Winch op pto tractor

De winch kan niet rechtstreeks op de pto...draait dan te snel.Werken met riemschijven of ketting en een ander mogelijkheid is een rechte of haakse reductiekast,maar misschien moeilijk 2de hands te vinden?
Iemand goede raad?

Deel dit topic

Reacties

cvdebegaaiers
Misschien een tandwielbak ertussen van het een of t ander. Heeft de oud ijzer boer niets meer liggen dat wat vertraagt. Of een vertragingsbak van een hele zware electromoter oid?
Fendttrisixfan
Versnellingsbak en as van auto??
cvdebegaaiers
@Fendttrisixfan Ik denk niet dat dat goed gaat komen als je die achter je aftakas knoopt
322kris
Enne..de reden waarom niet?
Fendttrisixfan
@cvdebegaaiers
waarom dan niet?? je moet de aftakas ook niet op 1000toeren zetten natuurlijk
cvdebegaaiers
Een versnellingsbak is er niet voor gemaakt om zulke grote krachten te verwerken en er is volgensmij meer onderhoud en repatatie aan als het plezier dat je er mee hebt
jmos
Quote @cvdebegaaiers:
zulke grote krachten

weet jij dan hoeveel krachten er op komen?
cvdebegaaiers
@Fendttrisixfan Als je een versnellingsbak pakt van een gewone auto sneuvelt die zowiezo. Want hier begen het er best veel met autocross e.d. en dan doen ze er niet eens zo gek mee. Als je het met een versnellingsbak wilt maken moet je al echt een hele zware hebben om het goed te verwerken
cvdebegaaiers
@jmos Een aftakas is veel sterker dan je denkt hoor
Fendttrisixfan
@cvdebegaaiers
kan je echt niet vergelijken met autocross hé, die bak zou mooi stil staan en continue gelijk belast worden, niet met horten en stoten waardoor ze sneuvelen
jmos
@cvdebegaaiers ik bedoel er staat niet bij aan wat voor trekker die komt te hangen......
dus je weet niet hoeveel kracht er op komt.
cvdebegaaiers
@Fendttrisixfan als je aftakaskoppeling maar ook iets versleten is dan snukt hij nu en dan wel eens en aangezien dat er op zijn profiel alleen oldtimers staan is die kans er.

@jmos met 20 pk kun je zo'n versnellingsbak al snel naar de klote helpen.

En je hebt waarschijnlijk toch te weinig ruime om een hele versnellingsbak te kunnen plaatsen.
jmos
Quote @cvdebegaaiers:
met 20 pk kun je zo'n versnellingsbak

nog een keer, weet je wat voor versnellingsbak hij dan neemt? ik weet inderdaad dat een trekker een veel groter koppel heeft dan een auto dus zullen de assen dik genoeg moeten zijn. en anders bak van een vrachtauto, en dan een bokje in de hef maken, moet goed kunnen lijkt me.
322kris
Zou nie met een versnellingsbak werken maar met een soort vertragingsbak.Sommige komen van machienes af,die moeten toch sterk genoeg zijn, de MC322 heeft toch nie teveel pk en zoals jmos verteld..de winch en de bak apart in een"bokje".
JOHNDEEREBOERTJE
Wat wil je precies met die winch gaan doen? Licht of zwaar werk?
interman
Hoe meer je vertraagt hoe dikker de as moet, dus gooi er een eindvertraging of bak van een trekker in dan wil het wel.
ford5000
Gewoon een flinke reductor ertussen zetten.
Een versnellingsbak van een auto draai je geheid aan gort als je met je lier bv bomen gaat uitslepen oid.
Renze
Quote @ford5000:
Een versnellingsbak van een auto draai je geheid aan gort als je met je lier bv bomen gaat uitslepen oid.
Hier in de buurt zit een loonwerker met een overlaadbunker voor mais, met een aangedreven as via de rijafhankelijke aftakas. Om het toerental wat de as (van een Liebherr kraan) nodig heeft, te matchen met het aantal omwentelingen per gereden meter van de trekker aftakas, heeft hij een truck transmissie ertussen die dan in de 3e staat. De eerste was van een Mercedes 12 tons istributietruck, maar die trok hij finaal aan stront: Nu zit er een bak van een zware Scania tussen.

Een 80pk trekker heeft op de 540 toeren vlot 1000 Nm aan de aftakas. Dus net wat Bert zegt, als je een autotransmissie wilt nemen die dat aan kan, moet je een bak van een Bugatti Veyron nemen, het enige dat in de buurt komt... Dure optie 😃 😃

Ik zie wel eens een oplegger rijden met grote kabelhaspels: Omdat die haspels ruim 3.5 meter doorsnede zijn, hebben ze een speciale dieplader om onder de viaducten door te kunnen. Die kabelhaspels lieren ze erop door een stalen pijp door het hart te steken en dan met twee kabels hem al rollende erop te lieren: Voorop de zwanehals staat een achterbrug van een oude trekker, met het differentieelslot vastgelast. Ze gebruiken de velgen als liertrommels, en er zit een hydromotor op die door de truck aangedreven wordt. Hierdoor kunnen ze precies aan twee kanten de lieren gelijktijdig de haspels erop laten trekken.

Dus als je wat wilt: Neem een eindaandrijving van een trekker met portaal eindreductie (Fendt 300/500 serie, Zetor 2011 t/m de huidige Proxima) zet er een kleine velg op, en voila ! een goedkope lieraandrijving die gruwelijk veel lijden kan 😄

Ik zou dan alleen wel de ingaande as ondersteunen met een extra lager, want normaal wordt hij in het differentieel ondersteund. kun je zo even een plaat voor bouten waar je weer een lagerblok tegenaan bout. of als je het mooi wilt doen, neem je een 50mm plaat en draait een mooi eindstuk, met pasrand op de eindaandrijving, en een kamer erin gedraaid voor een lager.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
12