Goedemiddag allen!
Ik ben in de paasvakantie druk bezig geweest met ploegen voor mijn oom (Fendt 515c + Rabe 4-schaar).
Op de weg merk ik het gewicht van de ploeg, en om op volle snelheid een bocht te nemen zonder (mini-)wheelie is niet eenvoudig. Wat het transport niet echt veilig maakt.
Ik zou als verrassing voor mijn oom een frontgewicht willen construeren. Daarvoor zou ik graag wat tips willen. Ik heb namelijk weinig ervaring in de constructie.
Op het internet vond ik dat een vierschaar tussen de 1600 en 2000 kg weegt. Ik zou het gewicht voor in de fronthef dus ook minimum 600kg (liefst 800 - 1000) willen maken.
Hoe pak ik dit het best aan? Een bak maken, en vullen met beton? Wordt dit dan niet extreem groot voor het gewenste gewicht?
Op welke afmetingen moet ik de hefarm- en topstangbevestigingen maken?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En anders gewoon kopen? Een 600kg blok heb je al voor 450,-
Ik heb zelf bij onze 510 een bak gemaakt die je met bouten los kan halen.
En kijk even bij Foto`s > Zelfbouw > Frontgewicht.
Daar staan genoeg ideeen tussen.
?suggestie=saved
Mijn advies: Rijdt maar wat langzamer op de weg en/of maak het gewicht hooguit 250 kilo.
een front gewicht is makkelijk te maken kijk maar bij deze.
Je moet altijd rustig rijden, nog rustiger met een landbouwmachine in je hef. Maar je moet wel aan de 20% komen op je voor as. (20 % = 1/5 van het totaalgewicht op de vooras van de trekker ,dus bij 7000 kg moet je dus 1400 kg op de
vooras laten rusten)
Je ploegwerk hoeft niet altijd beter te worden wat andereren zeggen maar dat is een gwn goed aftestellen. Maar je hebt wel meer brandstof verbruik maar ook weer meer grip. Het is net wat je belangrijker vindt.... Bij veel rijwerk naar het land toe zou ik het wel doen. Maar zoals bij ons thuis alle kavels naast elkaar zou ik het niet belangrijk vinden. (wij hebben het gedaan voor de grip 600kg voor een 3 schaar)
en @ Stannetje:
Een 150 p.k. Fendt-515 heeft, in standaarduitvoering, normaal gesproken een 4-schaar ploeg voldoende in de macht.
Onderschat niet hoeveel kracht (=brandstof) nodig is om 1.000 kilo extra te verplaatsen (voorbanden moeten daarbij ook nog weer harder opgepompt worden waardoor het extra frontgewicht toch nog weer averechts op de bandengrip werkt).
"Mislukte illegale muntstukken". (In machinefabrieken worden gaten in metaal geboord maar ook geponsd )
marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/…
ook wel uit stalen spanten deze kunnen dan ook 1cm of dikker zijn
Ik begrijp de reactie over de rijstil, maar op het huidige moment is het vrij lastig. Bij de minste forse beweging gaat hij met zijn voorwielen de lucht in.
Als ik 25 of 30 kmh per uur rij, is er inderdaad geen probleem. Maar daarvoor koop je geen traktor met een 50k-bak ?
Ik heb altijd gehoord een gewichtsverdeling van ongeveer 60% achteras en 40% vooras. Met een ploeg van ongeveer 1800 kg, komt dat dus op een 1000 kg.
Als dat nu 200 kg lichter is, is dat zo erg niet, het verschil zal al goed merkbaar zijn.
tevens staan de voorbanden alsnog op 0.5 bar ongeveer.
even ter verduidelijking: we ploegen met een NH T6070 6 cilinder van 145 (met boost 160) pk met eigengewicht van 6.5 ton
er zijn plenty werkzaamheden waarbij je op straat GEEN 50 kunt rijden. daarom kun je wel een trekker kopen met 50kmh voor die keren dat het wel kan. met mijn mest transport tank rij ik vol nooit harder dan 40kmh met een transport afstand van 12km. op terugweg leeg gaat trekker ook wel 50. ook met de ploeg rijden we zelden harder dan 40, ook al hebben we dansonder drukking op de hef. weet je welke krachten erop zo'n ploegkop komen met transport?
Hoeveel schaars ploeg, en hoeveel weegt die?
Waarom zou je idd met een ploeg (zeker bij een 4 schaar en groter) z'n haast maken en 50km/uur willen rijden? Met een volle dumper puin oid. rij ik ook bijna nooit 50km/uur, puur vanwege de veiligheid van mezelf en de mede weggebruikers.
De meeste grote traktoren hebben tegenwoordig wel een brandstof verbruiks meter, moeten jullie voor de gein kijken wat het brandstof verschil is als je 40km/uur rijdt of 50 km/uur met een combinatie van boven de 30 ton.
4 schaar wentel EG 100-18" gewicht van die ploeg weet ik niet maar alles moet wel om de wentelas draaien. voor bok was helemaal uitgescheurd. hele dag mee aan het lassen geweest toen weer in orde gekregen.
foto is als voorbeeld. heb iets eenzwaardere ploegkop (8mm ipv 6mm) en dus een 4 schaar
tractors-and-machinery.com/media/4/…
Zielig lager over straat