De winch kan niet rechtstreeks op de pto...draait dan te snel.Werken met riemschijven of ketting en een ander mogelijkheid is een rechte of haakse reductiekast,maar misschien moeilijk 2de hands te vinden?
Iemand goede raad?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
waarom dan niet?? je moet de aftakas ook niet op 1000toeren zetten natuurlijk
weet jij dan hoeveel krachten er op komen?
kan je echt niet vergelijken met autocross hé, die bak zou mooi stil staan en continue gelijk belast worden, niet met horten en stoten waardoor ze sneuvelen
dus je weet niet hoeveel kracht er op komt.
@jmos met 20 pk kun je zo'n versnellingsbak al snel naar de klote helpen.
En je hebt waarschijnlijk toch te weinig ruime om een hele versnellingsbak te kunnen plaatsen.
nog een keer, weet je wat voor versnellingsbak hij dan neemt? ik weet inderdaad dat een trekker een veel groter koppel heeft dan een auto dus zullen de assen dik genoeg moeten zijn. en anders bak van een vrachtauto, en dan een bokje in de hef maken, moet goed kunnen lijkt me.
Een versnellingsbak van een auto draai je geheid aan gort als je met je lier bv bomen gaat uitslepen oid.
Een 80pk trekker heeft op de 540 toeren vlot 1000 Nm aan de aftakas. Dus net wat Bert zegt, als je een autotransmissie wilt nemen die dat aan kan, moet je een bak van een Bugatti Veyron nemen, het enige dat in de buurt komt... Dure optie
Ik zie wel eens een oplegger rijden met grote kabelhaspels: Omdat die haspels ruim 3.5 meter doorsnede zijn, hebben ze een speciale dieplader om onder de viaducten door te kunnen. Die kabelhaspels lieren ze erop door een stalen pijp door het hart te steken en dan met twee kabels hem al rollende erop te lieren: Voorop de zwanehals staat een achterbrug van een oude trekker, met het differentieelslot vastgelast. Ze gebruiken de velgen als liertrommels, en er zit een hydromotor op die door de truck aangedreven wordt. Hierdoor kunnen ze precies aan twee kanten de lieren gelijktijdig de haspels erop laten trekken.
Dus als je wat wilt: Neem een eindaandrijving van een trekker met portaal eindreductie (Fendt 300/500 serie, Zetor 2011 t/m de huidige Proxima) zet er een kleine velg op, en voila ! een goedkope lieraandrijving die gruwelijk veel lijden kan
Ik zou dan alleen wel de ingaande as ondersteunen met een extra lager, want normaal wordt hij in het differentieel ondersteund. kun je zo even een plaat voor bouten waar je weer een lagerblok tegenaan bout. of als je het mooi wilt doen, neem je een 50mm plaat en draait een mooi eindstuk, met pasrand op de eindaandrijving, en een kamer erin gedraaid voor een lager.