Ervaring ford 5610
Hallo ik ben van plan om en ford 5610 gen 2 er bij te kopen.maar ik heb wel eens gehoord dat die moter's die er in zitten niet heel best zijn.is dit zo?hier zijn vast mensen die en 5610 bezitten
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(4460-5400)
verder niet kapot te krijgen.
Daar is het een mooi wendbaar trekkertje voor, ook makkelijk aftakas aan/uit zetten. Fusees en stuurkogels willen trouwens ook nog wel verslijten, onze had altijd ruimte in het sturen.
Doorgaans prima trekkers hoor. Niks mis mee.
Als hij goed onderhouden is zie ik geen reden om hem te laten staan, als de prijs je aanstaat.
Carterdruk(als hij bij lopende motor uit het gat van de peilstok sputtert uitkijken).
Hopelijk is ie nog koud als je gaat rijden, dan kun je hem eens eerst proberen te starten zonder het extra brandstofknopje op de brandstofpomp in te drukken en kijk of hij een beetje vlot aan wil slaan. Als ie dat wel doet is de motor denk ik wel in redelijke conditie.
Aangezien het een Gen.ll is ben ik nog niet direkt zo heel bang voor de motor. De eerdere motoren uit de 10 serie waren slechter. Kijk natuurlijk ook even naar de algehele toestand van de trekker( ziet hij er netjes onderhouden uit, is de cabine niet helemaal een puinhoop van binnen, zijn de pedalen niet helemaal afgesleten, en dat soort dingen)zodat je een beetje een indruk hebt van hoe er met de trekker is omgesprongen.
Kijk ook even naar roestvorming ondr de raamrubbers van de voorruit en in de deuren, en naar blaarvorming op de cabinestijlen. Als je daar wat roestvorming ziet niet gelijk bang worden, want dat is wel op te knappen, maar dan kun je misschien nog wat met de prijs spelen(als je hem wel koopt en hij heeft dit soort roestvorming dan dit wel gelijk aanpakken en in orde maken).
Als jij de indruk hebt dat de motor wel aardig goed is, en de prijs staat je wel aan gewoon kopen dat ding.
Prima tractor, reden voor inruilen op een 6640 was de zwaar te bedienen koppeling. Een 6640 heeft electronisch bediende koppeling, en tevens een koppelingsknop op de omkeerhendel.
Sturen was perfect (beter dan 6640), zeer licht draaiend stuurwiel, maar niet nerveus.
Wel was het schakelen met zijschakeling iets waar je even mee moet leren werken, het is eenmaal geen ZF bak. Smeren van het schakelmechanisme onder de cabine heeft hierop een goed effect. Groepenschakeling is ongesynchroniseerd, dus even met de rem stilstaan en dan schakelen was mijn devies, werkt verder prima.
Hef en olieopbrengst zijn prima (met 1 hulphefcilinder, staat onder een bovenste hefarm, 4200kg hefkracht, in praktijk doet dit niet onder voor een 6640, olieopbrengst is beter bij 5610), hydrauliekventielblokken hebben een doorstroomregeling en hevel om snelkoppelingen uit te werpen (ontbreekt op 6640). Alle ventielen dubbelwerkend en met zweefstand.
Motor heeft nooit problemen gehad (5500uur), aanslaan ging altijd goed, bij meer dan 5 graden vorst was het wel raadzaam om naast het voorgloeien ook de extra brandstofknop (knop op het asje van de uitzet/afsluithevel) in te drukken. Enig olieverbruik (geen bijvullen in 150uur nodig). Koppelstijging is niet indrukwekkend (ca. 11%).
Aftakas werkt geheel onafhankelijk, wordt geschakeld met een hydrostatische koppeling. Bij uitzetten wordt de PTO geremd. Zorg bij het in en uitschakelen voor een passend laag toerental, de koppeling pakt snel aan en rem remt hard. Gen.2 heeft bij mijn weten nog geen 540/1000rpm schakeling, maar nog de een verwisselbare PTO stomp, hiervoor de tractor vooroverhellend parkeren, clip met bv. waterpomptang verwijderen, as wisselen en clip weer inzetten, niet moeilijk, maar niet het gemak van een schakelhendel als bij de Gen3.
Koelers makkelijk te reinigen door neus op te klappen en grille uit te nemen, oliekoeler kan er met een paar vleugelmoeren makkelijk voor weg worden gedraaid, en is zo goed door te blazen.
Ook zit er standaard een hydrostatisch remventiel op, bediend via een rempedaal, zoals het hoort dus.
Cabine is wel roestgevoelig, met name langs de ramen en randen van spatborden. Vind dat persoonlijk nogal afbreuk doen aan de degelijke basis van de 5610.
Onder de cabine en in de cabine onder het stuur zitten een aantal vetnippels op de draaipunten van pedalen en rem en koppelings-stangenstelsel ongeveer 8 stuks, vooras 6 stuks en hef 4 stuks. Dit noem ik even omdat die in en onder de cabine nog wel eens kunnen worden vergeten.
Wanneer het een 2WD betreft zou ik even goed letten op speling op voorwiellagers en fusee's.
Dat zware lopen en schakelen bij koude achterbrugolie kan ik beamen.
Aha, zover heb me er destijds niet in verdiept, het werkte altijd wel goed (maar bij koud weer even wat trager), maar dank voor de goede info!
Dat is uitzonderlijk. Zo droevig is het niet met een 5610 gesteld. ( )
Hij werdt vervangen omdat er daar olie lekkage is ontdekt, was niet spannend verder, maar spul moet wel goed.
Ja, dat is wat anders. Duidelijk.
Vloermat uit de cabine en gat in de vloer gezaagd?
Wel handig bekeken in elk geval.
Bedoel je het rotten bij de cilinder en het koelwater/vloeistof?
Daardoor rotten ze door tussen koelkanalen en cilinderwand.
Met name de 4 cilinders hadden er last van.
Met de komst van de blokken met honingraatstructuur op de zijkanten in 1983 werd het een stuk beter.
Dat bedoel ik ja Dat is toch alleen als je water gebruikt ipv koelvloeistof ?
Dat zijn trekkers waarvan je kan zeggen, als er wat aan kapot ging,dan lag het aan de eigenaar/chauffeur.
En ook weinig kracht aan de wielen
Voor de rest zeer degelijk kortom motor is minder de rest is super
Ik zou zeggen spaar door voor een 5640 Sl
Ook zeer degelijk en een stuk betere motor
Deze trekkers zijn weinig duurder maar wel beter