Illustratie van:

Mc-Cormick D 432 - achterste krukas lager

Hallo,

waar kan ik de juiste maat van de achterste krukas lager van mijn mc cormick d432 vinden?
heb op verschillende sites gekeken maar weet niet wat de juiste maat is.

Deel dit topic

Reacties

IHC-power
Op het lager staat normaalgezien een onderdelen nummer. Uit dat nummer kan je afleiden of het een gewone of een ondermaat is. Als je dat weet kan je een nieuwe bestellen. Waarom heb je enkel die achterste nieuw nodig?
brauheist
@IHC-power ik wil eerst de achterkant doen en volgende winter de voorkant aanpakken.
timotje112
@brauheist hoe wast bij die kel
AW217
@brauheistAls je een krukaslager wilt vervangen moet je carter er onder uit. Dan is het niet echt een oplosssing om er één te vervangen. Als je trekker doormidden is kun je de keerring vervangen, niet het krukaslager!
IHC-power
Tis zoals AW217 zegt. Je kunt ze beter gelijk allemaal vervangen of gewoon wachten en ze in de winter gelijk allemaal vervangen...
AW217
@IHC-power @brauheist zijn trekker heeft een lekke keerring. Hij denkt natuurlijk, als ik 'm toch doormidden heb, vervang ik meteen het lager. Maarrr zo werkt dat niet bij krukaslagers. Het idee was wel leuk trouwens....
IHC-power
@AW217 als dat zou gaan zou dat inderdaad wel gemakkelijk zijn. Ik denk niet dat die lager lang goed blijft als je aan de andere lagers niets doet.. 😄
JHR217
@ braunheist. Een krukaslager vervang je niet zomaar. Je moet eerst de kruktap opmeten om te bepalen welke ondermaat je nodig hebt. Misschien moet de krukas dan wel geslepen worden.
Het beste is wat AW217 zegt alleen de afdichting te vervangen bij lekkage. Zeker als de oliedruk nog O.K. is.
brauheist
Ik heb gevoel dat de afdichting al nieuw is... In de koppelingsplaar zitten nieuwe bouten dus er is al in dat gebied gerommelt
brauheist
@IHC-power @AW217 @JHR217 Wat zal dit gaan kosten? Lagers vervangen, keeringe vervangen en eventueel krukas slijpen?
AW217
@brauheistWaarom wil je lagers vervangen? Hij lekt toch alleen maar?
brauheist
@AW217 ja er zit wss nieuwe afdichting op maar daar lekt nu weer langs
b450
Ik van een aantal D serie trekkers de krukas keerring vervangen. De ene keer met meer succes als de andere.
Nu zou ik wel eens willen weten welke olie mensen op dat blok doen? Ik heb er zelf nu een dikkere ongedoopte olie op 1 van de trekkers zitten..... heb het idee dat de moderne olie soorten te dun zijn voor dat grafietkoord!
brauheist
@b450 ik heb er wel dunne olie inzitten ja
IHC-power
@brauheist je zou es kunnen controleren of je krukas niet teveel speling heeft. Je kan eventueel het vliegwiel terug monteren en dan met een breekijzer voorzichtig tussen de starterkrans en één of andere aanslag breken en kijken of de krukas op en neer gaat. Als je zo merkt dat er redelijk wat speling opzit, zou ik de krukas laten slijpen. Indien niet, zou ik het oplossen met die keerring die AW217 voorstelt. Die kan je trouwens ook sowieso gebruiken wanneer de krukas geslepen is.

@b450 wij hebben het ook al meermaals gedaan, soms met minder succes dan anders. De laatste trekkers die we gedaan hebben, een DLD-2 en een D-436, zijn zo goed als dicht met de gewone grafietkoord. Natuurlijk werd wel de krukas geslepen bij die trekkers. Op die blokken zit gewoon 15w40.
brauheist
@IHC-power dan word het denk ik de krukas slijpen denk dat er al nieuwe keering inzit namelijk
wiltie63
@JHR217 hebben (slechte) krukaslagers invloed op de oliedruk?
IHC-power
@wiltie63 jazeker, bij versleten krukaslagers daalt de oliedruk soms sterk.
@brauheist je zou eigenlijk ook de oliedruk es kunnen meten. Wanneer die nog hoog genoeg is, zijn je krukaslagers niet dramatisch ver afgesleten. Indien je sowieso zo een keerring als uit die link wilt steken, kan je dat nu al doen. Mocht ie dan nog gaan lekken kan je nog altijd de lagers vervangen en die keerring terug monteren.
brauheist
@IHC-power er zit al een nieuwe keering in ben ik nu achtergekomen
b450
@brauheist ik heb er nu 20w 60 op en bevalt erg goed... is ook olie uit een classic lijn dus geen dopes.
b450
@IHC-power bij mij was het ook mis na een komplete revisie. heb wel het idee dat het dicht zou moeten kunnen zijn. Dat ombouwen zie ik niet zo zitten.
Heb jij daar ervaring mee?
IHC-power
@b450 ik heb ook wel het idee dat het gwn dicht moet kunnen zijn na het slijpen vd krukas en nieuwe lagers. Dat is hier bij een aantal trekkers ook wel het geval. Bij andere dan weer niet.. Met dat ombouwen heb ik zelf geen ervaring. 😄
AW217
@b450 Wat zie je niet zo zitten aan het ombouwen?
b450
@AW217 om de ombouw beschrijving gelezen....
klinkt niet....erg. Kan volgens mij net zo goed lek gaan als dat grafiet koord.
AW217
@b450 Ik snap je niet?
b450
@AW217 nou heb er weinig vertrouwen in dat de keerring wel heel blijft!
Eerst dat veertje aan elkaar kloten...iets te lang en hij zit er ook voor jan met de korte achternaam in.. dan met een scroevendraaier in de keerring werken...dat is ook zo verkloot.
De dekseltjes zijn verbouwd dus terug naar dat grafiet koord kan ook niet meer...
De kans dat een koord dicht is lijkt me net zo groot.
AW217
@b450 Veertje druk je zo in elkaar met tangetjes. Veertje frommel je er makkelijk in, en als je deze keerring eenmaal hebt wil je nooit meer naar grafietkoord. Wijzelf hebben er twee gedaan en er moeten er nog twee. Is echt dicht.
Van één persoon een klacht gekregen, deze had na een aantal uren weer lekkage. Hij had de keerring verkeerd om gemonteerd. Dat staat nog niet duidelijk genoeg op de site. Veertje moet uiteraard aan de motorzijde.
Maar als jij het niet vertrouwd moet je het zeker niet doen.....
b450
@AW217 ik denk dat de olie keuze minstens zo belangrijk is
AW217
@b450Bij de nieuwe keerring is de olie keuze NIET belangrijk! Voor aan de krukas zit ook een gewone keerring met een veertje. Alleen die hoeft niet deelbaar. Wanneer lekt die?
b450
@AW217 ik snap wel dat bij die nieuwe keerring de olie keuze dan niet uit maakt....

Het gaat mij niet om die ombouw af te zeiken...
zweer
Hoi,

graag wil ik hier nog even op reageren als dat mag. we staan voor een keus hoe verder te gaan. we hebben nu een motor open van een 439 ter revisie.

helaas dichten onze grafietkoorden ook niet af.
3x geprobeerd, 2x bij een 219, 1x bij een 439. geen is dicht. ook niet als de taps zijn geslepen.

we denken dat een grafietkoord niet altijd 100% afdicht en het een kwestie van geluk is of ie wel of niet afdicht.
de laatste was bij een 219 met geslepen taps.
we zijn nog aan het inrijden. zonder belasting bleef het koord dicht. nu hij voor de eerste keer een beetje is belast met een bloter, gaat hij lekken. er zit 15W40 olie op de moter.
kan leverancierkeuze meespelen? we gebruiken koorden van kramp. laatste enkele maanden terug gekocht. nu blijkt dat kramp dit onderdeel uit assortiment heeft geschrapt want ik kan het product niet meer terugvinden op de site.

nu ligt een 439 open en overwegen we alternatieven.
over welke keerring gaat het?
waarkan ik info vinden?

weet iemand waar info beschikbaar is voor een ombouwset waarmee een je een gewone kering kunt gebruiken. heeft daar iemand ervaring mee? werd over verteld dat zon element 200 euro kost. dat is veel geld. zijn er nog goedkopere kanalen om dit te betrekken? heeft iemand hier ervaring mee?

alvast dank voor jullie tijd en moeite.

groetjes

wim
brauheist
@zweer hallo

Cormick d serie staat bekend om zijn slechte krukassen.. beste is om deze te laten slijpen en lagers en keringen bij op maat laten maken

Dit kun je via elk mechanisatie bedrijf in de buurt laten doen

Gr guus

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
23