Fordson Dexta - 15 liter diesel in mn carter
Onlangs startproblemen gehad, startmotor gereviseerd, gaat nu wel goed rond, slaat niet aan, maar kwam er achetr , nadat ik de peilstok eruit wilde halen dat er erg dunne "olie" uit het gaatje stroomde, ik heb uiteidelijk 1,5 emmer olie diesel mengsel opgevangen..via carterplug. Ik denk nu dat er ook diesel in de cylinders heeft gestaan omdat de motor niet rond ging, ook niet met slepen. Er staat ook diesel in het uitlaat spruitstuk. Moet het kraantje onderaan de tank iedere keer open gedraaid als je gaat rijden? net als "vroeger" op mn brommer? Want stond steeds open namelijk.Heb al het stukje van de diesel door de olie over de opvoerpomp ( functie??) gelezen, en dacht, heeee.....komt bekend voor. Rara, wie heeft raad voor n beginnend Dexta gebruiker...
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het is niet de opvoerpomp Mike, ik heb even gekeken in het handboek werkplaats de opvoerpomp zorgt ervoor dat de brandstofpomp voldoende diesel heeft.De opvoerpomp van ee dexta die zit aan de brandstofpomp.
Bij je dexta is het vermoedelijk een verstuiver die lek of stuk is. Of dit kan ook nog:
Er staat volgens jou ook diesel in het uitlaat spruitstuk, is het niet zo dat het water is?
Dat water kan door de demper in het motorblok lopen, als er een uitlaat klep open staat loopt het zo verder.
Als het echt diesel is moet je gaan denken aan een of meerdere defecte verstuivers.
Heeft de brandstofpomp bij een dexta een eigen carter dan?
Zeker weten dat de opvoerpomp, net als bij ford, op de brandstofpomp zit? Omdat hij ook problemen met aanslaan heeft, heb t vaker meegemaakt dat het membraam lek was en daardoor dus ook het carter volpompte.
Wat denk je dat hier nonsens worden geplaatst:
Maar omdat je schreef dat je in het werkplaatshandboek had gekeken, dacht ik dat je het niet zeker wist, vandaar.
Precies.
Of er een vlamstart op de Dexta zit weet ik niet, het kan geloof ik ook een soort handpompje zijn, maar in ieder geval is dit de enige mogelijkheid waarom cylinders en spruitstuk(ken) 'vol' diesel staan.
10 % opvoerpomp door brandstofpomp motor in.
Ja, daar zit de handpompknop voor de vlamstart.
Hier een (best grote) afbeelding ervan:
trekker-onderdelen.nl/data/storage/…
Succes ermee.
Of de vlamstart leiding afgesloten wordt bij dichtgedraaide tankkraan kun je snel controleren door de kraan dicht te draaien en te controleren of er dieselolie uit de vlamstart-leiding komt. Om zeker te zijn ook even weer de kraan opendraaien, en kijken...
Motorolie spoedig weer vervangen vanwege dieselolierestanten vind ik een goed idee.
Wanneer je de tank even leeg laat, kun je snel genoeg zien of die er al dan niet af hoeft bij vervangen van de kraan (door de kraan er van onder af, af te proberen te draaien, en als het dan lukt, heb je niet alles onder de dieselolie zitten), maar reken er maar op dat de tank kan blijven zitten.
Vlamstart gebruik je bij lage buitentemperaturen. Daarbij gloei je eerst voor (40seconden bij een Dexta) en direkt daarna even pompen met het pompje bij de tankkraan, hierdoor laat je dieselolie op de gloeiend hete gloeispiraal lopen/sproeien, dat vliegt in brand en bij het starten (dat doe je dus terwijl je pompt) ademt de motor dus verwarmde lucht waardoor de dieselolie makkelijker ontbrand en dus de koude motor makkelijker aanslaat bij koud weer. Vlamstarter is dus een soort van voorgloeier XXL.
Je zult het zelf wel weten, maar zorg dat je geen "waterslag" krijgt, dat er geen diesel in 1 of meer de cylinders staat waardoor een drijfstang krom gedrukt wordt, of erger, bij starten.
Ja, inderdaad, nu je het zo zegt. Wat is het risico van alle diesel die in de verbrandingskamers, in de zuigers, staat?
Staat erbij, of heb ik iets gemist?
En omdat er ook veel in het carter liep, zou je zeggen dat het er ook wel een keer uitgelopen is, maar dat kan ik van hieraf niet zien.
Ik bedoel de brandstof in de holte van de zuigers. Moet je de trekker flink scheef houden zodat het meeste bij de zuigerveren langs kan lopen?
Vertel, ik luister
Misschien handig om op te merken dat dit de zuigers van een Dexta zijn, maar ik kan me natuurlijk vergissen:
tractorfan.nl/picture/625917/
Aha, probleem kan geen probleem zijn.
Maar nu wil ik dan ook wel weten wat het probleem geweest zou zijn, indien er wel holtes in de zuigers zaten?
Er schijnen toch Dexta-zuigers te zijn met verbandingskamers/holtes.
Onder op de volgende website:
trekker-onderdelen.nl/page9.php/…
Als deze holtes vol diesel staan is de compressieruimte erg klein en wat doet deze dieselbrandstof bij een startpoging? Slaat de motor even op hol?
Eerder van een Ford Major ; die hebben directe inspuiting en ook "natte" bussen .
Dexta motoren hebben werwelkamers in de cil.koppen
Ik zie het, maar omdat zo op het oog de top van de zuiger duidelijk hoger ligt tov. de zuigerpen, en de cilinderbus een kraag heeft, ga ik er vanuit dat dit een onjuiste foto is.
Mede omdat alle andere foto's aangaande Dexta en SuperDexta onderdelen wel de bekende vlakke zuigers laat zien.
Wat er gebeurd wanneer de kamers vol staan weet ik gewoon niet. Misschien een topic over openen.
Ja, dat lijkt te kunnen kloppen.
Bij Histoparts staat dezelfde afbeelding bij een Fordson Major-zuiger.
histoparts.com/webshop/…
Tijhuis:
trekker-onderdelen.nl/data/storage/…
Eerder een "waterslag" maken met het risico van een kromme drijfstang als gevolg.
Zie reactie hierboven.
@maikdebaik
Remedie voor het hierboven genoemde probleem: Verstuivers eruit draaien en een injectiespuit met een dun slangetje eraan door het verstuivergat naar binnen en goed "voelen" of je het slangetje in de verbrandingskamer van de zuiger hebt zitten, en zo de diesel eruit zuigen, en daarna de motor met de verstuivers er nog uit op de startmotor rond laten draaien. Dan sputtert het laatste restantje diesel wat achterblijft er wel door de verstuivergaten uit.
Vervolgens de verstuivers weer monteren.
Toch denk ik dat je wel vlakke zuigers hebt.
Tenminste als je een standaard Dexta met Perkins 3.144 blok hebt.
Als er een Perkins A3.152 in ligt(het blok uit de Super Dexta) dan zitten er wel verbrandingskamers in de zuigers.
De motorolie zal de eerste tijd wel even mooi van kleur blijven nu je blok zo schraal is van binnen, dus voordat je hem weer laat lopen eerst even goed op de startmotor rond laten pompen die olie om er zeker van te zijn dat alle draaiende delen eerst weer lekker in de olie zitten voordat je de motor weer aan laat slaan.
Kijk, hier hebben we wat aan!