Illustratie van:

Fordson Dexta - 15 liter diesel in mn carter

Onlangs startproblemen gehad, startmotor gereviseerd, gaat nu wel goed rond, slaat niet aan, maar kwam er achetr , nadat ik de peilstok eruit wilde halen dat er erg dunne "olie" uit het gaatje stroomde, ik heb uiteidelijk 1,5 emmer olie diesel mengsel opgevangen..via carterplug. Ik denk nu dat er ook diesel in de cylinders heeft gestaan omdat de motor niet rond ging, ook niet met slepen. Er staat ook diesel in het uitlaat spruitstuk. Moet het kraantje onderaan de tank iedere keer open gedraaid als je gaat rijden? net als "vroeger" op mn brommer? Want stond steeds open namelijk.Heb al het stukje van de diesel door de olie over de opvoerpomp ( functie??) gelezen, en dacht, heeee.....komt bekend voor. Rara, wie heeft raad voor n beginnend Dexta gebruiker...

Deel dit topic

Reacties

ford9700
Hallo nee kan niet komen door lekken omdat je brandstof door een gesloten systeem heen moet je brandstofpomp. Ik weet niet hoe het zit met je brandstof pomp of die gesmeert word door de motorolie als die door de motorolie word gesmeert dan zou het Zo kunnen zijn dat je brandstof pomp inwendig lek is
Patrick 2020
Zit er vlamstart op die eventueel lek is? Membraan van brandstofopvoerpomp lek? Verstuivers goed of lekken die na? Kan meerdere dingen zijn. Ik ben geen Ford kenner, dus ik noem zo maar een paar dingen op.
old man jose
Kijk even of de opvoerpomp het membraan niet stuk is, want dan loopt de diesel zo het carter in.
maikdebaik
Thx,Ok, maare, waar zit die gemonteerd? en dan openschroeven neem ik aan? wat doet de opvoerpomp precies?
old man jose
@maikdebaik
Het is niet de opvoerpomp Mike, ik heb even gekeken in het handboek werkplaats de opvoerpomp zorgt ervoor dat de brandstofpomp voldoende diesel heeft.De opvoerpomp van ee dexta die zit aan de brandstofpomp.
Bij je dexta is het vermoedelijk een verstuiver die lek of stuk is. Of dit kan ook nog:
Er staat volgens jou ook diesel in het uitlaat spruitstuk, is het niet zo dat het water is?
Dat water kan door de demper in het motorblok lopen, als er een uitlaat klep open staat loopt het zo verder.
Als het echt diesel is moet je gaan denken aan een of meerdere defecte verstuivers.
heimans
@old man jose

Heeft de brandstofpomp bij een dexta een eigen carter dan?
old man jose
@heimans De meeste pompen worden gesmeerd door de diesel, je kan er ook motor olie in doen.
heimans
Ja klopt, ik ben ze wel eens tegengekomen, wist alleen niet dat het bij een dexta ook zo was.
CVT6230
@maikdebaik Zou kunnen dat de vlamstart (gloeielement in inlaat) doorlekt.
heimans
@old man jose

Zeker weten dat de opvoerpomp, net als bij ford, op de brandstofpomp zit? Omdat hij ook problemen met aanslaan heeft, heb t vaker meegemaakt dat het membraam lek was en daardoor dus ook het carter volpompte.
old man jose
@heimans
Wat denk je dat hier nonsens worden geplaatst:
heimans
Nee, nonsens wordt wel door andere mensen hier geplaatst, maar je hebt gelijk, ik zie wat je bedoelt.
Maar omdat je schreef dat je in het werkplaatshandboek had gekeken, dacht ik dat je het niet zeker wist, vandaar.
+2
Sanderford
Ik heb het zelfde probleem gehad bij mijn dexta maar in mindere mate. Dit kwam door een lek pompje onder de tank (om in te spuiten voor de vlamstart) ik heb tussen de leiding van het pompje naar de luchtinlaat een kraantje gezet en heb sindsdien geen problemen meer gehad.
CVT6230
@Sanderford Zou ook best kunnen wat jij zegt. Ik weet niet of die vlamstart van de dexta zelf moet afsluiten, als het gloeielement is afgekoeld. Anders zou dat idd dat pompje kunnen zijn.
lutje-ford
Het klopt precies wat sanderford schrijft dat is het probleem het komt vaker voor even een kraantje tussen de leiding handpompje en inlaat spruitstuk leiding monteren en het probleem is op gelost.
Wimsumar
Beste
Quote @CVT6230:
vlamstart (gloeielement in inlaat) doorlekt

Precies.
Of er een vlamstart op de Dexta zit weet ik niet, het kan geloof ik ook een soort handpompje zijn, maar in ieder geval is dit de enige mogelijkheid waarom cylinders en spruitstuk(ken) 'vol' diesel staan.
maikdebaik
Als de vlamstart die zwarte knop bij het brandstof kraantje is, kan ik met wat moeite iets indrukken, dan loopt vandaar een leiding verder naar spruitstuk, daar moet dus een kraantje tussen begrijp ik.... morgen ff kijke....of ik er uit kom.
ha189
90 % de vlamstart.
10 % opvoerpomp door brandstofpomp motor in.
jammermaarhelaas
@maikdebaik

Ja, daar zit de handpompknop voor de vlamstart.

Hier een (best grote) afbeelding ervan:
trekker-onderdelen.nl/data/storage/…

Succes ermee.
ford5000
Bijna 100% zeker dat dit een gevalletje lekkende vlamstart is.
maikdebaik
Heb zojuist van alles gedemonteerd.De leiding van het vlamstartpompje blijft idd lekken, als ik deze omhoog houd, niet meer, het inlaat spruitstuk zat ook vol met diesel. Deze leeg laten lopen, ook nog de olie aftap plug weer ff los, om zoveel mogelijk weg te laten lopen, uiteraard in een emmer. Niet in het milieu. Is het verstandig om de eerste olie die er weer in gaat snel te vervangen ivm diesel restanten? Sluit je met het kraantje onder de tank ook de vlamstart leiding af, of staat deze altijd open, ongeacht kraantje open/dicht? Moet bij vervanging van het kraantje de tank er af, of kan dit van onder af? Waneer gebruik je de vlamstart? Koude omstandigheden? of elke keer bij gloeien? Of te wel, kan de leiding afgesloten worden? dmv kraantje zoals eerder voorgesteld? Anders kan ik namelijk tijdelijk de leiding/ nippel op inlaat afdichten/ sluiten. Onder tussen sleutel ik nog ff verder......
jammermaarhelaas
@maikdebaik

Of de vlamstart leiding afgesloten wordt bij dichtgedraaide tankkraan kun je snel controleren door de kraan dicht te draaien en te controleren of er dieselolie uit de vlamstart-leiding komt. Om zeker te zijn ook even weer de kraan opendraaien, en kijken...

Motorolie spoedig weer vervangen vanwege dieselolierestanten vind ik een goed idee.

Wanneer je de tank even leeg laat, kun je snel genoeg zien of die er al dan niet af hoeft bij vervangen van de kraan (door de kraan er van onder af, af te proberen te draaien, en als het dan lukt, heb je niet alles onder de dieselolie zitten), maar reken er maar op dat de tank kan blijven zitten.

Vlamstart gebruik je bij lage buitentemperaturen. Daarbij gloei je eerst voor (40seconden bij een Dexta) en direkt daarna even pompen met het pompje bij de tankkraan, hierdoor laat je dieselolie op de gloeiend hete gloeispiraal lopen/sproeien, dat vliegt in brand en bij het starten (dat doe je dus terwijl je pompt) ademt de motor dus verwarmde lucht waardoor de dieselolie makkelijker ontbrand en dus de koude motor makkelijker aanslaat bij koud weer. Vlamstarter is dus een soort van voorgloeier XXL.
maikdebaik
Heb de leiding van het vlamstartpompje onderbroken ivm doorlekken. Morgen olie halen, vandaag diverse pogingen ondernomen, geen winkels open natuurlijk.....Dan eens kijken wat tie doet,en komende dagen verder sleutelen, spullen bestellen, heb op histoparts al gekeken. Oorzaak idd zoals eerder genoemd in reacties. Thx allemaal...
jammermaarhelaas
@maikdebaik

Je zult het zelf wel weten, maar zorg dat je geen "waterslag" krijgt, dat er geen diesel in 1 of meer de cylinders staat waardoor een drijfstang krom gedrukt wordt, of erger, bij starten.
Wimsumar
Beste
Quote @jammermaarhelaas:
Je zult het zelf wel weten

Ja, inderdaad, nu je het zo zegt. Wat is het risico van alle diesel die in de verbrandingskamers, in de zuigers, staat?
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Staat erbij, of heb ik iets gemist? 😄
En omdat er ook veel in het carter liep, zou je zeggen dat het er ook wel een keer uitgelopen is, maar dat kan ik van hieraf niet zien.
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
of heb ik iets gemist?

Ik bedoel de brandstof in de holte van de zuigers. Moet je de trekker flink scheef houden zodat het meeste bij de zuigerveren langs kan lopen?
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Vertel, ik luister

Quote:
Ik bedoel de brandstof in de holte van de zuigers. Moet je de trekker flink scheef houden zodat het meeste bij de zuigerveren langs kan lopen?

Misschien handig om op te merken dat dit de zuigers van een Dexta zijn, maar ik kan me natuurlijk vergissen:

tractorfan.nl/picture/625917/
Wimsumar
Beste
Quote @Jammermaarhelaas:
zuigers van een Dexta

Aha, probleem kan geen probleem zijn. 😄
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Maar nu wil ik dan ook wel weten wat het probleem geweest zou zijn, indien er wel holtes in de zuigers zaten?
Wimsumar
Beste @Jammermaarhelaas:
Er schijnen toch Dexta-zuigers te zijn met verbandingskamers/holtes.
Onder op de volgende website:

trekker-onderdelen.nl/page9.php/…

Als deze holtes vol diesel staan is de compressieruimte erg klein en wat doet deze dieselbrandstof bij een startpoging? Slaat de motor even op hol?
basia
@Wimsumar Die onderste staat niet bij dat die van een dexta zijn .
Eerder van een Ford Major ; die hebben directe inspuiting en ook "natte" bussen .

Dexta motoren hebben werwelkamers in de cil.koppen
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ik zie het, maar omdat zo op het oog de top van de zuiger duidelijk hoger ligt tov. de zuigerpen, en de cilinderbus een kraag heeft, ga ik er vanuit dat dit een onjuiste foto is.
Mede omdat alle andere foto's aangaande Dexta en SuperDexta onderdelen wel de bekende vlakke zuigers laat zien.

Wat er gebeurd wanneer de kamers vol staan weet ik gewoon niet. Misschien een topic over openen.
Wimsumar
Beste
Quote @Basia:
Eerder van een Ford Major

Ja, dat lijkt te kunnen kloppen.
Bij Histoparts staat dezelfde afbeelding bij een Fordson Major-zuiger.

histoparts.com/webshop/…

Tijhuis:

trekker-onderdelen.nl/data/storage/…
maikdebaik
K heb lang geleden een loader zuiger als asbak gehad, idd holle bovenkant...
ford5000
Quote @Wimsumar:
Als deze holtes vol diesel staan is de compressieruimte erg klein en wat doet deze dieselbrandstof bij een startpoging? Slaat de motor even op hol?

Eerder een "waterslag" maken met het risico van een kromme drijfstang als gevolg.
ford5000
Quote @jammermaarhelaas:
Wat er gebeurd wanneer de kamers vol staan weet ik gewoon niet. Misschien een topic over openen.

Zie reactie hierboven.

@maikdebaik
Remedie voor het hierboven genoemde probleem: Verstuivers eruit draaien en een injectiespuit met een dun slangetje eraan door het verstuivergat naar binnen en goed "voelen" of je het slangetje in de verbrandingskamer van de zuiger hebt zitten, en zo de diesel eruit zuigen, en daarna de motor met de verstuivers er nog uit op de startmotor rond laten draaien. Dan sputtert het laatste restantje diesel wat achterblijft er wel door de verstuivergaten uit.
Vervolgens de verstuivers weer monteren.

Toch denk ik dat je wel vlakke zuigers hebt.
Tenminste als je een standaard Dexta met Perkins 3.144 blok hebt.
Als er een Perkins A3.152 in ligt(het blok uit de Super Dexta) dan zitten er wel verbrandingskamers in de zuigers.

De motorolie zal de eerste tijd wel even mooi van kleur blijven nu je blok zo schraal is van binnen, dus voordat je hem weer laat lopen eerst even goed op de startmotor rond laten pompen die olie om er zeker van te zijn dat alle draaiende delen eerst weer lekker in de olie zitten voordat je de motor weer aan laat slaan.
jammermaarhelaas
@ford5000

Kijk, hier hebben we wat aan! 😄
maikdebaik
YESSSSS, alweer mee gereden, na veel starten/ ontluchten etc aan de gang gekregen, liep eerst wel wat beroerd, maar later eigenlijk weer als normaal.....Kijken of tie morgen weer wil.
Heb het zelfde probleem. Verstuuvers laten afpersen en gereviseerd. Voor de zekerheid opvoerpompje besteld. Ben benieuwd of we hem weer aan de gang krijgen. Bedankt voor alle tips 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
18