duurste oplossing toch het goedkoopste. 😄
jmos
@Wimsumar
dan zijn velgen te duur. ook goed. wat ik er uit kan opmaken is dat het nog geen probleem is maar hij als het kan wel bredere banden wil hebben voor niet al te veel geld. dus andere velgen is geen optie en een ander onderstel al helemaal niet.
weurding
Zou eens kijken bij mussche in staphorst, 500-17 kosten op velg nieuw 285 euro per stuk excl.btw op 6 gaats velg, je oude 15-17 brengen naar gelang de staat tussen de 75/100 euro op, dus voor een 7/800 euro toe staat hij op heel andere sloffen 😉
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
dat het nog geen probleem is

Het komt vaker voor dat in de topicopening de problematiek niet erg duidelijk wordt omschreven, laat staan dat men echt de vuile was buiten hangt.
Nu heeft een goed verstaander slechts een half woord nodig om zich volledig in te kunen leven wat er aan de hand is.
Welnu, kijk nog eens naar de afbeelding van de LAW-460 opraapwagen (vorige pagina van deze discussie) en let vooral eens op de bandjes. Vervolgens noemt Boereke iets over: "Bij iets nattere stukken''. Dan is het de ''goede verstaander'' al lang duidelijk dat bij de aanschaf van de wagen geen goede bandenkeus is gedaan. Wat destijds is getracht te besparen zal nu alsnog uitgegeven moeten worden: Hoger/breder banden (met waarschijnlijk een ander tandemstel indien deze banden niet aan het huidige passen).
jmos
@Wimsumar
ik ben daar niet van overtuigd.
fendt-412
Oftewel, het mag allemaal weer niks kosten.

banden van 5cm breder schiet je helemaal niets mee op. Neem dan direct banden van 30cm hoger en 30 breder. Dan kun je een keer verschillen zien en daar hoeft ook niet zoveel lucht in. Vorige 30kuubs ladewagen had 17.55/r17. Onder de nieuwe 500/60r20.
Wereld van verschil, het is dat de stal niet hoger is. Anders had ik het liefst 600 breed en R22.5 gehad.
MaartenMandemaker
Als je voor een 500/17 band gaat kan ik je de Continental 505/50R17 aanraden, dit zijn volgens mij de enige radiaalbanden in deze klasse. Heel soepel en ze hebben een heel plat loopvlak en daardoor een groot contactoppervlak. Dat loopt al veel mooier als zo'n ronde diagonaalband die knetterhard is
JD3010
@MaartenMandemaker Dat is een goede tip. Een radiaalband is ook veel beter, alleen iets duurder.
MaartenMandemaker
@JD3010 Klopt ze zijn wel duurder maar dat is maar 1 keer en je hebt er elke keer weer plezier van. En bij zulke banden valt het nog wel mee. Wij hadden die Conti's onder de Taarup liggen, en dat beviel heel goed. Dat was wel een 8 wielig tandem maar goed.
JD3010
Quote @MaartenMandemaker:
je hebt er elke keer weer plezier van.
Dat is waar. Onder een gebruikte kieper zaten Trelleborgs onder die bijna glad waren. Ik heb ze er toen maar net zolang onder laten zitten, totdat er meer keus was in radiaal banden. Er zijn toen Vredesteins onder gekomen. Wat je zegt, wel duurder, maar ik heb er nooit spijt van gekregen.
MaartenMandemaker
@JD3010 Idd wij hebben onder de kiepers ook radiaalbanden, je kunt ze mooi laag op spanning zetten en dat blijft vooral onder kritieke omstandigheden langer rollen en het trekt lichter. Het prijsverschil is de laatste jaren wel kleiner geworden volgens mij.
Wimsumar
Beste
Quote @MaartenMandemaker:
Continental 505/50R17

Wat is het draagvermogen van deze band bij 1 BAR?
JD3010
@MaartenMandemaker Ik heb toen helemaal niet naar het prijsverschil gekeken tussen radiaal en diagonaal. Verslijten doe ik ze toch niet. En ik ben allergisch voor diagonaal banden. 😃
MaartenMandemaker
@Wimsumar dat durf ik zo niet te zeggen wim, wij hadden ze rond de 1 bar staan, echter wel met 8 wielig tandem. Ze kunnen wel wat lijden,zijn ook geschikt tot 70 km/u.
JD3010
@Wimsumar kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

Lager dan 1.6 bar staat er niet.
MaartenMandemaker
@JD3010 wij ook niet, wist van tevoren welke banden ik eronder wilde hebben. Maar als je die prijslijsten bekijkt zit er niet zoveel tussen. Ik mag ook graag een band zien wangen, en dat lukt met een diagonaal niet zo best zonder schade 😛
boereke
Mensen, laat het aub niet te hard uit de hand lopen. Ik vroeg mij gewoon af of er bredere banden op dezelfde velg passen (zoals bij een trekker). Dat blijkt dus niet te gaan, en daarmee is mijn vraag beantwoord, bedankt iedereen voor het meedenken! De opraapwagen is nog maar een paar maanden geleden aangeschaft (verkeerd in bijna nieuwstaat) en dit onderstel stond eronder. We gaan zoals gezegd eerst eens een seizoen kijken hoe het loopt, en dan eventueel komende winter er andere sloffen onder steken!
Wimsumar
Beste
Quote @MaartenMandemaker:
,zijn ook geschikt tot 70 km/u.

Daarin ben ik wat minder geïnteresseerd.
Maar:
Stel, ik laad in de Mengele LAW-460 topicopraapwagen 1 hectare voordrooggras à 3.000 kg d.s./ha bij 40% d.s.-gehalte. De lading weegt dan 7.500 k.g..
Wagengewicht: 4.000 kg.
Opleggewicht op trekker: 1.500 k.g.
De 4 banden worden dan belast met 10.000 k.g.. (2.500 k.g./band).
De banden moeten dan volgens de bandenspanningstabel tot 3,5 BAR opgepompt worden.
Om gewas- en structuurschade te voorkomen is deze band ongeschikt heb 35 jaar geleden al eens bij de lessen bodemkunde geleerd.
JD3010
@Wimsumar Dat is dan bij 65 km/uur. De Vredestein mag bij 30 km/uur op 2 bar 2640 kg dragen.
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
2 bar 2640 kg

Ook dit topic kunnen we niet met een (slecht) compromis afsluiten. 😉
MaartenMandemaker
@Wimsumar minder geinterreseerd, maar het geeft wel aan wat een band kan lijden. En onder de 1 bar kom je toch niet bij gecombineerd gebruik. Ook daarboven heb je niet direct structuurschade
Wimsumar
Beste
Quote @MaartenMandemaker:
jminder geinterreserrd, maar het geeft wel aan wat een band kan lojden. En onder de 1 bar kom je toch niet boj gecombimeerd gebruik.

Ehh, ben je over je toetsenbord heengereden? 😃
Wat structuurschade betreft, met een ''lage'' 2 bar bandenspanning mag jij bij T.F.-lid JD3010 geen gras uit het land komen halen. (Daarom heeft hij en z'n collega's in Flevoland ook altijd ver bovengemiddelde gewasopbrengsten).
MaartenMandemaker
@Wimsumar Grappig 😉 Touchscreen op de telefoon 😉 Maar wie heeft het hier over 2 bar? Scheelt ook dat @JD3010 geen gras heeft 😄.
JD3010
Quote @MaartenMandemaker:
Scheelt ook dat @JD3010 geen gras heeft .
Mijn gazon dan?? 😃
MaartenMandemaker
@JD3010 Ah natuurlijk! Wanneer kan de eerste snede eraf? 😃
JD3010
@MaartenMandemaker Vorige week al gemaaid, maar het ligt er nog steeds. Zal ook wel niks meer worden. 😃
MaartenMandemaker
@JD3010 Ik weet niet, heb nog geen ervaring met vriesdrogen 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
11