Wat zeggen jullie van deze getrokken kraan voor 900 euro. Waar moet ik opletten tijdens de koop? En wat zijn jullie ervaringen met deze machine?
Groetjes,
Renaultmf-fan
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Met enigzins normaal gebruik valt het toch wel wat mee?
Icar Bazzoli uit 1984 .
@fendtinterfan
Het zijn trekker slopers eerste klas. We hebben er veel mee gesloot, om de twee en halve meter de koppeling op laten komen is niet best. Al helemaal niet met 1800 motor toeren, dan slipt je koppeling genoeg. Als je bijvoorbeeld aan het sloten bent, of de mestvaalt aan het opdrukken bent ga je niet telkens de steunpoten uitklappen, meeste hebben niet eens hydraulische steunpoten, de onze ook niet, dus dan ga je bij remmen, nou dan gaan je remmen ook naar de brandweer, dan kun je zeggen, ja dat moet je niet doen, maar in de praktijk gebeurt het wel. Naast je trekhaak, is een kraan die de hele tijd heen en weer zwaait ook niet best voor de achterbrug.
Daarnaast, zijn die kraantjes ook nog eens levensgevaarlijk , menig kraan in de buurt is op zijn kant gegaan. Zo'n ding staat nogal hoog op zijn poten, en binnen de kortste keer sta je op één wiel.
Wij hebben nu een Volvo 4250 KG kraan op rubber rupsen, die Icar mag voor elk aannemelijk bod weg. Geef een paar stuivers meer uit, en je hebt iets fatsoenlijks, waar je ook nog veel meer mee kunt .
Waarom maak je überhaupt 1800 toeren?
@fendtinterfan
Ja dat is maximaal, als je de mestvaalt aan het opdrukken bent met een trekker met alleen een 540 aftakas, anders kan het lager . Ik moet zeggen na heel wat uurtjes is de olie pomp van onze kraan ook niet meer wat het geweest is .
Nou moet ik wel zeggen, die dingen worden ook wel vaak op de verkeerde manier gebruikt, ook thuis, na jaren gebruik ben je het wel zat om de steunpoten telkens te moeten uitdraaien, dus dan weet je het wel. Vroeger stonden er ook allemaal kleine trekkertjes voor, in de tijd dan we die kraan kochten hadden we alleen een Renault 53, en een D 4506, daar speelt zo'n kraan gewoon mee.
Het zijn handige machines voor 30 jaar terug....., het was wat een eigen kraantje, kon je mooi de sloten mee uithalen, zonder een sloot bak achter de trekker, waar je telkens mee achteruit moest rijden. We hebben er heel wat tonnen mest mee geladen, dammen aangelegd, paden en kuil platen aangelegd (laatste voor balen) met stelcon platen.
Die getrokken kraantjes zijn niet meer van deze tijd. Waarom worden ze anders niet meer zo veel verkocht? Omdat ze gevaarlijk zijn, je trekker slopen, en ze zijn gewoon veel te duur.
Uitdraaien? heb je dan niet hydraulisch?
Nee hebben veel kraantjes van deze maat, en leeftijd niet . Op een stage met een grotere Bazzoli gewerkt, die had wel hydraulische steunpoten, en heuse cabine. Hier hebben we zelf een soort van regendakje opgezet, anders waaide we van de kraan af tijdens het sloten .
Ooh zo onze heeft anders gewoon hydraulische poten. Is ook 40 jaar oud denk ik?
Die van jullie heeft zelfs een cabine, zo rijk zijn wij nooit geweest, !
Je hebt pb!
wij zetten de trekker gewoon in neutraal en gaan vooruit door met de bak van de kraan op de grond te duwen dus dan slijt de koppeling helemaal niet
Waar je op moet letten is:
- Staat van de olie
- Olie peil
- Lekkages bij de draaipot; cilinders en pomp
- Roest vormig op de cilinderstangen, dit zorgt altijd voor lekkages.
- Algemene staat ventielen blok en dergelijke.
- Schrik niet als er iets olie onderligt. De kranen zijn op leeftijd en zweten allemaal een beetje.
Hoeft geen overdreven groot probleem te zijn. Trekkers met een slootreinigings-/hekkelapparaat "vreten" de koppelingsplaat ook niet op waar je bij staat.
@ RickRenault Jij schrijft: "wat khd deutz farh zegt heeft van de koppeling wel een beetje gelijk dan slijt die wel sneller dan kan je het beste een fendt met vloeistof koppeling".
Daar is de vloeistofkoppeling niet voor bedoeld. Bovendien, als je een Fendt door middel van een doorslippende vloeistofkoppeling stil houdt, dan draait de aftakas ook niet.
Een John Deere met Permakoppeling (koppeling in oliebad) zou het minst slijtagegevoelig zijn voor dit werk.
@ RenaultMF: Wat het kraantje betreft, als de pomp nog redelijk functioneert en de cylinders (plunjers uitwendig) niet verroest, dan is "de koop" zeker de moeite waard.
dat zou wel handig zijn, maar dan moet je wel een 600 serie hebben. (of heeft 500 ook doordraaiende aftakas net als 600?) dan zet je hem gewoon op 1000rpm aftakas en laat je hem bijna stationair draaien. kun je met rijden koppeling gewoon loslaten en iets gas geven om stukje te rijden. (wel iedere keer koppelen en schakelen, maar dan komt het veel minder op de koppeling aan)
Beste Wim, zou jij een trekker kopen waar een "Herder" op heeft gezeten? De meeste mensen lopen zo'n trekker heel rap voorbij. Voor mij een bewijs dat een trekker niet gemaakt is om een kraan voor te trekken of er één op te bouwen..