Constructie frontgewicht

Goedemiddag allen!

Ik ben in de paasvakantie druk bezig geweest met ploegen voor mijn oom (Fendt 515c + Rabe 4-schaar).

Op de weg merk ik het gewicht van de ploeg, en om op volle snelheid een bocht te nemen zonder (mini-)wheelie is niet eenvoudig. Wat het transport niet echt veilig maakt.

Ik zou als verrassing voor mijn oom een frontgewicht willen construeren. Daarvoor zou ik graag wat tips willen. Ik heb namelijk weinig ervaring in de constructie.

Op het internet vond ik dat een vierschaar tussen de 1600 en 2000 kg weegt. Ik zou het gewicht voor in de fronthef dus ook minimum 600kg (liefst 800 - 1000) willen maken.

Hoe pak ik dit het best aan? Een bak maken, en vullen met beton? Wordt dit dan niet extreem groot voor het gewenste gewicht?

Op welke afmetingen moet ik de hefarm- en topstangbevestigingen maken?

Deel dit topic

Reacties

Mispelaar
Pak een H balk voor in de hef en hang er 'oude' 30/45kg blokken aan. Je kunt ook een buis pakken en er ijzeren ringen overeen schuiven. Wat je zelf ook zegt een bak vullen met beton of ander zwaar spul. overigens ponsdoppen werken ook goed mee voor het gewicht.
MW96
Een bak maken en vullen met stalen ponsdoppen
stannetje96
Kijk anders eens in het mapje zelfbouw-frontgewicht 😉
En anders gewoon kopen? Een 600kg blok heb je al voor 450,-
ADB996
Lood is heel zwaar per vierkante cm
TLA-TSA
Olievat 200 liter vol met beton weegt al gauw 500 kg. voordeel beton is goedkoop, nadeel ruimte die et inneemt.
fendt308-driver
Maakt wel een goed ijzer constructie tussen de hef topstang en evt trekbek 😉
Valtraboerties
Bende massief staal an mekaar beunen 😃
joellll
Slangenhaspel voorin 😛
EA_MF
Wij hebben het moederblok onder de oude fendt (die inmiddels een jaar of 10 weg is) eronderuit gesloopt, en die aangepast dat ie in de fronthef van de MF past, alleen weegt dat blok maar een 200/300 kg, daarom gaan we er nog een bokje aanmaken om de oude gewichten van de 3060 eraan te hangen (nog eens 460 kg ofzo)
korteraar
Je hebt dus fronthefinrichting? Dan kan je het zo maken als je wilt.
Ik heb zelf bij onze 510 een bak gemaakt die je met bouten los kan halen.
En kijk even bij Foto`s > Zelfbouw > Frontgewicht.
Daar staan genoeg ideeen tussen.
?suggestie=saved
Wimsumar
Beste MattijsDeSmedt: "Liefst 1.000 kilo" schrijf je. Dat klinkt heel goedbedoeld en stoer maar vanwege dit (extra) gewicht moet je rekening houden met langzamer rijden bij het ploegen en hoger brandstofverbruik.

Mijn advies: Rijdt maar wat langzamer op de weg en/of maak het gewicht hooguit 250 kilo.
johndeere510
@Wimsumar daar ben ik het nou volkomen mee eens, waarom zou je in vredesnaam op volle snelheid door de bochten moeten gaan, toch maar eens een cursus beheerst en veilig rijden dan maar?
gypCaseXL
@Wimsumar genoeg gewicht op de neus is ook beter voor het lopen van de ploeg. die loopt bij de juiste gewichtsverdeling lichter, wat dus weer brandstof bespaart. ik weet niet hoe de gewichtsverdeling nu is, maar als er te weinig op de neus hangt zou extra gewicht juist brandstof besparen. daarnaast krijgt een trekker met meer gewicht zijn pk's beter op de bodem, dat maakt het werk efficiënter
stannetje96
@Wimsumar met gewicht heb je juist minder slip waardoor je minder brandstof verbruikt
Fendt926Driver
Denk dat je op straat de stabilisatie stangen van de hef niet vast hebt gezet en dat daarom in de bocht de trekker op de ploeg reageerd. doet onze 916 ook voor een 4 schaar. dus pas eerst je rijstijl aan .
een front gewicht is makkelijk te maken kijk maar bij deze.

kerstrunner
Bij een Case IH cvx hadden we een gewicht van 400 kg in de fronthef gehangen,dat was voor een 4 schaar al voldoende
korteraar
@Wimsumar Ben ik niet helemaal met je eens.
Je moet altijd rustig rijden, nog rustiger met een landbouwmachine in je hef. Maar je moet wel aan de 20% komen op je voor as. (20 % = 1/5 van het totaalgewicht op de vooras van de trekker ,dus bij 7000 kg moet je dus 1400 kg op de
vooras laten rusten)

Je ploegwerk hoeft niet altijd beter te worden wat andereren zeggen maar dat is een gwn goed aftestellen. Maar je hebt wel meer brandstof verbruik maar ook weer meer grip. Het is net wat je belangrijker vindt.... Bij veel rijwerk naar het land toe zou ik het wel doen. Maar zoals bij ons thuis alle kavels naast elkaar zou ik het niet belangrijk vinden. (wij hebben het gedaan voor de grip 600kg voor een 3 schaar)
Wimsumar
Beste
Quote @GypCaseXL:
krijgt een trekker met meer gewicht zijn pk's beter op de bodem,

en @ Stannetje:
Een 150 p.k. Fendt-515 heeft, in standaarduitvoering, normaal gesproken een 4-schaar ploeg voldoende in de macht.
Onderschat niet hoeveel kracht (=brandstof) nodig is om 1.000 kilo extra te verplaatsen (voorbanden moeten daarbij ook nog weer harder opgepompt worden waardoor het extra frontgewicht toch nog weer averechts op de bandengrip werkt).
Loeideutz
@MW96 Op het risico af dat ik heel erg dom over kom: wat the #*+¥$$+*%))€&@ zijn ponsdoppen?
Wimsumar
Beste
Quote @Loeideutz:
wat the #* �$$ *%))%u20AC&@ zijn ponsdoppen

"Mislukte illegale muntstukken". (In machinefabrieken worden gaten in metaal geboord maar ook geponsd )

marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/…
Loeideutz
@Wimsumar Dank U. Heb ik vandaag toch nog wat geleerd.
MW96
@Loeideutz
ook wel uit stalen spanten deze kunnen dan ook 1cm of dikker zijn
Loeideutz
@MW96 Ik begrijp nu waar ik ze moet zoeken. Maar ik had er nog nooit van gehoord.
gypCaseXL
@Wimsumar het licht ook zeker aan de grond soort. Bij ons op zware klei is een flink frontgewicht zéér welkom. Zeker bij 150 pk voor een 4 schaar, bij ons heeft iedereen er dan meer als 800 kilo voorop hangen (bij een 3 schaar hangen ze er ook zo'n 500 voorop). Bij zanderige grond zal minder waarschijnlijk ook voldoende zijn. Het is dus vrij afhankelijk van de grond.
MattijsDeSmedt
@Wimsumar Beste Wimsumar en collega's

Ik begrijp de reactie over de rijstil, maar op het huidige moment is het vrij lastig. Bij de minste forse beweging gaat hij met zijn voorwielen de lucht in.
Als ik 25 of 30 kmh per uur rij, is er inderdaad geen probleem. Maar daarvoor koop je geen traktor met een 50k-bak ?

Ik heb altijd gehoord een gewichtsverdeling van ongeveer 60% achteras en 40% vooras. Met een ploeg van ongeveer 1800 kg, komt dat dus op een 1000 kg.

Als dat nu 200 kg lichter is, is dat zo erg niet, het verschil zal al goed merkbaar zijn.
stannetje96
@Wimsumar nou hier op de zware klei van de polder gaat et toch aardig moeizaam hoor als we het 900 kilo blok uit de hef halen. dat verschil merk je heel goed!
tevens staan de voorbanden alsnog op 0.5 bar ongeveer.

even ter verduidelijking: we ploegen met een NH T6070 6 cilinder van 145 (met boost 160) pk met eigengewicht van 6.5 ton
Fendt926Driver
Quote @MattijsDeSmedt:
Ik heb altijd gehoord een gewichtsverdeling van ongeveer 60% achteras en 40% vooras. Met een ploeg van ongeveer 1800 kg, komt dat dus op een 1000 kg
als je de trekker koopt in kale uitvoering is dat het geval. maar voor veilig wegtransport MOET je 20% op de vooras houden. ploeg van 1800 kg hangt ongeveer 4m achter de achteras. op 2 m dus 900kg gemiddeld. je fronthef zit op 4m voor de achteras en je mocht nog 20% minderen op de vooras dus met een kilo of 450 moet het prima te doen zijn met een ploeg en een 515.
Fendt926Driver
Quote @MattijsDeSmedt:
Als ik 25 of 30 kmh per uur rij, is er inderdaad geen probleem. Maar daarvoor koop je geen traktor met een 50k-bak ?
rij nooit sneller dan de engelbewaarder kan vliegen.

er zijn plenty werkzaamheden waarbij je op straat GEEN 50 kunt rijden. daarom kun je wel een trekker kopen met 50kmh voor die keren dat het wel kan. met mijn mest transport tank rij ik vol nooit harder dan 40kmh met een transport afstand van 12km. op terugweg leeg gaat trekker ook wel 50. ook met de ploeg rijden we zelden harder dan 40, ook al hebben we dansonder drukking op de hef. weet je welke krachten erop zo'n ploegkop komen met transport?
selten
@Fendt926Driver
Hoeveel schaars ploeg, en hoeveel weegt die?
jd premium
Wijze woorden @Fendt926Driver
Waarom zou je idd met een ploeg (zeker bij een 4 schaar en groter) z'n haast maken en 50km/uur willen rijden? Met een volle dumper puin oid. rij ik ook bijna nooit 50km/uur, puur vanwege de veiligheid van mezelf en de mede weggebruikers.
De meeste grote traktoren hebben tegenwoordig wel een brandstof verbruiks meter, moeten jullie voor de gein kijken wat het brandstof verschil is als je 40km/uur rijdt of 50 km/uur met een combinatie van boven de 30 ton.
Fendt926Driver
Quote @selten:
Hoeveel schaars ploeg, en hoeveel weegt die

4 schaar wentel EG 100-18" gewicht van die ploeg weet ik niet maar alles moet wel om de wentelas draaien. voor bok was helemaal uitgescheurd. hele dag mee aan het lassen geweest toen weer in orde gekregen.
foto is als voorbeeld. heb iets eenzwaardere ploegkop (8mm ipv 6mm) en dus een 4 schaar

tractors-and-machinery.com/media/4/…
Fendt926Driver
Quote @jd premium:
puur vanwege de veiligheid van mezelf en de mede weggebruikers
met mijn transport tank rij ik altijd met de gedachte als er een band knapt gaat de combi op de kant. daarom bij lange transporten banden temp in de gaten houden. en vol niet harder dan 40kmh.
selten
@Fendt926Driver
Zielig lager over straat 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
153