Deutz D25 - dashbord losmaken (en wat extra kleine vraagjes)

Ben nieuw op het forum en heb me maar even aangemeld om dat ik de oude tracktor die ik voor de hobby opknap nou niet graag verder heen help. Vreemd genoeg stond de D25.2 niet in het lijstje. maar goed dat is hem in elk geval.
De staat waar hij in verkeert is goed genoeg om voornamelijk motor en elektra onderhoud te moeten doen. Met name elektra aangezien de vorige eigenaar bijna de halve kabelboom heeft afgeknipt/verwijdert. Gelukkig kan ik met duits lezen en de handlijding een heel eind komen.

Maar nu zit ik dus vast met een paneel. Het dashbord, dat moet er vermoet ik af door de onderste bout die er doorheen gaat los te draaien en dat net zoals de km teller omhoog te schuiven. (ter info, die zit boven het stuurwiel aangezien dat niet normaal lijkt). Maar met het beleid dat ik tot nu toe heb gebruikt gebeurt er niet veel. Dus voordat ik de hamer en ander lomp gereedschap ga gebruiken: Kan iemand mij even makkelijk beschrijven hoe ik dat paneel er af krijg. De kap over de tank lijkt gewoon 4 veren maar het dashbord zit dus over 2 van de 4 heen.

P.S. Nog iets wat me gewoon verwart: de filter( groot cilindervormig ding dat los kan) die na het luchtinlaat filter (en bijbehorend bakje) zit staat vol met troebel melkachtig water en ruikt vaag naar brandstof. Hoort dit of is het condens en terugslag troep van vele jaren?
rob1992

Reacties

KubotaB6001
Is het dit type dashboard?


of dit?
rob1992
Geen van de twee exact. Ik zal even in de stapel met foto's op de site graven aangezien het nu donker buiten is. Maar vorm en bevesteging dashboard is de bovenste, alleen dan zonder tellerplaat. Maar ik begin er nu aan te twijfelen of het wel een D25.2 is als ik vergelijk. Volgens mij wel maar ik zal morgen controleren of ik mezelf voor de gek heb zitten houden. Anders maak ik morgen wel een foto van het dashboard en een gehele foto om de staat te laten zien waar hij in is.

EDIT: Vreemd, afgaande op foto's kan ik de versie met alleen de teller verplaatst naar boven het stuur niet vinden.

Edit 2: gevonden, denk ik ads-img.cdn.mbdsrv.com/17_17655_20130206145614_3/…
KubotaB6001
Bij deutz was het nogal eens zo dat er veel overgangen waren tussen modellen of modeljaren, afhankelijk van de hoeveelheid onderdelen die ze nog hadden liggen.
Zeker bij de modelovergangen van 612 naar D serie en van D naar D-05 serie, omdat veel onderdelen onderling compatibel zijn.
Heb ook al wel eens een D50 gezien met het dashboard onderaan en de teller bovenop.

Maar ik vermoed dat er gewoon een schroef door dat gat zit in het midden van het dashboard? Wil deze niet lossen dan?
rob1992
Jawel, die is los en er uit, maar het paneel zelf beweegt geen millimeter Maar er zit ook een schroef helemaal boven aan tegen het randje van het paneel boven de tank aan. En die gaat er niet helemaal uit. Dus aangezien ik hieruit bedacht had dat hij omhoog of omlaag geschoven moest worden heb ik wat gewrikt, maar er gebeurde niks.
KubotaB6001
Bij mijn D5505 is het zo dat het paneel waar de zekeringkast inzit, wat op dezelfde plaats staat als jouw dashboard, een U vorm heeft (het jouwe ook trouwens). Deze U zit gespannen in 4 gleuven die in de omgeplooide rand van de zijpanelen zitten. Je moet de U als het ware dus met de hand een beetje dichtplooien (of drukken) om de spanning eraf te krijgen en dan kan je het afnemen als de schroeven los zijn ten minste.
rob1992
Geweldig dat word nog leuk als die bovenste schroef er helemaal uit moet, Ik kan de moer namelijk niet vast pakken 😕 Al kan ik misschien kunstig met een schroevendraaier worden.
KubotaB6001
Da maakt het toch juist plezant of niet? 😃
rob1992
Zeker het zijn geen speciale moeren en bouten dus als het echt niet ander kan dan weet ik wel een manier om die schroef los te krijgen.

Update: hij is er af. De bovenste schroef was voor de klem waar het knipperrelais in geklemt zit. Nou ja, zat. Het lag in mooie scherven op de bodem. En nu mag ik ook weer een deel van de draden opnieuw bewvestigen omdat ze zo hard zijn dat ze losbraken zodra ik het dashboard losmaakte. Maar ik heb geen idee waar ik 5 mm kabel vandaan haal om de het gloeivenster ding opnieuw vast te maken. Al krijg ik hem zowieso niet los. Die is toch ook gewoon er op geschroeft of niet?

Dus nu kan ik lekker draden kaan verlengen/vervangen en herleiden om er achter te komen wat waar aan zit.
old man jose
Het filter is een oliebad luchtfilter de melkachtige vloeistof is olie vermengd met water eruit gooien nieuwe olie erin tot het lijntje en spoelen. Maakt niet uit wt voor olie als je eerst maar spoelt daarna als het schoon is gewoon motor olie erin tot het lijntje.
rob1992
Zo, na lange tijd weer begonnen met onderhoud. Ik moet weliswaar de handleiding opnieuw downloaden maar dat zal wel lukken. De bedrading die ik heb gevonden ziet er weliswaar simpel uit maar door de lange periode er tussen ben ik ineens een draad kwijt. Ik heb 5 lampjes en maar 4 draden. Nou ja 6 lampjes maar 2 van die 6 zijn hetzelfde en zorgen voor de teller verlichting. Al gaan die vreemd genoeg nooit uit. Maar goed nu moet ik de draad van de indicators van: groot licht, olie druk, en...err accu denk ik. Ben het even vergeten. En dan heb ik nog een niet geïdentificeerd oranje lampje.
Het kan trouwens ook best zo zijn dat er nul logica zit in de draad kleuren die er nu op zitten.
Ik heb trouwens nog een vraag over de startknop. Is het zo dat die nog van voor de tijd van start relais is? Aangezien er hele dikke kabels aan zitten.
kristof d 25
Hey rob!
kan je me zeggen waar je de handleiding hebt gevonden voor uw deutz D 25 ?
die zou ergens te downloaden geweest zijn...
mvg. kristof.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D25 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!