Ervaring ford 5610

Hallo ik ben van plan om en ford 5610 gen 2 er bij te kopen.maar ik heb wel eens gehoord dat die moter's die er in zitten niet heel best zijn.is dit zo?hier zijn vast mensen die en 5610 bezitten

Deel dit topic

Reacties

jmos
@Ford5000 zal je wss wel wat over deze motoren kunnen vertellen........
Valtra-Fordpower
Wij hebben hem nu ongeveer 1000 uur, maar op een koppakking na geen reparaties aan de motor gehad.

(4460-5400)
teejet
Gewoon kopen zijn gewoon goeie simpele trekkers en ja die moter is meschien slecht maar ze kosten ook nie veel
Husqvarna
Bij 3000 uur de koppakking, de koppeling, carterdruk, altijd lekken, volgens mij zijn er heel wat betere trekkers gebouwd, ze zijn alleen wat duurder..
johan6640
@teejet ja idd zijn mooie simple trekkers wil em gebruiken voor de blokken wagen en voor schudden en wiersen.
ha189
Hangt helemaal vanaf welk type blok er in zit, de ene moet met 4000 uur los de andere met 15000.
verder niet kapot te krijgen.
Husqvarna
Quote @johan6640:
blokken wagen en voor schudden en wiersen

Daar is het een mooi wendbaar trekkertje voor, ook makkelijk aftakas aan/uit zetten. Fusees en stuurkogels willen trouwens ook nog wel verslijten, onze had altijd ruimte in het sturen.
teejet
Beste trekker voor zulk werk en lekker wendbaar
valmet 605
Wat jij bedoeld over de motoren is denk ik niet echt meer van toepassing. Er is een type blok dat scheurde, als het blok niet goed is dan had het allang gescheurd geweest.
ford5000
Hoeveel uur heeft hij?
Doorgaans prima trekkers hoor. Niks mis mee.
Als hij goed onderhouden is zie ik geen reden om hem te laten staan, als de prijs je aanstaat.
johan6640
Okee bedankt voor de reactie's dan ga ik er maandag even heen voor een test rit.
johan6640
@ford5000 he bert.die trekker heeft ongeveer 5300 uuren
ford5000
@johan6640 Let gewoon op de normale dingen waar je anders ook op zou letten Johan.
Carterdruk(als hij bij lopende motor uit het gat van de peilstok sputtert uitkijken).
Hopelijk is ie nog koud als je gaat rijden, dan kun je hem eens eerst proberen te starten zonder het extra brandstofknopje op de brandstofpomp in te drukken en kijk of hij een beetje vlot aan wil slaan. Als ie dat wel doet is de motor denk ik wel in redelijke conditie.
Aangezien het een Gen.ll is ben ik nog niet direkt zo heel bang voor de motor. De eerdere motoren uit de 10 serie waren slechter. Kijk natuurlijk ook even naar de algehele toestand van de trekker( ziet hij er netjes onderhouden uit, is de cabine niet helemaal een puinhoop van binnen, zijn de pedalen niet helemaal afgesleten, en dat soort dingen)zodat je een beetje een indruk hebt van hoe er met de trekker is omgesprongen.
Kijk ook even naar roestvorming ondr de raamrubbers van de voorruit en in de deuren, en naar blaarvorming op de cabinestijlen. Als je daar wat roestvorming ziet niet gelijk bang worden, want dat is wel op te knappen, maar dan kun je misschien nog wat met de prijs spelen(als je hem wel koopt en hij heeft dit soort roestvorming dan dit wel gelijk aanpakken en in orde maken).
Als jij de indruk hebt dat de motor wel aardig goed is, en de prijs staat je wel aan gewoon kopen dat ding.
johan6640
@ford5000 bedankt.ja roest enzo pak ik meteen aan als dat veel aanwezig is die cabines zijn vrij vlot door geroest als je erniks aan doet.maar de trekkers hebben hier en goed plek.
machendrickx
Mijn vader zij altijd dat de gen II serie een slechte motor hadden en dat ze met 6000 uur ophielden. Gen III is stukken beter, maar waarschijnlijk ook wel weer een stuk duurder. Wij hebben vroeger een 6610 II gehad, maar is helemaal opgereden en de motor hield er uiteindelijk mee op. Dus een ford 5610 III gekocht.
jammermaarhelaas
Thuis ook een 5610 Gen2 gehad. Was een 2WD, superluxe cab (zijschakeling en standaard 6 werklampen in cabinedak), electronisch dashboard.

Prima tractor, reden voor inruilen op een 6640 was de zwaar te bedienen koppeling. Een 6640 heeft electronisch bediende koppeling, en tevens een koppelingsknop op de omkeerhendel.

Sturen was perfect (beter dan 6640), zeer licht draaiend stuurwiel, maar niet nerveus.
Wel was het schakelen met zijschakeling iets waar je even mee moet leren werken, het is eenmaal geen ZF bak. Smeren van het schakelmechanisme onder de cabine heeft hierop een goed effect. Groepenschakeling is ongesynchroniseerd, dus even met de rem stilstaan en dan schakelen was mijn devies, werkt verder prima.

Hef en olieopbrengst zijn prima (met 1 hulphefcilinder, staat onder een bovenste hefarm, 4200kg hefkracht, in praktijk doet dit niet onder voor een 6640, olieopbrengst is beter bij 5610), hydrauliekventielblokken hebben een doorstroomregeling en hevel om snelkoppelingen uit te werpen (ontbreekt op 6640). Alle ventielen dubbelwerkend en met zweefstand.

Motor heeft nooit problemen gehad (5500uur), aanslaan ging altijd goed, bij meer dan 5 graden vorst was het wel raadzaam om naast het voorgloeien ook de extra brandstofknop (knop op het asje van de uitzet/afsluithevel) in te drukken. Enig olieverbruik (geen bijvullen in 150uur nodig). Koppelstijging is niet indrukwekkend (ca. 11%).

Aftakas werkt geheel onafhankelijk, wordt geschakeld met een hydrostatische koppeling. Bij uitzetten wordt de PTO geremd. Zorg bij het in en uitschakelen voor een passend laag toerental, de koppeling pakt snel aan en rem remt hard. Gen.2 heeft bij mijn weten nog geen 540/1000rpm schakeling, maar nog de een verwisselbare PTO stomp, hiervoor de tractor vooroverhellend parkeren, clip met bv. waterpomptang verwijderen, as wisselen en clip weer inzetten, niet moeilijk, maar niet het gemak van een schakelhendel als bij de Gen3.

Koelers makkelijk te reinigen door neus op te klappen en grille uit te nemen, oliekoeler kan er met een paar vleugelmoeren makkelijk voor weg worden gedraaid, en is zo goed door te blazen.

Ook zit er standaard een hydrostatisch remventiel op, bediend via een rempedaal, zoals het hoort dus.
Cabine is wel roestgevoelig, met name langs de ramen en randen van spatborden. Vind dat persoonlijk nogal afbreuk doen aan de degelijke basis van de 5610.

Onder de cabine en in de cabine onder het stuur zitten een aantal vetnippels op de draaipunten van pedalen en rem en koppelings-stangenstelsel ongeveer 8 stuks, vooras 6 stuks en hef 4 stuks. Dit noem ik even omdat die in en onder de cabine nog wel eens kunnen worden vergeten.

Wanneer het een 2WD betreft zou ik even goed letten op speling op voorwiellagers en fusee's.
F-E-N-D-T-J-E
Wij hebben een 5610 gen 3 die bevalt ons goed als ze koud zijn is die niet vooruit te branden en schakelen ze zwaar wat de motor betreft wat ze zeggen klopt inderdaad onze oude 4610 heeft dat probleem gehad met 4500 uur een gat naast de nokkenas geslagen vlgens munsterman kwam dat vaak voor tot de gen3 toen schijnen ze over zijn te gaan naar een andere gieterij die het probleem van zwak gietijzer heeft verholpem
jammermaarhelaas
@F-E-N-D-T-J-E

Dat zware lopen en schakelen bij koude achterbrugolie kan ik beamen.
F-E-N-D-T-J-E
@jammermaarhelaas de olie is een oorzaak maar ook de kunstoffen busjes onder de cabine die zitten tussen de schakelpook in een gavel die over een as schuifen als het koud is zijn naar mijn idee de busje wat kleiner en gaat het stroefer als het weer zomer wordt schakelt het alweer 10 keer beter ik heb een paar geleden nieuwe busjes gezet om dat de oude met de vorst uit de gafel schoven en kon je niet meer schakelen
jammermaarhelaas
@F-E-N-D-T-J-E

Aha, zover heb me er destijds niet in verdiept, het werkte altijd wel goed (maar bij koud weer even wat trager), maar dank voor de goede info!
Wimsumar
Beste
Quote @Valtra-Fordpower:
1000 uur, maar op een koppakking na

Dat is uitzonderlijk. Zo droevig is het niet met een 5610 gesteld. ( 😉 )
F-E-N-D-T-J-E
@jammermaarhelaas maar om die busjes te vervangen moet je haast de cabine er af halen om bij de bouten te kunnen ik heb dat toen opgelost met een gatenzaag van 25mm zodat ik met de ratel op de bout kon komen
Valtra-Fordpower
@Wimsumar Tsja, ik ken zijn verleden niet, alleen de leste 1000uur.

Hij werdt vervangen omdat er daar olie lekkage is ontdekt, was niet spannend verder, maar spul moet wel goed.
Wimsumar
Beste
Quote @Valtra-Fordpower:
de leste 1000uur

Ja, dat is wat anders. Duidelijk.
jammermaarhelaas
@F-E-N-D-T-J-E

Vloermat uit de cabine en gat in de vloer gezaagd?
Wel handig bekeken in elk geval.
johan6640
@jammermaarhelaas ja is en 2 wd versie hebben ook een 6640 zijn ook super trekkers
newholland6640
Quote @ford5000:
De eerdere motoren uit de 10 serie waren slechter.

Bedoel je het rotten bij de cilinder en het koelwater/vloeistof?
ford5000
@newholland6640 Die hadden idd wel eens last van cavitatie ja.
Daardoor rotten ze door tussen koelkanalen en cilinderwand.
Met name de 4 cilinders hadden er last van.
Met de komst van de blokken met honingraatstructuur op de zijkanten in 1983 werd het een stuk beter.
newholland6640
@ford5000

Dat bedoel ik ja 😄 Dat is toch alleen als je water gebruikt ipv koelvloeistof 😄 ?
ford5000
@newholland6640 Kan ook wel als je koelvloeistof gebruikt, maar daar zitten normaliter we anticorrosie toevoegingen in waardoor het roesten minder plaatsvind, echter cavitatie komt door het imploderen van gasbellen in de vloeistof tegen de cilinderwanden waardoor kleine kratertjes ontstaan omdat er kleine stukjes metaal uit de cilinderwanden slaan.
vranckaert-wim
Benvan plan om ford 5610 bouwjaar 1989?met 5000uren te kopen, is 4X4, kan er iemand zeggen of dit goede trekkers zijn
Wimsumar
Beste Vranckaert-Wim:
Quote @vranckaert-wim:
goede trekkers

Dat zijn trekkers waarvan je kan zeggen, als er wat aan kapot ging,dan lag het aan de eigenaar/chauffeur.
jan-reitsma
Wij hebben ook een ford5610, 7500 draaiuren, loopt nog steeds als een tierelier. Het zijn fijne, vrij sterke, wendbare trekkers. En met hun dikke 70 pk kun je er nog aardig wat mee doen. Al vind ik wel dat de versnellingen wat handiger mochten.. Tuurlijk is er op zijn tijd onderhoud nodig, zoals bij elke trekker. Zorg, liefde, onderhoud speelt een belangrijke rol hoelang een trekker meegaat.
Welgerap52
@jan-reitsma een 5610 sterk? Misschien met een roterende br pomp! De onze had nog moeite met een 2,4 meter schijven maaier en ging soms nog aan de kook
En ook weinig kracht aan de wielen
Voor de rest zeer degelijk kortom motor is minder de rest is super

Ik zou zeggen spaar door voor een 5640 Sl
Ook zeer degelijk en een stuk betere motor
Deze trekkers zijn weinig duurder maar wel beter
RobinL13
@vranckaert-wim Erg goede trekkers. Bij ons was alleen het motorblok een keer een probleem rond de 5400 draaiuren maar we wisten dat het blok matig was van deze trekker toen we hem kochten met 5000 draaiuren, hiervoor hebben we er een blok van een 6640 er in gezet en verder nooit meer problemen mee gehad. Het is een erg fijne, wendbare trekker. En het probleem van @Welgerap52 zijn wij hierdoor nooit echt tegengekomen.
Ritchie
En als je blok op is leg je er toch gewoon een 6-pitter in 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
56