Bredere band op opraapwagen
Aan de kenners, op onze opraapwagen staan 15.0/55-17 banden. Zijn er bredere banden die op deze velgen passen, zodat ik niet noodzakelijk ook nieuwe velgen moet aanschaffen! Ik kon niet direct iets vinden en een setje (4 stuks) 19.0/45/17 plus velg zijn ook al wat aan prijs!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Met een iets breder band schiet je vrijwel niets mee op. Ook deze band'jes' zullen veel te hard opgepompt moeten worden om voldoende draagvermogen te krijgen, met als gevolg hoge rolweerstand (en structuurbedrf!) in het land.
op een zachte ondergrond, zoals grasland heb je met een lage luchtdruk minder rolweerstand omdat je het rupseffect krijgt. Op de weg heb je bij zachtere banden meer rolweerstand.
zon kruiwagen weegt alleen niks.
Als zon zachte band erboven blijft ipv een harde band die je steeds bij een wal op moet trekken zal het laatste zwaarder trekken in het land.
Staat wel een mooi filmpje op youtube. 2 gelijke kippercombi's, de ene met harde en de ander met zachte banden. De laatste ging het snelste.
Door lagere luchtdruk heb je meer grip, minder slip dus een nog lager brandstofverbruik.
de link:
trekkerweb.nl/artikel/2011/…
ik begrijp dat ik toch bredere velgen ga moeten aanschaffen!
Bedankt voor de reacties!
Voor de kleine LW-370 zouden de 19.0/45-17 iets verbetering kunnen geven (liefst in combinatie met het iets naar achter verplaatsen van het tandemstel.
Voor jouw grote wagen, de LAW-460, zul je een fors groter band (waarschijnlijk met ander tandemstel) aan moeten schaffen.
LW-370
LAW-460:
images.autoline-eu.nl/s/…
Is misschien nog een optie?
Je denkt/zoekt veel te bekrompen in veel te kleine bandenmaten!
Je zult het moeten zoeken in minstens (ander tandemstel +) 500-22,5 Trelleborg of nog groter.
er is al eerder gezegd dat dat wss niet gaat gebeuren en toch zeg je het nog een keer?
Dat komt vaker in T.F.-discussies voor dat (goede) argumenten herhaald worden/moeten worden.
Topicvraagsteller Boereke gaf recent aan wat nu eigenlijk het bandenprobleem is: soms is de draagkracht van het land te klein voor de banden die nu gebruikt worden. De (enige) oplossing heb ik aangegeven.
heb je gedeeltelijk gelijk aan. als het een goed argument zou zijn zou het herhaald moeten worden door VERSCHILLENDE personen. dan is het pas een goed argument. Hetzelde argument iedere keer herhaald door dezelfde persoon komt opdringerig over.
Kijk, dit zie je verkeerd. De topicvraagsteller is (zoals dat veel vaker voor komt) karig met informatie. De eerste reactie waarin ik "grotere banden'' noem, is door mij gebaseerd op een vermoeden. Naar aanleiding van aanvullende informatie, waardoor het voor mij wel duidelijk is, geef ik een wat concreter reactie/advies. Dit des te meer gedaan doordat Boereke met de aanschaf van een breder velg en iets breder band van de regen in de drup komt.
het is alsnog twee keer hetzelfde argument. allebeide keren komt het er op neer om een ander onderstel met andere banden. daar is na de eerste reactie al antwoord op gegeven maar dan geef je nog een keer hetzelfde argument terwijl hij daar al eerder antwoord op gegeven heeft.
Ja, een antwoord vol twijfel:
"Dat ga ik wss niet doen'' schreef Boereke.
kun je grotendeels uit opmaken dat het niet gaat gebeuren want dit topic is gemaakt met de vraag of er bredere banden om dezelfde velgen kunnen. dit is omdat andere velgen gewoonweg duur zijn, laat staan een heel ander onderstel.
Tja, wat is duur?
Doorrijden met een probleem: is duur.
Verkeerde oplossingen kiezen: is duur
De 'duurste' oplossing doen: is wellicht het goedkoopst.
Helaas is het nog maar de vraag of de door mij voorgestelde (hoger/breder) banden op het huidige tandemstel passen. Zo niet komt er een ander tandemstel nog bij. Maar nogmaals: dan is de duurste oplossing toch het goedkoopste.
dan zijn velgen te duur. ook goed. wat ik er uit kan opmaken is dat het nog geen probleem is maar hij als het kan wel bredere banden wil hebben voor niet al te veel geld. dus andere velgen is geen optie en een ander onderstel al helemaal niet.
Het komt vaker voor dat in de topicopening de problematiek niet erg duidelijk wordt omschreven, laat staan dat men echt de vuile was buiten hangt.
Nu heeft een goed verstaander slechts een half woord nodig om zich volledig in te kunen leven wat er aan de hand is.
Welnu, kijk nog eens naar de afbeelding van de LAW-460 opraapwagen (vorige pagina van deze discussie) en let vooral eens op de bandjes. Vervolgens noemt Boereke iets over: "Bij iets nattere stukken''. Dan is het de ''goede verstaander'' al lang duidelijk dat bij de aanschaf van de wagen geen goede bandenkeus is gedaan. Wat destijds is getracht te besparen zal nu alsnog uitgegeven moeten worden: Hoger/breder banden (met waarschijnlijk een ander tandemstel indien deze banden niet aan het huidige passen).
ik ben daar niet van overtuigd.
banden van 5cm breder schiet je helemaal niets mee op. Neem dan direct banden van 30cm hoger en 30 breder. Dan kun je een keer verschillen zien en daar hoeft ook niet zoveel lucht in. Vorige 30kuubs ladewagen had 17.55/r17. Onder de nieuwe 500/60r20.
Wereld van verschil, het is dat de stal niet hoger is. Anders had ik het liefst 600 breed en R22.5 gehad.
Wat is het draagvermogen van deze band bij 1 BAR?
Lager dan 1.6 bar staat er niet.
Daarin ben ik wat minder geïnteresseerd.
Maar:
Stel, ik laad in de Mengele LAW-460 topicopraapwagen 1 hectare voordrooggras à 3.000 kg d.s./ha bij 40% d.s.-gehalte. De lading weegt dan 7.500 k.g..
Wagengewicht: 4.000 kg.
Opleggewicht op trekker: 1.500 k.g.
De 4 banden worden dan belast met 10.000 k.g.. (2.500 k.g./band).
De banden moeten dan volgens de bandenspanningstabel tot 3,5 BAR opgepompt worden.
Om gewas- en structuurschade te voorkomen is deze band ongeschikt heb 35 jaar geleden al eens bij de lessen bodemkunde geleerd.
Ook dit topic kunnen we niet met een (slecht) compromis afsluiten.
Ehh, ben je over je toetsenbord heengereden?
Wat structuurschade betreft, met een ''lage'' 2 bar bandenspanning mag jij bij T.F.-lid JD3010 geen gras uit het land komen halen. (Daarom heeft hij en z'n collega's in Flevoland ook altijd ver bovengemiddelde gewasopbrengsten).